Hi scalefans,
Met de juryleden overlegd hoe we bepaalde foutjes kunnen verbeteren. Het gaat niet om een discussie, maar puur hoe onze juryleden het vliegen hebben gezien. Puntjes van aandacht voor ons allemaal. Ik zal ook de leden van de statische jury proberen te benaderen om iets dergelijks voor ons op te schrijven. Wat mij betreft ook een goede aanvulling op wat wij op een jurydag hadden willen doen. Ook voor de nieuwkomers gelijk een kennismaking met het jureren.
De reglementen zijn via dit draadje te vinden, maar ook naar de KNVvL site gaan is een optie. Hier volgt het juryverhaal.
[FONT="]Beste deelnemers F4C en Sport schaal,[/FONT]
[FONT="]Ter compensatie van de uitgevallen trainingsdag hebben wij bedacht de jury enige terugkoppeling te laten geven aan de vliegers.[/FONT]
[FONT="]Het eerste wat de vliegjury te melden heeft zijn figuren die niet correct gevlogen worden.[/FONT]
- [FONT="]Iemand vloog een halve "dalende cirkel". Een (stijgende) "chandelle" is een halve cirkel. Een "dalende cirkel" is een hele cirkel.[/FONT]
- [FONT="]Een ander had een "wing-over" opgegeven, maar wat hij vloog was een "stall-turn".[/FONT]
- [FONT="]En weer iemand anders vloog een "rechthoek" als een gewoon circuit, i.p.v. van zich af.[/FONT]
[FONT="]Voor dergelijke fouten geld uiteraard puntenaftrek, danwel géén punten. Dat is jammer, want het is helemaal niet nodig. Kijk nog eens in de reglementen hoe jouw figuren gevlogen dienen te worden.[/FONT]
[FONT="]Verder ... [/FONT]
[FONT="]Verschillende personen hadden de "vlucht in rechte lijn" vermeld staan, terwijl deze niet meer in de reglementen vermeld staat. In plaats van de "vlucht in rechte lijn" kan de "fly-past" gevlogen worden ... let op de hoogte.[/FONT]
[FONT="]Een opmerking over de "overshoot" ... een "overshoot" is een afgebroken landing! De aanvlucht dient dus als een landing te zijn, dan voor de jury en ca. drie meter boven de grond geeft men gas, wint even snelheid en stijgt dan weer op. Sommigen vliegen de "overshoot" op snelheid met een lichte knik naar beneden, wat meer weg heeft van een "strafing run". Kijk nog eens in de reglementen.[/FONT]
[FONT="]Sommige helpers roepen geen start/einde, of niet duidelijk. Dit is wel belangrijk! De jury moet weten wanneer de vlieger zijn figuur begint en eindigt. Het is ook belangrijk omdat de juryleden daar urenlang op een stoel zitten en ook wel eens afgeleid kunnen zijn door iets op het veld of nog even met het formulier bezig zijn.[/FONT]
[FONT="]Nog een aandachtspunt voor sommigen is de positionering van het figuur ten opzichte van de jury. Kijk ook hiervoor nog eens goed in de reglementen.[/FONT]
[FONT="]Dan was er nog iemand die even bij een jurylid wilde kijken hoe hij gescoord had. Het was onschuldige nieuwsgierigheid, maar toch moeten we dit niet willen. [/FONT]
[FONT="]Een jurylid doet zijn best objectief te zijn, maar enige subjectiviteit is onvermijdelijk. Daarbij geeft het éne jurylid meer punten dan de ander en per vlucht/deelnemer is het weer een momentopname. Om dit alles eruit te filteren, zitten er drie juryleden. De scores van die drie juryleden samen worden na de wedstrijd bekend gemaakt.[/FONT]
[FONT="]Mocht er een opmerkelijk verschil zijn in de scores van de juryleden, dan wordt dit gezien door degene die de scores verwerkt en gemeld aan de wedstrijdleiding die dit dan navraagt bij de jury.[/FONT]
[FONT="]Individueel moeten juryleden hun werk in anonimiteit kunnen doen en moet daar geen discussie over kunnen ontstaan bij de deelnemers.[/FONT]
[FONT="]Als laatste nog een
mening over de Vlakke acht ... deze wordt door sommigen heel ruim gevlogen. Dat is niet fout, maar maakt de figuur wel moeilijker te beoordelen. Hoe groter de bocht, hoe minder het een bocht is. Snelheid maakt uiteraard verschil ... een snelle jet moet de bochten wel ruim vliegen, maar die ligt dan duidelijk in de bocht en de bocht is snel gevlogen. Als een langzame propeller-kist het zo ruim vliegt, dan wordt het haast meer dat het model een vliegtocht aan het maken is dan een figuur vliegt.[/FONT]
[FONT="]Namens de jury,[/FONT]
[FONT="]Bert van Eijk[/FONT]