Wedstrijdreglement NK2015

Hallo

Ik zelf vieg al zo'n 14 jaar met een Gyro aan boord, weliswaar alleen maar bij (semi) schaal- modellen maar toch, hier zijn mijn ervaringen.

Bij thermiek vliegen zie ik geen enkel voordeel, men verliest het totale (eigen) thermiek gevoel, overigens heb ik dat ook met een vario aan boord, niet dus.

In de landing heeft het, zeker bij cross-wind en turbulent weer voordelen, wel is het inderdaad zo dat er een vrij grote kans bestaat dat men het toestel te langzaam maakt en hij 'ophoudt met vliegen'.
Persoonlijk heb ik een landings-vluchtfase geprogrammeerd (rolroeren +/- 3 millimeter naar boven, wat downtrim en de Gyro ingeschakeld in de demping- mode)

De heading functie gebruik ik nooit maar ik zou mij kunnen voorstellen dat, indien men van zeer grote afstand het veld nog moet halen de heading- mode op het richtingroer van voordeel kan zijn.
Zeer veel vliegers van KTW toestellen starten met het richtingroer in de heading-mode (ook al zeggen ze van niet :grin:)

Let op, in de heading-mode heeft men zelf niets meer over de bepaalde functie (b.v. richting) te vertellen, deze mode wordt door velen als gevaarlijk gezien.

In dit draadje weliswaar niet van toepassing maar, tijdens de sleep gebruik ik de gyro ook niet, ik heb het een paar keer geprobeerd maar het beviel mij niet.

Just my 2 cents,

Harry

nog 2 reglementvraagjes

Met de wedstrijd van 4 april eraan komend nog twee vraagjes. In gesprek met een "pur sang" F3J vlieger kwam de start en landings procedure ter sprake.

eerst de start.
5.5.11.10 b van het reglementenboek zegt: De algemene richting van de start moet aangegeven worden door de wedstrijdleider. Alle starts moeten in deze algemene richting gemaakt worden zelfs bij nul of wisselende geringe windomstandigheden. Een straf van 100 punten wordt toegepast bij iedere overtreding van deze regel.

De vraag die naar voren kwam is; hoe lang moet ik rechtdoor vliegen na de start ?
Het antwoord van Arjan heb ik al en dat luidde: Onder de start verstaan we tot nu toe (en internationaal zie ik hetzelfde) het loslaten van het model. Zodra je vliegt mag je een andere richting kiezen. Echter.....
De startlijn wordt gerekend tot het veiligheidsgebied dus je zult toch wel een meter of 50 omhoog moeten voordat je omkeert.
Ook het hinderen van anderen door een bocht te vliegen of te keren is gevaarlijk dus daar moet je wel rekening mee houden.

Al met al: zolang je niemand hindert en voldoende hoog over de startlijn vliegt kun je doen wat je wilt, vanaf het moment dat het model vliegt.

Eenzelfde vraag over de landingsprocedure:
5.5.11.11 b zegt: De richting voor het aanvliegen voor de landing moet aangegeven worden door de wedstrijdleider. Alle aanvluchten moeten in deze richting gemaakt worden zelfs bij nul of wisselende geringe windomstandigheden. Een straf van 100 punten wordt toegepast bij iedere overtreding van deze regel.

De vraag die opkwam is deze; hoe lang moet die aanvliegroute zijn. 5 meter, 10 meter of 50 meter misschien ?

Eenzelfde vraag over de landingsprocedure:
5.5.11.11 b zegt: De richting voor het aanvliegen voor de landing moet aangegeven worden door de wedstrijdleider. Alle aanvluchten moeten in deze richting gemaakt worden zelfs bij nul of wisselende geringe windomstandigheden. Een straf van 100 punten wordt toegepast bij iedere overtreding van deze regel.
Het uiteindelijke "final leg" moet in ieder geval in de voorgeschreven richting zijn.
De vraag die opkwam is deze; hoe lang moet die aanvliegroute zijn. 5 meter, 10 meter of 50 meter misschien ?
Voor het aanvliegen geldt dezelfde logica als voor de start.
De startlijn wordt gerekend tot het veiligheidsgebied dus daar mag je niet laag overheen vliegen.
Ook het hinderen van anderen door een bocht te vliegen of te keren is gevaarlijk.
Je landingsbeen moet dus zo lang zijn dat je een ander die in rechte lijn naar zijn doel aan het vliegen is niet hindert. Criteria zijn denk ik "hinderen" en "gevaar", niet "meters".

In de praktijk zie ik eigenlijk altijd "final legs" van minimaal 10 seconden en dat gaat veilig zonder dat mensen elkaar hinderen.

De startlijn wordt gerekend tot het veiligheidsgebied dus daar mag je niet laag overheen vliegen.

Redeneer ik korrekt ? Het reglement goed lezend is het veiligheidsgebied bovenwinds van de startlijn 21 meter breed.

5.5.11.3.1 b. Het vliegterrein moet ook bovenwinds een zes (6) meter brede en duidelijk aangegeven toegangscorridor hebben, waarvan de rand ten minste vijftien (15) meter van de start/landingspunten ligt.

Hoe breed het veiligheidsgbied benedenwinds van de startlijn is kan ik nergens vinden ?? Dit o.a. in verband met de lengte van de aanvliegroute

Redeneer ik korrekt ?
Nee. In Nederland is er geen corridor (local rule). Waar mensen staan is veiligheidsgebied. Je kunt dus niet laag over de startlijn vliegen.
Benedenwinds is er geen veiligheidsgebied. Maar het draaien van bochten of dwars op de aanvliegroute vliegen en daarbij een ander die gaat landen hinderen is niet toegestaan. "Rechtdoor gaat voor", zoiets :-)
Dat is naar mijn idee de geest van dit deel van het reglement.

Arjan,

En jij bent de wedstrijdleider dus jij bent de enige die ...

@Arno Tijdens vliegersvergadering hebben we goed over de regeltjes kunnen praten en gestemd voor de huidige regeltjes aka local rules. BV corridor regel niet gebruiken omdat de meeste velden te klein zijn om deze in iedere wind richting te kunnen realiseren en zo zijn er nog meer kleine zaken besproken. Zoals de afschaffing van local rule "herstarten in werktijd". Het is jammer dat je daar kennelijk niet bij bent geweest want dan had je nu veel minder vragen en "mierenneuken" (lees dit niet negatief).

Nog een week te gaan voor de wedstrijd en ik heb nog eigenlijk te weinig gevlogen om alles onder de knie te kunnen hebben. Dus voor mij zijn de regeltjes bijzaak. Gewoon rustig vliegen en plezier hebben.

Voor alle andere vliegers succes enz Hoe zeiden de Duitsers het ook al weer: "Holm und ribbenbruch"

Tot zaterdag.

Vat dit niet persoonlijk op, maar ik vraag me het volgende af:

Waarom zijn het telkens F3J mensen die proberen de mazen in de regelementen van het F5J spelletje op te zoeken (of te veranderen)?

Laatst bewerkt:
Sander,

Ik denk niet dat ze het willen veranderen, maar ze willen graag snappen waarom de J in f5j en in f3j zo verschillende regeltjes hebben. Alleen is het lijkt mij niet in deze thread de plaats om daar verandering in te brengen. Regeltjes zijn besproken op de vliegers vergadering en kort als start in deze thread de "aangepaste/local rules" vermeld ten opzichte van vorig jaar.

Bij NK wedstrijd "opening" wordt nog vaak/altijd nog even duidelijk gemaakt hoe we gaan vliegen, waar de no-fly zones liggen en dergelijke. Als tijdens het verloop van de dag hier de noodzaak ontstaat om daar wijziging in de brengen wordt dit door de wedstrijdleiding geregeld. Mogelijk door input van de vliegers.

Laatst bewerkt:
De clinic is pas nog geweest ;)
(Dikke knipoog uiteraard)

Het is uiteraard goed om vragen te stellen, maar soms gaat het wel wat ver.

Gewoon lekker vliegen en geniet van het gezelschap, leuke gesprekken en goede vluchten. Verbeter waar je kan en heb vooral veel plezier. Ik denk dat het snel duidelijk wordt dat het verschillende disciplines zijn.

Of zie ik dat verkeerd?

Laatst bewerkt:
Sander,

ik zou het zelf hierbij laten. Leg je er bij neer dat dat in iedere willekeurige vorm van competitie mensen dit op een andere manier benaderen als jezelf.

Sommigen doen, sommigen doen dit met overtuiging, sommigen praten er alleen over en sommigen willen het naadje van de kous weten etc etc.

De mensen die het anders benaderen hebben misschien weer vragen over jouw benadering. Er is overigens nooit een juiste benadering, dat bepaald iedereen voor zichzelf en zolang dit niet aan een ander word opgedrongen vind ik het best.

Let wel, jouw en jezelf zijn niet Sander maar kan een willekeurige lezer zijn.

Mijn excuses voor de veroorzaakte ophef

Wannneer mij echter iets niet duidelijk is heb ik geleerd te vragen, daar voel ik me niet te groot of goed voor:rolleyes:

Het is super dat in het F5J reglement een start en landingsrichting aangegeven wordt. Niemand zit te wachten op een kist die bij de start meteen haaks de bocht omgaat of op een toestel dat bij de landing evenwijdig aan de startlijn naar zijn doel jakkert. (alles al meegemaakt :confused:)
Het F5J reglement biedt hier slechts in beperkte mate duidelijkheid, vandaar deze vragen. Liever die vragen nu stellen als gaan mekkeren mocht er iets gebeuren op een wedstrijd, simpel zat !
Arjan heeft de vragen beantwoord dus nu is er duidelijkheid ;)

Back