Watt-meter Multiplex

Beste mensen, ik heb hier een watt-meter van Multiplex en die wil niet...
Het is een heel verhaal dat begon eind augustus......
Toen kocht ik die wattmeter bij de plaatselijke modelbouwboer en thuisgekomen heb ik er de nodige goudstekkers aangesoldeerd.
Ik heb mijne spacescooter gepakt en dat ding tussen de accu en regelaar gezet.
Mooi, er komen allerlei getallen..... alleen, de stroom vond ik wel heel laag.
Dus multimeter (op 20A) ertussen gezet en die gaf 2 tot 3 maal meer stroom aan.. De spanning die het apparaat aangaf leek te kloppen.
OK, watt-meter terug gedaan naar de winkel.
Gisteren, dus vijf weken later, kreeg ik dan een nieuw exemplaar van Multiplex.
Weer goudstekkers aangesoldeerd en op een vliegtuig aangesloten..en jawel hoor..wéér de stroom die veel te weinig aangeeft.... :?

Nu zou ik graag weten of er nog mensen zijn die dit apparaat gekocht hebben en of het bij hen wel werkt..

Ik zie niet wat ik fout kan gedaan hebben. De accu zit op de ingang en de regelaar op de uitgang.
Of zou het kunnen dat door die stekkers te solderen de warmte door de kabeltjes naar de print getransporteerd word en daardoor electronische componenten beschadigd worden??
(Ik soldeer met een regelbaar soldeerstation van velleman....)

Of iemand nog suggesties :roll:

Ik wil hier helemaal niet de firma Multiplex in een slecht daglicht stellen want ik heb nog nooit problemen gehad met hun produkten maar tweemaal na elkaar een defekt apparaat lijkt mij toch vreemd.....
Zou ik dan toch iets over het hoofd zien ??
 
Hoeveel stroom gaf die meter aan dan?

Ik heb de mijne net vandaag opgehaald, ik kom er vandaag niet meer aan toe, maar zal hem van het weekeinde proberen.
 
Hoi Maarten, die van mij gaf de helft tot een derde van de ware stroom aan.
Hopelijk heb jij meer geluk.. :wink:
 
Is het je multi niet die veel te hoge waardes aangeeft. ?

geeft anders even de geteste motorcombi en gemeten waardes met de multi en wattmeter.

groet,

vinze
 
Okee Vinze, hier komen de gegevens :

-motor : AXI 2212/34
-lipo 3 cell 1000mA
-prop apc 11X4.7

Gemeten ongeveer halfgas: Wattmeter= 1,3 A
Multimeter=2,7 A

Gemeten volgas : Wattmeter=7,4 A
Multimeter=9,9 A

De Wattmeter geeft dan 71 Watt aan....

Een andere meting :

-motor AXI 2208/34
-lipo 3 cel 1000mA
-prop apc 9X3.8

Gemeten volgas: Wattmeter=5 A
Multimeter=10.4 A

De wattmeter geeft dan 47 Watt aan.....


De multimeter heb ik eens tussen een lader en een accu gehangen en hij gaf zo goed als dezelfde stroom aan als de lader....

Het eerste exemplaar wattmeter gaf nog grotere verschillen dan dit...
Daarmee heb ik eens de AXI 2808/20 van mijn spectra (zwever) gemeten.
Mijn multimeter gaat tot 20 A en kon 't volgas net bijbenen (18 A) maar de wattmeter gaf nog geen 10 A aan.
 
Doe eens een test met een auto lamp als belasting en zonder de regelaar ertussen. Dus de accu op de Watt meter en de lamp in de plaats van de regelaar en de motor.
Alleen dan zouden de beide stroom meters dezelfde aanwijzing moeten geven.
Het probleem is namelijk dat de stroom die door de regelaar uit de accu wordt getrokken geen nette gelijkstroom is!! De regelaar schakeld met een bepaalde frequentie waardoor de stroom die uit de accu wordt gertokken steeds tussen 0 en maximaal varïeerd.
Als je een gewone multimeter op gelijkstroom meting zet en je meet in werkelijkheid een schakelende stroom dan zal de meter vrijwel zeker NIET juist aanwijzen. De ene meter zal te veel en de andere te weinig aangeven dus welke meter geeft in jouw geval niet juist weer?
Waarschijnlijk klopt de Watt meter wel omdat je al een andere hebt gehad en "klopt ook niet". Ik ga er hier van uit dat de ontwerpers van die Watt meter wel rekening hebben gehouden met het feit dat er geen nette gelijkstroom wordt gemeten.
Wat je ook kan proberen is je multimeter op wisselstroom zetten. Dat is nog geen 100% garantie dat de meter dan wel juist aanwijst maar de kans is groter. Dat komt doordat de meeste wisselstroom meters alleen een goede aanwijzing geven als er een nette sinusvormige wisselstroom gemeten moet worden. De blokvormige stroom van onze regelaars geeft bij veel meters problemen.
Je ziet het is nog niet zo eenvoudig als het misschien wel lijkt.
Meten is weten, maar je moet weten te meten. :roll:
Volgens mij heb ik dat al eens eerder gezegt :wink:
 
Klopt, als je er een (goedkope) universeelmeter tussen hangt is de kans groot dat deze een meetfout geeft omdat deze niet de hoge frequentie aan kan. Wij gebruiken de Watts-up en als je deze waarden met een hobby metertje vergelijkt zitten er ook behoorlijke verschillen tussen. Ik zou persoonlijk eerder de Multiplex wattmeter vertrouwen. De tip van Ernst is een goede, zo heb je geen last van meetfouten.
 
Hey mannen, héééééél erg bedankt.......javascript:emoticon(':thumbsup:')
Klasse!
Ik heb gedaan zoals Ernst zei. Heb er dus een autolampje van 21W aangehangen.
En inderdaad, de multimeter én de wattmeter geven evenveel stroom aan..:D
Daarbij gaf de wattmeter ook nog 'ns 21W aan. Is dat niet mooi..:wink:

Daarbij heb ik de motortest-pdf gedownload en 'ns gekeken of mijn gemeten waardes zowat overeen komen maar die zijn toch een stuk lager.....

Voor de AXI 2208/34 met een 9X3.8 geven ze voor 8 cellen(9,4V) 9,9A op.
Ik meet hier net 5A met een 3-cel lipo (11V)(met volle accu uiteraard).
Als ik echter in plaats van een Graupner 1000mA lipo m'n Flightpower 1200mA neem dan kom ik volgas al aan 5,5A.
Nu weet ik niet met welke voeding men die testen heeft gedaan.
Als ik nu een lipo met veel meer capaciteit neem waarbij de spanning onder belasting niet of nauwelijks inzakt dan kom ik misschien toch aan 6-7A maar nooit aan 9A..... D'r klopt toch iets nog niet helemaal maar dat kan zowel aan de regelaar, accu of prop liggen....

Nogmaals allemaal zeer bedankt..... Jullie hebben mijn dag weer goed gemaakt..
Ik had de hamer al klaar liggen :wink:
De waarden die de wattmeter aangaf, leken me echt veel te laag en die van de multimeter meer realistisch.... Maar dat was een verschil van factor 2 tot 3.
Dat de regelaar met een bepaalde frequentie werkt, wist ik maar dat dan tevens de stroom uit de accu geen normale gelijkstroom meer is, dat is nieuw voor mij......
En nu ga ik wat accutjes, motortjes en propjes testen met dat mooie ding van Multiplex...
 
Ernst Grundmann zei:
Het probleem is namelijk dat de stroom die door de regelaar uit de accu wordt getrokken geen nette gelijkstroom is!! De regelaar schakeld met een bepaalde frequentie waardoor de stroom die uit de accu wordt gertokken steeds tussen 0 en maximaal varïeerd.
Als je een gewone multimeter op gelijkstroom meting zet en je meet in werkelijkheid een schakelende stroom dan zal de meter vrijwel zeker NIET juist aanwijzen

Ik snap dat de regelaar tegenwoordig met hoge frequenties schakelt, PWM.
Ik wist niet dat dit zoveel verschil kon geven.
Ik heb zelf een Ampere-meter gemaakt met 1mOhm shunt. De uiteinden van de weerstand heb ik aan een Inbouw-spanningsmeter-module verbonden.
Als ik ga meten met deze shunt, in serie met mijn E-meter van hyperion(die is gemaakt voor deze doeleinden) dan kom ik op praktisch gelijke waarden uit.

Misschien een condensator over de input van de Umeter?
In hoeverre is de ingang van zo'n losse module meter eigenlijk capacitief?
 
@ Michiel
Is dat misschien een analoge meter? Die zijn namelijk een stuk trager en dus zal dit probleem niet/nauwelijks optreden.
 
slomo zei:
......Daarbij heb ik de motortest-pdf gedownload en 'ns gekeken of mijn gemeten waardes zowat overeen komen maar die zijn toch een stuk lager......
Nu weet ik niet met welke voeding men die testen heeft gedaan.
Als ik nu een lipo met veel meer capaciteit neem waarbij de spanning onder belasting niet of nauwelijks inzakt dan kom ik misschien toch aan 6-7A maar nooit aan 9A..... D'r klopt toch iets nog niet helemaal maar dat kan zowel aan de regelaar, accu of prop liggen....
Die stromen heeft men waarschijnlijk gemeten met een piekstroom meter. Dat is een meter die heel snel kan meten waarmee dus de top van de stroom piek gemeten kan worden. Met een meetweerstand (shunt) en een oscilloscope kan je dat thuis ook doen maar niet veel mensen hebben een oscilloscope thuis.

slomo zei:
......De waarden die de wattmeter aangaf, leken me echt veel te laag en die van de multimeter meer realistisch.... Maar dat was een verschil van factor 2 tot 3.
Tja, dat hangt dus ook af van de multimeter. Als je een multimeter van een ander type en/of merk probeert kan je weer andere uitlezingen krijgen. Daar kan je dus niet helemaal op blindvaren.

slomo zei:
......Dat de regelaar met een bepaalde frequentie werkt, wist ik maar dat dan tevens de stroom uit de accu geen normale gelijkstroom meer is, dat is nieuw voor mij......
En nu ga ik wat accutjes, motortjes en propjes testen met dat mooie ding van Multiplex...
De stroom die naar de motor gaat wordt door de regelaar aan en uit geschakeld. Dat betekend dus dat er het ene moment wel stroom loopt en het andere moment geen stroom meer. Dus hoe je het ook bekijkt de stroom die uit de accu komt zal eender zijn.
Alleen bij de borstel motoren zal de stroom wel min of meer constant zijn als hij volgas draaid. Alleen het "schakelen" wat door de koolborstels onstaat zal nog wat piekjes veroorzaken, deze zullen echter door de ontstoorcondensatoren zo veel mogelijk weggewerkt worden.
Borstelloze motoren zullen altijd een pulserende stroom uit de accu trekken. Hier wordt namelijk steeds overgeschakeld van de ene naar de andere wikkeling. Om netjes over te kunnen schakelen wordt eerst de stroom afgeschakeld. Daarna wordt er overgeschakeld naar de volgende wikkeling en wordt de stroom weer ingeschakeld. Er zal dus steeds gedurende een korte periode geen stroom lopen, het resultaat is een pulserende stroom.
Als je het toerental terug gaat regelen zal het aantal pulsen heel erg oplopen. Dat komt doordat de spanning naar de motor verlaagt moet worden om hem langzamer te laten draaien. Dat verlagen doet men op precies dezelfde manier als bij een borstelmotor. Men schakelt de stroom steeds even aan en dan weer uit. De verhouding tussen de aan en uit tijd bepaald de gemiddelde spanning en dus het motortoerental.
Al met al toch ingewikkelder dan je op het eerste moment zal denken.


michiel b zei:
Ik snap dat de regelaar tegenwoordig met hoge frequenties schakelt, PWM.
Ik wist niet dat dit zoveel verschil kon geven.
Dat kan het dus wel en, zoals ik al eerder schreef, het is sterk afhankelijk van het type en merk van de meter. Met een multimeter van het type A en merk AB kan je een groter verschil in uitlezing hebben dan één van type B van hetzelfde merk. En met een meter van een ander merk kunnen de verschiller weer anders zijn.

michiel b zei:
Ik heb zelf een Ampere-meter gemaakt met 1mOhm shunt. De uiteinden van de weerstand heb ik aan een Inbouw-spanningsmeter-module verbonden.
Als ik ga meten met deze shunt, in serie met mijn E-meter van hyperion(die is gemaakt voor deze doeleinden) dan kom ik op praktisch gelijke waarden uit.

Misschien een condensator over de input van de Umeter?
In hoeverre is de ingang van zo'n losse module meter eigenlijk capacitief?
De capaciteit van de ingang van zo'n digitale module weet ik niet. Dat zal ook wel per merk en type verschillen. Die capacteit zal zeker invloed hebben op de uitlezing als je met pulserende stromen werkt. De ingang van de meetmodule heeft meestal een heel hoge ingangsweerstand (10MOhm of meer). Als daar een kleine condensator achter zit (1nF kan al voldoende zijn) dan wordt die door een aantal pulsen opgeladen tot een mooi gemiddelde wat dan de uitlezing op het display zal zijn. Of er zo'n condensator in zit of in ieder geval meespeelt kan je zien aan de manier waarop de uitlezing opkomt. Als de uitlezing laag begint en na een paar metingen op een hogere waarde stabiliseerd dan is de aanwezigheid van zo'n condensator vrijwel zeker.

Let wel op dat al deze manieren van meten EEN GEMIDDELDE waarde opleveren. Ik zeg hier ook niet HET GEMIDDELDE maar EEN GEMIDDELDE. Dat komt doordat de waarde die door het display weergegeven wordt afhankelijk is van een hoop factoren. Één daarvan is de frequentie. Als de frequentie van de pulsen omhoog gaat zal in veel gevallen de weergave omlaag gaan. Maar het is niet onmogelijk dat bij sommige meters de weergave juist omhoog gaat.
Alleen met speciale apparatuur die niet bij alle modelbouwers op de plank staat kan je meer meten en ook de piekstromen echt goed meten. Pas dan kan je zien of de stromen die door de motor fabrikanten opgegeven worden echt kloppen. Alleen moet je dan nog weten onder welke omstandigheden die waardes gemeten zijn. Inderdaad, welke prop, regelaar en accu zijn er gebruikt?
Er komt dus heel wat meer bij kijken voordat je al die dingen echt met elkaar kan vergelijken.
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Ernst!

Ik vraag me nu eigenlijk af: Hoe werken de officiele Meters die je hiervoor kan kopen. Ze werken wel met een shunt, maar ze hebben misschien een filer erachter, of het eea software matisch opgelost?

Wat willen we eigenlijk weten:
De effectieve of gemiddelde stroom?
(of maakt die niet uit omdat we geen negatieve stromen hebben?)
 
Hoe de officiële Wattmeters werken kan ik je niet zo zeggen, er bestaan diverse manieren voor die allemaal hun voor en nadelen hebben. Ze hebben allemaal een shunt, je moet natuurlijk een manier hebben om de stroom in een spanning om te zetten anders kan je de stroom niet meten.
Één van de manieren is heel erg snel meten, zogenaamd sampelen, en dan het gemiddelde van die metingen uitrekenen. Danzij de moderne microprocessors is dat vrij simpel en goedkoop te maken.

Wat voor ons van belang is, is de effectieve stroom. Het woord zegt het al, effective stroom, de stroom die effect heeft.
Deze stroom is afhankelijk van de "vorm" van de stroom. Bij echte wisselspanning en stroom met een nette sinusvorm is de effective waarde van de stroom 0,707x piekstroom.
Voor blokvormige stroom en spanning is die waarde anders. Er wordt soms ook met de waarde 0,707 gewerkt maar dat klopt niet.
Het is zo dat de verhouding tussen de aan en uit tijd van de blokvormige stroom de gemiddelde waarde aangeeft. Dit wordt vrijwel altijd gelijk gesteld aan de effective waarde. Hoewel ook dit niet helemaal klopt komt het dichter bij de werkelijkheid dan de vermenigvuldiging met 0,707.
Een voorbeeld:
Voeding 10V, pwm regeling van een motor regelbaar van 10% tot 100%. Bij 10% aan en 90% uit tijd krijgt de motor dus effectief 10% van de voedingsspanning = 1V. De motor draait langzaam.
Geef je meer "gas" en wordt de verhouding tussen de aan en uit tijd 50% dan zal de motor effectief 50% = 5V krijgen. De motor draait veel sneller.
Als je nu in beide gevallen de piek stroom zou meten en die met de zelfde verhouding vermenigvuldigd dan heb je een aardig goede indruk van de effectieve stroom.
Let wel de werkelijke stroom die door de draden loopt is de piekstroom die dus duidelijk hoger is! Alles moet berekend zijn op die veel hogere piekstroom. De draad dikte, de eventuele zekering maar ook de schakel Fet's in de regelaar!
De effectieve waarde betekend alleen maar dat een echte gelijkstroom van dezelfde waarde zou hetzelfde effect hebben als die pulserende stroom van een veel hogere waarde.
Als je HIER eens gaat lezen (wel in het Engels) daar wordt goed uitgelegd wat effective stroom nu inhoudt.
 
Ernst Grundmann zei:
Wat voor ons van belang is, is de effectieve stroom. Het woord zegt het al, effective stroom, de stroom die effect heeft.
Deze stroom is afhankelijk van de "vorm" van de stroom. Bij echte wisselspanning en stroom met een nette sinusvorm is de effective waarde van de stroom 0,707x piekstroom.
Ja en bij gelijkspanning is het een mooie 1 :)

Het enigste wat je dan nog hoeft te weten is hoelang duurt de stroompuls, wat is de piekwaarde ervan en hoelang duurt het tot de 2e puls komt.
Een modelbouwmetertje meet ook nog de spanning, anders kan die nooit het vermogen uitrekenen.

Een wisselspanning als voedingsbron met een niet ohmse belasting is pas echt complex en ingewikkeld, zoek maar eens op internet naar crest factor.
 
@ernst:
oke bedankt.

Ik snap nu ook die 0,707
In mijn schoolboeken hebben ze het over wortel(2) en 1/(wortel(2))
Dat zijn uiteraart dezelfde waarden als op de link van jouw.

Wel een interesante pagina trouwens, alleen is er absoluut niet mee te navigeren...
 
Ok mannen, hier ben ik weer .....
Bedankt Ernst voor de uitleg. Het meeste kan ik wel volgen maar tis blijkbaar toch ingewikkelder als ik had gedacht :P

Ondertussen heb ik nog wat getest....
Eerst had ik alleen met borstelloze motoren/regelaars getest maar nu dus ook eens met een borstelvariant.
Ik heb de originele aandrijving van m'n spacescooter (permax 400 met vertraging en klapprop) genomen en de resultaten kloppen voor geen hol.
Heb met twee verschillende multimeters(om beurten..) in serie met de wattmeter getest en zie bij volgas: wattmeter=0,9A en multimeters beiden=+-4A...
En die 4A voor een permax 400 lijkt me te kloppen.....

Goed, nog een andere test gedaan.
Ik heb een vliegtuig genomen en daar een vers opgeladen accu aangehangen. Met de wattmeter ertussen heb ik die minutenlang op de grond laten blazen met verschillende gasstanden.
Toen de wattmeter aangaf dat er 200mAh verbruikt was, ben ik gestopt en heb de accu aan de lader gehangen.
Die heeft er bijna 600mA ingepompt :roll: Dus de werkelijk stroom is veel hoger dan de wattmeter aan geeft en het zijn dus de goedkope multimeters die juist aangeven..
Ik weet wel dat mijn meetmethodes niet erg wetenschappelijk zijn maar toch.... Mijn eerdere euforie is ondertussen weer helemaal weg en dat ding gaat terug richting fabrikant .
Omdat dat nu al het tweede exemplaar is dat niet werkt zoals het hoort, ben ik ervan overtuigd dat het een ontwerp fout is en daarom wacht ik met spanning en ongeduld op de ervaringen van onze vriend Maarten....
Ik ga in ieder geval proberen m'n geld terug te krijgen...:wink:

Uit de uiteenzetting van Ernst begrijp ik dat het zeer moeilijk is om een apparaat te maken dat zulke pulserende stromen kan meten maar er zijn toch nog andere wattmeters op de markt die wel werken en waar ik alleen goeie dingen van hoor...:roll:

Toevallig heb ik hier een oscilloscoop staan.
Dus, als iemand me kan vertellen hoe dat in z'n werk gaat met een shunt en de waarde hiervan, dan wil ik dat ook nog 'ns proberen.....
 
slomo zei:
...Toevallig heb ik hier een oscilloscoop staan.
Dus, als iemand me kan vertellen hoe dat in z'n werk gaat met een shunt en de waarde hiervan, dan wil ik dat ook nog 'ns proberen.....
Neem een shuntweerstand. Als voorbeeld zou je de multimeter kunnen gebruiken daar zit een (redelijk nauwkeurige) shunt in!
Sluit de scope over de multimeter en zet hem erg gevoellig, 5mV/div of 10mV/div. Laat nu stroom door de multimeter lopen en op de scope kan je de vorm en de amplitude van de stroom zien. Als de piek bijvoorbeeld 50mV is dan loopt er een piekstroom van 5A (als de shunt 10mOhm is).
Kijk dan ook wat de multitmeter aangeeft en vergelijk dat met elkaar.
Weest niet verbaast als de vorm van de stroompieken niet netjes blokvormig is. Het zal meestal op een behoorlijk vervormde, sinus achtige golf lijken. Er kunnen wel scherpe pieken op zitten. Die pieken moet je even vergeten het gaat om de sinus achtige min of meer blokvormige golf.
 
Ok, het heeft effe geduurd maar voor wie het interesseert heb ik de scoop 'ns over de multimeter gehangen en dit is 't resultaat...

oscilloscoop%7E0.jpg


De zender zorgde eerst voor wat hoogfrequente inslag maar ik heb hem wat verder weggelegd en de antenne maar 1 sprietje uitgetrokken.

Op halfgas gaf de multimeter ongeveer 1 Ampere aan en ik telde op de scoop 5 blokjes bij een gevoeligheid van 20 mV/div..... Ik ken de shuntweerstand van m'n multimeter niet maar ik ga er van uit dat 5(blokjes) X 20(mV) = 100 ook 1 Ampere betekent.... Lijkt me meest logisch....
Ondertussen heb ik een mail naar Multiplex gestuurd . Dus afwachten maar....
En...ik wacht nog altijd op Maarten Engelhardt zijn ervaringen met zijn nieuwe wattmeter..:wink:
 
Back
Top