wat voor boot??? - Marine Fährprahm-43 type D

piet14 zei:
Ik snap nou wat voor soort boot ik heb!!!
maar waarom zou er dan geen klep op zitten???
Omdat bij sommige landingsvaartuigen de soldaten gewoon overboord moeten springen? Eigenlijk geen idee...
Maakt niet uit, gewoon tegen iedereen zeggen dat je een schaalmodel van een heel zeldzaam vaartuig hebt gebouwd. :P

Ik dacht dat je gewoon een kabeltje wou loslaten als je iets aan het slepen was.
Maar een kettinkje of draadje oprollen met een motortje is redelijk ingewikkeld; daar heb je tandwielen en een kabeltrommel en zo voor nodig, daar kunnen de mensen met sleepboot-ervaring je misschien meer over vertellen.

Hallo

Ik blijf nog even zoeken om een sleepinrichting !!
en anders maak ik het zoder een oprolmeganisme.

Hier een bouwtekening van mijn boot, hoe het hoort met het bootje achterop, en het kanon

Het plan is om de kanonnen en het hekje weg te laten, en wat andere kleine details

plan01ut9.jpg

hier een beetje bewerkt met paint

plan01bewerktym1.jpg

groeten piet

Piet,

Je hebt 1 kanaal over, dus je zou iets kunnen maken om de sleephaal te kunnen bedienen.
"Vroeger" had ik een boot waarmee ik een soort enterhaak kon overschieten naar een ander schip en, als het nodig was, dan kon ik de lijn ook weer los laten.
Ik had daarvoor iets bedacht. Ik weet niet meer precies hoe dat er uitzag, maar het leek een beetje op dit:
save0756ic2.jpg

Even een korte uitleg hierbij:
Links zie je het mechanisme waarmee je de enterhaak kunt afschieten.
Dit is een messing staafje met aan het einde een haak gesoldeerd.
De enterhaak wordt in een messing buisje gedrukt. Aan het einde van die buis (erin dus) zit een veertje (uit een pen of zo).
Wanneer je de haak in de buis drukt, duw je het veertje in.
Op een bepaalde plaats (wanneer het veertje dus goed is ingedrukt) zit een gaatje dwars door de buis EN door de enterhaak.
Door dat gaatje druk je een pennetje.
Dat pennetje kun je uit de buis en haak trekken met een servo (touwtje d'r tussen).
Als je het pennetje d'r uit trekt zal de enterhaak wegschieten.
Je hebt natuurlijk een touwtje (je "sleepkabel") aan die haak gemaakt.
Het andere einde van die "sleepkabel" zit aan de sleephaak.
Die zie je rechts.
Ik weet niet meer precies hoe die er uit ziet.
Ik heb d'r nog wel ergens eentje liggen, maar die zou ik op moeten zoeken.
Dit soort ontkoppelbare sleephaken voor modelboten kun je gewoon kopen (van Robbe of Graupner of zo)
Je kunt ze natuurlijk ook namaken.
Maar: dan moet je weten hoe ze er uit zien.
Er is vast wel iemand die deze draad leest en precies weet waar mijn plaatje van de sleephaak fout is.
Die moet dat dan even verbeteren.
Maar het lijkt hier wel op.

Wim

Hallo

Over die reling twijvel ik nog, ik kan namelijk bijna nergens recht koperdraad vinden!!
Dus een tip zou handig zijn
ook twijvel ik omdat het een heel groot opervlakje is (een meter lang en recht door)
dus dan moet je je hek heel rech maken!!!
en veder wou ik de boot maar simpel houden, lekker strak zo dat er niet veel kapot aan kan gaan!!

Ene Wim

Hoe kom je op zo'n idee? :?
Je hebt vast een hele grote vantasie gehad vroeger!! (zou ik nooit op komen)
Ha ha :lol:

maar even sireus, ik twijvel echt wat ik nou zal doen!!
Ik denk dat ik zo'n mechanisme maak om het weg te schieten, de boot teveel als een sleper of zo gaat lijken
En als het pinetje er een maal uit is, moet je hem er elke keer weer instoppen
dat zou bij mij erg lastig worden want ik heb zeer weinig ruimte!
Dus ik denk dat ik het toch maar ga doen zo als op de tekening, zo valt het niet te veel op.
En kan ik het andere kanaal gebruiken om de lichten te laten werken op afstand

Maar ik ga het wel even proberen (dat van het afvuur meganisme)
Paar oude pennen gat je erin, en een pinnetje.
zal wel laten weten of het lukt

groeten piet

@Piet:
Dit type schip
bauplan01.jpg

noemen ze een landingsboot. Met een landingsboot kan je vanaf zee héél dicht bij de kust komen, omdat het schip weinig diepgang heeft.
Aan het begin van de 2e Wereldoorlog wilden de Duitsers een invasie in Engeland doen.
Daarvoor moesten ze soldaten over de Noordzee transporteren, en die moesten daar aan land komen en meteen vechten. Daarvoor heb je landingsboten nodig, want je kan niet zomaar een haven binnenvaren, aanleggen, je soldaten de wal opschoppen en dan gaan vechten.
Elke haven is verdedigd.
Dus daarvoor ontwierpen de Duitsers dit soort schepen. Dit type was een "Marine Fährprahm-43 type D"
In 1943 in dienst gesteld. Het schip heeft nooit dienst gedaan als landingsboot, (omdat de Duitsers Engeland nooit hebben aangevallen vanaf zee) maar het kon wel dienst doen als bevoorradingsschip en om bijvoorbeeld tanks of 200 soldaten over zee of rivieren van de ene plaats naar de andere te vervoeren. Het schip was 50 meter lang, 6,8 meter breed en had een maximale diepgang (achterin) van 1,65.

Even over je voornemen om ermee te gaan slepen: dat lijkt me geen goed plan. Het schip is te ondiep en de sleephaak zit veel te ver naar achteren. Als je met dit ding iets wilt slepen en je maakt een bocht zal je model hoogstwaarschijnlijk erg veel slagzij maken en misschien zelfs vollopen en zinken. Bovendien: omdat die sleephaak zover naar achteren zit, is het heel moeilijk bestuurbaar met een sleep er achter.
Maar goed, dat is slechts mijn mening en ervaring...

lcm6.jpg
[/img]

Hier zie je dat ze wel degelijk konden slepen met landingsboten(hier een LCM6)
Ben zelf bezig mijn LCM 6 te verbouwen naar een werkschip,binnenkort foto's

Groetjes

Marc

@Marc: ik schrijf ook niet dat het niet kán. Ik schrijf dat het niet slim is.
Een sleper heeft in principe een diep onderwaterschip en het aangrijpingspunt (de sleephaak) zit meestal iets achter het midden van de boot.
Dit om de sleepboot stabiel te houden en te zorgen dat ze niet (teveel) op haar kant gaat liggen bij het nemen van een bocht.

Je kan met een landingsboot best slepen. Of met een slagschip, een Schnellboot of een hoovercraft.
't Is alleen de vraag hoe lang het goed gaat... 8O

@Roel;
Ik geef U volledig gelijk hoor,wou enkel maar eens tonen dat het soms wel eens kon gebeuren!
En in het slechtste geval heb je nog altijd een duikboot over he. :lol:

:wink:

groetjes

Marc

Hallo

Ik ga het toch maar proberen, want ik ben er al mee bezich geweest!
en op de tekening kun je ook een seinrol zien.

Dus wat betekend seinrol?
en waar dient het voor??

Foto's

controlgl1.jpg

bouwplanmetcontrolrk6.jpg

groeten piet

Laat piet14 maar varen, die bouwt intussen lekker verder. :)

@ Marc: Is het intussen mogelijk die grote groene lettertypes te vermijden? Lijkt wel of je aan het roepen bent...

Zo aangepast ,trouwens roepen = hoofdletters hoor!
En roepen doe ik nog niet tegen mijn honden zenne!
Kleur is fun toch! :lol:
De wereld is al zwart genoeg!

Groetjes :wink:

Marc

Hallo

Ik had eerst een soort stuintje achterop het dek gemaakt voor het sleeptouwtje!
maar dit wou niet helemaal vond ik!, zal er mooi uit maar was niet sterk genoeg.
Dus ik heb er maar gewoon een oogje in gedraaid (of hoe het ook precies heet)

Dus eigenlijk een hoop mooite voor niks :oops:

en als het nu niet goed werkt kan ik het oogje er gewoon weer uitdraaien en wegwerken!

Maar nu even over de boot!
ik het nu het dek erop, en dat stukje voor op de boeg (wat het spatende water tegen moet houden!!
en nartuurlijk het oogje.
Dus nu alleen nog de latjes erin voor de deksel zegmaar (die opstaande latjes waar de deksel overheen valt)
er zou nu ook nog een anker kraan voorop moeten, en een bootje met kraan achterop.
Maar dat doe ik niet
ook hoort er nog een luik van 1 bij 2 vierkante cm, maar deze zit maar aan een kant, en dat vind ik raar staan dus dat ga ik niet doen.
dus als de latjes erop zitten is de romp klaar om in de verf worden gezet!!
daarna kan ik beginen met de opbouw

groeten piet

Hallo

Ik ben alweer veder met de boot, de opstaande randjes waar de deksel overheen valt zitten erop.
Ook is de boot een keer helemaal in de blauwe verf gezet, en vandaag het dek in de zwarte verf!
morgen nog een keer een stuk in het blauw, en overmorgen nog het onderwaterschip zwart verven

Groeten piet

piet14

Hallo Piet hele verhalen :roll:
Als je nu: voordat je kramp in je vingers krijg van al dat typen :wink:
Eens een foto neerzet
Heb je met veeeeeeeeeeeeeeeel minder typewerk veeeeeeeeeeeeeeel meer uiteen gezet toch :roll: :roll:
mvg
Frederik :D :D

Hoi allen

Die jongen is lekker bezig. Dat is beter dan rond hangen op straat. Al typ hij al zijn vingers tot aan ellebogen af. Maar over 10 jaar gaat hij ons vertelen hoe het moet.

Hoi Piet

Ga zo door piet. Doe het maar rustig aan. Want Keulen en Rome zijn ook niet op een dag gebouwt. En als je vragen hebt. Vraag maar raak. Want daar is dit forum voor. Maar een foto kan geen kwaad, dat wil wel eens wat meer duidelijk geven op de vragen die je wel eens stelt.

Hallo

Heb goed en slecht nieuws,

Eerst maar het goede nieuws :D

heb bij de poeiz een webcam en headset voor 14 euro gekocht, hier kan je ook foto's mee maken
dus ik kan nu vaker foto's van mijn bootje maken! (wanneer ik maar wil dus)

het slechte nieuws,

ik had de snelheidsregelaar er uit gesloopt omdat hij het niet goed meer deed!
daarna zat er nog een stukje hout in de romp, dit wou ik er uit beitelen maar dat lukte niet :cry:
en toen ik savonds weer bij mijn bootje keek, zag ik dat er een stukje van de bodum uit was gebroken
dat moet ik dus weer lijmen,schuren en plamuuren :cry: :mad:

Marc zei:
lcm6.jpg
[/img]
Hier zie je dat ze wel degelijk konden slepen met landingsboten(hier een LCM6)

De getekende achterdraad is geen sleepdraad.
Dit soort schepen zijn vaak voorzien van een achter anker.
Vlak onder de kant laten ze dit anker vallen. Vervolgens varen ze zich zelf (bijna) droog en lossen ze hun lading.
Door middel van het uitgebrachte achter anker konden ze zich vervolgens weer naar dieper water trekken.

Nog even iets over het slepen:
Je sleeppunt zit achter je roer, daardoor zal er tijdens het slepen zeer slecht (of niet) met je schip te sturen zijn, omdat het schip zich steeds in lijn wil trekken met het te slepen object.
Je zult er dus minstens voor moeten zorgen dat je sleeppunt of boven je roerkoning komt, of liever nog voor de roerkoning, en hoe verder naar voren hoe beter.

hallo

Met dat slepen valt wel mee hoor !

ik vond laatsten in de sloot een stuk schuim spul (wat je om je radiator buisen heen kan doen)
dit was een meter lang, en ik merkte geen verschil met het varen!

Groeten piet

Back