wat te doen met een stukje pmma

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 28 jul 2020.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Niet laten vallen in het hoogpolig tapijt .... :rolleyes::D
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    LOL
    vandaag zijn de versterker printjes binnen gekomen
    20200806_111525[1].jpg
    reeds eentje gemonteerd en dit is voor in een vrachtwagen of andere auto
    pinkers ;standlicht ,stoplicht en achteruitrij licht ;de mistlamp is rechtstreeks vanuit de processor want dat zijn maar 2 ledjes
    ook deze print is nog te groot en daar moet nog een stuk vanaf maar dat is gedaan om het minimum oppervalk te krijgen anders moet je extra bij betalen

    nog een 24 tal in elkaar te solderen
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    zo aan de restjes pmma boot wat verder gedaan ;
    de DTC is aangepast met een water contact ;daar de printen ontworpen zijn voor de nieuwe duiktanks met een eind schakelaar gaf dit problemen met deze boot die een water contact moet hebben ;
    20200806_174124[1].jpg
    daar de versterker print juist voldoende vlakjes had en dezelfde transistor gevoelig genoeg is voor water detectie een klein opzet printje gemaakt
    dit is dus 1/5 deel van de versterker print
    dit heeft plaats gekregen bovenop de twee relais zoals je kunt zien
    bij de volgende DTC printjes toch eens kijken of ik nog ergens plaats heb om dit mee op de print te zetten
    is het nodig ok dan kan ik het bestukken en anders blijven de vlakjes leeg
    de software ook nog wat aan gepast ;kwestie van 2 regels te verzetten is de reactie snelheid met 50% verhoogd
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    weer wat verder gebouwd
    20200806_192603[1].jpg
    20200806_192607[1].jpg
    het tech rek zit vast een het achter deel en het volgende is het batterij vak tegen het techrek lijmen
    dan verstevigingen frezen zodat heel het techrek de spanning opvangt van de draad stangen
    de DTC heeft ook reeds een plaatsje gekregen aan de zijkant naast de pomp
    nu nog de voeding kabels en de aan uit schakelaar maken die komen aan de andere kant van de pomp want daar heb ik ongeveer dezelfde plaats al aan deze kant

    morgen vroeg verder dan is het nog fris genoeg om aan de test bak te staan
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    zo we zijn vandaag dus verder met bouwen
    de type 7D heeft zijn eerste tests ondergaan en die zijn dus naar verwachting .
    er zijn nu lipseals besteld om meteen alle assen waterdicht te maken van alle boten
    van de 7D heeft de bakboord as problemen met lekken ;vol vet geduwd en nog steeds brubbels
    dus nu een aluminium dop draaien die over de asbuis geschoven word en waar dan de lipseal word ingeperst
    nu is het wachten op de lipseals

    de PMMA boot zijn techtrek zit in elkaar en er zijn twee verstevigingen aan gebracht omdat naast de duiktank het pmma nogal smal is en plooit
    om dit te verwijderen dus twee bruggen gelijmd tegen het accu schot
    20200808_143246[1].jpg
    als dit uitgehard is kan de water test gebeuren om te kijken of ook alles werkt zoals gedacht

    als deze boten van tafel zijn (de potvis is ondertussen klaar buiten de statief die geprint word als het wat frisser is )
    20200808_143314_HDR[1].jpg
    komt er weer iets anders op tafel
    iets waar veel giet silicone aan te pas komt in verschillende kleuren ;met vooral veel fluo blauw en zo
    20200808_143406[1].jpg
    zo hier reeds eens tukje er van ;
    speed 400 ;2 servo's ;4 kanaals ontvanger ,30amp regelaar ;en 2S 4 amp lion accu
    en hopen dat het blijft drijven
    als ik het klaar krijg komt er een derde servo in maar dat is met nog nooit gelukt in zulke kleine romp deze te krijgen
    de 2 gr servo's zouden er wel in gaan maar die hebben te weinig kracht om de duikroeren en dergelijke te bedienen
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    daar aan 4 boten tegelijk werken niet vooruitgaat want de kol moet uitharden dus maar een andere der ook maar bij genomen

    20200724_074428[1].jpg
    het techrek is ook in PMMA als ook de duiktank en piston
    vandaag is dan het geheel in het water gegaan
    20200807_120402_HDR[1].jpg
    er was nog een lek aan de bajonet sluiting van norbert maar met een plakkertje was dat zo verholpen
    nu morgen vroeg gaat het terug uit trimmen beginnen want het oude rechrek was helemaal anders van opzet dan dit
    dit is een pak lichter en veel steviger
    dan wachten op stukken van norbert zodat ook meteen de assen waterdicht gemaakt kunnen worden
    en de eigenaar niet meer moet vertrouwen op het vet dat in de assen zit om niet te lekken
    en als deze klaar is dan gaat hij in de transport kisten en pakken we de volgende aan en dat gaat denkelijk de zeehond worden maar dat is schuur werk en doorzagen en dergelijke
    en met deze temperaturen ???? komt het niet goed
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    en vandaag komt er weer een oudje op de werk bank ;
    een galatee die een ander duiksysteem krijgt ;
    het is maar een beetje werk dus die kan direct terug mee met de eigenaar
    er is een afsluitventiel besteld maar daar is het dus nog op wachten tot het binnen komt
    maar dan is het een kwestie van het op de darm aansluiten en het stekkertje op de DTC
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    zo de galatee is de deur uit samen met de eigenaar
    de DTC ingebouwd en deze werkt perfect alleen moet er nog een 3 cm darm vervangen worden ;silicone darm geeft op de detectie problemen ;maar dat was een gekend probleem


    de volgende vaardag in mol word dit vervangen en is de boot 100% klaar
    en dan word er reeds gedacht aan weer een oudje om op te knappen voor dezelfde eigenaar
    namelijk een seawolf ;daar moet een volledig nieuw techrek in met duiktank en een norbert bruggen bajonetsluiting
    hij krijgt ook weer een andere toren dus weer een 14 dagen werk
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    zo de PMMA ligt niet stil hoor er zijn vandaag drijfproeven mee gedaan
    heel de boot mag 1564 gram wegen en dan duikt hij mooi weg

    daar er nog geen vet in de as zit omdat het anders niet goed komt met de verf ineens maar eens gekeken of de boot wel helemaal uit elkaar kan voor onder houd
    en dat lukt dus
    20200809_205317[1].jpg
    alles moet wel in een bepaalde volgorde uit elkaar maar het lukt dus
    de servo's heb ik laten zitten want deze er uithalen was geen meer waarde en ze zitten met 2 schroefjes per servo vast dus geen probleem te verwachten
    nu dinsdag 2 O ringen halen voor onder de moeren vooraan al zitten er afdichtingen op de draad stangen ik speel liever zeker
    en ineens een potsleuteltje mee brengen om de moeren los en vast te zetten
    zo dat was het voor vandaag
    morgen verder
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    licht balkjes binnen gekomen
    20200810_114235[1].jpg
    dan kan ik in de pmma navigatie verlichting in gaan bouwen
    gaat wel een gepruts zijn met die smd ledjes maar ach het is een hobby
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    zo een van de eerste poten van de PMMA is klaar
    en de 150 gram lood die er in moet gaan past er netjes in dus goed berekend van mezelf
    20200810_131648[1].jpg
    deze staat er nog los op want eerst moet de voet geprint worden
    printje van iets meer dan 10 uur dus
    deze voet is meteen de mal om de voeten juist onder de romp te krijgen
    er is nog 36 gram over wat ik dan binnen in als trim gewicht kan gebruiken
    eventueel met een linaire servo om het via een balance regelaar bij te sturen als hij stil ligt
    voorop komt dus een halve bol maar deze kan afgenomen worden om de test module er aan te kunnen hangen met de squid voortstuwing
    deze module staat op zich zelf als ook de besturing maar daar komt geen verslag over
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    Deze nacht om 4,30 was de steun klaar ;dus het is kort dag voor me
    nu kan ik verder met inbouwen van ontvanger en de DTC
    alleen nog een stukje darm van 3 cm ergens versieren want silicone darm kan ik daar niet gebruiken
    20200811_114017[1].jpg
    de laatste loodjes inbouwen en dan testen
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België


    duiken is voor straks nu was het alleen de stabiliteit en de reactie op de roeren testen
    deze vallen gezien de geringe uitslag best mee ;maar draaien in de 60 cm blijkt niet te lukken
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    na het plaatsen van een weerstand werkt de DTC zoals het moet
    ik had intern pullups aangezet maar blijkbaar waren deze te zwak om steeds een goede positief te krijgen
    dan maar een externe er bij gezet ;
    deze DTC is eigenlijk NIET ontworpen voor dit oude systeem maar voor de nieuwe duiktanks met schakelaar en dan heb je die problemen niet
    daar ik hem zelf heb ontworpen is het natuurlijk een makkie om hem aan te passen waar nodig
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    vandaag niet verder aan de pmma
    dokter bezoek ;daarna O ringen halen in hasselt ;dan nog wat inkopen en dan is de dag zo voorbij
    seffens naar de HTC om de modules te her programmeren en dan is het 12,00 voor ik terug thuis ben

    dus vandaag geen update
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    zo vandaag een eerste test dive met de PMMA ;de as lekt nog maar dat was te verwachten omdat er nog geen vet in zit en de lipring is besteld bij norbert
    dus dat duurt nog een tijdje voor die hier is

    maar voor een eerste duik is dit niet slecht
    zondag wat video van in mol hoop ik

    nu dit project gedaan is kan ik verder aan de extra module die er vooraan kan op worden gemonteerd
    maar dat is niet voor publicatie
     
    k-k vindt dit leuk.
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Gefeliciteerd met de geslaagde duiktest Raf!

    Je weet je ook altijd in mysterie te hullen, nu weer een 'module voorop' ... :weetnie:
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ja de PMMA is eigenlijk de aandrijving de module die er voorop komt is om proeven te doen
    zo weet ik zeker dat ik steeds een goeie aandrijving heb voor het experiment wat er voor op zit
    door dit nu zo uit te balanceren dat het een nul drijfvermogen heeft kan ik daar dus mee aan de gang

    vandaag de zeehond klaar van een van onze leden
    20200814_102604[1].jpg 20200814_102559[1].jpg
    de verlichting en dergelijke werkt nu ook
    en 1/2 kilo silicone uit de toren verwijderd ;die dat de boot her maakt heeft die had zeker een handel in silicone patronen
    niet normaal ;maar dat is er dus nu uit en zondag de boot uit trimmen voorlopig
    de accu's zijn besteld en nu zit er voorlopig een van mij in zodat de eigenaar als nog kan varen zondag
    laad en balance stekkers zijn naar buiten uitgevoerd en dus moet de boot niet altijd open om te laden

    zo weer een projectje afgewerkt hop naar het volgende
     
    k-k vindt dit leuk.
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    gisteren is het er niet van gekomen om met de PMMA te gaan duiken
    daar er nu wat meer leden aanwezig waren die we zo lang niet gezien hadden is het meer uitgedraaid op een babbel inhaal beweging
    er is wel veel gereden en gevaren maar oppervlakte boten meestal dus die horen hier niet thuis
    het zal wachten worden tot 29 /8 om het nog eens te proberen

    zie je niet elke dag een swimm wagen ;en nee die duikt niet
     

Deel Deze Pagina