Wedstrijden F3K in Nederland

Theo zei:
PieterJan geeft aan dat we welkom zijn in Zoetermeer maar heeft nog geen aanmelding ingestuurd.

Ik heb een veld van de ZLC als vlieglocatie aangeboden. Jullie zijn welkom! Organiseren van een evenement doe ik niet.

Check 1. Alleen beschikbaarstelling veld???

Stand op dit moment (19 Nov 2006):

1 Aanmelding (swalmen)
1 Aanmelding, op een datum die (op dit moment) niet past in de F3K wedstrijd kalender (Weert)
1 Beschikbaar gesteld veld, geen organisatie (Zoetermeer)
1 Optie in Duitsland (Kun je eigenlijk een NK wedstrijd houden in Duitsland, denk zelf van wel)
1 Initiatief voor een wedstrijd bij de ALC (loopt)
1 Initiatief voor een wedstrijd in het Noorden. (loopt)

[hr:3ba3202303]

Op dit moment ben ik blij met elk modelvliegveld, ook als het niet aan de internationale F3K regels voldoet.
Zorgen we desnoods, dat we ontheffing krijgen. Volgens mij zijn de veld eisen; minstens 100mx100m en geen hellingwind.
Daarnaast zal er iets moeten zijn om het wedstrijdveld te markeren, ik heb vaak een rood/wit bouwlint zien gebruiken. (misschien is dat herbruikbaar)

(idee)
Voor de organisatie van wedstrijden moeten we misschien een F3K wedstrijd sub-commisie oprichten. Deze kan dan aan het begin van het jaar, de kennis bundelen en deze kennis 4x gebruiken bij de organisatie van de NK wedstrijden. Hierdoor krijgen alle wedstrijden hetzelfde verloop/opbouw. En hoeft niet voor elke wedstrijd, het wiel opnieuw te worden uitgevonden. Deze groep mensen, kunnen dan eventueel clubs ondersteunen bij het organiseren van een wedstrijd. Mogelijk zelfs de organisatie doen van de wedstrijd, als de club hier geen mensen/middelen voor heeft.

De dagprijzen moet ik even navragen bij de Knvvl, (desnoods betaal ik die uit eigen zak.)

Denk dat we het eerste jaar (jaren) ons gewoon flexibel moeten opstellen, daar waar (te) weinig vrijwillers zijn. Zullen we als F3K vliegers, op een wedstrijd dag iets extra moeten doen.

Alle vragen aan/over de Knvvl mag je altijd aan mij stellen. Daar waar ik geen antwoord weet, zal ik zorgen dat er een knvvl antwoord komt.

Hi Eric,

Als de velden beschikbaar zijn lijkt me de wedstrijd zelf niet zo'n issue.
Gezien de "nieuwigheid" van de klasse zullen we zelf toch ijverig mee moeten organiseren.

Arno

Erik,

Zal het balletje eens opgooien binnen mijn vereniging.
Ik ben wel benieuwd naar de voorwaarden, wie wat doet enz.

Groetjes

Frans

Frans en anderen,

Volgens mij zijn er geen voorwaarden, behalve dat je de wedstrijd aanmeld bij de knvvl (via mij) en de uitslag van de wedstrijd daarna bij de knvvl (via mij) meld.

Als organiserende club, krijg je een kleine vergoeding van de knvvl (dacht €50) voor de organisatie. Daarnaast zul je alles zelf moeten doen. De deelnemers dienen lid te zijn van de knvvl of een daglicentie te hebben gekocht (knvvl lid, voor één dag).
Weet eigenlijk niet of je inschrijfgeld mag vragen, zoek ik uit.

Moet de stukken nog maar eens doornemen, die staan op www.modelvliegsport.nl

Misschien moeten we een F3K subcommisie oprichten, zeg maar een denktank of vraagbaak, waar clubs/personen terecht kunnen indien ze vragen hebben over het organiseren. Kennis delen lijkt me op dit moment heel belangrijk. Misschien dat een degelijke club mensen, ook een hele wedstrijd voor hun rekening willen nemen (als de club dat niet kan) of deels willen ondersteunen (waar de club, kennis of ervaring mist).

Maar ook praktische dingen; linten, haringen, scorebordjes, wedstrijdformulieren, e.d. kunnen we natuurlijk delen.

Tot zo ver, even uit het blote hoofd. (neem niet alles wat ik hier heb geschreven voor waar aan, maar dit is zoals ik het nu zie)

Veel van onze vragen kunnen we natuurlijk vragen tijdens de vliegersvergadering, maar dat is misschien voor velen te laat.

Een aantal dingen zoals die voor 2006 gelden, zie ook: http://www.modelvliegsport.nl/wedstrijden/wedstrijdinfo2006.html

Afgelasten van wedstrijden
Wedstrijden kunnen tot 3½ uur vóór het aanvangstijdstip worden afgelast, echter uitsluitend op grond van de weersomstandigheden. Afstemming vindt plaats tussen de organiserende vereniging en de subcommissievertegenwoordiger. Informatie is te verkrijgen bij het in het wedstrijdenoverzicht genoemde telefoonnummer. Uitstel en/of afgelasting van wedstrijden is slechts in bijzondere gevallen mogelijk is. Zie hiervoor in het reglementenboek par. 2.1.3.

De subcommissies RB Kunstvlucht, RB Helikopter, RB Zweef en RB Elektro hebben de volgende regeling: indien op NOS teletekstpagina 704 op de voorafgaande avond opgegeven wordt dat de kans op wind 6 of meer en/of de kans op regen 80% of meer is, wordt de wedstrijd afgelast. Bij twijfelgevallen is op de vooravond omstreeks 22.00 uur de laatste informatie verkrijgbaar via de telefoonnummers .....

Inschrijfgeld
Ternzij hieronder anders vermeld bedraagt het inschrijfgeld per wedstrijd/klasse 7 euro voor senioren en 3,50 euro voor junioren.
Uitzonderingen: voor F3A (via centrale inning) en F3B bedraagt het inschrijfgeld 9 euro voor senioren en 4,50 euro voor junioren.
Indien men zich pas op de wedstrijddag zelf opgeeft en deelname naar het oordeel van de wedstrijdleiding nog mogelijk is, wordt het inschrijfgeld verdubbeld.

Dopingcontrole
Voor 2006 kunnen er weer een aantal wedstrijden aangewezen worden waar door DoCoNed een dopingcontrole uitgevoerd zal worden. Iedere wedstrijddeelnemer wordt aanbevolen vooraf kennis te nemen van de inhoud van de website van NeCeDo (zie: http://www.necedo.nl) waar de controlemethode en de wel toegestane middelen vermeld zijn. Zie de KNVvL website voor het dopingreglement (zie: http://www.knvvl.nl onder site map -> Reglementen -> WADA Doping).

Sportlicenties
Eerder dit jaar is besloten om voor nationale wedstrijden de sportlicentie te laten vervallen. Voor deelnemers aan buitenlandse wedstrijden en WK’s en EK’s dient deze echter te blijven bestaan. Terwille van dit onderscheid zouden de huidige houders moeten aangeven of zij de sportlicentie willen behouden. Op de ALV werd gesteld dat de rompslomp hierbij financieel niet de moeite waard is en waarschijnlijk meer geld kost dan het opbrengt. Op voorhand werd het afdelingsbestuur door de ALV gemachtigd dit, indien gewenst, aan te passen. Hieraan heeft het afdelingsbestuur gehoor gegeven en vanaf 2007 zullen alle lidmaatschapskaarten zonder extra kosten worden voorzien van een sportlicentie.

voor 7 euro kan je dus in de toekomst met een wedstrijd meevliegen (incl licentie?) ???
dat is wel te doen. Verder ben ik al verzekerd voor modelvliegen via de gewone verzekering. dus dat moet het probleem niet zijn.

Dopingcontrole??????
uuh, we hebben het hier toch over een hobby!!!!!! :Roll:

ps: mag genetische manipulatie wel?, ff een rechterarm van 2 meter laten groeien :D

sietse zei:
voor 7 euro kan je dus in de toekomst met een wedstrijd meevliegen (incl licentie?) ???
dat is wel te doen. Verder ben ik al verzekerd voor modelvliegen via de gewone verzekering. dus dat moet het probleem niet zijn.

Nee, die 7 euro is voor deelname als knvvl lid. Verwacht dat daar nog een daglicentie overheen gaat komen. Horen we op de vliegersvergadering, verwacht ik.

sietse zei:
Dopingcontrole??????
uuh, we hebben het hier toch over een hobby!!!!!! :Roll:

Nee, we hebben het hier over een sport, met een echt NK. Dus ook IOC/NSF regels.... en dus de mogelijkheid op dopingcontrole.

sietse zei:
ps: mag genetische manipulatie wel?, even een rechterarm van 2 meter laten groeien :D

Tja, tegen de tijd dat je dat gelukt is. Zijn de regels vast aan gescherpt.

Eric van Dijken zei:
Wedstrijden kunnen tot 3½ uur vóór het aanvangstijdstip worden afgelast, echter uitsluitend op grond van de weersomstandigheden. Afstemming vindt plaats tussen de organiserende vereniging en de subcommissievertegenwoordiger. Informatie is te verkrijgen bij het in het wedstrijdenoverzicht genoemde telefoonnummer. Uitstel en/of afgelasting van wedstrijden is slechts in bijzondere gevallen mogelijk is. Zie hiervoor in het reglementenboek par. 2.1.3.

De subcommissies RB Kunstvlucht, RB Helikopter, RB Zweef en RB Elektro hebben de volgende regeling: indien op NOS teletekstpagina 704 op de voorafgaande avond opgegeven wordt dat de kans op wind 6 of meer en/of de kans op regen 80% of meer is, wordt de wedstrijd afgelast. Bij twijfelgevallen is op de vooravond omstreeks 22.00 uur de laatste informatie verkrijgbaar via de telefoonnummers .....

[.

En dat nemen wij echt zomaar over ??????
Lekker is dat om bij windkracht 6 met een F3K of een mini te staan vliegen :(:(

arno888 zei:
Eric van Dijken zei:

[.

En dat nemen wij echt zomaar over ??????
Lekker is dat om bij windkracht 6 met een F3K of een mini te staan vliegen :(:(

Wat is de regel bij ons omliggende landen? Als een NK/WK b.v. wel doorgaat bij windkracht 6, lijkt me niet dat wij dan een uitzondering moeten gaan maken.
(ter info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort )

Wat is de regel bij ons omliggende landen? Als een NK/WK b.v. wel doorgaat bij windkracht 6, lijkt me niet dat wij dan een uitzondering moeten gaan maken.

Vraag eens na bij de subcommissie vrije vlucht. Een DLG is eerder te vergelijken met een VV model als met een F3B kist wat dit betreft.
Internationaal worden vv wedstrijden stilgelegd/afgelast bij 9 m/sec! En ik kan je vertellen dat vliegen bij 9m/sec echt niet leuk is

arno888 zei:

Vraag eens na bij de subcommissie vrije vlucht. Een DLG is eerder te vergelijken met een VV model als met een F3B kist wat dit betreft.
Internationaal worden vv wedstrijden stilgelegd/afgelast bij 9 m/sec! En ik kan je vertellen dat vliegen bij 9m/sec echt niet leuk is

Heb zelf het idee, dat als ik mijn DLG verzwaar met een beetje gewicht, dat hij qua vleugelbelasting best bij een F3J kist in de buurt kan komen. Daarnaast is een DLG RC gestuurd en de profielen (in de vlucht) aan te passen. Het gaat er tenslotte niet om dat je lange vluchten maakt, maar dat je beter vliegt dan de anderen (in een wedstrijd). Wat houden andere landen voor F3K regels er op na?

Even tussendoor:

Als oefenpartijtje wil ik graag melding maken van de chuckwedstrijd georganiseerd door de Nijmeegse Luchtvaart Club (NLC) op tweede kerstdag (26 december a.s.)
De wedstrijd van de dag is dan een vrije vlucht aangelegenheid, maar het leek ons een ideale manier om vrije vlucht eens kennis te laten maken met DLG.
Ondertussen vliegen er al een aantal NLC-ers met micromodellen rond en heeft er al een Vrije vlucht DLG de hemel doorkruist.
Als demo en ontspannen oefendag (of het vliegen van je tweede winter-taak) wil ik jullie van harte uitnodigen te komen.
Er wordt gevlogen op Zweefvliegveld 'Maldens vlak' in de bossen van 'Heumensoord' nabij Nijmegen.

Daarnaast zijn we aan het nadenken om twee v.v. wedstrijden te combineren met een DLG wedstrijd.
Tijdens pauzes van een kwartier moet het mogelijk zijn verschillende taken te vliegen (afwisselend onderling klokken moet ook kunnen)
De eerste zou zijn tijdens onze eigen 'Kouwe jatten Cup' 13-01-2007 of op één van de uitstel data twee weken daarna (20-1, 27-01) op de Roosendaalse hei.
Of later tijdens de Voorjaarswedstrijd 25-03-2007 of 01-04-2007 (geen grap).
In welke vorm we het precies gaan gieten weet ik nog niet, maar daar komen we (met hulp) wel uit.

Oke, wil ik best mijn best voor doen, om dat als standaard richtlijn voor NL-F3K rond te krijgen.

Voor de duidelijkheid, 9m/s = 32.4 km/h => Windkracht 5 (en een beetje)
Dus als er windkracht 5 (of hoger) is verwacht, gaan de wedstrijden niet door, wegens "slecht" weer. (in te dienen voorstel)

(Dank, Henk en Arno)

vind ik een goed voorstel.
windkracht 5 lijkt me niet meer echt lekker... Ik vlieg dan nu in ieder geval niet (behalve op het duin, daar wel ook met supergee, maarja, laminaire wind hè :D ).

Met een Micro is windkracht 5 of net eronder alsnog extreem veel. Dat zag je al in vlaardingen. toch een hoop lol natuurlijk!

Komt er trouwens ook een "officiele" 1m klasse? Hoeft niet direct een WK natuurlijk :)

sietse zei:
Komt er trouwens ook een "officiele" 1m klasse? Hoeft niet direct een WK natuurlijk :)

Is wel de (mijn) bedoeling, maar wil eerst (mijn aandacht richten op) een "normale" F3K klasse hebben.

Denk dat het verstandig is, om b.v. volgend seizoen (2007) de microklasse te promoten. Door tijdens de F3K wedstrijden, demo wedstrijden te organiseren. Zodat we eind volgend jaar, de micro klasse als aparte klasse kunnen gaan invoeren.

Je kunt natuurlijk met een micro, gewoon meedoen aan een F3K wedstrijd. Een dergelijk model voldoet tenslotte aan de eisen van F3K (<1> 5 deelnemers hebben in de microklasse, daar een aparte ronde voor te maken. Anders doen ze gewoon mee, met de "grote" jongens. Hetzelfde zou b.v. voor de jeugd kunnen gelden, dus jonger dan 18 jaar. En maar dan bij >5 jeugd deelnemers => een aparte jeugd ronde.

Misschien iets voor de vliegersvergadering van 10 december in Arnhem.

ik kan nu niet...
Moet 21 december mijn afstudeerverslag inleveren, 24 januari afstudeerpresentatie. Daar ga ik eerst dus nog ff 100% voor.

Back