Hallo Moos... gaat erg mooi worden.
G4 is een 2k lak. Tweede component voor uitharden is water in de atmosfeer.
Het wordt behoorlijk hard. Oplosmiddel op thinner basis, niet water gedragen dus...
Hobby-In levert het. Te gebruiken om beton te impregneren tegen vochtintreding... of een parketvloer vrijwel naaldhakbestendig te krijgen... vrijwel...
G4 gebruik ik om een methanolmotor-compartiment brandstof ondoordringbaar te maken. Een wat zachter balsa plankje word er iets sterker mee... maar ook iets zwaarder. Geeft G4 een goede basis op zuigend hout, om dat stuk vervolgens te verlijmen met epoxy. Epoxy hecht zeer goed op uitgeharde G4.
G4... Je kan er mee glassen (25gr glasdoek, een weefsel).
Polyester wordt niet gebruikt om te glassen, men werkt dan met lamineer epoxy. Niet verwarren met elkaar. Polyester blijft ook altijd iets plakkerig.
Polyester wordt niet geschikt geacht voor vliegtuigbouwkundige constructies op structurele delen. Polyester is oplosbaar in Thinner, brandbaar, minder stabiel onder variabele krachten. Epoxy is dat niet. Lost bijna nergens in op. Breekt wel af onder UV belasting. Zo even grof gesteld...
Voorbeeld: De vleugel van mijn Wilco/Staufenbiel Hawk F5B is onder meer uit 25 grams glasdoek + Epoxy opgezet (matrijs). Eierschaal constructie. Behoorlijk sterk. Niet geschikt om Kasteeldeuren open te beuken. Sterk genoeg voor alle 'normale' vliegomstandigeden (uitgezonderd harde onvrijwillige niet normale landingen...)
Glassen doe je over het algemeen omdat de vleugel fractioneel sterker wordt, maar bijkomend hoofd doel -zo heb ik begrepen- is het aanleggen van een sterkere en gladdere basis voor een goede eindafwerklaag, laksysteem.
Schaalbouwers passen het nogal eens toe. Zie de draadjes van RonalK op het schaalforumdeel. Epoxy of G4.
De lijmstof dient zo dun mogelijk te worden aangebracht, afgeschraapt met een 'credit card' plaatje... zodat er niet te veel 'lijmstof' in het hout trekt, het glas gedrenkt is.. maar ook echt niet meer dan dat. Extra lijmstof geeft geen sterkte wel gewicht. Nog een kunst om dat netjes te doen.
En zelf niet te veel bloot te staan aan de ongezonde dampen (beide).
Vorig jaar zomer een RC1 (Sutan 5) vleugel G4 geglast met G4 en 25 gr doek. Werkte voorbeeldig en vlot, buiten. Aflak in De IJssel Double Coat. Met de roller. Moet wel iets gepoetst worden (vliegjes en iets stofjes).
Zit keurig om het gewicht. Viel dus niet tegen (was ook een ervaringstestje!).
Over het gewicht kan ik niet veel zeggen. Folie zal wel lichter zijn.
Detail is lastiger aan te brengen, maar dat is bij spuiten weer bewerkelijker.
Beide manieren van afwerken hebben voor en nadelen, om het even en bewerkelijk.
Als je Oracover folie zou nemen om af te werken (een polyesterfilm), zou je belijningen kunnen uitwerken in Oracal automotive folie (vinyl).
Water en zeep... vinyl aanbrengen, vocht en bellen wegstrijken... etc
Oracover en Oracal hebben zelfde kleurensysteem. RAL gekoppeld. Door het materiaal ook iets verschil in toon.
Ook dat Oracal weer een heel veel breder kleurengamma heeft.
Oracover lost niet op in Thinner, Oracal doet dat wel... is immers vinyl...
Folie je de romp, dan spuit je de motorkap in een zelfde kleurnummer.
Kleurverschil zal je desondanks wel hebben... iedere folie is iets opaque... de ondergrond speelt dus iets mee... zo ook bij de lak... etc
Daar je een elektrokist bouwt , heb je niets te vrezen van brandstofvetten en resten... agressief nitromethaan... hoogstens water, muggen en kwijl...
Zou je kunnen spuiten met 2K polyurethaan, Motiplakjes... t/m latex...
Of de folie...
Je hebt het voor het kiezen...
@Huibert... mooie Bird of Time!
Gr Bas