Wat is er in Duitsland aan de hand?

Discussie in 'Duikboten' gestart door MDBG, 19 jan 2013.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Dan stel ik nogmaals de vraag.

    "Waarom zou een beginner niet in Engeland kopen?"

    Ze bestellen ja alles op via internet tegenwoordig met of zonder plonklijst.
    Dus waarom geen boot in Engeland, Denemarken of Amerika?

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2013
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo eric

    dan begrijpen we elkaar heel goed

    het gaat mij er andere er ook over dat je als jonge beginner gewoon geen kans meer hebt om met scheeps modelbouw te beginnen of je moet iemand in de buurt hebben wonen die je wil helpen
    die tak is gewoon door graupner en robbe volledig opgedoekt
    een modelletje van onder de 250 euro vind je haast niet meer
    en voor een beginner is dat nog veel geld want er komt bij een boot toch echt wel meer kijken dan de boot en besturing alleen

    gr raf
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Interessante discussie, met zeker zijn even interessante antwoorden die de spijker op z'n kop slaan.

    Wat tijd betreft, die heb je wel zeker, alleen moet je het willen zien. En de meeste mensen leven (zoals Micropuller dat zo mooi kan verwoorden) enkel en alleen in hun eigen belevingswereld. Meestal gaat dat gepaard met een mobieltje, dat tegenwoordig alles kan, bellen is niet de eerste behoefte meer. Al je niet meer App't, Por't, like'd of wat dan ook dan leef je niet meer in ''hun'' wereld...

    Even stilstaan bij wat je hebt, wil, en kan is er niet meer bij. De meeste willen het NU! SNEL! VEEL! VAAK! MEER! En als het ff kan moet het niet te veel MOEITE kosten...

    Jammer, want dat even stilstaan heeft wel degelijk nut. Maar ja, dat even stilstaan kost moeite, en dat willen ze weer niet. Ik wil niet mee doen aan de gekte, en dat lukt mij vrij aardig. Zelfs mijn vrouw merkte dit op, het is gewoon een bewustwording. Dat moet je ''willen'' zien. Als ik hier in het plaatselijke frietkot sta (en het is echt een goeie, want het is er druk!) dan is bijna iedereen bezig met hun mobieltje. 9 van de 10 keer steek ik daar de draak mee, waarbij ik sommige er toe aan kan zetten om een praatje met elkaar te maken. (dat werd vroeger veel meer gedaan)

    Een enkeling maakt het erg bond, door te vragen of ik mijn mond wilde houden. (want die was druk met zijn mobieltje bezig, en vond het ''praten'' zelf storen!) Nou, die heeft de wind van voren gekregen, en niet alleen van mij.

    Oh sorry, ik dwaal af. Maar dat doet ook het gros van het ''nog niet bekend met modelbouw'' mensen. Die willen niet modelbouwen, want dat kost tijd. Die willen het NU! METEEN! VLUG! SNEL! En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    En dat gaat tenkoste van ja, die beginnende modelbouwer die wel wil. Bouwdozen zijn er minimaal, en het lijkt wel of het ARF gebeuren goedkoper is geworden dan een bouwdoos zelf... En het gros van de fabrikanten willen geld verdienen, en dat doen ze dus niet meer door het produceren van bouwdozen. Men heeft er het geduld niet voor.

    Ik ben lid geworden van een vliegclub, waarbij het ''opa'' gehalte erg hoog is. Niet denigrerend bedoelt, maar het is wel een generatie die weet wat bouwen is! Die zijn niet meegegaan met het www tijdperk, dat willen ze niet! Nee, dat zijn nog eens de mensen die ouderwets samenzijn kunnen waarderen, waar het woordje NU! METEEN! VLUG! SNEL! niet kennen.

    Het woordje MOEITE kennen ze weer wel. Ze nemen de moeite om te bouwen, als het even kan van tekening. Ze nemen de moeite om jou en mijn werk te waarderen, en ze nemen de moeite om toch nog samen te komen in de wintermaanden als er niet gevlogen kan worden. Ze nemen de moeite en tijd om het nog eens echt gezellig te maken. (maar dat zie ik ook bij een duikboot treffen, en eigenlijk bij elk treffen modelbouw gerelateerd) Het is voor mij in iedergeval een generatie waar ik nog veel van kan leren, en niet allen op modelbouwgebied.

    Het zijn juist de mensen die nog relatief nieuw zijn in de modelbouw die geen moeite en tijd meer willen steken in een model in welke vorm dan ook. Ze vinden iets NU LEUK, en willen het METEEN HEBBEN!!!

    Ik denk dat dit in de toekomst wel gaat veranderen. De economie is nu zo slecht, dat men het niet meer kan veroorloven om zomaar een ARFje aan te schaffen. De echte beginnende modelbouwer gaat dan vanzelf wel aan de slag met bouwen. Zo ben ik ook begonnen, een gebrek aan financieen was daar de oorzaak van. Ik kon gewoon een model of bouwpakket niet kopen, het was toen al te duur.

    En wie is er zo niet begonnen met modelbouw....
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Even in het kader van deze discussie; een briefje met een zeer toepasselijke uitspraak welke onlangs in de werkplaats van een "echte" modelbouwer werd gespot:

    [​IMG]
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik dacht dat Raf een "plonklijst" had en niet meer zou reageren.
    :) :) :)

    Hein
     
  6. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Ik denk, Douglas, dat je daarmee ook precies aangeeft welke categorie we hier met enige regelmaat zien verschijnen op het forum met de meest wilde ideeën.

    De mensen die nergens geduld voor hebben en nergens moeite voor willen doen, die het ene moment hobby zus hebben en het andere moment naar hobby zo overstappen. Ze zien iets anders wat hen `ook wel leuk lijkt` en willen dat dan ook meteen. Nu instappen, nu resultaat. Wat ik altijd noem "de kraslotenmentaliteit`.

    De mensen die ook meteen de meest vage vragen stellen en er dan van uit gaan dat andere mensen dan meteen hun schaarse vrije tijd, die ze ook aan hun hobby hadden kunnen besteden, gebruiken om enorm uitgebreide antwoorden, bijna complete handleidingen, te geven. Zoekfunctie gebruiken? Diverse draadjes doorlezen? Geen zin in, kost me tijd, ik wil nu even weten hoe ik een duikboot voor 33m diep kan maken. De afgelopen weken hebben we daar weer een paar voorbeelden van gezien.

    En daarna hoor je er niets meer van, want dan zijn ze weer verdwenen naar de volgende tijdsbesteding die hen "wel leuk lijkt". Hooguit roepen ze nog even verongelijkt dat wij hen helemaal niet wilden helpen.

    Voor de fabrikanten van de hapklare brokken een mooie markt. En dat zie je dan terug in het aanbod van leuke instapmodellen voor de beginnende modelbouwer. Begrijpelijk, want ze moeten geld verdienen anders gaan ze failliet. Maar wel triest....
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat wil je hier nu mee bereiken?

    Als iemand (let wel "iemand" en niet een complete discussie) op een plonklijst staat, geeft dat nog niet de garantie dat je dus maar kan doorgaan met ongestraft onzin te plaatsen.
    Ik heb helaas ook een lijst.
    Soms zie ik dan in quotes van anderen het voor mij onzichtbare bericht alsnog, als daar zulke onzin in staat dat dat "gevaar gaat opleveren voor anderen" reageer ik toch.
    Ik heb geen zin om het allemaal terug te lezen, maar kan me zo voorstellen dat dit de reden is dat raf toch reageert.
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Laatst bewerkt: 1 feb 2013
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dit zijn plannen en geen bouw dozen maar als aanrader zeker goed te doen
    al is het weer een stapje moeilijker dan een beginners bouwdoos waar er voor een groot gedeelte reeds voor bewerkte constructies zijn
    maar ja je hebt gelijk deze zijn best te doen

    gr raf
     

Deel Deze Pagina