Wat doe je als meerdere mensen geintresseerd zijn in wat je te koop hebt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als het forum het bieden in het verkoop topic niet toestaat, dan gewoon via marktplaats.
Maar ik denk dat bieden opzich geen probleem is, maar dat een discussie in het topic niet wenselijk is.
Mocht het anders zijn, dan zou Robert het forum zo moeten inrichten dat reageren op een verkooptopic onmogelijk is dan zijn we van het probleem af.
Aan de (ver)koper is het dan of hij via het forum of via marktplaats gaat (ver)kopen.

Dan moet je mij toch eens uitleggen wat er achterbaks is aan het verkopen van iets aan de eerste die de vraagprijs biedt.

Groet,

Ad Bakker

Omdat vraagprijs misschien niet je enige criterium is waarop ik besluit, maar voor de koper wel het enige criterium is waarom hij het graag wil hebben.

Maar ik denk dat wij fundamenteel anders in het leven staan, als ik zo af en toe jou posts lees,

Als het forum het bieden in het verkoop topic niet toestaat, dan gewoon via marktplaats.
Maar ik denk dat bieden opzich geen probleem is, maar dat een discussie in het topic niet wenselijk is.
Mocht het anders zijn, dan zou Robert het forum zo moeten inrichten dat reageren op een verkooptopic onmogelijk is dan zijn we van het probleem af.
Aan de (ver)koper is het dan of hij via het forum of via marktplaats gaat (ver)kopen.

Het is een tijdje gebeurt dat de verkoop topic direct op slot gingen. dat werkte ook heel vervelend, omdat je dan geen aanvullende informatie meer kon verstrekken. Als je bijvoorbeeld via PM een vraag kreeg, waarvan je het antwoord graag aan een ieder wilde verstrekken,

Ik heb overigens een testje opgezet:

test-te-koop-een-schoonmoeder

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je bijvoorbeeld via PM een vraag kreeg, waarvan je het antwoord graag aan een ieder wilde verstrekken,

Dat kon de eerste 6 weken nog steeds door aanvullingen in de openingspost te zetten.
Ik zou hier niet te veel energie in stoppen, want er hangen wijzigingen van de verkoopfora in de lucht.

Groet,

Ad

Dat het op slot gaat voor anderen is uitstekend, geen gezeur over kicken en geen discussie(s) over verkoopprijs.
De verkoper moet wel altijd aanvullende informatie kunnen toevoegen die bv per PB is gevraagd, maar het topic blijft staan waar het staat.
Via polls heeft het geen enkele nut omdat je a niet kan zien wie wat heeft geboden en b niet weet wie als eerst geboden heeft.

Maar ik denk dat wij fundamenteel anders in het leven staan, als ik zo af en toe jou posts lees,

Dat geloof ik ook. Mijn gewoonte is om vragen te beantwoorden, en niet om de hete brei heen te draaien.
Hoe moet ik in 's hemels naam anders een opmerking dat "wij fundamenteel anders in het leven staan" opvatten.

Groet,

Ad

Via polls heeft het geen enkele nut omdat je a niet kan zien wie wat heeft geboden en b niet weet wie als eerst geboden heeft.

Dat kan wel hoor. Degene die een poll start kan besluiten of het een openbare of een geheime stemming is.
Maar los daarvan, is het naar mijn mening geen beter alternatief.

Groet,

Ad

Roel geeft het enige juridisch juiste antwoord.

Om tot een verkoop te komen moet er overeenstemming zijn tussen koper en verkoper.

Het bieden van de vraagprijs leidt daarbij niet tot een automatische overeenkomst.

Pas wanneer onderhandelingen ontstaan doordat de verkopende partij reageert met een tegenvoorstel zijn er verplichtingen. Dit worden precontactuele verplichtingen genoemd en bestaan er uit dat men verplicht is om met deze partij uit te onderhandelen en evt. af te breken als het tegenvoorstel niet wordt geaccepteerd alvorens met een andere partij verder gegaan wordt.

Het is een ander natuurlijk vrij om ook te bieden. Deze tweede partij zou echter geen antwoord mogen krijgen (anders dan ontvangstbevestiging).

E.e.a. is gewoon wettelijk geregeld in bw6, art. 213 en verder.

@Re entry from the 80`s: Ik denk dat je hier deels een klein denkfoutje maakt...

Onderstaande is uiteraard correct:
Om tot een verkoop te komen moet er overeenstemming zijn tussen koper en verkoper.
Het bieden van de vraagprijs leidt daarbij niet tot een automatische overeenkomst.

Het gaat hier om 2de hands, particuliere, verkoop en je verwijzing naar precontactuele verplichtingen (eigenlijk de precontactuele fase) bij een particuliere verkoop klopt niet. De wetgevingen waarnaar je verwijst komen alleen om de hoek kijken als professionele bedrijven of instellingen (profit dan wel non-profit) in onderhandeling zijn met elkaar of met een klant over bijvoorbeeld te leveren diensten en/of goederen. Ik spreek in dit geval uit ervaring en heb er een flink bergje jurisprudentie over maar dit geldt niet bij een 2de hands, particuliere, verkoop.

Veder..... en zoals ik het doe:
Bij particuliere verkoop ben jij degene die bepaald aan wie jij wat verkoopt.. Maar bied iemand jouw een bedrag en jij hebt akkoord gegeven, m.a.w. je sluit de verkoop ...dan zeg ik verkopen....
Wordt er dan toch hoger geboden dan vind ik het netjes (en gelukkig velen met mij) om deze persoon te laten weten dat e.a. al verkocht is. (Er blijven helaas altijd aasgieren bestaan die het onderste uit de kan willen hebben). Zolang je nog geen akkoord gegeven hebt, is de koop nog niet gesloten en is er dus ruimte voor onderhandeling.

Gr
Ferdy

Een leuk voorbeeld van hoe het niet moet.
====
Hallo

Ik wil de quadcopter wel op sturen...
Als u 95 euro over maakt op rek.nr 4xxxxxxx t.n.v. xxxxxxxxx, dan stuur ik de quadcopter naar u toe.
Volgen mij kost het 6,75 voor verzending tot 10kg.
Kunt u mij uw adres gegevens sturen? zodat ik weet waar het heen moet.
====

Hallo

Ja ik wilde je wel een mail sturen, maar heb nogal een vreemd verhaal..
Ik was afgelopen weekend op een feestje en toen belde mijn vader..
Hij vroeg mij heb jij je quadcopter verkocht? ik vertelde dat ik de quadcopter had verkocht..
Mijn vader vertelde toen, ja die man heeft gebeld dat hij hem vanavond laat ophalen.
Ik heb toen uitgelegd waar de quadcopter lag en wat hij mee moest nemen..

Toen ik de volgende dag weer thuis was kreeg ik 100 euro van mijn vader en dacht dat jij de copter had..
Later op die dag moest ik even op mijn rekening kijken want ik zou 15 euro krijgen.
Toen ik zag dat er 100 euro voor die quadcopter op mijn rekening stond ben ik letterlijk in paniek geraakt en snapte er niets meer van..
Heb toen aan mijn ouders gevraagd hoe ik dit nu moest oplossen..
Mijn moeder vertelde stort eerst dat geld maar weer terug en laat het even rusten..
Ik heb wel direct je 100 euro terug gestort en heb 2 nachten bijna niet kunnen slapen.
Vind dit echt heel erg en weet niet eens wie mijn quadcopter heeft gekocht, vond zo wie zo vreemd dat ik er 100 euro voor had gekregen..
1000x excuus

Groeten,
====
Ik heb later wel gezien dat ik een bod van 100 euro en 110 euro had, misschien dat die persoon van 100 euro was. Maar hoe komt u er dat die persoon wist dat wij 100 euro hadden afgesproken?
Wij hadden toch 95 euro afgesproken? Ik vond het dus vreemd dat ik 100 euro had gekregen.
Die iemand wist dat ook niet wat wij afgesproken hadden..
Mijn ouders werden gewoon door iemand gebeld die de copter die avond direct wou laten halen door familie hier uit de buurd..
Dat wat hier mis is gegaan is dat mijn ouders niet wisten dat ik de copter verkocht had en ook niet dat ik hem te koop aangeboden had...
Ik praat met mijn ouders nooit over wat ik doe..
Ik was op een feest met veel muziek en had al flink wat whisky op.
Toen mijn vader belde ging ik er vanuit dat u het was omdat ik verder nog met niemand wat had afgesproken..
Als u direct in een mail had bevestigd dat u 95 euro had overgemaakt was de situatie heel anders geweest.
Dan had ik hem maandag gewoon op de post gedaan en had zelfs aangegeven dat ik de verzending betaal.
Heeft u uw 100 euro al weer op uw rekening staan??

Ik begrijp dat u zich beledigt en bedrogen voelt, maar ik zit niet om geld verlegen..
En een situatie als deze is mij geen 95 euro - 6,75 waard, uitgaande van de afspraak.

Groet,
====

Hier ben ik pisnijdig om geweest, afspraak voor verzenden was gemaakt en ook het geld was over gemaakt dus de deal was gesloten.
Daarnaast krijg je een l*lverhaal van de verkoper waarbij hij zelf toch wel gedacht moest hebben dat zijn verhaal niet geloofwaardig was.
Maar ja, wat doe je er nog aan want de boel is toch al weg.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Re entry from the 80`s: Ik denk dat je hier deels een klein denkfoutje maakt

En dat is (in mijn bescheiden mening) nu juist het denkfoutje.

Omdat niemand zich realiseerde dat hij een overeenkomst sloot.

Inmiddels is e-mail al aardig schriftelijk maar gaat iedereen bij gebrek aan juridische kennis maar uit van fatsoen.

Omdat meestal de bedragen laag zijn gaat dat ook wel goed. Immers je gaat niet naar de rechter voor €10,- of €100,-.

Maar als het €10.000,- of €100.000,- wordt? Ik verkoop dagelijks zaken van een meervoud van het laatste bedrag aan particulieren en kan je verzekeren dat je problemen krijgt als je je niet aan die regels houdt.

wat inderdaad overblijft is gewoon netjes zaken doen en reacties netjes op volgorde afwikkelen.

Laatst bewerkt:
Inmiddels is e-mail al aardig schriftelijk maar gaat iedereen bij gebrek aan juridische kennis maar uit van fatsoen.

Maar daar ligt het verschil. PB's zijn geen emails. Het zijn anonieme boodschappen van personen waarvan niet meer bekend is dan hun "nickname". Pas als er tot een koop is besloten worden er persoonlijke gegevens uitgewisseld. Het voortraject speelt zich volledig buiten het kader van wetgeving af.

Groet,

Ad

Maar daar ligt het verschil. PB's zijn geen emails. Het zijn anonieme boodschappen van personen waarvan niet meer bekend is dan hun "nickname". Pas als er tot een koop is besloten worden er persoonlijke gegevens uitgewisseld. Het voortraject speelt zich volledig buiten het kader van wetgeving af.

Groet,

Ad

Daar heb je wellicht gelijk in.

Het gaat me ook niet om juridische discussie. Daar zijn vast andere fora voor.

Het was maar om aan te geven dat we met al die micro overeenkomsten in principe wel aan regels gebonden zijn. Al kennen de meeste mensen die niet echt.

Voor wie het wil weten kan het nu nalezen.

@ Boris : Ik snap dat je boos bent, maar haal in iedergeval zijn rekening nummer en naam ( persoonlijke gegevens ) even weg waar iedereen het kan zien..
Daar komt alleen maar meer narigheid van..

@ Boris : Ik snap dat je boos bent, maar haal in iedergeval zijn rekening nummer en naam ( persoonlijke gegevens ) even weg waar iedereen het kan zien..
Daar komt alleen maar meer narigheid van..

Als je de boel besodemieterd roep je onheil over je zelf uit.
Dat daarbij man en paard genoemd wordt is je eigen schuld.
Daarnaast vind ik dat iedereen moet weten door wie je opgelicht kan worden, geen balkjes over de ogen.

Da's wel erg kort door de bocht. Rekeningnummers en namen hoor je niet op een openbaar forum te zetten.
Daarnaast vind ik dat iedereen moet weten door wie je opgelicht kan worden, geen balkjes over de ogen.
Wat er ook gebeurd is, dit soort uitspraken kun je niet doen zonder een veroordeling door een rechter. Ik denk dat je dit héél snel weg moet halen.
Daarnaast is het extreem off-topic en hoort hier helemaal niet thuis.

Als je de boel besodemieterd roep je onheil over je zelf uit.
Dat daarbij man en paard genoemd wordt is je eigen schuld.

Dat is JOUW mening. We lezen alleen het verhaal vanuit JOUW standpunt.
Als we zo gaan handelen op dit forum kan iedereen een uit de duim gezogen verhaal over een andere user posten waarin hij beschuldigd wordt van van alles en nog wat.
Zie punt 8 van de forumregels. Dat gaat weliswaar over winkeliers, maar de strekking is duidelijk.
"Volksgerichten" behoren hier al een tijdje tot het verleden; ben je bedonderd dan is dat heel spijtig, maar kun je aangifte doen bij de daarvoor aangewezen instantie en eventueel je gram halen bij "opgelicht.nl" en dergelijke sites.

Gelukkig ben ik niet de enige die eenzelfde mening is toegedaan, dus zo nutteloos was het niet...

Ook jij nog een fijne avond.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back