wat niet te doen met nitro motoren !

• Topicstarter Topicstarter BlackFox
  • Startdatum Startdatum
de nitro motoren zijn hoge toerental motoren met een goede cilinder wand. een motor wordt gebouwd en getest op een hoger toeren tal dan dat ie +- normaal maakt. 3 seconden vind ik nergens op slaan, want het blokje is er voor gebouwd. tussen een vliegtuig en een auto motor zit veel verschil, ook in de drijfstang krukas enzo....., een auto is opgebopuwd met andere materiaal en profielen soorten, als je motor goed is afgesteld en niet te heet wordt kan je gewoon vol pot rijden. ik heb met mijn nova rossie nog nooit problemen gehad!!

dan wou ik nog even iets vragen:
Als die toeren dan toch niet zo veel maken= kan het dan kwaad als je volgas wat burnouts maakt en 360°'s ?

als je staat te burnen enzo heeft de motor helemaal geen koeling en slijt het dus enorm hard en loopt ie wel vast , dat is heel wat anders als volgas rijden

-volgens mij is het ook ni gezond om te rijden als het nat is , want dan slaat het water nee rop m'n moter en rookt het hard ( ook slecht vor de elektronica)
- je zender / auto in de volle zon laten staan is ook niet goed ( zoals alle elktronische apparatuur)
- altijd met de benzine klutsen voor je deze in je tank giet ( zodat je niet enkel olie of nitro hebt , maar een mengsel)
....
ik zuig wel wat meer uit m'n duim :twisted:

mikehomerun zei:
de nitro motoren zijn hoge toerental motoren met een goede cilinder wand. een motor wordt gebouwd en getest op een hoger toeren tal dan dat ie +- normaal maakt. 3 seconden vind ik nergens op slaan, want het blokje is er voor gebouwd. tussen een vliegtuig en een auto motor zit veel verschil, ook in de drijfstang krukas enzo....., een auto is opgebopuwd met andere materiaal en profielen soorten, als je motor goed is afgesteld en niet te heet wordt kan je gewoon vol pot rijden. ik heb met mijn nova rossie nog nooit problemen gehad!!

Laat ik je corrigeren, bij een iets rijkere afstelling heeft je motor meer smering en zal tegelijk niet in zijn maximale toeren komen, bij zo'n afstelling overleeft iedere motor.
Tussen een auto en een vliegtuigmotor zit minder verschil dan dat jij denkt. De meeste zijn gewoon ABC setjes met een vierkante slag. Een vliegtuigmotor heeft alleen een andere poort-timing voor een betrouwbaardere loop en tegelijk een niet zo'n hoog toerental voor het behoud van propellor en een kleinere koelkop omdat die (zoals ik al beschreef) veel geforceerde koeling van de propellor krijgt.

Als ervaren racer kan ik je zeggen dat een 30 minuten durende finale zonder een 2e versnelling slopend voor je motor is en zeker kapot gaat als je het rechte stuk vol gas houdt.

- geen benzine in je kar gooien, jah, tenzij je natuurlijk een marder ofzo hebt.

- goed ontstoren
- ervoor zorgen dat niemand op jouw frequentie rijd!
- niet tegen een muur rijden :P
- niet rijden met een motor die niet goed vast zit...
- niet zonder uitlaat rijden
- geen luchtbellen in je brandstofslang..

bla bla bla...

succes met je site

- ontvanger moet flexibel opgehangen zijn om trillingen te dempen
- Motor nooit bij koude start vol gaan gassen, bouw je snelheid gedurende 1 minut op om de motor langzaam op temperatuur te krijgen.
- nooit denken dat wanneer een gloeiplug gloet die ook goed is, ze gaan ook gewoon op of raken aangetast
- nooit je stationair bepalen dmv. van de trim op je zender
- nooit vertrouwen dat je accu's na een tijdje stil staan nog vol zijn....
- nooit denken dat je 1:10 met een 2.1cc of 2.5cc over de 100km/u gaat

Roelof zei:
Laat ik je corrigeren, bij een iets rijkere afstelling heeft je motor meer smering en zal tegelijk niet in zijn maximale toeren komen, bij zo'n afstelling overleeft iedere motor.
Tussen een auto en een vliegtuigmotor zit minder verschil dan dat jij denkt. De meeste zijn gewoon ABC setjes met een vierkante slag. Een vliegtuigmotor heeft alleen een andere poort-timing voor een betrouwbaardere loop en tegelijk een niet zo'n hoog toerental voor het behoud van propellor en een kleinere koelkop omdat die (zoals ik al beschreef) veel geforceerde koeling van de propellor krijgt.

Als ervaren racer kan ik je zeggen dat een 30 minuten durende finale zonder een 2e versnelling slopend voor je motor is en zeker kapot gaat als je het rechte stuk vol gas houdt.

Vergelijk recreatief gebruik met de standaard vliegtuig motor. De motoren die jij voor wedstrijden gebruikt, kun je meer vergelijken met pylonrace motoren die 35000+ toeren draaien. Grootste verschil tussen auto en vliegtuig motoren is hoofdzakelijk de slag. Vliegtuig motoren hebben een veel langere slag. Pylonrace motoren met venturi draaien ook alleen maar volgas.

Het is ook een verschil in mentaliteit volgens mij. Vliegers persen bijna nooit het maximale uit hun motor waar auto rijders dit meestal wel doen om maar zo hard mogelijk te gaan.

m.a.w. : wij zijn motor gevoelloze zakken die alleen maar op snelheid kicken om hun ego te kunnen bewaren ?????
Ja da klopt wel :lol:

Maar ik ben toch even nieuwsgierig naar zo'n pylonrace motor, jij zegt dat ze altyd volgas doen ?
Ook als ze starten ? Dus meteen met koude motor hupsa volgas ??

Zit geen carb op dus kan niet anders :)

3070F%206.5%20GFRT-abc.jpg

Enige wat kan is hem veel rijker draaien tijdens het starten zodat hij minder toeren draait. Maar bij een pylon race heb je maar een bepaalde tijd om te starten. Haal je dat niet kun je niet meer mee doen. Dus neem niet aan dat ze iedere keer gaan afstellen.

En zoals jij het brengt over gevoelloze zakken, zo kun je het opvatten, maar you didn't hear me say that! ;) Zo was het ook niet bedoelt :)

DualdudE zei:
Zit geen carb op dus kan niet anders :)

3070F%206.5%20GFRT-abc.jpg

Enige wat kan is hem veel rijker draaien tijdens het starten zodat hij minder toeren draait. Maar bij een pylon race heb je maar een bepaalde tijd om te starten. Haal je dat niet kun je niet meer mee doen. Dus neem niet aan dat ze iedere keer gaan afstellen.

En zoals jij het brengt over gevoelloze zakken, zo kun je het opvatten, maar you didn't hear me say that! ;) Zo was het ook niet bedoelt :)

Tuurlijk zijn dit de snelste motoren in de vliegerij maar je moet toegeven dat er meer smering dan 10% gebruikt wordt of niet ?
Daarnaast is de koeling optimaal bij zulke hoge snelheden en nog eens de wind van de prop.

O ja, we praten wel over toerentallen maar uiteindelijk is de zuigersnelheid van een 3.5cc op vol toeren niets meer dan bv. een 10 liter scheepsdiesel op 3000 rpm.

denk toch dat een 10000cc bootmotor bij 3000rpm een lagere zuigersnelheid heeft omdat die met bvb 10cilinders werkt. Modelbouwmotor is 1zuiger die een as tegen 35000rpm moet laten draaien.

-Nooit achter hondjes aan jagen. :twisted:
-Nooit achter katten aan jagen. :twisted:
mag dan niks meer :lol:

-niet tegen je eigen voet rijden, kheb toenstrax gevoelt dat dat helemaal niet plezant is als je alleen maar sloffen aan hebt...(zeker niet als er ook nog een dikke alu bumper aan je auto hangt)

niet op de openbare weg rijden
nooit kleine jongetjes die vragen of ze mogen rijden laten rijden
nooit je moeder laten rijden!!!!!

-ook niet je pa of een tante laten rijden, en als je toch zo goed bent om het wel te doen, de rem heel goed aanduiden, eventueel de gas begrenzen op 20% :lol:

Back