Wedstrijden F3K in Nederland

Voor hen die hem niet persoonlijk al gekregen heeft, hierbij de uitnodiging voor de Vliegervergadering:

[hr:28d7f87141]

Beste RB-Zweef wedstrijd zweefvliegers,

Graag nodigen we jullie uit voor de jaarlijkse vliegersvergadering op zondag
10 december. Deze vergadering wordt net als vorige jaren gehouden in de
clubruimte van de Arnhemse Luchtvaart Club (ALC) in Arnhem, aanvang 13.00
uur. (info locatie op www.arnhemseluchtvaartclub.nl ).

Dit jaar zijn ook de Handlaunch (F3K) zwevers uitgenodigd om deel te nemen -
we hopen jullie te ontmoeten bij de vliegersvergadering.

Bijgevoegd is het voorstel voor de agenda voor de bijeenkomst, het verslag
van de vorige vliegersvergadering en de extra F3J vergadering. Tevens is
toegevoegd een voorstel voor een local rule voor gebruik van lieren bij F3J
en voorgestelde regels voor de nieuwe klasse F3K.

Alle vliegers worden gevraagd om eventuele voorstellen voor additionele
onderwerpen of voorstellen voor 3 december per e-mail in te dienen bij de
subcommissie zodat er voldoende tijd is om de discussie voor te bereiden.
Tijdens de vergadering is er geen gelegenheid om niet ingediende voorstellen
te bespreken.

Tot zondag 10 december, met vriendelijke groet,

Subcommissie RB-Zweef van de KNVvL

[hr:28d7f87141]

Agenda voor RB-Zweef vliegersvergadering op 10 december 2006

1. Opening, vaststellen agenda
2. Verslagen vliegersvergadering vorig jaar en extra F3J vergadering op 19 februari jl.
3. Evaluatie wedstrijdseizoen 2006: F3B en F3J
4. Uitreiking prijzen voor ereplaatsen wedstrijdseizoen 2006
Pauze
5. Samenstelling Subcommissie RB-Zweef
6. Voorstel voor wijziging wedstrijdreglement: F3J: lierstarts. F3K: nieuwe klasse
7. Doelstellingen en wedstrijdkalender 2007: F3B, F3J en F3K
8. Sluiting

Ad 5:
• Aftredend en niet herkiesbaar is Peter Zweers. Kandidaten voor de F3J-positie in de subcommissie worden gevraagd zich te melden bij Robert Hermans
• De Subcommissie stelt voor om een extra commissielid aan te stellen voor de klasse F3K (Handlaunch Zwevers). Voor deze positie stelt de subcommissie Eric van Dijken voor. Tegenkandidaten kunnen zich tot 1 december melden bij Robert Hermans

Ad 6:
Van F3J piloot Karel van Baalen is bijgevoegd voorstel ontvangen voor invoering van lierstarts bij F3J wedstrijden. Bijgevoegd is het voorstel. Karel’s motivatie voor dit voorstel is als volgt:

Al enige jaren wordt er internationaal over het gebruik van lieren in de F3J gediscussieerd, enige landen zoals België en Zwitserland hebben deze startmethode al als een z.g. local rule ingevoerd, deze landen zijn positief over de effecten van deze local rule. De argumentatie die zij gebruiken gaat ook voor Nederland op, n.l. door diverse oorzaken loopt het deelnemer aantal terug. Veelal komt dit door het feit dat men onvoldoende vliegers bijeen kan krijgen om een team te vormen van vlieger, coach en lopers. Ook is soms de leeftijd en/of de lichamelijke toestand hiervoor een beperking. Ik ben van mening dat de hele problematiek rond loopstarts mede daaraan debet is. Ik verwacht ook, dat een dergelijke local rule en bijvb. een publicatie hierover in “Modelvliegsport” een positieve impuls zal geven aan het aantal F3J vliegers in Nederland. Extra: Uiteraard zal de invoering van deze local rule ook invloed hebben op de manier van indelen van starts, het zal niet eenvoudig zijn te lieren op bijvb. heide terreinen, hiervoor zal een oplossing gevonden moeten worden. Uiteindelijk moet de vliegers kwaliteit de doorslag geven en niet de atletische vermogens van het team.

Eventuele tegen-voorstellen kunnen tot uiterlijk 3 december per e-mail bij Peter Zweers ingediend worden. In de vergadering zal Karel het voorstel verder toelichten en wordt er over het voorstel gestemd.

De Subcommissie stelt voor om met ingang van 2007 ook wedstrijden in de klasse F3K te organiseren. Als wedstrijdregels worden de FAI Provisional Rules Class F3K voorgesteld.

Alle vliegers worden gevraagd om eventuele voorstellen voor wijzigingen van reglementen voor 3 december per e-mail in te dienen bij de subcommissie (Peter Zweers voor F3J, Frans Vreugdenhil voor F3B en Eric van Dijken voor F3K), zodat er voldoende tijd is om de discussie voor te bereiden. Tijdens de vergadering is er geen gelegenheid om niet ingediende voorstellen te bespreken.

Ad 7:
De voorgestelde wedstrijdkalender voor F3J, F3B en F3K is nog niet helemaal compleet. We verwachten dat we deze tijdens de vergadering kunnen presenteren.

Excuses dat ik wat laat ontdek wat er zich in dit topic afspeelt.
Ik zie een heleboel vragen en pogingen tot antwoorden. Welke zijn op dit moment nog actueel? Graag wil ik een bijdrage leveren om daar waar mogelijk een antwoord te geven.
Een volgende mogelijkheid is de Vliegersvergadering van de subcommissie RB Zweef op 10 december.

Peter Keim
Sportzaken
KNVvL afdeling Modelvliegsport

sietse zei:
Commissielid! Goed bezig Eric. Er komt zo echt nog wat van de grond (letterlijk..). Toppie!

Ben maar een voorlopig sub-commisielid, pas op de vliegersvergadering, is het mogelijk om officieel gekozen te worden. Daarnaast kunnen zich nog andere kandidaten melden (tot 1 december, dacht ik).

Maar in ieder geval bedankt voor het vertrouwen.

Maar als je wilt dat ik het ga worden :) , kom dan naar de vliegersvergadering (als knvvl lid, heb je alleen stemrecht, denk ik) en stem op mij. Tenzij er geen andere kandidaten zijn, dan hoeven we niet te stemmen ;)

Tot 10 december.

knvvlsport zei:
Excuses dat ik wat laat ontdek wat er zich in dit topic afspeelt.
Ik zie een heleboel vragen en pogingen tot antwoorden. Welke zijn op dit moment nog actueel? Graag wil ik een bijdrage leveren om daar waar mogelijk een antwoord te geven.
Een volgende mogelijkheid is de Vliegersvergadering van de subcommissie RB Zweef op 10 december.

Peter Keim
Sportzaken
KNVvL afdeling Modelvliegsport

Peter, welkom bij de F3K sporters.

Als F3K vliegers hebben we een boel vragen, maar de meeste hebben we voor onszelf ondertussen wel beantwoord (denk ik).
Hetgene wat ons zorgen baart, is het lage aantal aanmeldingen voor F3K wedstrijden voor volgend jaar.
Er zijn een aantal vliegers druk bezig met hun eigen club iets te regelen, maar het blijft een lastige klus. F3K vliegen is nieuw en ook wij weten niet echt goed wat de eisen zijn aan het houden van een wedstrijd. Daarnaast ben ik bang, dat de aanmeldingen, pas na 10 december gaan binnenkomen. En das dus eigenlijk te laat.

Ik ga van het weekend eens kijken of ik het veld van de RLC (Roden) mag gebruiken, misschien dat we op die manier toch nog op 4 wedstrijden kunnen komen.

ps: Had je misschien iets eerder op dit draadje moeten wijzen. Leermoment :)

op 10 dec kan ik niet, maar ik steun je in gedachten ;)

ben wel lid van de KNVVL, maar dan voor paragliden. Ook nog modelbouw erbij word wel erg duur voor mij nu.. Als ze daar een mooie comboprijs voor zouden kunnen maken...
Maarja, zit er zelfs over te denken om het op te zeggen voor paragliden.. Daar is het namelijk echt een zooitje in het bestuur. Op modelbouwegebied lijkt het beter te gaan nu... Misschien switchen :D

Eric van Dijken zei:
Daarnaast ben ik bang, dat de aanmeldingen, pas na 10 december gaan binnenkomen. En das dus eigenlijk te laat.

Eric,

Die 10 december is geen echte deadline! Meestal duurt het tot in januari voordat het hele wedstrijdprogramma rond is.
Over het organiseren zelf: de meeste andere klassen hebben een draaiboek voor hun type wedstrijd. Ik zal je er een aantal mailen. Kan je beoordelen wat voor jullie van toepassing kan zijn.

Peter Keim

knvvlsport zei:
Eric van Dijken zei:
Daarnaast ben ik bang, dat de aanmeldingen, pas na 10 december gaan binnenkomen. En das dus eigenlijk te laat.

Eric,

Die 10 december is geen echte deadline! Meestal duurt het tot in januari voordat het hele wedstrijdprogramma rond is.
Over het organiseren zelf: de meeste andere klassen hebben een draaiboek voor hun type wedstrijd. Ik zal je er een aantal mailen. Kan je beoordelen wat voor jullie van toepassing kan zijn.

Peter Keim

Super, ga ze bestuderen.

Das mooi dat 10 december niet de echte deadline is, maar wil dan eigenlijk wel rond hebben, waar we de wedstrijden gaan houden.
Geeft wel een goede stand aan, van waar we staat en wat we nog moeten doen.

De organisatie van de wedstrijden hoeft dan natuurlijk nog niet rond te zijn. ;)

Ik zit niet op die Club daar, dus ik weet ook niet wie daar over gaat.
Ik weet ook niet precies wat je allemaal moet doen aan organisatie, maar ik wil in principe zeker wel helpen met opzetten enzo.
En die wedstrijden beginnen toch pas over een tijdje toch? Dan heb ik als het goed is wel wat meer tijd. Ik hoor het wel :).

Je hoeft geen lid van een/de club te zijn om daar een wedstrijd te organiseren. Ik ben zelf bezig een wedstrijd in Odoorn te regelen. Ik ben geen lid van die club en kom er nooit. Gewoon de telefoon gepakt en de voorzitter gebeld.
Die was ontzettend positief en ik ben direkt uitgenodigd voor een info/demo middag. Geef aan dat er niet zo veel van de club verwacht wordt. Koffie , koek en een paar man die een stopwatch, bordje of een scorelijst bij willen houden en je komt een heel eind. Dat is bij iedere club te regelen.

mmhh, er had al iemand van die club hier gereageerd toch? Is dus wel interesse, dan moet het wel lukken. Ik zal eens navraag doen daar.

Heb net de website gevonden (denk ik) (http://www.zoetermeerseluchtvaartclub.nl)

In de ledenvergadering van 28 oktober is o.a. het volgende besloten: het clublidmaatschap is € 700.- per jaar,bijdrage per senior lid: € 20.-, junior: € 10.-. De sportlicentie is gratis geworden en wordt aan elk lid uitgereikt.
Betekend dit nou dat lidmaatschap 700 euro per jaar kost???? Of is dat voor de hele club? Moet wel lijkt me... 20 euro klinkt normaler :)

Betekend dit nou dat lidmaatschap 700 euro per jaar kost???? Of is dat voor de hele club? Moet wel lijkt me... 20 euro klinkt normaler

Natuurlijk is die 700 Euro voor het lidmaatschap van club. De 20 Euro is per lid van de aangesloten vereniging.
Nu hoor ik je denken, en als mijn club nu 10 leden heeft?. Dan ben ik (700+7*20)/10= 84 Euro kwijt???
Geen paniek. Het maximum bedrag is vast gesteld op 35 Euro. ( de beroemde compensatie regeling)
Effe kort, Lidmaatschap KNVvL kost maximaal 35,= te betalen via de aangesloten vereniging.
Het omslagpunt ligt rond de 45 leden.
Leden van deze grotere verenigingen betalen een paar Euro minder.
(700+100 leden*20)/100= 27 Euro per lid.

Voor deze regeling moet je wel lid zijn van een vereniging, anders betaal je 66 Euro als individueel lid.

En nu weer :ontopic:

Zoals het er nu naar uit ziet zal ik 10 december ook naar Arnhem afreizen.

Eric, moeten we nog campagne materiaal meenemen, vlaggetjes, sjaals, T-shirts

Frans

Frans Bal zei:
Eric, moeten we nog campagne materiaal meenemen, vlaggetjes, sjaals, T-shirts

Misschien wat "gele" F3K petjes.....

(Zonder gekheid)
Mijn inschatting is dat het een "normale" vergadering zal zijn. Maar is ook voor mij de eerste keer.....

Heb op dit moment 2 wedstrijden op de kalender staan:

1. Swalmen
2. Weert (lijkt toch te passen in de kalender)

En 3 in de laatse fase van de toezeggingen.

3. Arnhem
4. Zoetermeer
5. Odoorn

Dus het lijkt erop dat we volgend jaar een echt NK F3K zullen krijgen. Maar we zijn er nog niet helemaal, van de laatste 3 wedstrijden heb ik nog geen officieel aanmelddocument mogen ontvangen. Is het mogelijk om die voor 10 december te krijgen. Natuurlijk alleen als er "witte" rook is.

Er is toch zeker niets op tegen om een NK te vliegen uitgaande van maar 2 wedstrijden............ (mochten er geen aanmeldingen meer komen, wat overigens niet te hopen is)
Het allereerste NK voor radiobestuurde werpmodellen, gevlogen in 1998 en georganiseerd door ondergetekende was een ééndaagse wedstrijd, dus waarom zou dat nu niet kunnen. Je moet tenslotte ergens beginnen!

Arno

Natuurlijk, gaan voor die banaan !
En als dadelijk die 4 potentiele kandidaten ook gaan organiseren hebben we misschien zelfs 6 wedstrijden.
Suggestie: laat ze allemaal meetellen voor het NK ! De beste 4 resultaten bepalen de eindscore
Dit zal voor enkele onder ons gegarandeerd flink wat kunnen besparen op de reiskosten...................

Arno

Odoorn lijkt door te gaan voor 20 Mei. Offciele bevestiging volgt.
Sietze is bezig met Zoetermeer, verwacht dat we daar in September (2de helft) terecht kunnen.

Dat betekend dat we nu op 5 zitten, super heren.... Klasse apart!! :banana: :banana: :banana: :banana:

Nog even dit punt:

Zullen we het Eurotour principe hanteren? Je kunt aan alle wedstrijden meedoen, maar de beste drie resultaten tellen mee. Per wedstrijd wordt de score terug-gerekend naar een percentage t.o.v. de winnaar. De winnaar krijgt dus 100 punten, de nummer 2 bijvoorbeeld 96, etc. Totaalscore over 5 wedstrijden is dus maximaal 300 punten, indien je 3 wedstrijden gewonnen hebt.

Voorstanders? Tegen?

Back