Weer een cessna 182

G4 is een 1 componenten pu hars.kun je evt. met een dun glasmatje aanbrengen.
Aangezien de romp volledig beplankt is is dit natuurlijk wel een optie om te overwegen.
sommige zweren ook bij glitsa over een dun matje.
 
Pffff,...net een email binnen van HK, ...post onderweg...zo zie je maar weer dat een trap onder de kont wel doet werken!...:-(

@Droopy, ik lees verschillende meningen over G4 en Glitsa.
Ik ga nu echt twijfelen wat en hoe te doen....misschien toch de boel met 25 grams doek G4en (?!)
Heb totaal geen ervaringen met glassen of hoe jullie dat noemen.

Misschien een verprutst projekt!
 
nee, daarop had ik al rekening mee gehouden dat je niet meer op kan folien nadat het ge'glassed' is, alhoewel, heb vaker op kunststoffen waaronder plastic gefolied.

'kHeb ook rekening gehouden als je iets glassed (mn motor en auto) dat je die moet primer'en en over moet spuiten in de gewenste kleur.,...
 
Even terugkomen op de HK folie, hier ben ik zelf erg tevreden over. Heb mijn BOT ermee gedaan en de folie zit na ruim twee jaar nog steeds erg goed. Zie de afbeelding hieronder :)
3508552578_61e0a187df_o.jpg
 
Hallo Moos... gaat erg mooi worden.

G4 is een 2k lak. Tweede component voor uitharden is water in de atmosfeer.
Het wordt behoorlijk hard. Oplosmiddel op thinner basis, niet water gedragen dus...
Hobby-In levert het. Te gebruiken om beton te impregneren tegen vochtintreding... of een parketvloer vrijwel naaldhakbestendig te krijgen... vrijwel...

G4 gebruik ik om een methanolmotor-compartiment brandstof ondoordringbaar te maken. Een wat zachter balsa plankje word er iets sterker mee... maar ook iets zwaarder. Geeft G4 een goede basis op zuigend hout, om dat stuk vervolgens te verlijmen met epoxy. Epoxy hecht zeer goed op uitgeharde G4.

G4... Je kan er mee glassen (25gr glasdoek, een weefsel).
Polyester wordt niet gebruikt om te glassen, men werkt dan met lamineer epoxy. Niet verwarren met elkaar. Polyester blijft ook altijd iets plakkerig.
Polyester wordt niet geschikt geacht voor vliegtuigbouwkundige constructies op structurele delen. Polyester is oplosbaar in Thinner, brandbaar, minder stabiel onder variabele krachten. Epoxy is dat niet. Lost bijna nergens in op. Breekt wel af onder UV belasting. Zo even grof gesteld...

Voorbeeld: De vleugel van mijn Wilco/Staufenbiel Hawk F5B is onder meer uit 25 grams glasdoek + Epoxy opgezet (matrijs). Eierschaal constructie. Behoorlijk sterk. Niet geschikt om Kasteeldeuren open te beuken. Sterk genoeg voor alle 'normale' vliegomstandigeden (uitgezonderd harde onvrijwillige niet normale landingen...)

Glassen doe je over het algemeen omdat de vleugel fractioneel sterker wordt, maar bijkomend hoofd doel -zo heb ik begrepen- is het aanleggen van een sterkere en gladdere basis voor een goede eindafwerklaag, laksysteem.
Schaalbouwers passen het nogal eens toe. Zie de draadjes van RonalK op het schaalforumdeel. Epoxy of G4.

De lijmstof dient zo dun mogelijk te worden aangebracht, afgeschraapt met een 'credit card' plaatje... zodat er niet te veel 'lijmstof' in het hout trekt, het glas gedrenkt is.. maar ook echt niet meer dan dat. Extra lijmstof geeft geen sterkte wel gewicht. Nog een kunst om dat netjes te doen.
En zelf niet te veel bloot te staan aan de ongezonde dampen (beide).

Vorig jaar zomer een RC1 (Sutan 5) vleugel G4 geglast met G4 en 25 gr doek. Werkte voorbeeldig en vlot, buiten. Aflak in De IJssel Double Coat. Met de roller. Moet wel iets gepoetst worden (vliegjes en iets stofjes).
Zit keurig om het gewicht. Viel dus niet tegen (was ook een ervaringstestje!).

Over het gewicht kan ik niet veel zeggen. Folie zal wel lichter zijn.
Detail is lastiger aan te brengen, maar dat is bij spuiten weer bewerkelijker.
Beide manieren van afwerken hebben voor en nadelen, om het even en bewerkelijk.

Als je Oracover folie zou nemen om af te werken (een polyesterfilm), zou je belijningen kunnen uitwerken in Oracal automotive folie (vinyl).
Water en zeep... vinyl aanbrengen, vocht en bellen wegstrijken... etc
Oracover en Oracal hebben zelfde kleurensysteem. RAL gekoppeld. Door het materiaal ook iets verschil in toon.
Ook dat Oracal weer een heel veel breder kleurengamma heeft.
Oracover lost niet op in Thinner, Oracal doet dat wel... is immers vinyl...

Folie je de romp, dan spuit je de motorkap in een zelfde kleurnummer.
Kleurverschil zal je desondanks wel hebben... iedere folie is iets opaque... de ondergrond speelt dus iets mee... zo ook bij de lak... etc

Daar je een elektrokist bouwt , heb je niets te vrezen van brandstofvetten en resten... agressief nitromethaan... hoogstens water, muggen en kwijl...

Zou je kunnen spuiten met 2K polyurethaan, Motiplakjes... t/m latex...
Of de folie...

Je hebt het voor het kiezen...

@Huibert... mooie Bird of Time!

Gr Bas
 
Dank voor alle suggesties/ opties.....
Ik ga ondanks in mn eerste thread de 182 proberen te G4en met 25 grams.
Verhoudings gewijs in het algemeen is folie voor mij geen optie meer (prijs eindresultaat technisch gezien).
Dit projekt ga ik rustiger aandoen en wordt dit jaar (helaas) niet meer vliegen, dus heb ik alle tijd.

Wat lakken/ spuiten betreft heb ik ook geen problemen mee.
Zie maar HIER als voorbeeld.

Ik heb inmiddles ook al een deel van HK binnen, alleen de motor en wat lipos, de rest moet nog komen en juist datgene war ik op wacht laat verstek gaan.

De romp is ook al voor een groot deel geschuurd, alleen heb ik geen hobbylite meer. Potje is zodanig versteend dat je geen hond mee kan doodgooien, zo licht is het dus.

Is gewoon hout plamuur witte pasta (in tubes te koop) ook GESCHIKT voor mijn projekt??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is "HobyLite" (en andere "light" fillers) niet echt watervast, en kan je hard geworden "spul" weer soepel krijgen door er wat water bij te gieten en een beetje door elkaar te prakken en dan even laten staan ...

Maar als alternatief heeft Alabastine een "light" plamuur dat ook wel werkt ... andere plamuren zijn snel te zwaar maar als je er minimaal van gebruikt kan dat ook wel (nadeel van een hoop plamuren is dat het harder wordt dan balsahout waardoor het moeilijker wordt om het goed/mooi glad te schuren) ....
 
Hallo Dirk,

Dat was ook mijn gedachte dat het zou oplossen als ik er water bijdeed.
Die staat nu al 3 dagen met water in dat potje, maar nog steeds keihard en de een deel dat ik heb open gekrabt, nog steeds korrelig. Dus lost helaas niet meer op.

Is dat van Alabastine een soort gelijk structuur als Hobbylite? Dus geen pasta....
 
Hierbij wat verlate fotos van de bouw. Dit keer niet zoveel bij elke handeling. Dat gaat lastig als je eenmaal in de stemming bent vergeet meestal de camera te pakken.

Zoals ik al eerder zei is de romp al voor een heel groot deel globaal geschuurd op wat kuiltjes na die nog moeten worden opgevuld.

De spanten en bekleding van de bovenkant aan de neus zijde/ instrumenten paneel.

r10.jpg


r11.jpg


r12.jpg


...en hier de simpele alu gear voorzien van leggings....

Moos

r13.jpg
 
De plaats waar de veugel aan de romp vast zit vond ik niet zo een stevig geheel vooral aan de achterkant van de vleugel waar deze tegen de achterraam komt.
Dus heb ik de achterkant van de vleugel weg gesneden en dan van een soortgelijke vorm aangebracht voor aan de bovenkant van de rear window....

v8.jpg


v9.jpg


achter raam.jpg


De kans is dat het misschien eerder de scale looks krijgt én het verstevigd de bovenkant van de rear window, zodat de vleugelzadel ook iets steviger wordt...
 
.... Is dat van Alabastine een soort gelijk structuur als Hobbylite? Dus geen pasta....
Volgens mij heet dat "Extra Allesvuller Hout" (kan het nu even niet nakijken, zit in Frankrijk)... lijkt een soort gips maar is veel lichter, is op "cellulose" basis o.i.d. ...
 
Cellulose basis? Even testen of dat met G4 gaat. G4 gaat niet samen met spanlank... De G4 vreet de spanlak aan... kan je alles weer afnemen. G4 hard stabiel uit... dat wordt vrijwel nergens meer mee aangetast...

De superlichte balsaplamuur... daar kreeg ik ook weer ruzie mee met G4..
Verder ook met folie.. de plamuur kon niet tegen de hitte van de bout... zucht!
Toen ben ik maar eens gaan vullen met 24 uurs epoxy soms ook 30 minuten epoxy met veel microballoons... dun smeren... zorgvuldig afstrijken... zoveel was het niet aan balsagatenkaas... was ook niet extreem hard om weg te schuren... wel opletten wat ik aan het doen was...
Maar... ik heb van mijzelf nog niet naar gladde en hoge scale-standaard hoeven werken...
Afhankelijk van het object zou je dan nog kunnen overstappen op lamineerepoxy... daar er geen agressieve oplosmiddelen in zitten die cellulose of latex vulmiddelen aantasten... hmmmm?
 
Lijkt misschien geen schaal, maar in elk geval beter dan de recht toe recht aan TE van de mid wing section.

raam6.jpg


raam7.jpg


raam8.jpg


...
 
Vandaag wat DHZ zaken afgestruind opzoek naar wat wat vulmiddelen, lakken etc.
Helaas niet veel kunnen scoren waaronder de bekende Roofmate oid.
Waar kan ik zulks spul makkelijk vinden? Het liefst 40mm>...
Heb hier en daar op het forum gezocht, maar de winkels aangegeven hebben gewoon niets in het assortiment.
 
Blauwe of gele maakt niet uit als het maar makkelijk te bewerken is.
Ja Hornbach is in de verste verte niet in mijn omgeving te bekennen.
 
Alabastine is het zelfde spul als hobby lite. Je kunt het heel mooi hard krijgen door er dunne seconden lijm op te smeren als het hard is.
in plaats van G4 kun je ook P.U. Lak van polyservice gebruiken de blijft mooi helder.
 
Back
Top