wat niet te doen met nitro motoren !

• Topicstarter Topicstarter BlackFox
  • Startdatum Startdatum
Mopreme zei:
Als de zuiger van hetzelfde materiaal is gemaakt als de behuizing zou het geen probleem moeten zijn. Ze zouden dan beide evenveel uitzetten.

Zou je denken.....
- Ten eerste is de zuiger altijd sneller warmer dan de cylinder, niets gelijkmatige uitzetting.
- Ten tweede is het de vraag welke motor een zuiger en cylinder van gelijk materiaal heeft, zoveel AAC automotoren zijn er niet.
- Ten 3e is de uitzetting van aluminium afhankelijk van lengte, oppervlakte en het siliciumgehalte dus een gelijkmatige uitzetting zal ook dan nog steeds lastig zijn.

Roelof zei:
Mopreme zei:
Als de zuiger van hetzelfde materiaal is gemaakt als de behuizing zou het geen probleem moeten zijn. Ze zouden dan beide evenveel uitzetten.

Zou je denken.....
- Ten eerste is de zuiger altijd sneller warmer dan de cylinder, niets gelijkmatige uitzetting.
- Ten tweede is het de vraag welke motor een zuiger en cylinder van gelijk materiaal heeft, zoveel AAC automotoren zijn er niet.
- Ten 3e is de uitzetting van aluminium afhankelijk van lengte, oppervlakte en het siliciumgehalte dus een gelijkmatige uitzetting zal ook dan nog steeds lastig zijn.

Weet ik, ik zeg ook zou.
Maar het zou maar om kleine verschillen gaan. Ik weet dat de toleranties ook klein zijn. Ik vraag me af hoe groot de warmte gradient tussen de cilinder en de zuiger is. Het is een hele kleine gap met daarin olie. Dus waarschijnlijk zal het temperatuur-verschil klein zijn.

Ik weet alle factoren, ik heb materiaalkunde gestudeerd.
Het gaat om het temperatuur-verschil, de lengte en de dichtheid (dus samenstelling van het materiaal, etc)

Groter dan je denkt....

Omdat de cylinder conisch loopt zal de zuiger alleen bovenin de cylinder een maximaal raakoppervlakte hebben en dan zelfs alleen voor een klein deel van de zuiger.

CMB heeft een zogenaamd intelligent piston waarbij de materiaalkeuzes wel zo zijn gekozen dat de passing even weg valt bij een te hoge temperatuur, meer daarover op www.twf8.ws bij de review van de CMB motor.

Hoe snel dat reageerd is een vraag......

Op zich zou het materiaal snel reageren (denk ik)
Het zijn relatief kleine delen en ook niet dik ofzo
De temperatuur verdeling zal dus ook bestwel homogeen zijn in het materiaal.

Wel interresant, maar volgens mij hebben ze gewoon een slim ontwerp gekozen en nog niet zoveel aan de materiaal keuze gedaan

HILBREN: waarom is het niet goed als je je auto wil stoppen; de luchtfilter er af en inger op caburateur?

hoe moek em dan stoppen?

als je je luchtfilter eraf haalt kan er vuil in je motor vallen wat erg schadelijk kan zijn. De beste manieren om een motor te stoppen zijn

+ uitlaat dichthouden
+ vliegwiel tegenhouden

zeker niet doen

- brandstofslang dichtknijpen
- luchtfilter eraf halen en caberateur dichtdrukken (alleen bij een op hol geslagen motor).

kan je bij een op hol geslagen motor de uitlaat niet meer toehouden miss?
allez ik rijd met hpi rtr evo en dat is een kunstof uitlaat. die wordt totaal niet warm aan het uiteinde wel te verstaan.
vliegwiel tegenhoude. tis te hopen dat je vinger er niet tussen geraakt.
tenzij met een schroevendraaier of zo.

idd volgens mij is het tegenhouden van het vliegwiel best gevaarlijk. maar als ik de uitlaat dicht houdt dan blijft ie wel 8 sec.. "borrelen" en dan slaat ie pas af...iemand nog een tip? rem in houden ofzo?

ik zet mijn tr4 altijd af door de uitlaat dicht te houden. hij slaat altijd in 1 sec af, minder zelfs.
de TR4 heeft 2 kleine uitlaat pijpjes die je met 1 vinger over de lengte tegelijkertijd en stevig moet aandrukken.
ik las al eerder dat jij je stationair insteld met je trim, ik denk dat dat de reden is dat hij bij jou zo lang duurt voor hij afslaat, hij loopt gewoon te hoog stationair denk ik.
wat ook helpt, op de TR4 zit standaard een brandstof pompje op het tankje, haal die eraf volgens de aanwijzingen in dat bijgeleverde boekje waarin word uitgelegd hoe je die moet verwijderen en een normale brandstof nippel moet plaatsen.

het antwoord is al in het motor uitzetten topic gegeven, maar nee, rem indrukken helpt geen moer, de rem zit namelijk in de aandrijflijn dus NA de koppeling en dus rem je een stationair draaiende motor er niet mee af.

normaal moet je je stationair zo instellen. (heb ik me laten wijsmaken) dat als je de brandstof toevoer toeknijpt (slecht dus) dat hij binnen 1 a 2 sec uitvalt. als hij blijft borrelen staat je stationair niet goed afgesteld.
miss is dat met de uitlaat juist hetzelfde.
:?:

Zoals je al zegt, het is slecht wegens arm lopen en gebrek aan smering om het brandstofslangetje dicht te knijpen. Je stationair daarop afstellen is dus mijns inziens ook de verkeerde methode.

Ik stel stationair zo af dat de motor redelijk blijft lopen en niet na tien seconden al stilvalt. De trim staat bij motor op bedrijfstemp en stationair lopen bij mij altijd helemaal naar achteren, de trim gebruik ik dan om met iets gas te kunnen starten, dan start ie makkelijker (bij het kwc is starten met trekstarter verplicht en hoe minder vaak trekken aan dat ding hoe beter) De rem is daarbij zo afgesteld dat bij trim naar achteren de rem nog geen weerstand geeft.

Ik zet mijn moter altijd uit door luchtfilter dicht te houden.
ik heb grote duimen en dat past precies op de filter:P
waarom mag dat niet?
is de rook niet heet dan:P??
en mijn moter raakt vaak overhit en is toch sloom
kan iemand mij helpen?>

thnx later

putje happen met 50 op de makro.
gelukkig had die maat al die kappunten er ingezet.

je kan zo vuil in je carb duwen en das veel slechter dan een blaar op je vinger :D
ik heb je post al gelezen en weet er niet echt een antwoord op.
wie weet verzuip je je motor omdat hij te rijk afgesteld staat.
of staat ie onderin te rijk en dan als je effe geen gas geeft loopt je motor vol.

de rede waarom je beter niet je luchtfilter eraf kunt halen is, omdat er dan vuil in je motor kan komen wat schadelijk is. Ik ga ervan uit dat er een Hpi 15FE opzit deze motor is niet al te best. Zet hem daarom liever wat rijker, want de prestatie's van deze motor zijn inderdaad niet al te best, waardoor je hem automatisch armer gaat zetten, maar daar kan deze motor absoluut niet tegen!

Nee ik heb een HPI star T15.
en trouwens, ik haal de filter er niet af he:P
ik doe dat direcht op de filter, maja
dan zit ik nog met dat probleem.
hij maakt heel veel toeren en loopt heel langzaam, terwijl hij dat niet gedaan heeft;)

later

De wielen draaien wel langzaam als ik de auto optil, kan dat kwaad, en de auto heb ik pas net 1 liter laten lopen + inlopen. dus dat is het denk ik niet

later

Back