LOL vandaag zijn de versterker printjes binnen gekomen reeds eentje gemonteerd en dit is voor in een vrachtwagen of andere auto pinkers ;standlicht ,stoplicht en achteruitrij licht ;de mistlamp is rechtstreeks vanuit de processor want dat zijn maar 2 ledjes ook deze print is nog te groot en daar moet nog een stuk vanaf maar dat is gedaan om het minimum oppervalk te krijgen anders moet je extra bij betalen nog een 24 tal in elkaar te solderen
zo aan de restjes pmma boot wat verder gedaan ; de DTC is aangepast met een water contact ;daar de printen ontworpen zijn voor de nieuwe duiktanks met een eind schakelaar gaf dit problemen met deze boot die een water contact moet hebben ; daar de versterker print juist voldoende vlakjes had en dezelfde transistor gevoelig genoeg is voor water detectie een klein opzet printje gemaakt dit is dus 1/5 deel van de versterker print dit heeft plaats gekregen bovenop de twee relais zoals je kunt zien bij de volgende DTC printjes toch eens kijken of ik nog ergens plaats heb om dit mee op de print te zetten is het nodig ok dan kan ik het bestukken en anders blijven de vlakjes leeg de software ook nog wat aan gepast ;kwestie van 2 regels te verzetten is de reactie snelheid met 50% verhoogd
weer wat verder gebouwd het tech rek zit vast een het achter deel en het volgende is het batterij vak tegen het techrek lijmen dan verstevigingen frezen zodat heel het techrek de spanning opvangt van de draad stangen de DTC heeft ook reeds een plaatsje gekregen aan de zijkant naast de pomp nu nog de voeding kabels en de aan uit schakelaar maken die komen aan de andere kant van de pomp want daar heb ik ongeveer dezelfde plaats al aan deze kant morgen vroeg verder dan is het nog fris genoeg om aan de test bak te staan
zo we zijn vandaag dus verder met bouwen de type 7D heeft zijn eerste tests ondergaan en die zijn dus naar verwachting . er zijn nu lipseals besteld om meteen alle assen waterdicht te maken van alle boten van de 7D heeft de bakboord as problemen met lekken ;vol vet geduwd en nog steeds brubbels dus nu een aluminium dop draaien die over de asbuis geschoven word en waar dan de lipseal word ingeperst nu is het wachten op de lipseals de PMMA boot zijn techtrek zit in elkaar en er zijn twee verstevigingen aan gebracht omdat naast de duiktank het pmma nogal smal is en plooit om dit te verwijderen dus twee bruggen gelijmd tegen het accu schot als dit uitgehard is kan de water test gebeuren om te kijken of ook alles werkt zoals gedacht als deze boten van tafel zijn (de potvis is ondertussen klaar buiten de statief die geprint word als het wat frisser is ) komt er weer iets anders op tafel iets waar veel giet silicone aan te pas komt in verschillende kleuren ;met vooral veel fluo blauw en zo zo hier reeds eens tukje er van ; speed 400 ;2 servo's ;4 kanaals ontvanger ,30amp regelaar ;en 2S 4 amp lion accu en hopen dat het blijft drijven als ik het klaar krijg komt er een derde servo in maar dat is met nog nooit gelukt in zulke kleine romp deze te krijgen de 2 gr servo's zouden er wel in gaan maar die hebben te weinig kracht om de duikroeren en dergelijke te bedienen
daar aan 4 boten tegelijk werken niet vooruitgaat want de kol moet uitharden dus maar een andere der ook maar bij genomen het techrek is ook in PMMA als ook de duiktank en piston vandaag is dan het geheel in het water gegaan er was nog een lek aan de bajonet sluiting van norbert maar met een plakkertje was dat zo verholpen nu morgen vroeg gaat het terug uit trimmen beginnen want het oude rechrek was helemaal anders van opzet dan dit dit is een pak lichter en veel steviger dan wachten op stukken van norbert zodat ook meteen de assen waterdicht gemaakt kunnen worden en de eigenaar niet meer moet vertrouwen op het vet dat in de assen zit om niet te lekken en als deze klaar is dan gaat hij in de transport kisten en pakken we de volgende aan en dat gaat denkelijk de zeehond worden maar dat is schuur werk en doorzagen en dergelijke en met deze temperaturen ???? komt het niet goed
en vandaag komt er weer een oudje op de werk bank ; een galatee die een ander duiksysteem krijgt ; het is maar een beetje werk dus die kan direct terug mee met de eigenaar er is een afsluitventiel besteld maar daar is het dus nog op wachten tot het binnen komt maar dan is het een kwestie van het op de darm aansluiten en het stekkertje op de DTC
zo de galatee is de deur uit samen met de eigenaar de DTC ingebouwd en deze werkt perfect alleen moet er nog een 3 cm darm vervangen worden ;silicone darm geeft op de detectie problemen ;maar dat was een gekend probleem de volgende vaardag in mol word dit vervangen en is de boot 100% klaar en dan word er reeds gedacht aan weer een oudje om op te knappen voor dezelfde eigenaar namelijk een seawolf ;daar moet een volledig nieuw techrek in met duiktank en een norbert bruggen bajonetsluiting hij krijgt ook weer een andere toren dus weer een 14 dagen werk
zo de PMMA ligt niet stil hoor er zijn vandaag drijfproeven mee gedaan heel de boot mag 1564 gram wegen en dan duikt hij mooi weg daar er nog geen vet in de as zit omdat het anders niet goed komt met de verf ineens maar eens gekeken of de boot wel helemaal uit elkaar kan voor onder houd en dat lukt dus alles moet wel in een bepaalde volgorde uit elkaar maar het lukt dus de servo's heb ik laten zitten want deze er uithalen was geen meer waarde en ze zitten met 2 schroefjes per servo vast dus geen probleem te verwachten nu dinsdag 2 O ringen halen voor onder de moeren vooraan al zitten er afdichtingen op de draad stangen ik speel liever zeker en ineens een potsleuteltje mee brengen om de moeren los en vast te zetten zo dat was het voor vandaag morgen verder
licht balkjes binnen gekomen dan kan ik in de pmma navigatie verlichting in gaan bouwen gaat wel een gepruts zijn met die smd ledjes maar ach het is een hobby
zo een van de eerste poten van de PMMA is klaar en de 150 gram lood die er in moet gaan past er netjes in dus goed berekend van mezelf deze staat er nog los op want eerst moet de voet geprint worden printje van iets meer dan 10 uur dus deze voet is meteen de mal om de voeten juist onder de romp te krijgen er is nog 36 gram over wat ik dan binnen in als trim gewicht kan gebruiken eventueel met een linaire servo om het via een balance regelaar bij te sturen als hij stil ligt voorop komt dus een halve bol maar deze kan afgenomen worden om de test module er aan te kunnen hangen met de squid voortstuwing deze module staat op zich zelf als ook de besturing maar daar komt geen verslag over
en we drijven reeds .de steunen met plakband er onder om de juiste (voorlopige)plaats te bepalen want er moet nog wat materiaal bij dus er gaat nog het een en ander gebeuren voor de stabiliteit https://www.facebook.com/video.php?v=3457728894279235 https://www.facebook.com/video.php?v=3457729657612492 morgen verder met de PMMA de steun is nu aan het printen en dat gaat nog tot 3 uur deze nacht duren
Deze nacht om 4,30 was de steun klaar ;dus het is kort dag voor me nu kan ik verder met inbouwen van ontvanger en de DTC alleen nog een stukje darm van 3 cm ergens versieren want silicone darm kan ik daar niet gebruiken de laatste loodjes inbouwen en dan testen
duiken is voor straks nu was het alleen de stabiliteit en de reactie op de roeren testen deze vallen gezien de geringe uitslag best mee ;maar draaien in de 60 cm blijkt niet te lukken
na het plaatsen van een weerstand werkt de DTC zoals het moet ik had intern pullups aangezet maar blijkbaar waren deze te zwak om steeds een goede positief te krijgen dan maar een externe er bij gezet ; deze DTC is eigenlijk NIET ontworpen voor dit oude systeem maar voor de nieuwe duiktanks met schakelaar en dan heb je die problemen niet daar ik hem zelf heb ontworpen is het natuurlijk een makkie om hem aan te passen waar nodig
vandaag niet verder aan de pmma dokter bezoek ;daarna O ringen halen in hasselt ;dan nog wat inkopen en dan is de dag zo voorbij seffens naar de HTC om de modules te her programmeren en dan is het 12,00 voor ik terug thuis ben dus vandaag geen update
zo vandaag een eerste test dive met de PMMA ;de as lekt nog maar dat was te verwachten omdat er nog geen vet in zit en de lipring is besteld bij norbert dus dat duurt nog een tijdje voor die hier is maar voor een eerste duik is dit niet slecht zondag wat video van in mol hoop ik nu dit project gedaan is kan ik verder aan de extra module die er vooraan kan op worden gemonteerd maar dat is niet voor publicatie
Gefeliciteerd met de geslaagde duiktest Raf! Je weet je ook altijd in mysterie te hullen, nu weer een 'module voorop' ...
ja de PMMA is eigenlijk de aandrijving de module die er voorop komt is om proeven te doen zo weet ik zeker dat ik steeds een goeie aandrijving heb voor het experiment wat er voor op zit door dit nu zo uit te balanceren dat het een nul drijfvermogen heeft kan ik daar dus mee aan de gang vandaag de zeehond klaar van een van onze leden de verlichting en dergelijke werkt nu ook en 1/2 kilo silicone uit de toren verwijderd ;die dat de boot her maakt heeft die had zeker een handel in silicone patronen niet normaal ;maar dat is er dus nu uit en zondag de boot uit trimmen voorlopig de accu's zijn besteld en nu zit er voorlopig een van mij in zodat de eigenaar als nog kan varen zondag laad en balance stekkers zijn naar buiten uitgevoerd en dus moet de boot niet altijd open om te laden zo weer een projectje afgewerkt hop naar het volgende
gisteren is het er niet van gekomen om met de PMMA te gaan duiken daar er nu wat meer leden aanwezig waren die we zo lang niet gezien hadden is het meer uitgedraaid op een babbel inhaal beweging er is wel veel gereden en gevaren maar oppervlakte boten meestal dus die horen hier niet thuis het zal wachten worden tot 29 /8 om het nog eens te proberen zie je niet elke dag een swimm wagen ;en nee die duikt niet