Weer een cessna 182

motor bevestiging?

Ik heb een vraag omtrent de motor die voor de Cessna 182 bedoeld is.
Deze kan op 2 manieren bevestigd worden.
Wat is het meest toegepast of heeft dit meer te maken met ruimte gebrek in de cowling?
Als ik bedenk de motor via de achterkant vast te maken, het minder stabiel is??...wel minder bevestigings matriaal, voordeel? (kweenie)
Ruimte speelt geen rol, 't wordt een grote cowling.
 
Vandaag heel even verder gegaan met de elevators:

g4.jpg


g5.jpg


g6.jpg


Ik heb de laatste 3 lengtes van 1 meter hoekprofiel in een modelbouwwinkel kunnen scoren, net genoeg voor de elevators alleen. Die beste meneer besteld deze profielen helaas niet meer.
Ben een tijdje bezig geweest op inet waar dit spul nog te verkrijgen is in de juiste dikte.
Want moet vleugel nog doen :-(...zal eens een kijkje nemen in diorama shops?
 
Pas op voor gewichtstoename. Je kan die stroken mogelijk beter uit balsa maken? Zelfs uit glasdoek met G4. Dan is het nog steeds lichter. Styreen tikt behoorlijk aan in gewicht, zonder extra sterkte te geven.
Veel gewicht in de staart betekent een veelvoud in de neus.
Oogtnu steviger dan de 'golfplaat' van een echte. Die heeft maar beperkt verzet gewalst. Er bestaat ook kans dat je de airflow te veel verstoord en dan is je kist niet meer te sturen.

7ca7bf877256847c42e3496029d8b2ee_4b4.jpg
 
Bas,
Het gewicht is zoals verwacht ook aangekomen mede door het glassen.
Ik was eerder van plan deze van geG4de balsa driehoekjes te maken en na wat testjes gedaan te hebben moet ik het voor gezien houden omdat het tijdrovend én té bewerkelijk is/ wordt.
Die plastieke dingen vallen wel mee qua gewicht. Ik heb per hoogteroer= 1 oppervlak van ~115cm gebruikt en weegt ook ~2 gram. Dus voor beide helften wordt het zo een gewicht van een micro servo. Wel is er een plus hieraan verbonden, nl. dat ik ze niet glad hoef te schuren.

Jammer genoeg kon ik geen smaller profiel vinden dan nu is gebruikt. Het ziet er gewoon dikker uit als de echte, vanuit gaande dat dezelfde maat wordt gehanteerd op de 182RG:

7ca7bf877256847c42e3496029d8b2ee_4b4.jpg


Flaps.jpg


De profielen die ik er nu op heb vormen na geplaatst een tunnel, zou dat eventueel de oorzaak kunnen zijn op bad airflow?
Of moet ik deze aan de voorkant dichtmaken, schuinafschuren, oogt wel mooier...of gewoon openlaten cg afschuinen?



Moos
 
Om eerlijk te zeggen, vind ik ze serieus nog te grof ogen. Ik besef... het geeft op afstand natuurlijk een mooi sterk visueel schaal effect, doordat het bit overdone is uitgevoerd. (Thunderbirds effect, dus mooi!)
Bij een Cessna dient het verzet om constructietechnisch de torsiestijfheid van de plaat te vergroten. (De Golfplaat in de Ciroen HY besteller (uit jaar 0 vorige eeuw), of op de Junkers Tante Ju... ook uit het jaar 0.
In het echt is het alu-materiaal verchrikkelijk dun op zo een kist. Je tikt er zo een buts in, het oogt zo robuust op afstand. :) Het is geen auto plaat... Vervreemdend als je het voor het eerst mag betengelen.

Ik zie ook dat je een deel al hebt ingedekt. Heb ik met de foto ook geen besef van schaal... Je moet het soms ook gewoon in je handen hebben liggen om het te beoordelen... Ik oordeel dus op afstand.
Verder zitten er scherpe hoekjes aan. Die kan je nog mooi rond in model schuren en ziet het er veel minder 'schel' uit?
Aan de achterkant lijkt me dat niet nodig? Of er echt lucht doorheen stroomt? Vraag ik me af. Het is meer iets van hoe je wilt dat het er uit gaat zien voor het schaaleffect. Toch?

Ik weet dat de Top-Flite T-34 Mentor kit ook van deze rillen op de stuuroganen heeft. Meen ooit ergens een bouwverslag te hebben gezien... Je zou ze kunnen afdoppen met een druppie lijm?
Heb het draadje gevonden... alle plaatjes zijn weggenomen... jammer!

Wordt echt wel mooi hoor! Daar niet van.

Je motorvraag heb ik gelezen. Verwachtl onder de 400kv, vast 5 tot 6S drieblads prop wegens formaat.
Denk eens aan een Ramoser Prop! Schaal ogend, zeer efficiënt. De spoed is zelf in te stellen. Iets duurder dan doorsnee.
Verder bestaan er ook 3 blads klapprops-hubjes van Aero-Naut. De klapfunctie blokkeer je. Zo had ik het op de Rascal. Vliegen deed het, en hoe!
RC-Network receptje. (Duitsers zijn niet gek.) Ook deze props zijn efficiënt, behoorlijke spoed 13 x 10, 14 x 10, 15 x 10. Ben je behoorlijk onderweg.
Je kan Gerben (NL-F5B kampioen), als hij tijd heeft een berichtje sturen. Is een (v)aardige e-motordokter.
Gr Bas
 
Ik zal hem eens een bericht sturen voor wat het beste kan zijn/ worden, toch maar eens afwachten wat het uiteindelijke gewicht wordt.

Is het gebruikelijk om ipv een houten borgpin aan eenzijde van een nylon scharnier een tapschroef te gebruiken voor de andere zijde?
g7.jpg

Rede hiervoor, als die corrugation profiel strips mij na een tijd niet bevallen, ik makkelijk die elevator weer in z'n geheel kan verwijderen.

Ik ga de voorkant van de strips opvullen met een druppeltje houtlijm, deze droogt toch transparrant op.

De kleur uit de spuitbus valt wel mee en komt redelijk overeen met Monokote wit.
Er zal als later blijkt een dun laagje clear op worden gespoten, want die Monokote glanst van alle kanten.

g8.jpg


Misschien zo een beter beeld van de strips in het geheel?:

g9.jpg
 
Op een 1:1 Cessna zijn de ribbeltje van de "Corrugated" panelen niet veel breder dan 1 á 1,5 cm (kan het nu niet nameten, toevallig geen Cessna in de schuur ;-)) en liggen ze 3" = ca. 7,5 cm uit elkaar (en dat is wel zeker, min of meer standaard op veel Cessna's) .... jouw Cessna is schaal 1:6 dus deze ribbeltjes zouden dan 1,5 tot 2,5 mm groot mogen zijn ... zowel "Raboesch" als "Plastruct" leveren 60 graden driekantjes van 2mm (zou 1:1 dus 12mm zijn) in kunststof als je deze dan 12,5 uitelkaar legt lijkt het aardig schaal .... "Plastruct" levert ook 1,5 mm (1:1 is dat 9 mm) klopt voor mijn gevoel nog beter ....
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dirk,

Dank voor jou input.
Ik heb mijn Cessna op ~1/5 gebouwd, Span om precies te zijn 2100mm....en enkele mm...(niet zoals in de 1e post is aangegeven, kan helaas deze niet meer bewerken)
Per afstand heb ik ze nu ook onderling op 15mm vastgeplakt. Vandaar mijn verbazing dat het toch te gróót uit-/ afbeeld.

Dank voor de aanbevolen websites, ksie nu dat ze idd dunnere afm. hebben , kga ze daar bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Kleine vorderingen omtrent de 182:

Ben begonnen met het glassen (hiervoor epoxy en 80grams doek gebruikt) voor de wheelpants, enkellaags.
De bedoeling is dat ik de cowling ook met 80 grams ga bedekken (2laags).
wh1.jpg


Klaar om glad geschuurd te worden en gereed gemaakt voor de spuitcabine:
wh2.jpg


...
 
PU??

Verder heb ik gewoon de knoop doorgehakt en van plan de 182 in z'n geheel te G4en, helemaal los van alle plannen, dan wel in het begin of niet, leek het mij mooier.
Heb getracht her en der te Monokoten, maar nee....je ziet het verschil op grotere vlakken heel duidelijk.....het folie effect, ...past niet op zo een groot vliegtuig waarvan enkele onderdelen zijn gespoten...:)

Ik heb geprobeerd, 24uur laten drogen en nog wat, maar zoals je ziet is de boven linkerhelft van de vleugel wat gaat buigen/ bollen door de G4 (volgens mij niet goed aangehecht gedeelte van de ribben!),...hoop niet dat het al te veel kwaad kan...:(

vl1.jpg


Ik heb wat plamuur om kunnen smokkelen om het geheel weer vloeiend te maken.
Hier zit er 1 laag 28grams doek erop en 3 lagen G4.
Verder moeten er nog pinholes verwijderd worden, maar dat zal reuze meevallen geloof ik.

Vleugel weegt hier 734gram zonder servo's, dus geheel geG4rd.

Ik neem aan dat het gewicht "kan"?....heb geen idee, nog nooit zo een formaat gebouwd.
 
vandaag ook de onderkant van de romp gedaan....

ro1.jpg


Ging totzover soepeltjes, ...geen vervorming van de beplanking.
Morgen de komende laagjes G4 toedienen.


...
 
corrugation

Ben er uit....
De 3mm hoekprofieltjes stonden mij niet aan (nader bekeken, ondanks schaal verhouding).
Onderstaand afbeelding lijkt mij genoeg om te concluderen dan de 3mm niet geschikt voor was.
Na zoeken en kijken als op voorraad bij NL winkels heb ik toch 1.9mm massief profiel kunnen scoren, ook al heeft het een tijd geduurd, maar ben tevreden mee.

corrugation.jpg


Geen wonder dat de 3mm hoekprofiel veel groter leek.

...
 
Weer even wat tijd en aandacht voor de 182.
Vervelend als je niet alles aan gereedschap en matrialen bij je hebt op een tijdelijk lokatie.
Gisteren begonnen aan de corrugation strips snijden.

Hier het snijden voor de Ailerons, die komen n.l niet haaks te zitten op de lijn van de achterlijst, maar wel in lijn met de vliegrichting. Zodoende wat schilderstape en een lijmklemmetje gebruikt om de strips in een juiste hoek te snijden.

cor0.jpg


Deze zijn voor de Flaps, het makkelijkst, gewoon recht toe recht aan:

cor1.jpg


cor2.jpg


...
 
Intussen ook de motorkap gedaan volgens de lost foam method.

cwl1.jpg


Wat een troep er allemaal vanaf komt, achteraf beter de handen kunnen beschermen :)

.....en ook de raampjes uitgesneden:

ro2.jpg


...
 
Ongeveer een beeld van de geplakte strips.
Ik denk dat ik hiermee nu wel tevreden mee ben.

tot1.jpg


Er komen in totaal 292 strips,....ben nu al draaierig..
icon11.gif


Nu een moment waar ik ondanks dit alles met glassen en strips toch ga inzien, misschien gaan twijfelen om panel lines op te maken inclusief rivets.

Ik heb ergens eerder hier op het forum gezien hoe het gedaan wordt met houtlijm en de lines door een gleuf te krassen op het glasdoek???
Mijn zoek opdrachten geven andere besprekingen hier op het forum of althans niet datgene wat ik zoek.

Wie weet hoe ik dit het beste kan doen? Ben bang om het glasdoek te beschadigen (doorsnijden).


Moos
 
Moos... volgens mij behoort dit draadje met trots, prompt en integraal in het schaalforum te worden geplaatst!
Daar tref je ook de antwoorden voor panellines en rivets... zou je zo zeggen...

Rivets die uitsteken, opliggend verklonken zijn, breng je aan met een drupje houtlijm uit een injectiespuitje.
Druppie voor druppie als een stippenkoning of pointilist...

Verzonken rivets kan je ook maken door met een ponsstift te werken met juiste diameter (zo een ding waar je pakkingen mee perforeert/stanst... als je zelf een pakking maakt). Scherpgeslepen, die in de epoxy huid te vreten met een krachtige draai met handkracht.

De pannellines breng je aan met tape op de huid te plakken. Dan wordt er een hoeveelheid primer gespoten over de romp. De dunne lijnen tape weg genomen. Zo ontstaan er verzonken oppervlaktelijnen.
In die opdikkende primerlaag druk je met de pons de ringetjes/rondjes langs de ontstane sleuven in de primer. Dan krijg je het effect van verzonken rivets. etc... of met de injectie spuit de opliggende... en meer...

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=629292&page=70

Tja... Hier is ook iemand behoorlijk bezig geweest...
http://www.rcuniverse.com/forum/m_6809434/mpage_24/key_/tm.htm

Veel tips in het schaalforum gedeelte mbf. Anders een van de kneiters per pb aanschrijven, zoals RonaldK, Han en meer... Die weten wel van wanten.

Verder kan je aanmelden bij RC Scalebuilder. Ook daar informatie bij bakken... Is ook een rivets tutorial...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bas,
.....Nondejuu!
Wat een informatie en geduld voor een 'vaste hand'. Thnx Bas.
Het is wel een uitdagende taak, duidelijk voor mij de eerste keer zo bouwen...dus ook niet al het gereedschap en materiaal in huis. Tijd om deze aan te schaffen/maken.

Voor zover ik kan overzien aan de hand van Inet plaatjes heeft de 182 overwegend overlappende panelen?
Als ik paneellijnen wil aanbrengen van de z.g. but panels, moet ik gebruik maken van 0.4mm plakband?
Lijkt mij bijna ondoenlijk, ik zie de tape al alle kanten uit krullen en buigen, daarentegen is de overlappende "look" beter/ makkelijker na te bootsen.

Hoeveel mm buis kan ik het beste gebruiken voor de verzonken rivets? Of beter piano wire gebruiken?
 
Vaste hand? Ach... je bent nu toch al een eind op dreef. Het zal zeker de laatste schaalkist niet zijn. De volgende gaat nog mooier!

Ik zou ze zo schaal mogelijk doen foppen. Naar een echte Cessna gluren?
Is die overnaads geklonken? Bij modelbootjes worden dunne lasnaden op de huid wel eens gesuggereerd met draadjes te kleven. Ook een takke klus.
Kan je ook doen. Geeft dan een suggestie van panel gaps. Beetje a la Airxif modelletjes?
Anders bij overlappend, ook met tape werken. Eerst alles uitzetten in podloodlijn. Neem je anders een goed klevende Tesa buitenafplakteep, voldoende opdikkend en met zelf aangemaakte epoxyplamuur afstrijken? Je kan daar micro balloons als vulstof gebruiken. Voordeel... een stabiele ondergrond waar geen lak mee reageert. Afkammen met plastic creditcard kaartjes. Die kan je zelf snijden met je laser uit dunne PVC plaat of Styreenplaat? Natuurlijk eerst oefenen op testmateriaal... Sectie voor sectie werken... Ja.. veel werk. En naschuren is er niet meer bij, want dan doe je al je werk weer teniet. Lastig!

Rest je gewoon met liederlijke vrijheid werken. Ergens maar een grens te trekken in de mate van perfectie.

Verzonken klinknagelsuggestie zal wel met een M2 buisje, dunwandig moeten gebeuren? Iets in die buurt.

Zoals je mogelijk kon lezen op een van de links werd ook gewerkt met een soldeerbout met een buisje aan de tip gekliedert. Dan forceer je niet de rivet, maar smelt je hem (met mate en beleid) in de oppervlakte laag/primer, niet door je mooie G4-glaslaag.

Kan zo een buisje ook 'brazen' aan een oude soldeertip? Of een tip in de draaibank inspannen en de tip naar believen mollesteren tot een 'instant rivet burner' :) Ja, ja...
 
Hee Bas,

Wat bedoel je met "afkammen" met een credit card?
Bedoel je langs de plakband de epoxy laag aanbrengen/ strijken?
Zoja, is mijn volgende vraag waarom ik deze moet snijden?(gewone maat CC is niet goed?

Ik heb een plankje met schilders tape en plamuur(?) gebruikt. Moet idd met beleid:
A: niet te stijl tegen de tape rand smeren, anders lijkt het net een spring schans.
B: bij te wijd krijg ik oneven vlakken, dus bij de dunste kant.....

Ik ga ook experimenteren met die koperen busjes die bij de mini servos geleverd worden...wordt vervolgd...
 
Dit lijkt volgens mij nergens op...:-(

ri1.jpg


Gebruikte voorwerpen:
Servo bushing 3mm.
2mm Sullivan draad stang.

ri2.jpg


Voorwerpen met een lichte druk aangebracht. Daarna heel lichtjes overheen gespoten, maar blijkt dat de afdrukken weg vagen.


.
 
Back
Top