Wat schrijf je aan de reparatiedienst?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Corrien, 11 dec 2005.

  1. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij de klachtomschrijvingen, die bij reparaties worden meegestuurd kom je nogal wat opmerkelijke verhaaltjes tegen. Sommige teksten zijn al dan niet opzettelijk grappig, er worden situaties beschreven die te denken geven en zo hier en daar zijn er mankementen, die grote vraagtekens oproepen. In de loop der jaren is er een kleine collectie verzameld. Een bloemlezing hieruit, al dan niet voorzien van persoonlijk commentaar:

    Iemands vliegtuig vloog te water. Hij dook er in. Helaas....zender nog om. Zender volledig onder water geweest. Ik heb er nieuwe accu's in gezet. Bij 't aanzetten slaat de meter volledig op tilt. Kijk er nog even goed naar.

    Winkelier geeft klacht op van een klant:
    Ontvanger met kristal. Graag uitgebreide controle. Bij lichte trillingen van de ontvanger gaan de servo's jutteren o.i.d.
    Graag reparatie of anti-jutterbehandeling.


    Als u zo goed zou willen zijn mijn regelaar te herstellen, wat er mee gebeurd is weet ik niet, al dat ik gezien heb is veel rook.

    Soms valt hij zo nu en dan naar beneden. Bij draaiende motor.

    Op de zelfde dag ontvangen:
    Klacht uit Nijmegen: ontvanger stoort bij rechter bochten.
    Klacht uit Mechelen: alleen met deze ontvanger bij bochten storingen op hoogte.
    Natuurlijk lastig als je alleen linker bochten kunt maken of alleen rechtuit kunt vliegen. Je vraagt je natuurlijk wel af, wat de oorzaak is geweest en hoe de modellen zijn geland.

    Hoe lang is de antenne van mijn ontvanger? Het konijn heeft deze namelijk opgevreten!!!!

    Een Vlaamse klant:
    U vindt hierbij een ontvanger, die een van mijn lievelingsmodellen vernietigd heeft.
    Deze ontvanger heeft een grote schok gekregen op de hoogte van de servo's (soldeerselen afgescheurd bij signaal).
    Vertrouwelijk in de ernst van uw dienst, kunt u a.u.b. de nodige herstellingen doen, de ontvanger testen en hem in een nieuw kistje leggen.
    Helaas was betrouwbare reparatie niet meer mogelijk, de voorraad nieuwe kistjes bleef dus onaangetast.

    Nog een Vlaming, die blijkbaar ook msn gebruikt:
    Kaske na kijken wand ik krijg het nimeer opgezet.
    Laat dan iets weten hoeveel da kost.

    Nog een Belgische klant:
    Indien mogelijk zou u eens naar deze snelheidsregelaar doen kijken, aangezien er bij ons zo geen kleine dioden te verkrijgen zijn, en zo geen slimme gasten zijn.

    S.v.p. terugsturen naar afzender.
    Wat zouden we er anders mee moeten doen????Dit was overigens geen Belgische klant...

    Reparatieopdracht bij een zender:
    2 x potmeters vervangen van de sticks. Moeten niet gemonteerd worden!!
    Hoe moet je zo'n opdracht in vredesnaam uitvoeren?

    Bij een acculader:
    Redenen van de pech onbekend!
    Hebt u een idee?
    Is dat mogelijk dat de isolatie (painting) van de cooler een zo'n pech kan veroorzaken?


    Geachte meneer: De instructeur vloog het vliegtuig in de lucht, vloog een bocht en was niet meer te ontvangen.
    Het gas, hoogte en richtingsroer deden het niet meer.
    Vloog ± 10 cirkels op gelijke hoogte en vloog ± 2km verderop tegen een boom.


    We hebben in de regen gereden en de regelaar met plastic-spray ingespoten. Na enkele minuten was de regelaar kapot.

    Met deze zender: geen reikwijdte zijdelings, vooruit geen probleem.

    Het vliegtuig doet heel erg raar.
    Als reparateur weet je dan precies wat er aan de hand is.

    Hierbij stuur ik u drie servo's.
    Ik geef toe, dat een van deze in nogal dubieuze staat verkeert, maar desondanks verzoek ik u om uw talenten ook op deze bot te vieren. Mocht er echter niets meer aan te doen zijn, laat dan maar.


    Zender schakelt uit, tijdens het vliegen.

    Een klant, die lekker bezig is geweest:
    Sanwa-servo: bij de servo is geprobeerd een Futaba stekkeraansluiting (draad/kleurvolgorde) te maken d.m.v. gokken.
    Deze servo rookte even en deed niets meer, maar de regelaar deed ook niets meer.

    Hierbij zend ik u een verdronken regelaar. Graag deze gereanimeerd retour.

    Boot, ontvanger + regelaar aangesloten. Regelaar brandde 1 x zekering uit, dus ik zette regelaar op servokanaal en ontvanger begon rook te geven, maar de zekering brandde niet meer uit.
    Dit is resultaat hebben...regelaar, servo en ontvanger stuk, maar de zekering bleef mooi heel!

    Klant heeft zenders schoongemaakt; deze werken nu niet meer.

    Zender werd geladen tijdens de bliksem. Het bereik is nu met of zonder antenne nog maar 20 meter.

    Tijdens het vliegen krijgt het vliegtuig plots een commando om te duiken (lijkt wel een storing) en zonder tegencommando van mij boort het zich wel degelijk in de grond of komt in een vrille terecht. De storing is nooit iets anders!!
    Levensgevaarlijk zo'n klachtenbeeld. Mede-clubleden zullen niet blij zijn geweest als deze persoon kwam vliegen.

    Mijnheer: deze servo's zijn erg nerveus. Wilt u ze wat kalmeren?

    Bijgesloten mijn ontvanger, die al eens eerder bij de dokter is geweest. Nu niets meer, zelfs geen muziek.

    In deze zender is een schakelaar aangesloten op een van de rode stekkerbussen op de print.
    Sindsdien werkt de zender totaal niet meer.
    Nergens in de zender rode stekkerbussen te vinden!

    Een veelvoorkomende Belgische klachtomschrijving:
    Gelieve deze regelaar dringend te herstellen.

    Een total-loss gesleutelde acculader:
    Reparatie Piek lader.
    Hij deed het nog wel, tot dat ik de Kets naar buiten wau solderen op de koelkop. Maar de piek lader viel op de grond en de bovenste printplaat maakte niet goed Contact meer met de bevestigingspinnetjes.
    Dit heb ik proberen te verhelpen door stroom draadjes te solderen (zie binnenkant)
    Kunnen jullie deze lader nog maken met de Fets op de koelkop (of gewoon)
    Maar als het te duur wordt dan NIET
    Alvast bedankt.

    Nog iemand, die leuk bezig is geweest. De spelfout aan het eind roept vragen op over onze hobby.
    Er is sinas op mijn zender gekomen.
    We hebben hem eerst helemaal opengehaald en toen laten drogen achter een propeller.
    Toen aangedaan en er kwam rook uit den zender, daarna snel weer uitgedaan en toen deed hij het helemaal niet meer.
    Ik heb thuis alles ingespoten met contactspray. Daarna deed hij het even maar toen niet meer.
    We denken dat het de potentie metertjes zijn die aan de stuurknuppels zitten.


    Klachtomschrijving bij een ontvanger:
    Op lage hoogte doet hij raar.

    Ik heb een vliegsimulator gekocht. Bij het aansluiten hoorde ik poef en kwam er een rookwolkje uit de zender. Die is dus stuk en nu zit ik hier vreselijk depressief te zijn.

    Bij een indoor heli:
    Heli gaat tijdens vliegen steeds vanzelf harder en dus hoger vliegen, terwijl stick op dezelfde stand staat. Doe je 1 tikje gas terug, dan stort hij gelijk neer.


    Er is een dartpijl in het display van mijn zender gekomen.
    Kluns!

    Hier iemand met een defecte knuppelpotmeter:
    Bij stuurinput op rechtse knuppel begint parachutist woest met zijn rechter arm te zwaaien omdat hij het niet eens is met mijn opdracht. Graag zender nakijken of parachutist overtuigen dat mijn input de juiste is.



    Hiermee zijn de verhaaltjes op. Ik hoop niet, dat iemand zich beledigd voelt als hij/zij zijn eigen verhaal leest. En als dat wel zo is, tja iedereen heeft het nu al gelezen, dus verwijderen doen we niet meer.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2010
    ramses vindt dit leuk.
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bovenstaande posting zojuist m.b.v. de nieuwe tools verplaatst vanuit de modelbouwfaqs. Hier past-ie m.i. beter.
     
  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ze blijven zalig om te lezen. :D:D:D
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooie verzameling. ;)
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hey jan, zijn er ondertussen geen aanvullingen? Dit heeft een baard!
     
  6. Pino999

    Pino999

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Middelstum
    Oei, ik schrok al, had net vorige week mijn zender opgestuurd:)
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Had jij deze dan al eens gelezen Niek? :

    Ik heb een vliegsimulator gekocht. Bij het aansluiten hoorde ik poef en kwam er een rookwolkje uit de zender. Die is dus stuk en nu zit ik hier vreselijk depressief te zijn.

    Deze is nog niet zo oud en kwam volgens mij binnen via een pb'tje op dit forum. Elke keer, dat ik 'm lees ga ik nog steeds op de knietjes!



    Enne nee, verdere aanvullingen heb ik niet. Blijkbaar is er de laatste jaren minder en minder humor.
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. Aaalie

    Aaalie Guest

    Het kan ook andersom ;) .

    Je bent een jong kereltje, en hebt héél hard geklust zelfs bij die zeer vreemde overbuurvrouw. Kwartje bij dubbeltje, lege flesjes zoeken op de TT baan, en daadwerkelijk na drie maanden voldoende geld bij elkaar. Op naar de LHS een BMI autoregelaar (electronisch jaja) gehaald.
    State of the art, bloed zweet en tranen. Oh zo blij, vooral vanwege het afscheid van de mechanische tamiya regelaar met z'n bijna verkoolde draadjes die naar dat witte blokje lopen ;) .

    De regelaar deed het vijf akku's, "doe het nu zelf maar". Terug naar de winkelier. Nope, geen garantie, je hebt het zelf fout gedaan. En bleu als je bent zo jong durf je geen weerwoord te geven.
    Toch niet bang om e.e.a. zelf te proberen, en met de magere electrische kennis, en de oude multimeter van vader gekregen ontdekte ik dat de 5 Volt het niet meer deed. Met een ontvangerakku aangesloten deed hij het wel! Positief!

    Alles op een briefje geschreven, alle bevindingen er bij, en opgestuurd naar de technische dienst. Vol verwachting, een weekje later een pakje, en aftikken (mijn moeder had het voorgeschoten). Ik heb daarvoor nog twee weken na school iedere dag bij de overbuurvrouw moeten schoffelen, harken, heg knippen, vegen enz.

    Hoe groot de teleurstelling!!! Slechts een bijgevoegd papiertje, iets van ongerepareerd retour. Maar wat er zeker weten opstond, en ik zal het nooit meer vergeten: "BOTSING GEHAD MET EEN SOLDEERBOUT, NIET TE REPAREREN".

    Dit trauma heeft me nog jaren achtervolgt, en ik heb mezelf voorgenomen nooit meer iets voor reparatie op te sturen...

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als iets hier bij de servicedienst binnenkomt en niet meer reparabel is door eigen soldeerwerkzaamheden zijn de bewoordingen altijd geweest "heeft een ernstig conflict gehad met een soldeerbout", dus hopelijk zal dit wel de toenmalige servicedienst van BMI zijn geweest.

    Nu ben ik zelf ook niet altijd even tactisch in het kiezen van mijn bewoordingen, dus het kan ook net zo goed hier zijn geweest, maar dan wel met bovenstaande woorden. Als er op stond, dat het niet te repareren was, was dat echter ook echt zo. Meer dan 10 jaar geleden was het namelijk de eer te na om iets waar nog wat mee te beginnen was niet te repareren. Daarnaast betaalden we toen nog in zulke gevallen zelf de retourporto, dus kostte het ook nog eens geld.Tegenwoordig wordt er meer gekeken of het (met het berekenen van een normaal arbeidsuur) nog rendabel is en betaalt elke klant uiteraard zelf z'n porto.
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    "iedereen heeft het nu al gelezen, dus verwijderen doen we niet meer"
    Die moet in de forum regels!! :D

    Zeg jan, op de klacht:
    "heeft tennisracket tegenaan gezeten."

    Wat gaat de reparatie dienst daaraan doen? nou nou?
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2010
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tegenwoordig heeft repareren bijna geen zin meer omdat die chinezen alles zo goedkoop produceren. Ook zijn storingen soms nauwelijks reproduceerbaar (eigen ervaringen!!) zodat de service dienst er ook niets aan kan doen. Vernietigen en nieuwe bestellen is dan de beste oplossing.

    Corrien, loopt het werk nog een beetje? Het zal wel heel anders zijn dan vroeger of valt dat wel mee?
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Moderne productie methoden (o.a. SMT/SMD) nodigen nu ook niet direct uit om op component niveau te repareren ... vooral soldeertechnieken als BGA (Ball grid Array) zijn behoorlijk "éénmalig" ....
     
  13. Rogier

    Rogier Guest

    Grandioos om te lezen! Had dit topic nog niet eerder gezien!!
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Tja, wat moet je zeggen van alle veranderingen in het reparatiewerk? Daarmee kun je eigenlijk een paar bladzijden volschrijven, maar laat ik eens wat proberen:

    Toen ik meer dan 25 jaar geleden begon was er nog een redelijk stuk inkomen te verdienen met alleen al het vervangen van servopotmeters en stekerblokjes van ontvangers. Echt overdadige hoeveelheden reparatiewerk waren er toen echter al niet. Mijn voorganger waarvoor ik een jaar lang drie dagen per week in loondienst heb gewerkt deed alleen Robbe, maar zelf ben ik er onmiddellijk ook Microprop en andere merken bij gaan doen, produceerde ik eigen apparaten onder de merknaam Scen en werkte ik mee aan bijzondere projecten om de week te vullen. Uiteraard werd het toen ook 6,5 dagen per week en ook 's avonds werken, maar als het hobby is en je bijna alles thuis kunt doen is dat geen bezwaar. Later werden het ook officiële contracten met andere fabrikanten en kwam ook België er bij. Toendertijd was het ook een zeldzaamheid als een apparaat niet werd gerepareerd of als het doorgestuurd moest worden naar de fabriek.

    Tegenwoordig ligt dat wel heel anders. Allereerst maken de smd technieken, die we reeds sinds de 80er jaren hebben, het repareren een stuk lastiger. De componentjes worden ook steeds kleiner. Tegenwoordig is een smd-weerstandje misschien nog 1 mm groot. Zoiets is nog wel te vervangen, maar blij ben je er niet mee.
    Dan zijn consumenten natuurlijk een stuk gemakkelijker geworden met het weggooien van apparatuur. Met name autorijders zijn erg gemakkelijk en kijken blijkbaar niet op een paar stuivers.
    Vervolgens zijn er per fabrikant tegenwoordig al meerdere produktgroepen, waaraan praktisch niets meer wordt gerepareerd en waarvoor ruilsystemen in het leven zijn geroepen. Voor de fabrikant is reparatie dan niet meer rendabel en ook de consument is er niet echt mee geholpen. Zo'n categorie is bijv. servo's. Goedkope servo's laat natuurlijk niemand repareren en als een dure stuk gaat is als regel het motortje ter ziele en gaat de elektronica er vaak achteraan. Van praktisch geen enkele servo zijn motortjes nog leverbaar, dus binnen de garantie wordt zo'n servo dan omgeruild en buiten de garantie wordt er aangeboden tegen gereduceerd tarief een nieuwe te kopen. Brushless regelaars repareert ook niemand, dus daar het zelfde omruil verhaal. Tegenwoordig gaat er dan ook praktisch elke week een doos naar Graupner, Multiplex en Robbe met apparatuur, waarmee ik niets kan. Bij de andere fabrikanten ligt de frequentie wat lager.
    Ook bij 2,4 GHz systemen wordt er praktisch niets meer gerepareerd en wordt er bij mankementen omgeruild. Bij de 2,4 GHz ontvangers is bijv. het voedingscircuit nog te repareren en ook antennetjes kun je nog vervangen, maar als er verder wat aan mankeert houdt het snel op. Ook hoef je er niets aan af te regelen, wat met 35 en 40 MHz altijd wel het geval is.
    Resultaat van dat alles is, dat met name de laatste twee jaar de hoeveelheid werk dramatisch is afgenomen en dat eigenlijk alleen het leukere en vaak meer luxe werk overblijft en dat zijn vooral zenders en de acculaders (van sommige merken). Nu is uiteraard het vervangen van een tandwielsetje van een servo ter afwisseling ook wel aardig, maar daar zit toch heel wat minder uitdaging in.
    Hele dagen werken is er dan ook de laatste twee jaar niet meer bij en ook een modaal inkomen is geen haalbare kaart meer. Ik besteed m'n tijd dan maar met een beetje forumen en stofzuigen. Nu hoef ik van mezelf nog maar een jaar of 7, dus ik zit m'n tijd wel uit, maar ná mij zal er geen Nederlandse/Belgische servicedienst meer zijn. Niet omdat een ander het niet zou kunnen, maar omdat er te weinig te doen valt. Je ziet trouwens in het buitenland ook, dat er steeds minder servicediensten zijn. Van Robbe ben ik nog de enige, die het volledige programma serviced. Er is nog een (uiterst bekwame) Zwitserse collega, maar het internationale Futaba programma wordt daar niet door Robbe verkocht, dus wat hij nog te doen heeft is de vraag. Ook Graupner heeft niet zo gek veel buitenlandse servicediensten meer. Er is een (grote) Franse, een Zwitserse en ook nog een Oostenrijker. Bij Multiplex ongeveer het zelfde verhaal, maar daar is er ook nog een (Franstalige) Belg en kent Zwitserland de luxe van twee servicediensten. Alle overige service-adressen, die de fabrikanten hebben fungeren zo'n beetje als postadres, die alleen maar apparatuur doorsturen en daar begint het hier dus ook een beetje op te lijken.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik vergat nog even op te scheppen over het feit, dat ik enkele jaren het Hitec reparatiewerk voor de Oostenrijkse firma Schweighofer heb gedaan. Daarop ben ik niet weinig trots, dus vandaar dat ik het nog even meld. Eerst ging dat via de Belgische firma TTH en later rechtstreeks. Multiplex heeft daar echter een paar jaar geleden een stokje voor gestoken omdat het ook te gek was, dat zowel de Oostenrijkse servicedienst als de eigen serviceafdeling van MPX Duitsland werden overgeslagen. Der Schweighofer was echter altijd zeer tevreden, de DPD vermoedelijk ook en ik nog het meest.

    Tsssss! En dat als alwetende en allesziende (ex-)moderator!
     
  16. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Troost je Jan, het edele handwerk verdwijnt (bijna) overal ... op duurdere apparatuur mag je nog wel eens printplaatje wisselen, maar ook hier viert de weggooicultuur hoogtij ... zelfs bij traditionele "reparatie-producten" als wit en bruingoed zie je steeds meer niet te repareren producten komen ....
     
  17. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    hee, zender schakelt uit tijdens vliegen, dat was er denk ik 1 van mij. heeft me wel 2 heli's gekost voordat het gevonden werd.

    nu moet ik zeggen dat mijn zender eerst 2x bij de importeur geweest is in belgie en retour gekregen als zijnde gerepareerd/gecontroleerd. daarna weer een heli de grond in met een vrolijk piepende zender met error in het display. (ik vond het piepje iets irritanter omdat ik dan ook gelijk de heli in een mooie dalende bocht tegen een hek te pletter zag slaan)

    Bijna de moed opgegeven en ik was al aan het kijken naar een andere zender en toen de importeur maar buiten spel gezet en direct naar Jan gestuurd, daar werd de fout wel gevonden (breuk in printplaat, oorzaak zender lag achterin de auto toen ik werd aangereden door een dronken bestuurder. zender uiteraard opgestuurd naar TD importeur om na te kijken voor ik ging vliegen. kreeg geen nieuwe zender van verzekering omdat TD importeur aangaf geen problemen te hebben gevonden buiten opnieuw afregelen). Daarna heb ik nog vele jaren probleemloos gevlogen met die zender.

    Dus Jan nogmaals bedankt voor je vakkennis. ik heb nog een zender die binnenkort onderweg gaat naar je.

    .
     
  18. Aaalie

    Aaalie Guest


    Volgens mij heb ik me hier ook niet aan gehouden ;) . Als ik het goed heb, is er wel eens een lader toegestuurd, enkele ontvangers, een MC18 voor nieuwe folietoetsjes en nakijken en mogelijk nog wel iets.
    En wat ik me daarvan kan herinneren is dat alles naar volste tevredenheid gerepareerd is retour gekomen.

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  19. Rogier

    Rogier Guest

    Bij de ene gebruiker moest je net iets meer en vaker optreden dan bij de ander.... ;) En och, wat in het vat zit verzuurt niet, dat blijkt nu wel. Direct een goede reden om oude draadjes NIET/NOOIT te verwijderen!!
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Niek!!!!! Kijk eens naar wat er zojuist is bijgeplaatst. Het is de onderste.

    @Aldert,
    Als ik de veroorzaker ben geweest van dat jeugdtrauma: sorry hoor! Goedmaken kan natuurlijk niet meer :(.
     

Deel Deze Pagina