Bij de klachtomschrijvingen, die bij reparaties worden meegestuurd kom je nogal wat opmerkelijke verhaaltjes tegen. Sommige teksten zijn al dan niet opzettelijk grappig, er worden situaties beschreven die te denken geven en zo hier en daar zijn er mankementen, die grote vraagtekens oproepen. In de loop der jaren is er een kleine collectie verzameld. Een bloemlezing hieruit, al dan niet voorzien van persoonlijk commentaar:
Iemands vliegtuig vloog te water. Hij dook er in. Helaas....zender nog om. Zender volledig onder water geweest. Ik heb er nieuwe accu's in gezet. Bij 't aanzetten slaat de meter volledig op tilt. Kijk er nog even goed naar.
Winkelier geeft klacht op van een klant:
Ontvanger met kristal. Graag uitgebreide controle. Bij lichte trillingen van de ontvanger gaan de servo's jutteren o.i.d.
Graag reparatie of anti-jutterbehandeling.
Als u zo goed zou willen zijn mijn regelaar te herstellen, wat er mee gebeurd is weet ik niet, al dat ik gezien heb is veel rook.
Soms valt hij zo nu en dan naar beneden. Bij draaiende motor.
Op de zelfde dag ontvangen:
Klacht uit Nijmegen: ontvanger stoort bij rechter bochten.
Klacht uit Mechelen: alleen met deze ontvanger bij bochten storingen op hoogte.
Natuurlijk lastig als je alleen linker bochten kunt maken of alleen rechtuit kunt vliegen. Je vraagt je natuurlijk wel af, wat de oorzaak is geweest en hoe de modellen zijn geland.
Hoe lang is de antenne van mijn ontvanger? Het konijn heeft deze namelijk opgevreten!!!!
Een Vlaamse klant:
U vindt hierbij een ontvanger, die een van mijn lievelingsmodellen vernietigd heeft.
Deze ontvanger heeft een grote schok gekregen op de hoogte van de servo's (soldeerselen afgescheurd bij signaal).
Vertrouwelijk in de ernst van uw dienst, kunt u a.u.b. de nodige herstellingen doen, de ontvanger testen en hem in een nieuw kistje leggen.
Helaas was betrouwbare reparatie niet meer mogelijk, de voorraad nieuwe kistjes bleef dus onaangetast.
Nog een Vlaming, die blijkbaar ook msn gebruikt:
Kaske na kijken wand ik krijg het nimeer opgezet.
Laat dan iets weten hoeveel da kost.
Nog een Belgische klant:
Indien mogelijk zou u eens naar deze snelheidsregelaar doen kijken, aangezien er bij ons zo geen kleine dioden te verkrijgen zijn, en zo geen slimme gasten zijn.
S.v.p. terugsturen naar afzender.
Wat zouden we er anders mee moeten doen????Dit was overigens geen Belgische klant...
Reparatieopdracht bij een zender:
2 x potmeters vervangen van de sticks. Moeten niet gemonteerd worden!!
Hoe moet je zo'n opdracht in vredesnaam uitvoeren?
Bij een acculader:
Redenen van de pech onbekend!
Hebt u een idee?
Is dat mogelijk dat de isolatie (painting) van de cooler een zo'n pech kan veroorzaken?
Geachte meneer: De instructeur vloog het vliegtuig in de lucht, vloog een bocht en was niet meer te ontvangen.
Het gas, hoogte en richtingsroer deden het niet meer.
Vloog ± 10 cirkels op gelijke hoogte en vloog ± 2km verderop tegen een boom.
We hebben in de regen gereden en de regelaar met plastic-spray ingespoten. Na enkele minuten was de regelaar kapot.
Met deze zender: geen reikwijdte zijdelings, vooruit geen probleem.
Het vliegtuig doet heel erg raar.
Als reparateur weet je dan precies wat er aan de hand is.
Hierbij stuur ik u drie servo's.
Ik geef toe, dat een van deze in nogal dubieuze staat verkeert, maar desondanks verzoek ik u om uw talenten ook op deze bot te vieren. Mocht er echter niets meer aan te doen zijn, laat dan maar.
Zender schakelt uit, tijdens het vliegen.
Een klant, die lekker bezig is geweest:
Sanwa-servo: bij de servo is geprobeerd een Futaba stekkeraansluiting (draad/kleurvolgorde) te maken d.m.v. gokken.
Deze servo rookte even en deed niets meer, maar de regelaar deed ook niets meer.
Hierbij zend ik u een verdronken regelaar. Graag deze gereanimeerd retour.
Boot, ontvanger + regelaar aangesloten. Regelaar brandde 1 x zekering uit, dus ik zette regelaar op servokanaal en ontvanger begon rook te geven, maar de zekering brandde niet meer uit.
Dit is resultaat hebben...regelaar, servo en ontvanger stuk, maar de zekering bleef mooi heel!
Klant heeft zenders schoongemaakt; deze werken nu niet meer.
Zender werd geladen tijdens de bliksem. Het bereik is nu met of zonder antenne nog maar 20 meter.
Tijdens het vliegen krijgt het vliegtuig plots een commando om te duiken (lijkt wel een storing) en zonder tegencommando van mij boort het zich wel degelijk in de grond of komt in een vrille terecht. De storing is nooit iets anders!!
Levensgevaarlijk zo'n klachtenbeeld. Mede-clubleden zullen niet blij zijn geweest als deze persoon kwam vliegen.
Mijnheer: deze servo's zijn erg nerveus. Wilt u ze wat kalmeren?
Bijgesloten mijn ontvanger, die al eens eerder bij de dokter is geweest. Nu niets meer, zelfs geen muziek.
In deze zender is een schakelaar aangesloten op een van de rode stekkerbussen op de print.
Sindsdien werkt de zender totaal niet meer.
Nergens in de zender rode stekkerbussen te vinden!
Een veelvoorkomende Belgische klachtomschrijving:
Gelieve deze regelaar dringend te herstellen.
Een total-loss gesleutelde acculader:
Reparatie Piek lader.
Hij deed het nog wel, tot dat ik de Kets naar buiten wau solderen op de koelkop. Maar de piek lader viel op de grond en de bovenste printplaat maakte niet goed Contact meer met de bevestigingspinnetjes.
Dit heb ik proberen te verhelpen door stroom draadjes te solderen (zie binnenkant)
Kunnen jullie deze lader nog maken met de Fets op de koelkop (of gewoon)
Maar als het te duur wordt dan NIET
Alvast bedankt.
Nog iemand, die leuk bezig is geweest. De spelfout aan het eind roept vragen op over onze hobby.
Er is sinas op mijn zender gekomen.
We hebben hem eerst helemaal opengehaald en toen laten drogen achter een propeller.
Toen aangedaan en er kwam rook uit den zender, daarna snel weer uitgedaan en toen deed hij het helemaal niet meer.
Ik heb thuis alles ingespoten met contactspray. Daarna deed hij het even maar toen niet meer.
We denken dat het de potentie metertjes zijn die aan de stuurknuppels zitten.
Klachtomschrijving bij een ontvanger:
Op lage hoogte doet hij raar.
Ik heb een vliegsimulator gekocht. Bij het aansluiten hoorde ik poef en kwam er een rookwolkje uit de zender. Die is dus stuk en nu zit ik hier vreselijk depressief te zijn.
Bij een indoor heli:
Heli gaat tijdens vliegen steeds vanzelf harder en dus hoger vliegen, terwijl stick op dezelfde stand staat. Doe je 1 tikje gas terug, dan stort hij gelijk neer.
Er is een dartpijl in het display van mijn zender gekomen.
Kluns!
Hier iemand met een defecte knuppelpotmeter:
Bij stuurinput op rechtse knuppel begint parachutist woest met zijn rechter arm te zwaaien omdat hij het niet eens is met mijn opdracht. Graag zender nakijken of parachutist overtuigen dat mijn input de juiste is.
Hiermee zijn de verhaaltjes op. Ik hoop niet, dat iemand zich beledigd voelt als hij/zij zijn eigen verhaal leest. En als dat wel zo is, tja iedereen heeft het nu al gelezen, dus verwijderen doen we niet meer.
Iemands vliegtuig vloog te water. Hij dook er in. Helaas....zender nog om. Zender volledig onder water geweest. Ik heb er nieuwe accu's in gezet. Bij 't aanzetten slaat de meter volledig op tilt. Kijk er nog even goed naar.
Winkelier geeft klacht op van een klant:
Ontvanger met kristal. Graag uitgebreide controle. Bij lichte trillingen van de ontvanger gaan de servo's jutteren o.i.d.
Graag reparatie of anti-jutterbehandeling.
Als u zo goed zou willen zijn mijn regelaar te herstellen, wat er mee gebeurd is weet ik niet, al dat ik gezien heb is veel rook.
Soms valt hij zo nu en dan naar beneden. Bij draaiende motor.
Op de zelfde dag ontvangen:
Klacht uit Nijmegen: ontvanger stoort bij rechter bochten.
Klacht uit Mechelen: alleen met deze ontvanger bij bochten storingen op hoogte.
Natuurlijk lastig als je alleen linker bochten kunt maken of alleen rechtuit kunt vliegen. Je vraagt je natuurlijk wel af, wat de oorzaak is geweest en hoe de modellen zijn geland.
Hoe lang is de antenne van mijn ontvanger? Het konijn heeft deze namelijk opgevreten!!!!
Een Vlaamse klant:
U vindt hierbij een ontvanger, die een van mijn lievelingsmodellen vernietigd heeft.
Deze ontvanger heeft een grote schok gekregen op de hoogte van de servo's (soldeerselen afgescheurd bij signaal).
Vertrouwelijk in de ernst van uw dienst, kunt u a.u.b. de nodige herstellingen doen, de ontvanger testen en hem in een nieuw kistje leggen.
Helaas was betrouwbare reparatie niet meer mogelijk, de voorraad nieuwe kistjes bleef dus onaangetast.
Nog een Vlaming, die blijkbaar ook msn gebruikt:
Kaske na kijken wand ik krijg het nimeer opgezet.
Laat dan iets weten hoeveel da kost.
Nog een Belgische klant:
Indien mogelijk zou u eens naar deze snelheidsregelaar doen kijken, aangezien er bij ons zo geen kleine dioden te verkrijgen zijn, en zo geen slimme gasten zijn.
S.v.p. terugsturen naar afzender.
Wat zouden we er anders mee moeten doen????Dit was overigens geen Belgische klant...
Reparatieopdracht bij een zender:
2 x potmeters vervangen van de sticks. Moeten niet gemonteerd worden!!
Hoe moet je zo'n opdracht in vredesnaam uitvoeren?
Bij een acculader:
Redenen van de pech onbekend!
Hebt u een idee?
Is dat mogelijk dat de isolatie (painting) van de cooler een zo'n pech kan veroorzaken?
Geachte meneer: De instructeur vloog het vliegtuig in de lucht, vloog een bocht en was niet meer te ontvangen.
Het gas, hoogte en richtingsroer deden het niet meer.
Vloog ± 10 cirkels op gelijke hoogte en vloog ± 2km verderop tegen een boom.
We hebben in de regen gereden en de regelaar met plastic-spray ingespoten. Na enkele minuten was de regelaar kapot.
Met deze zender: geen reikwijdte zijdelings, vooruit geen probleem.
Het vliegtuig doet heel erg raar.
Als reparateur weet je dan precies wat er aan de hand is.
Hierbij stuur ik u drie servo's.
Ik geef toe, dat een van deze in nogal dubieuze staat verkeert, maar desondanks verzoek ik u om uw talenten ook op deze bot te vieren. Mocht er echter niets meer aan te doen zijn, laat dan maar.
Zender schakelt uit, tijdens het vliegen.
Een klant, die lekker bezig is geweest:
Sanwa-servo: bij de servo is geprobeerd een Futaba stekkeraansluiting (draad/kleurvolgorde) te maken d.m.v. gokken.
Deze servo rookte even en deed niets meer, maar de regelaar deed ook niets meer.
Hierbij zend ik u een verdronken regelaar. Graag deze gereanimeerd retour.
Boot, ontvanger + regelaar aangesloten. Regelaar brandde 1 x zekering uit, dus ik zette regelaar op servokanaal en ontvanger begon rook te geven, maar de zekering brandde niet meer uit.
Dit is resultaat hebben...regelaar, servo en ontvanger stuk, maar de zekering bleef mooi heel!
Klant heeft zenders schoongemaakt; deze werken nu niet meer.
Zender werd geladen tijdens de bliksem. Het bereik is nu met of zonder antenne nog maar 20 meter.
Tijdens het vliegen krijgt het vliegtuig plots een commando om te duiken (lijkt wel een storing) en zonder tegencommando van mij boort het zich wel degelijk in de grond of komt in een vrille terecht. De storing is nooit iets anders!!
Levensgevaarlijk zo'n klachtenbeeld. Mede-clubleden zullen niet blij zijn geweest als deze persoon kwam vliegen.
Mijnheer: deze servo's zijn erg nerveus. Wilt u ze wat kalmeren?
Bijgesloten mijn ontvanger, die al eens eerder bij de dokter is geweest. Nu niets meer, zelfs geen muziek.
In deze zender is een schakelaar aangesloten op een van de rode stekkerbussen op de print.
Sindsdien werkt de zender totaal niet meer.
Nergens in de zender rode stekkerbussen te vinden!
Een veelvoorkomende Belgische klachtomschrijving:
Gelieve deze regelaar dringend te herstellen.
Een total-loss gesleutelde acculader:
Reparatie Piek lader.
Hij deed het nog wel, tot dat ik de Kets naar buiten wau solderen op de koelkop. Maar de piek lader viel op de grond en de bovenste printplaat maakte niet goed Contact meer met de bevestigingspinnetjes.
Dit heb ik proberen te verhelpen door stroom draadjes te solderen (zie binnenkant)
Kunnen jullie deze lader nog maken met de Fets op de koelkop (of gewoon)
Maar als het te duur wordt dan NIET
Alvast bedankt.
Nog iemand, die leuk bezig is geweest. De spelfout aan het eind roept vragen op over onze hobby.
Er is sinas op mijn zender gekomen.
We hebben hem eerst helemaal opengehaald en toen laten drogen achter een propeller.
Toen aangedaan en er kwam rook uit den zender, daarna snel weer uitgedaan en toen deed hij het helemaal niet meer.
Ik heb thuis alles ingespoten met contactspray. Daarna deed hij het even maar toen niet meer.
We denken dat het de potentie metertjes zijn die aan de stuurknuppels zitten.
Klachtomschrijving bij een ontvanger:
Op lage hoogte doet hij raar.
Ik heb een vliegsimulator gekocht. Bij het aansluiten hoorde ik poef en kwam er een rookwolkje uit de zender. Die is dus stuk en nu zit ik hier vreselijk depressief te zijn.
Bij een indoor heli:
Heli gaat tijdens vliegen steeds vanzelf harder en dus hoger vliegen, terwijl stick op dezelfde stand staat. Doe je 1 tikje gas terug, dan stort hij gelijk neer.
Er is een dartpijl in het display van mijn zender gekomen.
Kluns!
Hier iemand met een defecte knuppelpotmeter:
Bij stuurinput op rechtse knuppel begint parachutist woest met zijn rechter arm te zwaaien omdat hij het niet eens is met mijn opdracht. Graag zender nakijken of parachutist overtuigen dat mijn input de juiste is.
Hiermee zijn de verhaaltjes op. Ik hoop niet, dat iemand zich beledigd voelt als hij/zij zijn eigen verhaal leest. En als dat wel zo is, tja iedereen heeft het nu al gelezen, dus verwijderen doen we niet meer.
Laatst bewerkt: