Wat is male en female..?

• Topicstarter Topicstarter Vortex
  • Startdatum Startdatum
Ok dus erg vaag...
Waarom wordt er gepraat ovver een mal en female dan??

Wat is dus de goede manier, naar het omhulsel kijken of naar de pinnetjes. That's the question...

Volgens mij naar de pinnetjes, want anders kan zo'n servostekkertje de ene keer een mannetje zijn en de andere keer een vrouwtje..
lekker duidelijk

een voorbeeld is het..

nu een vrouwtje?

en nu een mannetje?

Wie het weet mag het zeggen.

Ik vind de ontvanger een female omdat je er iets instopt.... de male dus...

Tja, dat is gewoon hoe we het met elkaar afspreken ... :? ... ik stem in dat geval voor het kijken naar pennetjes :| .

Aan de andere kant omzeil ik liever het probleem door het stekertjes of stekkertjes te noemen, die dan weer op contra-stek(k)ertjes worden gestoken. Hoe moet je anders weer aan omstanders uitleggen, dat je het vrouwtje in (of op) de ontvanger steekt :roll: ?

Het zelfde geldt ook voor de voedingsstek(k)er, die je in je computer steekt. Hier kom je met het zelfde vervelende vraagstuk te zitten :wink: !

Piloot71 zei:
Wie het weet mag het zeggen.
Als electronica ontwerper kijk ik simpelweg naar het component op de print of aan de kabel/draad. En dat is in beide gevallen van de ontvangers hierboven een male pin header.

Maar misschien is dit een beschrijving waarmee het duidelijk wordt:
De 'male' connector is een connector op een print, aan een kabel of een draad met één of meer onafgeschermde aansluitingen/pennen.
Meestal is daarbij/omheen een dusdanige constuctie die er voor zorgt dat er slechts één manier is waarop het 'female' deel hierop past.
Voor de volledigheid; het 'female' deel is dus altijd het deel met de afgeschermde aansluitingen/pennen.

Ik zal wel gek zijn, maar ik vind het vrij simpel & logisch.

Ik zal wel gek zijn, maar ik vind het vrij simpel & logisch.

Het is ook vrij simpel. Connector fabrikanten kijken als ze de term "male" of "female" gebruiken ALTIJD naar de contacten, waar de pinnetjes de mannetjes zijn (male) en de mannetjes gaan IN de vrouwtjes (female) net als tijdens de biologie les.

Als daar dan net als in de bovenste foto bij de "male" connector een huisje/hulsje omheen zit veranderd er in de connector omschrijving NIET het "geslacht" maar komt er in de artikel beschrijving een "toevoeging" om aan te geven dat er nog een huisje omheen zit ("with housing" o.i.d. dat is per fabrikant verschillend). De connectoren die op een ontvanger worden gebruikt zijn de zogenaamde "pin-headers" en zijn male. Je steekt het servo stekertje namelijk niet IN de ontvanger connector maar er OP.

Corrien zei:
Zou jij niet liever eens een keer gaan opletten tijdens de lessen Nederlands :roll: ?

Stekker is een germanisme. Je mag het woord wel met twee k's schrijven, maar de voorkeurspelling is nog steeds steker.

Euh, de voorkeursspelling is twee spellingswijzigingen geleden afgeschaft. Het is nu alleen nog maar goed of fout. In dit geval gaat dat niet op, want stekker spreek je anders uit dan steker, het gaat bijvoorbeeld om woorden als kado/cadeau en kroket/croquet. Hier eindigt de les overigens voor wat betreft Nederlands :wink:

Om dan toch maar even te muggeNziften (laten we de mieren maar ontzien deze keer, ze staan gewoon BEIDE in de Van Dale

stek·ker (de ~ (m.), ~s)
1 voorwerp aan het eind van een elektrisch snoer dat in een stopcontact gestoken wordt => steker

ste·ker (de ~ (m.), ~s)
1 voorwerp dat men ergens in steekt
2 [techn.] stekker

@ bprosman

Dat zou dus betekenen dat de omschrijvingen bij o.a RC technics niet goed zijn?

Ik vind ook dat je naar de pinnen moet kijken omdat anders het geslacht van de stekker kan blijven wisselen.

En als je over stek(k)ers en contrastek(k)ers praat, heb je volgens mij ook hetzelfde probleem..

wat is dan de stek(k)er en contrastek(k)er???

Jaap J. zei:
Euh, de voorkeursspelling is twee spellingswijzigingen geleden afgeschaft.
Je kunt zo langzamerhand volledig uit je stek(k)er gaan van die spellingscommissie. Of is het inmiddels al spellingcommissie? Zonder groen boekje kun je je eigen taal niet eens meer schrijven...
Overigens is het de bedoeling, dat je steker en stekker hetzelfde spreekt. Dat is weer het verzinsel van een spellingscommissie van vele jaren geleden...........

We zitten hier overigens wel met een uitermate verwarrend probleem. Ik ben dan ook eigenlijk helemaal niet blij met deze vraag. Het is inderdaad wel zo, dat er in elektronica-kringen vaste afspraken zijn over male en female, maar dit wil nog niet zeggen, dat wij modelbouwers het daarmee eens (moeten) zijn. Volgens elektronici hebben wij nog steeds ontvangers met een x aantal uitgangen, terwijl wij modelbouwers het hebben over een x aantal kanalen. Ook praten wij rustig over ppm en pcm, terwijl de "m" hier volgens elektronici helemaal niet op z'n plaats is. De modulatie is am of fm en datgene wat er gemoduleerd wordt is in pp- of pc-formaat.

Hoe het echt zit..

doppel.jpg

@Jan.. de stekker die je achterin je PC steekt, is een vrouwtje.

Jullie doen echt veel te ingewikkeld en het is heel simpel.

Het gaat om het electrische contact, dus niet het plastic. Datgene wat het electrisch contact maakt. Als dat een pennetje is wat ergens ingaat, is het stekkertje een mannetje. Is dat een busje waar een stekkertje ingeschoven wordt, is het een vrouwtje.

Dat is hoe het is, en niet anders.

Dus.. bij alle 'twijfelgevallen' in dit draadje: smelt al het plastic er om weg tot je nog louter metalen delen en draad overhoudt. Ga dan nog eens kijken.

De stekker die aan een servo zit, is een vrouwtje. De ontvanger is het mannetje.

Het verschil is, dat wat in de ontvanger zit, een zogenaamd 'chassisdeel' is. Zelfde als bij je computer. Dus hoewel je de stekker in je computer steekt, en dus zou denken dat de stekker het mannetje is, geldt dit niet voor de delen die het electrisch contact maken. Kijk maar eens in je computer, daar zitten metalen pennen die voor de stroomoverdracht zorgen. In je computer zit dus een mannelijk chassisdeel en de stekker die je er in steekt, is vrouwlijk.

Dat is geen discussiepunt, dat is een feit :P

http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_of_connectors_and_fasteners

The gender of a connector is determined by the structure of its primary functional components — i.e., the conductors of an electrical connector, or the load-bearing parts of a fastener — and not by secondary features such as covers, shields or handles that may be installed for environmental protection, safe operation, etc.

Vrij vertaald: het geslacht van een connector wordt bepaald door de functionele componenten, bijvoorbeeld de geleiders van een elektrische connector, en NIET door secundaire kenmerken zoals behuizingen, schilden, handvaten, enzovoort.

Volgens mij heeft de draadstarter al voldoende antwoord, dus ik ga nog even :offtopic: verder:

hezik zei:
@Jan.. de stekker die je achterin je PC steekt, is een vrouwtje.

Je begrijpt de kern van het probleem niet, Hezik. Je hebt wel 100% gelijk, maar ga dat van die computersteker nu eens uitleggen aan je vriendin. Je hebt dan 3 kansen: 1)je krijgt bonje; 2)ze belt de huisarts en de opticien; 3) ze geeft je (om der lieve vrede wil) gelijk en denkt er het hare van.

hezik zei:
@
Dat is geen discussiepunt, dat is een feit :P
Daar moet je bij modelbouwers niet mee aankomen. Die weten het altijd beter. Ik hou me dus liever op de vlakte met m'n steker en m'n contrasteker. Dit in navolging van de Duitsers, die het 'Stecker' en 'Buchse' noemen. Uiteraard heb je daar ook weer dwarsliggers, die het woord 'Buchsenstecker' gebruiken, maar die zullen we maar negeren.

Jezus, Dat er al 3 pagina's zijn op dit nutteloze draadje! :P
Maar als ik bij Rctechnics dus een male servo stekker bestel, krijg ik dan zo'n ding die op je accupakket moet..?

Geen idee vortex,
je moet gewoon het stekertje bestellen wat je nodig hebt.....
ff plaatjes kijken, of het nu man of vrouw is volgens RCtechics..

gaan we weer...............................

Bij andere leveranciers kan het dus weer anders zijn.

Lekker duidelijk allemaal.....

hezik zei:

Het gaat om het electrische contact, dus niet het plastic. Datgene wat het electrisch contact maakt. Als dat een pennetje is wat ergens ingaat, is het stekkertje een mannetje. Is dat een busje waar een stekkertje ingeschoven wordt, is het een vrouwtje.

Dat is hoe het is, en niet anders.

Amen! Ik kan niet anders dan dit beamen, je moet echt enkel kijken naar de metalen contacten, niet naar de exotische vormen van de behuizing die er rond zit!

Back