wat te doen met een stukje pmma

zo de boot heeft een paar uur op 60 cm diep gelegen (basin is niet dieper)en geen druppeltje in de boot
nu balasten maar efkes wachten want de zon staat achter waar ik aan het werken ben

gr raf
 
zo de motoren lopen eindelijk
wat een gedoe met deze krengen
de regelaars van norbert daar wilde ze niet op draaien
dan bilheli S er ingezet en daar liepen ze wel op maar het bleef pure ellende
dan de hacker regelaars en na een paar uur proberen en testen draaien ze eindelijk een beetje zoals het moet
nog een nieuwe stuur horentje maken en dan is de boot zo goed als klaar en kan naar pascal volgende week woensdag

gr raf
 
Afbeelding van WhatsApp op 2023-06-30 om 09.53.21.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-06-30 om 09.53.44.jpg

zo uitgetrimt en klaar .
woensdag kan hij naar pascal en volgende zondag rondjes varen in mol
gr raf
 
Altijd maar aan het werk voor anderen !!!
Heb jij wel tijd om je eigen boten te bouwen en te laten varen .
Soms moet je eens aan jezelf denken ook hé Raf .
Op Euromodelbouw 2023 op 25 en 26 november staan we met onze club naast jullie .
Groetjes
Ronny
 
ha ok dat is lekker wij hebben een basin bij dus je kunt er ook varen .
en ja soms denk ik ook aan mezelf hoor maar dan vergeet ik het weer en ben weer voor andere bezig

gr raf
 
ik wilde verleden keer met de PMMA varen maar het duikroer reageerde nogal traag op de bediening
ik hier een zelfbouw regelaar in zitten en dacht dat deze misschien defect was of ontregeld
de pickit 3 er aan en dan de data uitgelezen maar daar was niets verkeerd mee dus ?????
een losse servo er aan gehangen en deze reageerde wel normaal
dus de servo defect mijn gedacht
en ja de nieuwe is juist een paar mm langer dus eventjes wat weg gefreesd
en nu alles terug gemonteerd en het werkt weer als voorheen

dus zondag nieuwe kans
gr raf
 
vandaag de pmma in het water gehad .
hij reageerd perfect op de zelf gemaakte duikregelaar
ik kan hem zelfs zoals te zien heel hard oversturen als het zou moeten
de draai cirkel is heel kort en de boot vaart plezant
het 3D geprinte deel gaat nog vervangen worden want daar ontsnappen nog lucht belletjes
al is dit deel 100 % infil en langs binnen ook nog met een laag epoxy ingesmeerd het blijft lekken als het onder druk komt te staan
maar eerst er wat mee varen want de boot vaart wel lekker
alleen de besturing stond op een andere boot dus het was eventjes zoeken wat wat is

gr raf
 
weer een oudje i orde gemaakt en klaar voor de service
de wtc is op een americaans ontwerp of engels
ze maken geen gebruik van een bajonet sluiting maar wel met een buis
ze zuigen de lucht uit de open duiktank en compresseren die in de wtc
wil je terug stijgen dan is er een ventieltje dat de lucht weer in de duiktank laat
een eenvoudig systeem maar het werkt al is de compressor wel redelijk groot

zondag gaat de boot mee naar mol om getest te worden

gr raf
 
vandaag wat verder gedaan aan de zeemeermin
de verlichting is nu functioneel
nu kan ze verder afgewerkt worden met epoxy en daarna gepolierd
dan kan ze maar eerst haar kleur krijgen


gr raf
 
de skipjack is weer inorde en de zender is opnieuw afgesteld .dus klaar voor in april
de type 23 (ik heb nog steeds geen nummer voor deze boot)heeft een nieuwe deksel op de wtc gekregen uit PMMA materiaal.
het witte spul lekte na een tijdje en dat ben ik een klein beetje beu aan het worden
hopelijk komt de lijm binnen deze week dan kan ik de rand lijmen op de toren want door het omvallen in goes was de toren beschadigd
eens kijken of de file die ik heb goed genoeg is om een nieuwe toren te printen
ook deze boot is weer afgeregeld op de zender en heeft ook een corona ontvanger gekregen

foto's volgen nog

gr raf
 
deze morgen de wtc getest en deze is perfect dicht
vandaag komt de lijm dus dan kunnen we de toren verder afwerken
dan terug een laagje verf er overheen en dan is deze boot ook weer klaar voor het komende seizoen

gr raf
 
u2323.jpg

zo eindelijk ook een nummer want den type 23 dat mocht nu na al de updates die de boot gehad heeft wel eens in een degelijk nummer worden omgezet
de trapjes worden nog gemaakt en ook rond gedraaid want ze staan onderste boven zo blijkt uit recentere foto's

gr raf
 
de pmma heeft dit weekeinde goed gevaren zoals ik het gewoon ben
hij bleef desondanks het kleine diepte roer mooi op diepte varen
en door de straalbuis was hij ook goed wendbaar.
en dan nu tijd voor een nieuw projectje
Afbeelding van WhatsApp op 2024-07-10 om 18.56.17_fb29aa4d.jpg

een Astute op 144 schaal
400 speed motor ,twee servo's en twee regelaars voor de motor en de pomp
een 11.11 volt lipo van 3 amp
de elektronica zit er nog niet in want ik ga de pomp eerst aansluiten op de aan uit schakelaar zodat ik kan zien of de wtc volledig dicht is
dit doe ik op een 1 s lion cel zodat het niet te snel gaat en ik kan ijken waar er eventueel een lakje zou kunnen zijn

Afbeelding van WhatsApp op 2024-07-10 om 18.57.59_4083663c.jpg

geen baionet sluiting deze keer want het zou te zwaar worden voor deze kleine boot
die drie gaatjes moeten nog dicht maar ik had geen stukje staf meer waar nog geen gat doorheen zat

gr raf
 
zo update over de astute
eigenlijk heeft de boot er niets mee te maken het gaat meer over de wtc
deze is van maximus modelbau en het is een raar concept maar danny weet wel wat hij doet
alleen van sommige delen ben ik niet tevreden
bv de voorste constructie om het tech rek vast te houden vind ik wat fragiel
ook het voorste druk schot wat bestaat uit 3 op elkaar gelijmde abs schijven
ook de kant waar de bouten op zitten is zo opgebouwd
nu achter aan is de boot volledig dicht maar de voorkant geeft dus problemen
ik ga nu een plexy glas eind dop frezen die veel stabieler is
dus in het kort de boot lekt voor aan

gr raf
 
en de test verliep langs de dichting kant beter en langs een andere kant helemaal shit
de duikzak (ballon)heeft reeds een redelijke ouderdom
eigenlijk zijn het twee ballonnen in elkaar maar je een lekkende emmer in een andere lekkende emmer geeft nog een lek
dus dat is ook de reden dat hij scheurde vermoed ik
dus opzoek naar nieuwe ballonnen die dik genoeg zijn om als duikzak te kunnen dienen
gelukkig was het een test zonder elektronica er in dus er is niets kapot gegaan
gr raf
 
de astute werkt alleen nog wachten op de juiste O ringen
Afbeelding van WhatsApp op 2024-07-24 om 18.17.02_d664dad3.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-07-24 om 18.17.31_57210e8d.jpg

het is geen gemakkelijk beestje om hem juist te trimmen mijn gedacht
hij ligt nu nog in gedoken toestand met de toren nog boven
er moet dus nog gewicht bij want ook de duikzak zit op deze manier bom vol
en dat wil ik vermeiden want plof is HO shit
er komt nog een nieuwe dop vooraan want deze kunststof dop vervormd tijdens het warm en koud worden
gr raf
 
Afbeelding van WhatsApp op 2024-08-01 om 09.50.35_81701c18.jpg

voor een thypoon een motor eenheid gemaakt
de motor as steekt rechtstreeks naar buiten via een lipring
dit was de enige manier om de assen mooi in lijn te krijgen met de motoren
ik wilde vermeiden om cardans in knikken te moeten gaan zetten
nu de bajonet ring gaan maken

gr raf
 
Afbeelding van WhatsApp op 2024-08-01 om 12.11.23_6237760f.jpg


de sluiting van een stukje alu wat nog in het rek lag ik
ga er nog een stuk plexy onder zetten om iets meer lijf te hebben zeg maar .
ik kan eventueel nog M2 boutjes zetten om ze aan de achterste spant te bevestigen
maar dat zal zich moeten uitwijzen of dit nodig gaat zijn

gr raf
 
gister avond nog de tussen ring gelijmd en vandaag dus de motor gondels in de eind spant
daarna kan de hulp spant terug in de frees machine om aangepast te worden
zodat de volledige motor eenheid er in zijn geheel uitgnomen kan worden
als dit alles weer is uitgehard kan er begonnen worden met de doorvoeren en de water inlaat
de M2 boutjes zijn zo te zien niet nodig het zit allemaal stevig genoeg in elkaar
zondag de lengte van de buis opmeten zodat ik die maandag kan afzagen
en dan kan er begonnen worden aan de eind dop en het tech rek

gr raf en foto's volgen straks wel
 
Back
Top