Weer een nieuw merk FBL--BEASTX--

Het ging over een 450 tail die niet strak wilde staan, waarop een antwoord verscheen dat dat ook van de servo's en de rotorbladen af kon hangen. Kan wel van de bladen afhangen. als ze bv niet in balans zijn(ook cg wijs balanceren!)

Laatst bewerkt:
hoi john
ik heb zelf ook een beast op mijn hk600gt zelfde als trex600
de steek van de aanstuur linkjes is 22mm
van af het boutje 11mm
heb er een rjx fbl kop er op
ik kom mooi net in het blauwe met de 6 graden
werkt perfect

gr hub

Als de steek van de aanstuur linkjes 22mm is, dan lopen de linkjes niet meer evenwijdig aan elkaar naar de 3-hoekige hefboom. Is dat geen probleem?

Ik neem aan dat als de steek van zowel aileron- als pitch linkjes 22mm is, dat ook het geval zal moeten zijn op de elevator servo. Klopt dat?

Groeten,

Peter

Laatst bewerkt:
alle 3 de swash servos moeten dezelfde steek hebben.

Dat de armpjes niet parallel lopen is niet erg. Wat wel belangrijk is dat ze dezelfde lengte moeten hebben en dat de servo hevel haaks op de servo staat bij midstick

Ik vlieg zelf ook met een kleinere steek op de servos en push pull (T700N), met niet parallel lopende stuurstangen.
Heb het eens samen iemand (Kees) uitgerekend, weet niet precies meer hoeveel het was.
Maar het was i.i.g. te verwaarlozen wat het aan verschil opleverde.
Je merkt het wel als je de servo volledig uitstuurt en dan aan de stuurstangen voelt, een van de twee zal je zwaarder kunnen draaien tussen je vingers.
Ik vind het in ieder geval een betere/veiligere optie dan slechts met 1 stuurstang te werken (doen sommige ook).
Heb al teveel keer gezien bij anderen dat 1 van de 2 stuurstangen het begeeft of los schiet tijdens het vliegen.
Voor de T700 heb je nu trouwens de mogelijkheid om je heli geometrisch weer helemaal op orde te krijgen voor FBL.
Alle onderdelen zijn er i.v.m. de 3G en de E uitvoering van de T700.
Ik wacht nog op de nieuwe FBL mainhub voor de 700.
Ik weet niet hoe dat zit met de T600 eerlijk gezegt.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Klopt eric, als de links niet parallel staan, staan ze ook niet 90 graden op de hevel. allebei niet. feitelijk heb je dan een klein beetje negatieve delta op de ene link, en positief op de andere. dit gaat wringen in uitersten hoeken. geen probleem als je de standaard plastic hoorns gebruikt, die geven genoeg mee.

Ik had eindelijk weer wat tijd om hem even te testen. Eerst even 1 accuutje ingevlogen en toen wat proberen. Met de potmeters op neutraal met de gain op 40 ging het goed. Ik kon toen kleine heftige stuur uitslangen geven op de staart zonder reacties voor 5 minuten lang. Met de gain op 50 kreeg ik wel een grote zwabbering op de staart. Toen ging ik wat met de potmeters spelen maar het bleef eigenlijk. UIteindelijk heb ik potmeter twee een stukje in de - gezet. De gain op 38. Dit gaf voor mij een mooi vlieggedrag. Ik heb daarna geen zwabber meer gezien.

Set up
450 SEv2 standaard moter en regelaar, 3 x hitec 65 op de swash. en logitec 31oo op de staart. Carbon bladen op de main en staart en een Futaba F7

Voor de Beast X zat er een logitec 2100 op de heli. Wat mij verbaast is dat als je een logitec te veel gain geeft dan gaat de staart heel snel zwabberen met een kleine uitslag. Je merkt dit vrijwel gelijk. De Beast x daarintegen maakt hele grote zwabbers terwijl als je rustig vliegt met gemak een paar minuten kan vliegen zonder dat je er last van hebt.

Ik zie mijzelf zeker niet als een ervaren vlieger dus het kan best zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien.

Edwin

Een probleem met mijn beastX:

Heb een beast op een T-rex 600 ESP zitten.
Heeft 10-tallen vluchten uitstekend gewerkt tot afgelopen zaterdag.

Tijdens het optoeren, na het initialiseren en alle functies getest te hebben, gooide de rol de heli op zijn zij. Kon de schade gelukkig beperken tot afgeschaafde rotortippen aan de onderzijde. Later opnieuw de beast geinitialiseerd en alles werkte weer normaal.

Gisteravond weer wezen testen aangezien ik de beast niet meer vertrouw.
Heli aangezet, alles werkte naar behoren, heli neergezet om te gaan vliegen, staat de nickservo opeens helemaal naar beneden. Na een stuurinput ging de servo ook direct weer naar beneden toe. Heli weer uitgezet en nogmaals opnieuw aangezet. Tuimelschijf bleef nu wel recht staan. Toch maar voorzichtig opgetoert en een vlucht gemaakt met diverse loopings, rollen, enz... zonder problemen.

Hierna de heli aan de grond gezet. Niks aan de hand. Vervolgens na het teruglopen naar de auto zakt de rolservo weer helemaal weg. Vermoedelijk dezelfde situatie als zaterdag.

Vreemde is dat ditzelfde probleem bij nog iemand van onze club heeft gespeeld.
Hij vloog hem met een Futaba FF10
Daar is de beast geupdate van eerste software naar de meest recente en dat hielp niet.

Lijkt iets hardware matig te zijn maar wat?

Software van mijn beast is nog de eerste.
Zender Spektrum Dx6i, ontvanger AR7000
Servo's zijn Savox SC-0254MG
RJX kop
Align 600mm stock carbon bladen
beast zit op het originele bijgeleverde schuimpje
kabels lopen vrij

Heb de beast al opnieuw ingesteld echter alles stond goed...

Servo nog goed?
Servo's gaan vaak langzaam kapot, en het begint dan vaak met de centering die uit zichzelf wegloopt.
En check of je per ongeluk geen trim hebt aangeraakt op je zender, ziet hij als een input.

Servo nog goed?
Servo's gaan vaak langzaam kapot, en het begint dan vaak met de centering die uit zichzelf wegloopt.
En check of je per ongeluk geen trim hebt aangeraakt op je zender, ziet hij als een input.

Servo's zijn voor zover te testen nog goed.
Trim staat er ook niet in.

Bij die andere beast die hetzelfde probleem vertoonde werden er align ds610 servo's gebruikt.
Die zijn ook nog steeds goed en de heli vliegt ook weer met een nieuwe beast erop. De andere is naar Duitsland toe. Afwachten dus wat daar uitkomt.

Ik zelf denk inderdaad ook aan een defecte servo. Of (sub)trim in een bepaalde flight mode of mix.
Probeer zowieso om te beginnen dus een andere servo op de elevator.

Heb je overigens wel al je servo draadjes met hot-glue oid vastgezet? Misschien is het een slecht contact.

Hoe lever je trouwens de spanning op de heli? Misschien dat een voltage dip met daarna reset dit gedrag oplevert.

Laatst bewerkt:
Het zijn absoluut NIET de servo's.
Het is ook de ene keer de nick en de andere keer weer de roll servo.
Het is echt een fout in de BeastX, ook de software versie maakt niet uit.
Het is een hardware fout, een of andere teller of IC wat verloopt of zo.
Aangezien het nu bij twee beasten is geconstateerd.
Het rare is ook dat het nooit in de vlucht gebeurd (althans nu nog niet).
Het gebeurt of na een vlucht of voor de vlucht, dus wanneer hij op de grond staat.

Ik neem aan dat Pardoez de collega piloot is met een vergelijkbaar probleem.

Align servos zijn rebadged Savox servos. En daarvan is het bekend dat ze nogal veel stroom gebruiken.
Hoe is jullie stroomvoorziening op de heli geregeld? En hoeveel draden heb je van Bec naar RX of MB?
Als de MB kortstondig onder de 3,3V komt dan volgt een fast reboot waarbij weleens raar gedrag kan optreden. Wellicht dat bij het lopen er zoveel kracht op gezet wordt (zware schaalheli?) dat de bec het niet aankan en een spanningsdip heeft. Vind het vreemd dat het voornamelijk voor of na het vliegen gebeurt en dus rondom het lopen...

Wil hiermee niet zeggen dat het probleem niet toch in de MB zelf kan zitten maar vind het vreemd dat er dan niet meer over te horen is.
Bij ons op de club hebben vooralsnog alle (4 langdurig, 4 kortere tijd) leden geen problemen.
Wel heeft iemand van een club dichtbij kennelijk een vergelijkbaar probleem als hij na het landen negatieve pitch geeft op de grond. Deze heli heeft ook DS610 servos dus wellicht is het dus gerelateerd aan het stroomverbruik van Align/Savox servos.

Nee, ik ben niet de pilot van de tweede (dat was Leen)
maar heb samen met Leen alles zeer goed uitgetest en de BEC is zeker niet het probleem
alles werkten op 6Volt toen het gebeurde en er was geen spanningsval of iets.

Zelf heb ik het op mijn Beast gelukkig ook nog niet gehad, maar deze zit op de Camheli dus daar vlieg ik uiteraard niet zoveel mee.
Ik had er ook op mijn 700E één en deze heeft tot dat ik hem verkocht ook nooit problemen gegeven.

BEC loopt zowel naar de ontvanger als de BeastX.
Het is op zeker iets in de Beast, zowel die van Richard als van Leen.

Even wat doms van mijn kant, ook al heb ik geen mb..

Mijn 3g (ik weet niet of er nu mensen met dingen naar me gaan gooien, deze naam in dit topic..) op mn 450 had een tijd lang het probleem dat hij in de vlucht opeens naar achteren wilde, en dit wilde niet gecorrigeerd worden

Hier ben ik lang mee bezig geweest, aangezien hij het meestal niet deed

Poosje terug een flinke crash gehad, tijdens de autopsie kwam ik erachter dat 1 servo na een tijdje flinke belasting de brui er aan gaf
Waarschijnlijk is dit de oorzaak van de crash, en de oorzaak van eerder genoemd punt geweest.
Servo's hebben het altijd geweldig gedaan, geen crashes meegemaakt, en in rust deden ze het geweldig tot op het laatst.

Moraal van het verhaal: hoe weet je zo heel erg zeker dat het de servo's niet zijn?
Heb je een ander setje uitgeprobeert?

Je servo's worden heel anders belast dan met een flybar kop.
We stellen de Beast vrolijk in op 200 Hz.,
En de servo's die normaal bijv.20x per minuut werden beroerd/belast doen dat nu met een veelvoud.
De consumptie van je ontvanger accu zal toch ook minimaal met 30% gestegen zijn...
Het kan natuurlijk aan de Beast leggen, maar ik heb het tot nu toe ook nog niet meegemaakt (zelfde locatie als Danny) dat er 1 niet goed was.
En als deze klacht voor kwam i.c.m. de Beast dan zat het in de servo's (al wel een paar keer meegemaakt bij clubleden nu, en een paar keer net te laat gereageerd helaas).
Dus is het gewoon doorgeven van mijn/onze bevindingen.
Maar nogmaals, je zou pech kunnen hebben met een uitzondering dat de unit wel foutief werkt.

Laatst bewerkt:
Richard en Leen hebben allebei verschillende servo's
Ik denk toch echt dat het de MB is, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat het de servo's niet zouden kunnen zijn.
Maar ik denk het niet.
De toekomst zal het leren.
Ook zijn er nog wel meer die met de Align servo's vliegen zonder problemen tot nu althans.

Het verbruik is ongeveer 150/200mA per 6/7 minuten vliegtijd.
lijkt mij heel normaal voor zo'n setup.
Overigens verbruik ik dat ook met mijn V-Strabi.

PS.
Bij Leen zit er nu alweer een paar weken een nieuwe op met dezelfde servo's zonder problemen.
We zullen wel zien of ze met de opgestuurde BeastX iets vinden in Duitsland.

Ik vlieg de esp 600 ook met align servo's en een Beast en geen centje pijn.
Het argument van tekortschietende stroom voorziening is volgens mij in dit geval niet aan de orde.

Lijkt mij het verstandigst en het goedkoopst om de Beast op te sturen en na te laten kijken.
Ik heb die van mij ook al eens opgestuurd maar het probleem bleek toen te zitten in de dx8.
Ik betaalde 1 maal verzendkosten naar de winkel en de rest was gratis.
Beast was ok maar wel gelijk geupdate.:yes:
Door deze actie wist ik wel zeker dat de Beast goed was.

Wanneer het vertrouwen weg is vlieg je niet lekker.
Andere optie is alle servo's vervangen maar dat kost in eerste instantie wat meer.
Ben.

Laatst bewerkt:
Klopt,
Maar het eventuele alternatief is dat de unit dus gewoon in orde is (de kwaliteitscontrolle is geautomatiseerd en van een zeer hoog technisch niveau in Duitsland), ze er de nieuwste firmware voor je op zetten (doen ze standaard omdat de calibratie apparatuur deze er waarschijnlijk standaard in flashed voor testen) en je er dan na een paar weken als nog vervelend achterkomt dat er een servo op zijn eind liep ;).
En dan kost het je 300€ + de crashkosten....
Ik hoop het natuurlijk niet voor je!!, maar hou het wel in de gaten.

Merk of type servo zegt volgens mij niet veel, en vertrouwen heb je wel of niet in iets organisch wat nadenkt, technische dingen doen het wel of niet.
Leeftijd, verandering van voedingsvoltage, veel hogere/frequentere belasting (is een feit trouwens, geen aanname) etc.etc. uiteraard wel.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Back