ok daar ik gisteren dus niet kunnen testen heb dan maar verder met de zeehond heb ik nog eens gedaan in een ververleden en dat is ook goed gekomen dus deze operatie gaat ook goed gaan dan kan ik een buis zetten van 110 mm met bajonet sluiting en dan de as en de stuur stangen terug door een pmma dop naar buiten voeren de as is voorzien van lipseals dus die mogen blijven zitten de stuurstangen worden aangepakt en veranderd ze lopen ook heel raar in het achter gedeelte nu de restanten van het oude techrek binnen in weg slijpen en als dat gedaan is de alu kader er uit daar er door de bouwer hout onder gezet is en dat hoef ik echt niet in een natte omgeving
ok deze keer win ik nu eens niet deze boot is echt niet meer te redden eerst de reden van de werkzaam heden bij het schuren van de romp vond ik plaatsen in de romp waar de epoxy niet helemaal was uitgehard na het uitschuren en opnieuw van laminaat voorzien was die plaats wel hersteld maar na 10 cm kwam er een volgende weke plaats en dit bleef duren ; daarom had ik de beslissing genomen om in deze boot een pmma buis te zetten van 110 en dan gaven die zwakke plaatsen in de romp geen structuele problemen meer maar na verdere sloop werken kwam ik dit tegen en dat was nog niet het einde dus heel de boot is aan het delamineren en daar kan dus weinig of niets aan gedaan worden nu is er beslist om een nieuwe romp te kopen en deze boot terug aan elkaar te zetten en vol beton te storten hij gaat dan een plaatsje krijgen in het zilvermeer zoals zijn collega zodat er nog een paar jaar foto's van genomen kunnen worden daarna zal hij langzaam vergaan zoals de andere boot door de invloed van het water
Enig idee wat de oorzaak van zoiets is Raf? Epoxy en harder onvoldoende gemengd, of een van de twee componenten verontreinigd? Raar dat het weefsel er zo "schoon" bij ligt. Lijkt of het nooit heeft "gepakt". Je zult maar een echt schip hebben met zo'n kwaliteit romp. Gr. Klaas.
Hoi Klaas deze boot had ik een paar jaar geleden aangekocht omdat die toch maar ergens in een kelder stond te verloederen nu wilde ik deze dus terug in de vaart gaan nemen maar tijdens het schuren (de romp was niet echt zuiver)kwam ik dus weke plaatsen tegen deze had ik dan uitgeschuurd en terug voorzien van glas weefsel met epoxy maar deze fouten bleef ik tegen komen en vooral daar waar het waterdichte gedeelte zat dus was er met stefan zondag over nagedacht en had ik beslist om er een pmma buis van 110 in te zetten tijdens het door zagen kwam er zo een kauwgummy achtige substantie aan de zaag plakken dat bleek dan na het volledig doorgezaagd te hebben inderdaad niet uitgeharde epoxy te zijn geweest als je dan de foto bekijkt waar je de as in ziet zitten dan zie je rechts boven dat ook onderling de lagen niet op elkaar gelamineerd zijn je kunt met een breek mes tussen de twee lagen en aan de binnen kant kon ik gewoon dus deze laag weg trekken zonder al te veel moeite dus spijtig maar alle kosten die ik nog zou doen aan deze romp zullen niet veel bij dragen tot een verlenging van deze boot zijn leven en dus is beslist geworden om deze de vuilbak in te kieperen dan blijft de vraag bij Ralf een nieuwe bestellen of een van mijn type 21 boten een volledige update te gaan geven en ik vermoed dat het dat laatste gaat worden en dus de 21 op de werk bank gaat komen
voor in een roestvrijstalen reservoir en ja dat moet er uit voor alles de vuilbak in gaan de romp kon ik zo in twee stukken trekken zonder problemen dus een geluk bij een ongeluk dat het nu ontdekt is later met een afgewerkte boot zou het veel erger geweest zijn
ok dan maar verder met de 215A deze was reeds voorzien van ingewanden dus nu uitloden en kijken hoe ik uit kom er moest 512 gr lood bij en dat is een hele bult voor zo een kleine boot schuiven met het lood om het op de tuiste plaats te krijgen dan zoveel mogelijk er proberen binnen in te krijgen ,het lukt nog ook nu komt er nog gewicht van de prop en de duikroeren bij al spreken we bij de roeren over grammetjes de stuur armpjes wegen meer dan een geprint roer juist nog een goeie tip gekregen om de boot uit te balanceren zinkverf gebruiken ????? word dat dan niet te zwaar
zo de roeren zijn geprint en nu aan passen aan de boot dit gebeurt met de dremel op lage snelheid met een mais freesje van 3 mm anders smelt het spul rond je frees en zit je meer los te krabben dan je aan het frezen bent de stuur armen zijn meteen mee geprint en geven een zeer stevige bevestiging tegen over dat je ze er nadien opschroeft
zo de roeren en de prop zitten er op en zijn aangesloten al de elektronica heeft ook zijn plaatsje gekregen de duiktank sturing staat op zijn kop omdat je zo beter de leds kunt in het oog houden tijdens het programmeren de eigenbouw stabilisator heeft ook zijn plaatsje gekregen net achter de duiktank en hij blijft nog drijven ook nog hij ligt nog iets te hoog maar de piston moet er nog in en deze kan er maar eerst in wanneer ik de O ringen binnen heb
vandaag dan een beetje met elektronica bezig ja kunt die kopen bij norbert bruggen maar waarom kopen ??? het zelf bouwen en programmeren is ook plezant en een uitdaging de stuurprint voor de balance regelaar bestaat dus uit een processor die de zooi regelt een balance x,y,z module maar laat nu de uitgang niet direct compatible zijn met het ontvanger signaal en een potmeter nu dit alles in een keer programmeren is een te grote uitdaging daarom doe ik het in stapjes door de 5 tia's is er een stukje geheugen weg dus daarom deze beslissing maar die smd processor is nu niet zo maar eenvoudig in een test bordje te prikken dus een printje laten maken waar ik deze op kan solderen dit past dan perfect in het test bordje aan de potmeter komen draden met pennen die ik dan ook kan in pluggen het is nu de bedoeling om eerst het analoge gedeelte van de sturing te gaan programmeren want dit weet ik dus niet meer hoe het moet en dus opnieuw alles leren het enige wat ik nog weet is dat het shit moeilijk in te stellen is Declare Adin_Res = 10 ' Set the resolution to 10 Declare Adin_Tad = FRC ' Choose the RC osc for ADC samples Declare Adin_Stime = 100 ' Allow 100us for charge time ANSEL=%000010 'dit is de poort waar de potmeter op aangesloten zit gpio.1 de regeling van de potmeter doet eigenlijk de gevoeligheid van de volledige sturing bepalen zie het bekenden dolfijn gedrag als dit niet goed staat afgesteld zo nu verder programmeren en hopelijk tegen van avond een werkend geheel dat ik met de pot meter een servo kan besturen het printje
Goedemiddag. Ik zie hier een echte pic-meneer. Meestal ziet je een pik&plak-meneer. Deze Balancer zal nog niet in Ardwino bestaan zekers? Succes Heer Raf
ach pic meneer laat maar gewoon raf is meer dan genoeg lex is bezig met zijn ontwerp in arduino wat ik trouwens ook volg de taal is wel anders wat programmeren aan gaat maar de formules om de servo te sturen zijn wel dezelfde hij moet net zoals ik het ontvanger signaal mengen met dat van de balancer module en dan een potmeter om de demping te regelen dit alles tussen 700 en 2000 ms met een pauze tijd van delayms 20 dat is zowat het programma in het kort beschreven wat het moet doen nadeel van de arduino is zijn grote waar ik dus postzegel groot in kan gaan
zo te zien werkt het programma reeds een beetje maar hier kan men dus nog geen servo mee besturen want de waarden kloppen niet maar nu is het een kwestie van beginnen formules op te stellen de link wil niet werken waarom niet ???? geen idee youtu*be/RMpkeU7CPT8 dit copieren en de ster door een punt vervangen zou moeten werken
Hoi Raf, Is dit ook zo iets? https://picaxeforum.co.uk/threads/anglekeeper-for-rc-submarines.23653/ https://www.rc-sub.de/elektronik-mit-picaxe/37-lageregler
ja dat is ongeveer ook zo iets alleen een andere processor dus andere software ik ga uit van een regelbaar nul punt hij gaan uit van een te programmeren nul punt op de print zit maar 1 potmeter en dat is om de gevoeligheid te regelen niet het nul punt de rest gaat via het zender signaal en de balance regelaar zelf zo kan ik een veel kleinere bouwen want ik bouw nu redelijk kleine boten dus plaats gebrek het is maar wat je kent paul en daar werk je dan mee
gister heel de dag met wat andere elektronica bezig geweest dan boten dit signaal is zo verpest als zot want die fluctuaties aan de bovenkant/onderkant zouden er niet mogen zijn als de rem in gaat mag de bovenste blokgolf wel verlagen (4 diode's in serie) maar die spikes mogen niet om de een of andere reden zijn de esu decoders zo goed als niet in te stellen of ze remmen niet of ze remmen waar ze niet moeten remmen in beide gevallen niet goed hier zie je de railion vertragen daar waar het niet mag en dat is een over geërfd probleem wat reeds 20 jaar aansleept het is reeds beter de treinen rijden niet meer tegen elkaar (kostbare zaak )maar het echte probleem is nog niet opgelost vandaag weer gaan testen en nu reed alles zoals het moest met de juiste instellingen woensdag lijn filters gaan plaatsen en kijken of dat een oplossing bied om het signaal op te poetsen
zo een nieuw rompje en we kunnen dus beginnen met lasnaden kleven en door zagen assen en doorvoeren inbouwen gaat goed komen mijn gedacht
romp doorgezaagd en reeds de twee schotten gemaakt daar waar de boot in twee gezaagd is geworden dat door zagen begint zo te zien een gewoonte te worden mijn gedacht ok nu dus is de romp aan het drogen omdat de naad verstevigd is geworden met een doekje en epoxy dit gaat gemakkelijker dan dat je dat in de mal probeert te doen de enige manier is met een ballon maar ik had zo geen grote meer het volgende is de roer koningen inbouwen als ook de duikroeren er in zetten daar moet de boot aan de achterkant open gemaakt worden om de stuur stangen te kunnen monteren ;daar ik bij deze boot de stuur stangen binnen in de boot wil houden straks update met foto's van de pmma deksels
zo wat verder de roer scharnieren zitten er in en de as is uitgelijnd epoxy moet wel wat langer uitharden dan polyester daarom nu niet te veel aan bewegen om het probleem met de stuur stangen op te lossen bij deze boot ga ik inox staal kabel gebruiken in een teflon gevoerde buis dus morgen laswerken om dat die kabel zelf niet water dicht te krijgen is zal deze in een 3 mm mof gelast worden waarna die mof afgedraaid word om te passen in de doorvoer bij deze boten word normaal een mechaniek ingebouwd om de sturing naar de duikroeren te bedienen maar dit heeft enorm veel speling of het loopt zwaar door nu de flex te gebruiken hoop ik dit probleem zo op te lossen dat alles netjes soepele loopt dus morgen als alles is uitgehard verder met de inbouw van de duikroeren
zo toch maar eens geprobeerd om dit aan elkaar te krijgen als scheeps as kan het niet dienen maar als stuur stang zeker wel de duikroeren zijn reeds ingepast en worden morgen vast gezet met epoxy en dan kunnen we weer verder met inbouwen van de dichtingen en de assen stopje draaien voor boven kant waar het roer vast zit dit kan er altijd uitgehaald worden indien nodig morgen verder
zo vandaag de stuur arm van het roer gemaakt alsook dat van het diepte roer de flex is aangesloten en die komt mee vast te zitten als ik de rest van de stuur armen gemaakt heb waar mee het roer gestuurd word alle stangen zijn in inox dus normaal geen onderhoud de romp is zo smal maar het is gelukt om deze drie stangen naast elkaar te laten lopen