wat te doen met een stukje pmma

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 28 jul 2020.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    ok daar ik gisteren dus niet kunnen testen heb dan maar verder met de zeehond
    20200817_180515[1].jpg 20200817_180518[1].jpg
    heb ik nog eens gedaan in een ververleden en dat is ook goed gekomen
    dus deze operatie gaat ook goed gaan
    dan kan ik een buis zetten van 110 mm met bajonet sluiting en dan de as en de stuur stangen terug door een pmma dop naar buiten voeren
    de as is voorzien van lipseals dus die mogen blijven zitten de stuurstangen worden aangepakt en veranderd
    ze lopen ook heel raar in het achter gedeelte
    nu de restanten van het oude techrek binnen in weg slijpen
    en als dat gedaan is de alu kader er uit daar er door de bouwer hout onder gezet is en dat hoef ik echt niet in een natte omgeving
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    ok deze keer win ik nu eens niet
    deze boot is echt niet meer te redden
    eerst de reden van de werkzaam heden
    bij het schuren van de romp vond ik plaatsen in de romp waar de epoxy niet helemaal was uitgehard
    na het uitschuren en opnieuw van laminaat voorzien was die plaats wel hersteld maar na 10 cm kwam er een volgende weke plaats
    en dit bleef duren ;
    daarom had ik de beslissing genomen om in deze boot een pmma buis te zetten van 110 en dan gaven die zwakke plaatsen in de romp geen structuele problemen meer
    maar na verdere sloop werken kwam ik dit tegen en dat was nog niet het einde
    20200817_190803.jpg 20200817_200242.jpg 20200817_200248.jpg
    dus heel de boot is aan het delamineren en daar kan dus weinig of niets aan gedaan worden
    nu is er beslist om een nieuwe romp te kopen en deze boot terug aan elkaar te zetten en vol beton te storten
    hij gaat dan een plaatsje krijgen in het zilvermeer zoals zijn collega zodat er nog een paar jaar foto's van genomen kunnen worden
    daarna zal hij langzaam vergaan zoals de andere boot door de invloed van het water
     
  3. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.226
    Locatie:
    Oostvoorne
    Enig idee wat de oorzaak van zoiets is Raf? Epoxy en harder onvoldoende gemengd, of een van de twee componenten verontreinigd? Raar dat het weefsel er zo "schoon" bij ligt. Lijkt of het nooit heeft "gepakt". Je zult maar een echt schip hebben met zo'n kwaliteit romp. Gr. Klaas.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    Hoi Klaas
    deze boot had ik een paar jaar geleden aangekocht omdat die toch maar ergens in een kelder stond te verloederen
    nu wilde ik deze dus terug in de vaart gaan nemen maar tijdens het schuren (de romp was niet echt zuiver)kwam ik dus weke plaatsen tegen
    deze had ik dan uitgeschuurd en terug voorzien van glas weefsel met epoxy
    maar deze fouten bleef ik tegen komen en vooral daar waar het waterdichte gedeelte zat
    dus was er met stefan zondag over nagedacht en had ik beslist om er een pmma buis van 110 in te zetten
    tijdens het door zagen kwam er zo een kauwgummy achtige substantie aan de zaag plakken
    dat bleek dan na het volledig doorgezaagd te hebben inderdaad niet uitgeharde epoxy te zijn geweest
    als je dan de foto bekijkt waar je de as in ziet zitten dan zie je rechts boven dat ook onderling de lagen niet op elkaar gelamineerd zijn
    je kunt met een breek mes tussen de twee lagen
    en aan de binnen kant kon ik gewoon dus deze laag weg trekken zonder al te veel moeite
    dus spijtig maar alle kosten die ik nog zou doen aan deze romp zullen niet veel bij dragen tot een verlenging van deze boot zijn leven
    en dus is beslist geworden om deze de vuilbak in te kieperen
    dan blijft de vraag bij Ralf een nieuwe bestellen of een van mijn type 21 boten een volledige update te gaan geven
    en ik vermoed dat het dat laatste gaat worden en dus de 21 op de werk bank gaat komen
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    voor in een roestvrijstalen reservoir
    en ja dat moet er uit voor alles de vuilbak in gaan
    de romp kon ik zo in twee stukken trekken zonder problemen
    dus een geluk bij een ongeluk dat het nu ontdekt is
    later met een afgewerkte boot zou het veel erger geweest zijn 20200818_092031.jpg 20200818_093126.jpg 20200818_093734.jpg
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    ok dan maar verder met de 215A
    deze was reeds voorzien van ingewanden dus nu uitloden en kijken hoe ik uit kom
    er moest 512 gr lood bij en dat is een hele bult voor zo een kleine boot
    20200818_133538_HDR[1].jpg
    schuiven met het lood om het op de tuiste plaats te krijgen
    20200818_140757_HDR[1].jpg
    dan zoveel mogelijk er proberen binnen in te krijgen ,het lukt nog ook
    nu komt er nog gewicht van de prop en de duikroeren bij al spreken we bij de roeren over grammetjes
    de stuur armpjes wegen meer dan een geprint roer

    juist nog een goeie tip gekregen om de boot uit te balanceren
    zinkverf gebruiken ????? word dat dan niet te zwaar
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2020
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    zo de roeren zijn geprint en nu aan passen aan de boot
    20200819_083300[1].jpg
    dit gebeurt met de dremel op lage snelheid met een mais freesje van 3 mm
    anders smelt het spul rond je frees en zit je meer los te krabben dan je aan het frezen bent
    de stuur armen zijn meteen mee geprint en geven een zeer stevige bevestiging tegen over dat je ze er nadien opschroeft
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    zo de roeren en de prop zitten er op en zijn aangesloten
    20200819_145600[1].jpg
    al de elektronica heeft ook zijn plaatsje gekregen
    de duiktank sturing staat op zijn kop omdat je zo beter de leds kunt in het oog houden tijdens het programmeren
    de eigenbouw stabilisator heeft ook zijn plaatsje gekregen net achter de duiktank
    20200819_150150[1].jpg
    en hij blijft nog drijven ook nog
    20200819_145546_HDR[1].jpg
    hij ligt nog iets te hoog maar de piston moet er nog in en deze kan er maar eerst in wanneer ik de O ringen binnen heb
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    vandaag dan een beetje met elektronica bezig
    ja kunt die kopen bij norbert bruggen maar waarom kopen ??? het zelf bouwen en programmeren is ook plezant en een uitdaging
    de stuurprint voor de balance regelaar bestaat dus uit een processor die de zooi regelt
    een balance x,y,z module maar laat nu de uitgang niet direct compatible zijn met het ontvanger signaal
    en een potmeter
    nu dit alles in een keer programmeren is een te grote uitdaging daarom doe ik het in stapjes
    door de 5 tia's is er een stukje geheugen weg dus daarom deze beslissing
    maar die smd processor is nu niet zo maar eenvoudig in een test bordje te prikken dus een printje laten maken waar ik deze op kan solderen
    dit past dan perfect in het test bordje
    aan de potmeter komen draden met pennen die ik dan ook kan in pluggen
    het is nu de bedoeling om eerst het analoge gedeelte van de sturing te gaan programmeren want dit weet ik dus niet meer hoe het moet en dus opnieuw alles leren
    het enige wat ik nog weet is dat het shit moeilijk in te stellen is
    Declare Adin_Res = 10 ' Set the resolution to 10
    Declare Adin_Tad = FRC ' Choose the RC osc for ADC samples
    Declare Adin_Stime = 100 ' Allow 100us for charge time
    ANSEL=%000010 'dit is de poort waar de potmeter op aangesloten zit gpio.1
    de regeling van de potmeter doet eigenlijk de gevoeligheid van de volledige sturing bepalen
    zie het bekenden dolfijn gedrag als dit niet goed staat afgesteld
    zo nu verder programmeren
    en hopelijk tegen van avond een werkend geheel dat ik met de pot meter een servo kan besturen
    het printje
    20200820_132953[1].jpg
     
  10. Tantaaltje

    Tantaaltje

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    zwijndrecht
    Goedemiddag.
    Ik zie hier een echte pic-meneer.
    Meestal ziet je een pik&plak-meneer.
    Deze Balancer zal nog niet in Ardwino bestaan zekers?
    Succes Heer Raf
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    ach pic meneer laat maar gewoon raf is meer dan genoeg

    lex is bezig met zijn ontwerp in arduino wat ik trouwens ook volg

    de taal is wel anders wat programmeren aan gaat maar de formules om de servo te sturen zijn wel dezelfde
    hij moet net zoals ik het ontvanger signaal mengen met dat van de balancer module en dan een potmeter om de demping te regelen
    dit alles tussen 700 en 2000 ms met een pauze tijd van delayms 20
    dat is zowat het programma in het kort beschreven wat het moet doen
    nadeel van de arduino is zijn grote waar ik dus postzegel groot in kan gaan
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België

    zo te zien werkt het programma reeds een beetje
    maar hier kan men dus nog geen servo mee besturen want de waarden kloppen niet
    maar nu is het een kwestie van beginnen formules op te stellen
    de link wil niet werken waarom niet ???? geen idee
    youtu*be/RMpkeU7CPT8
    dit copieren en de ster door een punt vervangen zou moeten werken
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020
  13. Paul01

    Paul01

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Rotterdam
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    ja dat is ongeveer ook zo iets alleen een andere processor dus andere software
    ik ga uit van een regelbaar nul punt hij gaan uit van een te programmeren nul punt
    op de print zit maar 1 potmeter en dat is om de gevoeligheid te regelen niet het nul punt
    de rest gaat via het zender signaal en de balance regelaar zelf
    zo kan ik een veel kleinere bouwen want ik bouw nu redelijk kleine boten dus plaats gebrek
    het is maar wat je kent paul en daar werk je dan mee
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    gister heel de dag met wat andere elektronica bezig geweest dan boten


    dit signaal is zo verpest als zot want die fluctuaties aan de bovenkant/onderkant zouden er niet mogen zijn
    als de rem in gaat mag de bovenste blokgolf wel verlagen (4 diode's in serie) maar die spikes mogen niet
    om de een of andere reden zijn de esu decoders zo goed als niet in te stellen
    of ze remmen niet of ze remmen waar ze niet moeten remmen
    in beide gevallen niet goed

    hier zie je de railion vertragen daar waar het niet mag en dat is een over geërfd probleem wat reeds 20 jaar aansleept
    het is reeds beter de treinen rijden niet meer tegen elkaar (kostbare zaak )maar het echte probleem is nog niet opgelost
    vandaag weer gaan testen en nu reed alles zoals het moest met de juiste instellingen
    woensdag lijn filters gaan plaatsen en kijken of dat een oplossing bied
    om het signaal op te poetsen
     
    Paul01 vindt dit leuk.
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    zo een nieuw rompje en we kunnen dus beginnen met lasnaden kleven en door zagen
    20200824_104543[1].jpg
    assen en doorvoeren inbouwen
    gaat goed komen mijn gedacht
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    romp doorgezaagd en reeds de twee schotten gemaakt daar waar de boot in twee gezaagd is geworden
    dat door zagen begint zo te zien een gewoonte te worden mijn gedacht

    ok nu dus is de romp aan het drogen omdat de naad verstevigd is geworden met een doekje en epoxy
    dit gaat gemakkelijker dan dat je dat in de mal probeert te doen
    de enige manier is met een ballon maar ik had zo geen grote meer

    het volgende is de roer koningen inbouwen als ook de duikroeren er in zetten
    daar moet de boot aan de achterkant open gemaakt worden om de stuur stangen te kunnen monteren ;daar ik bij deze boot de stuur stangen binnen in de boot wil houden

    straks update met foto's van de pmma deksels
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    zo wat verder
    de roer scharnieren zitten er in en de as is uitgelijnd
    epoxy moet wel wat langer uitharden dan polyester daarom nu niet te veel aan bewegen
    20200824_162436[1].jpg
    om het probleem met de stuur stangen op te lossen bij deze boot ga ik inox staal kabel gebruiken in een teflon gevoerde buis
    dus morgen laswerken
    om dat die kabel zelf niet water dicht te krijgen is zal deze in een 3 mm mof gelast worden
    waarna die mof afgedraaid word om te passen in de doorvoer
    bij deze boten word normaal een mechaniek ingebouwd om de sturing naar de duikroeren te bedienen
    maar dit heeft enorm veel speling of het loopt zwaar
    door nu de flex te gebruiken hoop ik dit probleem zo op te lossen dat alles netjes soepele loopt

    dus morgen als alles is uitgehard verder met de inbouw van de duikroeren
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    zo toch maar eens geprobeerd om dit aan elkaar te krijgen
    als scheeps as kan het niet dienen maar als stuur stang zeker wel
    20200824_200754[1].jpg 20200824_200749[1].jpg
    de duikroeren zijn reeds ingepast en worden morgen vast gezet met epoxy
    en dan kunnen we weer verder met inbouwen van de dichtingen en de assen
    stopje draaien voor boven kant waar het roer vast zit
    dit kan er altijd uitgehaald worden indien nodig
    morgen verder
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.517
    Locatie:
    As,België
    zo vandaag de stuur arm van het roer gemaakt alsook dat van het diepte roer
    de flex is aangesloten en die komt mee vast te zitten als ik de rest van de stuur armen gemaakt heb waar mee het roer gestuurd word
    alle stangen zijn in inox dus normaal geen onderhoud


    20200825_102111[1].jpg 20200825_102051[2].jpg
    de romp is zo smal maar het is gelukt om deze drie stangen naast elkaar te laten lopen
     

Deel Deze Pagina