wat heeft de ontwerper van de lightning op gehad...

  • Topicstarter Topicstarter pepijn de vos
  • Startdatum Startdatum
Een Spit was nou eenmaal geen escorte jager, maar een verdediger. Die was nooit bedoelt om ver te vliegen..
En bij de Lightning moest Lindberg er nog aan te pas komen om dat ding te tunen zodat ze daar wel een fatsoenlijk bereik uit kregen..
 
dag allemaal ,

de "Allison" motoren waren bekend om hun "ademhalingsproblemen" bij grote hoogte ...

het probleem werd op de "Mustang" verholpen door de Packards "Merlin" motoren te monteren ( gebouwd onder licencie van "Rolls-Royce" )

de "Merlin" motor had een ingebouwde centrifugale compressor , de "Allison" niet , daarom ...

deze "Merlin" motoren zijn ooit "gemariniseerd" geweest , en gemonteerd op de PT boats , eentje daarvan is bekend --> PT 109 van JFK , toen Luitenant bij de US Navy...

een van deze motoren staat nog bij de Belgische Marine school , in Sint Kruis Brugge , volledig open om te tonen hoe het in mekaar zit --> schoon stuk technologie voor die tijd 8)

op de P-38 werden turbo-compressoren gemonteerd , zoals op de P47 "Thunderbolt" en de B-17 "Flying Fortresses" , wat ervoor zorgde dat deze vliegtuigen op een heel grote hoogte konden vliegen ...

de groetjes ,

Laurent ( ooit oude kisten van de WO2 liefhebber )
 
Airbus zei:
da ding is ontworpen voor de bommewerpers te escorteren op lange afstanden naar duitsland!
wat heb je aan snelheid dat die bommewerpens maar 400a500km/u gingen!

De bommenwerpers vertrokken vaak eerder. Het eerste deel van de reis hadden ze nog niets te vrezen van Duitse jagers. De escorte jagers vertrokken later en haalden de bommenwerpers in. Hebben ze minder endurance nodig. Ook is het wel makkelijk om sneller te vliegen dan de vliegtuigen die je moet escorteren om evt. jagers van de tegenpartij te kunnen onderscheppen voor ze de vloot bereiken of evt. de boel weer in te halen als je tijdens een dogfight achterop bent geraakt.
 
Telt dit (erg vroege) ontwerp ook als "tweerompig" toestel?

t1202.jpg


Op zijn minst bijzondere opbouw. :lol:

Het is de Sukhoi T-12.
 
lijkt me best wel een leuk projectje........

3 zijden aanzicht
t1201.jpg
 
ik vind et raar dat ze ze Fatsoenlijk kunne samenwerken!
Snelheid heb je niks aan. binne 2sec is het uit het zicht en het zuipt veel accu:s(als model) waarom doe je dat toch?
geef mij maar ne slowflyer hoor! lekker chille man :lol:

@Stevo : Haha :lol: je ondertitel is wel fun :lol:
 
Ieder zijn/haar meug Steven.

De ene houdt van snelheid, terwijl de andere dat net niet leuk vindt.

Dat maakt "de mensheid" zo verscheiden.

En zo is het met alles... "zucht" :oops:

De originele Lightning was snel voor zijn tijd, maar zwaar en log. Net zoals de Thunderbolt, Mustang... ach zowat elk ander Amerikaans toestel.

En zo kennen we de Amerikanen... groot, sterk, zwaar, log.. 8)

lightning-p38-francia-1943.jpg


http://www.richard-seaman.com/Aircraft/AirShows/Dayton2003/Sampler

(vooral de laatste foto uit de link is onderwerpgebonden, de andere foto's passen ook wel echt in dit fullscale-forumgedeelte. :lol: )
 
dag allemaal

als wij toch bezig zijn over "weird" vliegtuigen , een andere die met de V12 Allison uitgerust werd, die volgens mij meer "bizaar" is dan de P-38
--> de P-39 "Airacobra"

de enigen die daarmee gelukkig waren zijn de russen...

de amerikaanse piloten moesten hem niet hebben , met dat motoras tussen de piloot z'n beentjes 8O , de "Cadillac" zijdeuren die bijna onmogelijk open konden bij een "emergency case" ...

wel een mooi vliegtuig , maar voor de rest ...

BELL%20P-39C%20AIRACOBRA.GIF


by the way , een mooi site :

http://solidmodelmemories.bravepages.com/Maircraft index.htm

de groetjes ,

Laurent
 
Laurent zei:
dag allemaal

als wij toch bezig zijn over "weird" vliegtuigen , een andere die met de V12 Allison uitgerust werd, die volgens mij meer "bizaar" is dan de P-38
--> de P-39 "Airacobra"

de enigen die daarmee gelukkig waren zijn de russen...

de amerikaanse piloten moesten hem niet hebben , met dat motoras tussen de piloot z'n beentjes 8O , de "Cadillac" zijdeuren die bijna onmogelijk open konden bij een "emergency case" ...

wel een mooi vliegtuig , maar voor de rest ...

by the way , een mooi site :

http://solidmodelmemories.bravepages.com/Maircraft index.htm

de groetjes ,

Laurent

idd en de britten/engelsen konden er ook niet mee overweg, dus werden ze maar naar de toen USSR gestuurd met lend en lease contract dacht ik.
 
Laurent zei:
... de amerikaanse piloten moesten hem niet hebben , met dat motoras tussen de piloot z'n beentjes...
Die motoras was niet zozeer het probleem, veel vervelender was dat je die motor in je nek kreeg bij beroerde 'landing'.
 
nog meer rare dingen!
eigenlijk moet ik deze niet posten, want dan maakt ik het het spelletje in het cafe zo makkelijk ;)
revell_f6-lightning.jpg


het is de bac lightning ;)
met google vind je ook wel echte plaatjes, ipv een tekening, maar hier zie je hem mooi schuin van boven ;)
 
het echte verhaal achter de lightning is als volgt.

Aangezien de amerikanen in die tijd de enige waren die in de pacific vochten.. hadden ze een jager nodig die lange afstanden kon vliegen, en tevens snel genoeg als jager.
Bovendien wil je boven de pacific liever geen motor pech, vandaar dat ze de lightning 2 motoren gaven. Als er dan 1 uitviel had je er tenminste nog 1. Bij een jager met 1 motor.. zit je in de shit als je enige motor het begeeft.

Peter
 
Hallo,

Pin me niet vast op een bron maar ik meen eens gelezen te hebben dat
men de P-38 "uit motorarmoede" heeft ontwikkeld om toch maar een jager te hebben die enigszins meekon met zijn britse en duitse tegenhangers.

De amerikanen hadden hadden niet zo'n sublieme motoren zoals de Rolls-Royces; daarom hebben ze maar 2 allisons gebruikt :daarmee konden ze toch nog iets mee.

Mvg,

Paul Siemons
 
Back
Top