Weer een nieuw merk FBL--BEASTX--

Discussie in 'Flybarless' gestart door rotored, 10 jan 2010.

  1. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Den Haag
    Zonder hoofdbladen reeds geprobeerd en dan werkt alles naar behoren.

    Hij zit op een 6HV. De servo is/lijkt okay.

    De minimale backlash kan hier niks mee te maken hebben? De eerste vlucht gaf wat gruis v/d main gear op het frame en ook weer een heel klein beetje na alleen het optoeren (voor de crash).
     
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    jij had toch die hoofdbladen die open gingen op de trailing edge? of vergis ik me nu?
    Hoe is de balans van die bladen?
     
  3. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Den Haag
    ja klopt. Dat was nadat de bladen het tapijt hadden geraakt, de eerste keer dat de swash kantelde (heli stond toen nog wel op de grond). De balans en cog waren helemaal goed en na de paar druppies CA waren die nog steeds ok.
    Dat kan trillingen hebben veroorzaakt maar verklaart niet waarom het daarvoor ook al gebeurde.
     
  4. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    hoe loopt de bedrading naar de MB? niet te strak of gebundeld?

    Als hij zonder hoofdbladen niet de swash omduwt dan zal het toch in de kop/hoofdbladen zitten. Misschien kromme hoofdas of feathering shaft oid.
    Heb je hem wel net zo ver opgetoerd als normaal met hoofdbladen?
     
  5. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Den Haag
    De bedrading is niet gebundeld in de buurt van de MB, wel net boven de rx. Maar daar is niets aan veranderd na de eerste succesvolle vlucht. Er zit m.i. nèt genoeg speling in.
    Nu zijn de assen zeker niet meer te vertrouwen en zonder onderstel wordt het nog lastiger. Daarbij kan ik hem nu alleen optoeren zonder kop omdat er een delrin link is gebroken.
    Net de electronica gecontroleerd via spanning alleen op de BEC. Alles functioneert prima, ook als ik wat druk op de servo's zet.

    De standaard dingetjes die dit zouden kunnen veroorzaken worden min of meer onderuit gehaald door het feit dat de eerste vlucht geen enkel probleem gaf.

    Bedankt voor al je moeite Danny! Ik denk niet dat het hier tot een oplossing kan komen maar belangrijker; dat dit draadje hiervoor bedoeld was :???:

    Ja, ik heb hem helemaal tot aan de governed headspeed laten optoeren.
     
  6. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    heb het zelf ook gehad hoor. Eerste 3 vluchten vloog het heel strak. Tijdens 4e vlucht opeens een hoop zichtbare trillingen, heb ik er niet meer uitgekregen. Maar leek samen te hangen met de hoofdas en de lagers. Dus dat het er de eerste vluchten niet in zat hoeft niet altijd wat te zeggen...

    Succes iig.
     
  7. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Den Haag
    Okay verhelderend, bedankt! Ik neem aan dat het door vervanging van de as/lagers weer in orde is gekomen!?
    Was dat bij je Logo of Protos?
     
  8. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    bij die heli heb ik het er niet meer uit gekregen en heb hem zo verkocht.
    Bij de protos weleens iets vergelijkbaars gehad. Staartas sleet in op lager, hierdoor viel hij ook om tijdens het vliegen maar ging vrij rustig. Vloog meteen voor geen meter.

    Maar moraal van het verhaal. Het kan er in sluipen. Slechte lagers, slijtage, speling, ...
    Check je staartas eens, misschien slijt die in op de lagers. Of je hoofdas.
     
  9. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Den Haag
    Wow, dat is een goede baal!
    Ik zou het wel verbazend vinden als ik het er niet meer uit zou krijgen. Heb (hier) ooit 1x eerder gelezen dat iemand z'n 6HV niet naar tevredenheid kreeg.
    Tja het inslijten is totaal niet voor de hand liggend. Ik heb wel aan de staart gedacht want die liep totaal niet. Kan hem misschien nog soepeler laten lopen maar ik heb zat ervaring met heli's en de tail loopt soepel genoeg.

    Wel frappant dat ik met alle nieuwe heli's die van mindere kwaliteit zouden zijn nog nooit problemen heb gehad voor tijdens of na de maiden. En dan kies ik voor het 'betere' spul en dan dit geneuzel..:rolleyes:

    Het zou kunnen dat dingen (in)slijten maar niet door in een doos te liggen. Dat soort pech is mij ook totaal vreemd vandaar dat ik er in mijn geval niet zo in geloof, maarrr alles kan ;-) Zou ook een kromme as v/d motor kunnen zijn.

    Ik weet ook nog niet of (te) weinig backlash een oorzaak zou kunnen zijn..

    p.s.: Zoals bij mij ook. Heel rustig maar gestaag duwt hij hem om. Een sec. of twee en tegensturen lukt niet. Cyclic reageert totaal niet op input..
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2011
  10. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Helihabit,

    heb je al eens iemand anders zijn BeastX op je 6HV gezet, misschien is er wat mis met de BeastX zelf .... Dat je swash naar links trekt zal op zich niks met de 6HV te maken hebben zeker als je weet dat deze heli bijna nog geen vlieguren op zijn actief heeft.

    Grtz,
    Dirk
     
  11. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Den Haag
    Nee helaas Dirk, die mogelijkheid heb ik niet.

    Ik denk dat het een combinatie van factoren is. In dit geval vind ik het namelijk net zo moeilijk voor te stellen dat het (alleen) aan de MB ligt.

    Gr.Bob
     
  12. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Vandaag een hele nieuwe BeastX binnen gekregen...
    Weet dus uiteindelijk niet wat er gebeurd is met de oude.
    Ik ga er dan maar vanuit dat het dat was wat ze zelf aangaven; kapotte sensor.

    Nu weer inbouwen en testvliegen.
     
  13. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Controleer je setup eerst zonder staart en hoofd bladen.
    Optoeren over het hele bereik en naar je swash kijken.
    Kukkelt de swash alsnog om, ga dan niet vliegen.
    Probeer dan eerst de juiste demping voor de MB te vinden.

    Grt,
    Eric
     
  14. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Ga ik zeker doen :)

    Heb hem nu op het nieuwe schuimpje gezet wat ze er nu bijleveren.
     
  15. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Er zweeft op het net al een V3 manual rond maar waneer komt de firmware nu eens uit wordt nu toch al een aantal maanden op de site aangegeven coming soon iemand al meer info?
     
  16. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Normaal gezien nog een 2-tal weken maximum naar het schijnt. Op de IRCHA meeting in de USA heeft BeastX alle piloten die langskwamen met hun BeastX direct ge-upgrade naar versie 3.0.

    Grtz,
    Dirk
     
  17. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Heb begrepen dat er aan de staart en cyclic aansturing is gesleuteld, iemand met diepgaande details over wat er gewijzigd is in V3?
     
  18. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ja daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar......
     
  19. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    De beastx is nogal gevoelig voor trillingen in v3 zal dat verbeterd zijn .Het driften van de heck zal dan opgelost zijn.

    Jan
     
  20. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Driften in de heck heb ik hier op de club nog niet mee gemaakt met de BeastX moet ik zeggen,
    en dan gaat het toch wel om een stuk of 10

    Wel bij drie stuks, dat na het vliegen heel soms de roll naar rechts gaat trekken, en dat is oppassen.
    Tot nu toe is gebleken dat dit alleen maar gebeurd met de combinatie BeastX met Align DS 610 servo's die op 200Hz staan,
    we zijn nu aan het testen of het ook met 165Hz gebeurd.
     

Deel Deze Pagina