Weer klein CL toestelletje bouwen ?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door HansL, 7 jun 2013.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Naar aanleiding van de opmerking van Bruno "stand handvat 30° is 30° uitslag van het roer", was me gisterenavond aan het bedenken dat ik de depron versie van deze mini yak met 60% expo vlieg op het hoogteroer. Max uitslag hoogteroer is +/- 45°.

    Nu voelen jullie de vraag al komen: kan expo ook ook geraliseerd worden op een eenvoudige en vooral lichte manier bij CL? En met expo bedoel ik dan uiteraard kleine stuurbewegingen relatief kleine uitslagen, grote stuurbewegingen grote uitslagen.

    Ik zou natuurlijk ook in eerste instantie de max. uitslag kunnen verkleinen (en alle tussen liggende uitslagen verhoudingsgewijs dus ook...)
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Best grapping trouwens ... m'n rc versie weegt in totaal niet eens zoveel als deze onderdelen samen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Met het indoor electro lijnbesturing ben ik een tijdje bezig geweest, ik heb daarvoor ook een Yak als shockflyer omgebouwd naar lijnbesturing. De besturing werkt net zoals bij rc, input is output. Dus als je kleine uitslagen stuurt met je hand dan lukt dat ook op het roer. Bij mij was de maximale uitlsag ook ruim 45 graden terwijl tijdens het vliegen dit niet echt nodig was.

    Dus misschien eens eventjes gaan zoeken naar de resultaten van mij en Salvatore Barille. Misschien dat je dan een stuk wijzer wordt.
     
  4. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Toevallig heb ik van de winter ook nog een C/L vleugeltje gebouwd met een 1cc norveltje.
    Helaas heb ik nog geen tijd gehad om te kijken of het ook vliegt.
    Eventueel heb ik wel een tekening voor je.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr Martijn
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ziet er goed uit! Gewoon vliegen dat toestelletje.

    Bedankt voor het aanbod, maar om zonder veel werk iets vliegends te hebben wordt het een balsa shockflyer met volle vleugel.

    Wat me wel interesseert is het totaalgewicht van je combat vleugel en met welke lijnlengte je wil gaan vliegen.
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik zal het ding morgen even op de weegschaal gooien maar ik gok op 220 gram.
    De lijnen die ik heb zijn oude ingekorte stuntlijnen van mijn vader.
    Ik heb geen idee hoe lang ze zijn maar wel te dik (dunnere lijnen zullen iig wel beter vliegen)
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Zo, tweede kistje is ook af.....

    [​IMG]

    van het weekend maar eens invliegen.....
     
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Expo voor LB?

    Dat kan met een tuimelaar met een schuifje, veel werk om in elkaar te zetten. Sommige vliegers zeggen dat het werkt maar mijn eigen experiment leverde niks op.

    Eenvoudiger is te experimenteren met de overhang van het handvat. Bij een grote overhang doet het handvat bijna niks rond neutraal, zonder overhang zeer direct.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het kan met een standaard bellcrank waar in een sleufje is gemaakt i.p.v. het gebruikelijke gaatje voor de stootstang.
    Een extra hevel met een pennetje dat goed passend in dit sleufje loopt vormt de verbinding naar de stootstang.
    Rond neutraal is de hefboom van de bellcrank maar klein, maar hoe groter de uitslag, hoe sterker het effect op de omkeer hevel.
    Zie onderstaande principeschets:

    [​IMG]
    Ik ken twee mensen die zeer te spreken zijn over een vergelijkbare bediening van de flaps (hoogteroer is gewoon aangesloten) en minstens een die geen verschil heeft gemerkt.
    Ik heb het nog nooit geprobeerd en heb er dus ook geen mening over.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    We zijn na een paar dagen vakantie weer wat verder met het ontwerpje. Structuur is klaar. Hier een daar toch wat wijzigingen doorgevoerd tov de originele 3 mm depron RC versie.

    Besturing moet nog aangevuld worden.

    [​IMG]

    romp: 3 mm balsa (wit)
    vleugel: 5 mm balsa (wit)
    motorsteun: 3 x 6 mm hardhout (rood)
    indekking romp: 1 mm triplex (geel)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    geweldig mooi uitziende modelletjes heb je daar gemaakt! Ik ben benieuwd hoe ze het als electro kistje doen. Mijn allereerste VT airracer was een werpmodel!!! Aan de hand van de tekening uit de VT uit 4mm triplex gezaagd door mijn oom waar ik toen met vakantie was. Het was 1970 of daaromtrent, ik was denk ik 6. Geen motor en geen besturing natuurlijk.
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heeft er iemand een detail foto van de bevestiging van de tuimelaar in de vleugel? Er komt een boutje aan te pas en een aantal moertjes en ringetjes... Maar wat is nu de enige juiste manier? (waar komen hoeveel ringetjes en moertjes...)

    De vleugel uit 5 mm dik balsa zal aan de boven en onderzijde 1 mm ingefreesd worden. Hierin komt een triplex plaatje van 1 mm dik. Hierdin wordt een opening geboord waardoor de schroef komt te zitten. Is het nodig om een busje (in messing) te voorzien waardoor het schroefje komt (om te voorkomen dat het schroefje zich mettertijd invreet in het balsa en triplex?) De lijntrek zal wel geen enorme waarden aannemen...
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Ben geen expert, maar ik heb bij mijn kistjes inderdaad onder en boven het 5mm balsa een 1.5mm triplex ring, daar gaat een 3mm stalen boutje door en onder de vleugel een lockmoer. Dan zit die bout vast.

    Dan de tuimschijf uit 1.5mm epoxy plaat met onder en boven een 1.5mm triplex ring zodat ie 4.5mm dik is, die gaat over de bout, lockmoer er boven , aandraaien totdat er geen speling meer in zit maar de boel nog wel lekker soepel draait...
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bijna goed.
    Je gaat dat balsa uiteindelijk samenknijpen waardoor je bout steeds losrammelt -met electro zal dat wel meevallen.
    Gewoon een 20 x 20mm diam. plakje 5mm triplex in het balsa lijmen en dan inpakken tussen twee 1 mm triplex schijfes van 3 cm diam.
    Dan is dat het allerlaatste onderdeel dat je herkenbaar uitgraaft....;)
    Ik gebruik overal ringetjes om tevoorkomen dat boutkop en moeren in het hout worden getrokken.
    Dus eerst de bout in de vleugel zetten, extra ringetje, tuimelaar, weer een ringetje en dan:
    Tuimelaar zet ik vast met twee moeren, een voor de juiste - minimale- speling en de tweede als contramoer om de eerste op zijn plaats te houden. Ik vertrouw er niet op dat een enkele locknut blijft zitten.
    Nogmaals, met electro zal het zo'n vaart niet lopen.
    Maar een F2B kist van 1700 gram met een dikke 10 cc of eq. electro aandrijving vraagt natuurlijk een zorgvuldiger aanpak.
    Laat staan een teamracer (F2C) of speedkist (F2A).
    Je moet er niet aan denken dat er in het laatste geval iets loskomt bij 280 kmh....:schrik:
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Zo dus (hardhouten 5 mm dik plakje ipv triplex)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja hoor, dat is hem helemaal! :thumbsup:
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    En we zijn begonnen met het uitsnijden van de balsa onderdelen

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor een trainer is het handig om op de dikste punt van de vleugel een vierkant vuren latje in te lijmen.
    Heb je een 5 mm vleugel dan in de lengte richting op het dikste punt een strook van 5 mm breed wegsnijden en daarvoor in de plaats het 5x5 mm vuren latje inlijmen.
    Hetzelfde geldt voor de romp.
    Bij voorkeur langs de hartlijn, waar zowel vleugel als stabilo raken ook een strook balsa vervangen door vuren.
    Dan de romp inpakken in 1 a 1,5 mm triplex, tot achter de vleugel.
    Kun je nog eens een graspol raken zonder dat je meteen moet plakken....;)
     
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb voor een kruisrompje gekozen.

    [​IMG]

    Idee komt uit het indoor rc vliegen, meestal uit depron.
    Vrij stijve constructie door gewoon 2 3 mm balsa plaatjes kruiseling op elkaar te leggen... geen vurenhouten latje nodig.

    2 vurenhouten liggertjes (3 x 8 mm) voor de motor erin lijmen en de 2 flanken inpakken met 1 mm triplex tot ergens halverwege de vleugel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Alle balsa onderdelen samen.

    [​IMG]

    65 gr tot nu toe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina