wat niet te doen met nitro motoren !

• Topicstarter Topicstarter BlackFox
  • Startdatum Startdatum
B

BlackFox

Guest
general_lee, Oregon en ikzelf zijn bezig aan een site over rc auto's (brandstof).
Nu wou ik nog een kleine tippagina er op zetten met wat je niet mag doen met een nitro motor :)
Iedereen mag hier toevoegen wat volgens hem niet mag en uiteindelijk wordt de lijst op onze site gezet (is nog niet online).
Eventueel mag je ook zeggen wat wel mag (zoals starten :lol: ) maar ik denk dat het beter is om te zeggen wat niet mag :lol:

Ik zal alvast beginnen met enkele basis dingen:

-niet te lang op topsnelheid rijden (edit)
-nooit te arm afstellen, liefst wat rijker
-altijd een nieuwe motor goed inlopen alvorens te gaan "racen"
-altijd de motor goed warmrijden alvorens volgas te geven
-de auto nooit onbelast laten draaien op hoge toeren (wielen van de grond)
- ....

Vul maar aan :D
(commentaar mag natuurlijk ook of persoonlijke ervaring)

nooit je motor uit zetten dmv je filter eraf te halen en je vinger op de carb te duwen.
niet zonder uitlaat rijden
niet andere mensen lastig vallen

BlackFox zei:
general_lee, Oregon en ikzelf zijn bezig aan een site over rc auto's (brandstof).
Nu wou ik nog een kleine tippagina er op zetten met wat je niet mag doen met een nitro motor :)
Iedereen mag hier toevoegen wat volgens hem niet mag en uiteindelijk wordt de lijst op onze site gezet (is nog niet online).
Eventueel mag je ook zeggen wat wel mag (zoals starten :lol: ) maar ik denk dat het beter is om te zeggen wat niet mag :lol:

Ik zal alvast beginnen met enkele basis dingen:

-niet langer dan 3 sec op topsnelheid rijden
-nooit te arm afstellen, liefst wat rijker
-altijd een nieuwe motor goed inlopen alvorens te gaan "racen"
-altijd de motor goed warmrijden alvorens volgas te geven
-de auto nooit onbelast laten draaien op hoge toeren (wielen van de grond)
- ....

Vul maar aan :D
(commentaar mag natuurlijk ook of persoonlijke ervaring)

Waarom mag je met een nitro niet langer dan 3 sec op topsnelheid rijden ??? :roll: :roll: :roll: :roll:

BlackFox zei:
-niet langer dan 3 sec op topsnelheid rijden

verklaar je nader aub. dit heb ik ik nog niet eerder gehoort. ik wist wel dat je niet de hele tijd moet maar niet langer dan 3 sec is wel erg kort.

edit: noumoe 8O dat wou ik ook zeggen.

Kaiko zei:
Waarom mag je met een nitro niet langer dan 3 sec op topsnelheid rijden ??? :roll: :roll: :roll: :roll:

Simpel, de motor heeft geen toerenbegrenzer, de toeren lopen op tot het maximum, als je verder blijft rijden dan wordt de motor heter en heter wat uiteindelijk tot een vastloper leidt=> bye bye motor !

met een echte auto kan dat ook niet, want dan loopt alles vast

daar hadt ik ff niet aangedacht. das waar maar het is wel zo hoe harder je rijdt hoe meer koeling. maar dat heft elkaar dus niet genoeg op.

BlackFox zei:
Kaiko zei:

Simpel, de motor heeft geen toerenbegrenzer, de toeren lopen op tot het maximum, als je verder blijft rijden dan wordt de motor heter en heter wat uiteindelijk tot een vastloper leidt=> bye bye otor !

Oke maar als ik het dus goed begrijp is 3 sec het minimum !!??!!??

3 seconden is ongeveer het maximum, als je langer doet dan loop je heel veel gevaar op schade, maar geloof me 3 seconden op topsnelheid is langer dan het lijkt !!!

maarja er zijn ook niet veel terreinen waar je langer dan 3 sec op top speed kan rijden. dan is de parkeerplaats al weer op. 8)

Stijn S zei:
met een echte auto kan dat ook niet, want dan loopt alles vast

bij oude auto's wel, maar de meeste nieuwe auto's schieten fijn in de toeren begrenzing :twisted: (ervaring mee)

over die 3 sec (slaat natuurlijk nergens op), maar er is natuurlijk wel een maximum.
als je je motor niet te krap heb afgesteld, dan zal die dat toerental eigenlijk nooit bereiken. en ook als je de goede tandwielverhouding gebruikt in je versnellingsbak zal dat eigenlijk nooit gebeuren. wel moet de motor altijd belast blijven dus:

niet volgas geven als je wielen van de grond zijn.

Die 3sec regel lijkt me een beetje onzin? Vliegtuig modelbouwers raggen ook vaak genoeg vol gas rond. En hoe doen pylonracers het dan die vaak maar 1 stand op hun motor hebben...volgas? :) Zo wezenlijk veel zullen auto en vliegtuig motoren ook niet van elkaar verschillen :) Zolang het maar niet onbelast is kan het weinig kwaad lijkt me :)

Idd als je rijd met je auto dan komt er op een gegeven moment een punt dat je auto niet meer harder kan om dat de lucht weerstand dan zo hoog is dat je auto niet meer doen kan gaan en dus zijn top heeft gehaalt. Heb je wind mee dan is een grotere kans dat je je max toeren haalt.

maar dat je maar max 3sec op top mag rijden klopt niet helemaal die dinges moet je zeker even uitbreiden.

:offtopic:
ff wat anders waarom helpen jullie mij en Hilbren niet om onze site uit te breiden hier staat al het een en ander op en er kan altijd meer bij natuurlijk :D en er staat een Pricewatch op die nog door niemand gebruikt wordt :'( iedereen zit altijd te zeuren waar iets het goedkoopste is en dan is er is een hulp middel en wordt het door niemand gebruikt :(

link: http://rcracing.gdesigns.nl

Die 3 sec zijn natuurlijk relatief... 5,6 of 7 sec kan ook wel...
Maar langer dan dat houden je ogen ook niet bij :lol:

@Stijn S... tja een echte auto.

Dat is dus niet waar... zelf rij ik in een BMW 320D (2jr oud) en daar rij ik regelmatig op topspeed mee over de snelweg ( nu even hopen dat er geen politie op deze site mee kijkt) de topsnelheid is na ship tuning 225 - 230 en dat kan je makkelijk een uur volhouden alleen gaat de diesel wel een stukkie sneller op :wink:
Één keer heb ik het zelfs langer vol gehouden, dat was onderweg naar frankrijk... 2 uur non stop op volle snelheid.
Ik heb overigens nog nooit een reparatie aan deze gehad :P happy me!
das wel ff anders met een model auto ben ik al achter :roll:

Greetz

Arjen

@Pasqual: tuurlijk waarom niet, maar we moeten nog eerst zien wanneer onze site online komt :wink:
Je krijgt wel een PB'tje als ik meer weet en ik wil natuurlijk ook nog steeds een Marder :D (morgen weet ik trouwens of ik ene koop of niet)

en nu trug :ontopic:
Vwoila,de 3 seconden is aangepast :)

@Pasqual en BlackFox

Ik heb zekers wel gebruik gemaakt van de pricewatch!!!
Of bedoel je het aanvullen daarvan? :roll:

Voor mij was het erg handig, maar uiteindelijk heb ik er toch meer voor betaald, wat natuurlijk stom is, maar als ik vandaag bedenk dat ik iets wil... wil ik het ook vandaag :lol:

Gr

Arjen

Arjen the snake zei:

Dat is dus niet waar... zelf rij ik in een BMW 320D (2jr oud) en daar rij ik regelmatig op topspeed mee over de snelweg ( nu even hopen dat er geen politie op deze site mee kijkt) de topsnelheid is na ship tuning 225 - 230 en dat kan je makkelijk een uur volhouden alleen gaat de diesel wel een stukkie sneller op :wink:
Één keer heb ik het zelfs langer vol gehouden, dat was onderweg naar frankrijk... 2 uur non stop op volle snelheid.

Greetz

Arjen

maar jou bmw van 2 jaar oud heeft ook een begrenzer tegen oververhitting en heeft waterkoeling.

tnt nelis zei:
Arjen the snake zei:

Greetz

Arjen

maar jou bmw van 2 jaar oud heeft ook een begrenzer tegen oververhitting en heeft waterkoeling.

ja, vooral die koeling doet veel, maar hou de koppling maar eens in (of vrij zetten) en geef dan plankgas, tzal ook niet lang duren tot je motor niets meer doet :lol:

Maar nu weer trug naar modelbouw :ontopic:

DualdudE zei:
Die 3sec regel lijkt me een beetje onzin? Vliegtuig modelbouwers raggen ook vaak genoeg vol gas rond. En hoe doen pylonracers het dan die vaak maar 1 stand op hun motor hebben...volgas? :) Zo wezenlijk veel zullen auto en vliegtuig motoren ook niet van elkaar verschillen :) Zolang het maar niet onbelast is kan het weinig kwaad lijkt me :)

he,

Er zit wel degelijk verschil in vliegtuig motoren en auto motoren. Vliegtuig motoren draaien ongeveer 16000 toeren per minuut. En auto motoren draaien ongeveer 36000 toeren per minuut. Dus dat is al een heel verschil. Dus krijgen de auto motoren veel meer krachten ( g-krachten )
op het zuigertje en op de drijfstang.

glenn

Klopt, automotoren kunnen veel meer toeren draaien dan vliegtuigen en boten. Daartegen hebben automotoren ook vaak maar 10% smering terwijl boten en vliegtuigen 15 tot 20% en kennen de vliegtuigen/boten ook nog eens geforceerde koeling via een propellor of waterkoeling.

Automotoren worden op de hogere toeren zover belast dat het eigenlijk schadelijk is. In de racerij, als de 2e versnelling kapot is en de motor vol gas in zijn 1e versnelling het rechte stuk af gaat (en dat is maar 3 seconden) haalt hij zeker de 30 minuten durende finale niet, je praat dan wel over 45.000 rpm bij zo'n motor.

Zo'n HPI .21 zal niet de 40.000 rpm halen, maar de motor is ook kwalitatief minder en zal dus voor zijn eigen definitie van hoge toeren sneller slijten.

Back