wat heeft de ontwerper van de lightning op gehad...

  • Topicstarter Topicstarter pepijn de vos
  • Startdatum Startdatum
P

pepijn de vos

Guest
want verder ben ik nog nooit een 2 rompig model tegen gekomen :lol:
of had de koper hele speciale wensen?
ik vind het toch maar een raar vliegtuig eigenlijk(wel een mooie hoor)
je zou toch een hoop gewicht sparen door een romp te nemen?

en wat zijn die "straal turbines" aan de zijkant van de rompen?
 
even een foto'tje gechoogled. Dat praat wat makkelijk.

lightning-p38-01.jpg


Wat precies de voordelen zijn van deze contsructie ben ik ook wel benieuwd naar.
De luchtinlaten de romp die aan de zijkant van de romp zitten zijn luchtkoeling voor de olie dacht ik.

ps. een mooie topic voor bij de sub-forum: "Full-scale"
 
De Havilland Vampire
Burt Rutan's Voyager
Fokker G1 !!! (We zinagen nu het Wilhelmus ;), houzee)
Cessna Skymaster
Fairchild C-119 Flying Boxcar
Twin Mustang (twijfelgevalletje)
 
ron van sommeren zei:
De Havilland Vampire
Burt Rutan's Voyager
Fokker G1 !!! (We zinagen nu het Wilhelmus ;), houzee)
Cessna Skymaster
Fairchild C-119 Flying Boxcar
Twin Mustang (twijfelgevalletje)


Ron, wil niet gelijk als leek overkomen.. maar wat zeg je nu eigenlijk!?
welk verband is er met de topic vraag?
 
Owwwwwhz :) dank je.. nu leg ik de connectie..
Inderdaad.. kwam net vliegtuigsloop model tegen van de Havilland Vampire.
 
De Lightning is een van de best ontworpen jagers ooit. (Lockheed heeft altijd al inovatieve ontwerpers gehad. Skunkworks!!!)
Door de twee motoren in seperate gondels te plaatsen konden alle wapens in de neus gemonteerd worden (waardoor ze op elke afstand geconcentreerd blijven), en de piloot kijkt niet door een propellor heen.
Al met al hele grote voordelen als je leven er vanaf hangt.

Die oren zijn idd de radiators van de koeling.

Toevoeging aan de lijst van Ron:

Northrop P-61 Black Widow
Huges Xf-11
SAAB J-21R en varianten.

en ja er zijn een paar twijfelachtige duitsers, de sleper van Heinkel bestond uit 2 H111 met een 5de motor in de midden. En een vliegboot waarvan ik niet op de naam kan komen.
 
Voor zover ik weet moest de kist gewoon sneller zijn als andere jagers uit die tijd, dit was op dat moment alleen te bereiken met twee motoren/props als aandrijving....
 
de vampire heeft 2 hele dunne rompjes voor zijn straal motor in het midden
Burt Rutan's Voyager, die heeft ook wat opgehad geloof ik :lol:
Fokker G1 benut de groote van het vliegtuig ten minste nog nuttig met een paar schuters
de skymaster is mij ook niet helemaal duidelijk
Fairchild C-119 Flying Boxcar soort vracht uivoering
en die twin mustang... daar zit echt een schroefje los!
daar zitten zelfs 2 piloten in!(of is dat soms een foto montage?)

ik zal zo eens een paar foto's van ze zoeken.
 
00910460_078.jpg


Fairchild_C-119_Flying_Boxcar.jpg


n777nb.jpg


am7229.jpg


Vampire.jpg


maar toch blijft de vraag wat je op moet hebben om 2 rompen te maken :P
dus ik blijf er bij dat de ontwerpers van die vliegtuigen iets op hadden.
tenzij iemand een zeer goed argument heeft....
 
Mogelijke redenen:
Met twee staartbomen krijg je een stijvere constructie met minder/lichter materiaal.
Kielvlak meer in de propellorwind.
 
Lezen Pepijn.

Als je al die mooie foto's kunt vinden kun je de verhalen of achtergronden toch ook wel vinden?

Veelal is de logica erachter heel erg simpel. Vooral als je de techniek van de tijd in je achtehoofd houd.

Wat moet die gast bij Vought dan wel niet ophebben/gesnoven toen hij de flying pancake bedacht?
http://www.1000aircraftphotos.com/APS/1917L.jpg
Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Kelly Johnson heeft wel erg veel mooie kisten op zijn naam staan. De enige die in de buurt komt is Burt Rutan.
 
sanka zei:
De Lightning is een van de best ontworpen jagers ooit. (Lockheed heeft altijd al inovatieve ontwerpers gehad. Skunkworks!!!)
Door de twee motoren in seperate gondels te plaatsen konden alle wapens in de neus gemonteerd worden (waardoor ze op elke afstand geconcentreerd blijven), en de piloot kijkt niet door een propellor heen.
Al met al hele grote voordelen als je leven er vanaf hangt.

Die oren zijn idd de radiators van de koeling.

Toevoeging aan de lijst van Ron:

Northrop P-61 Black Widow
Huges Xf-11
SAAB J-21R en varianten.

en ja er zijn een paar twijfelachtige duitsers, de sleper van Heinkel bestond uit 2 H111 met een 5de motor in de midden. En een vloegboot waarvan ik niet op de naam kan komen.

hu :oops: helemaal overheen gelezen.
oke, dan is het tot en met de vleugels duidelijk.
daar achter nog niet helemaal.
oke, steviger met minder materiaal, is dat zo???
maar hier heb je toch ook alle wapens in de neus, schutters er in, geen propellers voor je neus, wind langs de kiel vlakken?
san04%20B-25%20Mitchell%20dobaf%202.jpg

ach, het zal wel.
 
Skunkworks komt vanwege het feit dat het fabriekje naast een lijm fabriek stond. Die lijm stonk nogal. Daarom skunkworks.

Nog enkele aan het rijtje:
OV10 Bronco
Myasishchev/Molniya M-17 "Mystic"

Sommige vliegtuigen hebben motor/laadruimdeur/schutter aan achterkant.
 
En als je echt iets "vreemds" wilt zien zoek dan op "BV-141" (Blohm und Voss 141) één romp voor de motor en één voor de peepeltjes ......

En ..ûh.. Ron, mag de "Pond Racer" niet meer meedoen ;-) ... edit: pro-per was me voor ...
 
Back
Top