Weer klein CL toestelletje bouwen ?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door HansL, 7 jun 2013.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ondertussen met vuren latjes en 1 mm triplex beplanking ter hoogte van de motor. Grof in vorm geschuurd. Testtankje en Norvel 0.061 motor erop voor het plaatje. 151 gr totaal gewicht. 83 gr zonder motor en tankje.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Vanuit een andere hoek (met triplexplaatje voor de bevestiging van de tuimelaar)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Net wat gerekend ivm grootte handvat, tuimelaar en roerarm. Ik heb nog een hegi handvat liggen waarbij de afstand tussen de stuurlijnen 120 mm is. De afstand tussen de leadouts op de tuimelaar wordt 50 mm (75 krijg ik niet meer onder de vleugel): 120/50 = 2.33

    Maw 30° uitslag handvat geeft 70° uitslag tuimelaar... Als de stuurstang op 10mm van het draaipunt komt van de tuimelaar, moet de stuurstang op 23 mm van de scharnierlijn van het hoogteroer komen te zitten om 30°uitslag hoogteroer te hebben. Lijkt mij buiten proportie.

    Ik kan ook zelf snel een handvatje uit 4 mm triplex zagen waarbij de stuurlijnen bijv. op 75 mm onderlinge afstand zitten: 75/50 = 1.5: 30° uitslag handvat wordt dan 45° uitslag tuimelaar. 15 mm roerhevel geeft dan 30° uitslag op hoogteroer.

    Misschien kan een tuimelaar met 60mm afstand tussen de leadouts nog net onder de vleugel.
     
  4. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Gaat het om zo'n houten handvat waarop je de lijnen op een katrol kunt opbergen? Die hebben een erg grote afstand tussen de lijnen. Ongeveer 10cm is gebruikelijk. Ik zou veel eerder een handvatje uit multiplex zagen en verder de op de tekening opgegeven maten voor tuimelaar en roerhoorn gebruiken dan die maten te wijzigen om een groter handvat te kunnen gebruiken! Never change a winning formula!
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het gaat om een rood kunststoffen Hegi/Schluter handvat. Met een grijs schroefje waarmee je de "0-stelling" kan wijzigen. Dat handvat is veel te groot. Dan heb ik een kanjer van een roerhevel nodig omdat ie anders veel te gevoelig wordt.

    Er staat niets op tekening. Deze is scratchbuild. Ik heb ondertussen een tuimelaar met 50 mm tussen de leadouts. De stuurstang naar het hoogteroer zit op 10 mm van het draaipunt.

    Ik ga een nieuw handvatje maken waarbij de stuurlijnen 75 mm uit elkaar zitten (ik voorzie nog wat meer openingen korter bij en verder weg van elkaar zodat ik nog wat met de onderlinge afstand kan experimenteren).

    Om "de regel van Bruno" te respecteren (30° uitslag roer = 30° rotatie handvat) zou de stuurstang dan op 15 mm van de scharnierlijn van het hoogteroer moeten komen.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Doe even een foto, dan weten we waarover we praten.

    Het gaat er vooral om dat je enige beweging in de lijnen krijgt, anders gaan speling, vering en andere ongemakken daadwerkelijk voor roeruitslagen zorgen en dat is het laatste dat je wilt.
    Vandaar dan ook die minimale 90~100 lijnspacing aan het handvat.

    Daaruit volgt dan weer dat je tuimelaar een minimale grootte moet hebben omdat deze anders veel te ver draait - verder dan + of - 45 graden zou ik niet gaan.
    Met wat rekenwerk kun je dan bepalen hoe groot deze moet zijn.

    De plaats van het inhangpunt van de stuurstang hangt af van de horngrootte en deze heeft ook een minimumwaarde om genoemde vering en speling geen foute effecten te laten hebben.

    Voor zover ik het heb kunnen voorkomen dragen er geen regels mijn naam, dat zou echt teveel eer zijn.
    Ik vat alleen samen wat ik in een kleine 50 jaar van anderen heb geleerd.
    De absolute rekenmeester op het gebied van LB was Bill Netzeband, maar ik zou niet eens weten waar al zijn werk verzameld te vinden is.
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    [​IMG]

    Het rode handvat is het hegi handvat met 120 mm tussen de stuurlijnen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ziet er goed uit. 120 mm spacing is een beetje de bovengrens, maar in combinatie met een 75 mm tuimelaar moet je goede resultaten boeken.
    Dan heb je genoeg lijnbeweging.
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De Norvel .061 CLX heeft zonet weer een 2 benzinetankjes gedraaid (rijk afgesteld). Moet zowat 10 jaar geleden zijn dat ie voor het laatst heeft gedraaid.
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    T is me vroeger nooit eerder opgevallen, maar nu loop ik tegen het volgende aan: de tuimelaar kan niet ver genoeg draaien omdat de leadouts tegen de stuurstang aan lopen... Nu haal ik 10 graden uitslag op het hoogeroer :(

    [​IMG]

    mogelijke oplossingen:
    - arm van de tuimelaar waar de stuurstang op zit langer maken ?
    - leadouts niet uit 1 mm pianodraad, maar uit uit hetzelfde materiaal als de stuurlijnen?
    - extra ringetje lijmen op de tuimelaar ter hoogte van de opening waar de stuurstang door moet (zodat die wat verder weg van de tuimelaar komt te zitten en de leadouts er onder door kunnen?
    - ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    als je de arm van de tuimelaar langer maakt krijg je hetzelfde probleem, alleen bij een iets grotere uitslag. Ik maak overigens de leadouts nog maar zelden van pianodraad, maar vrijwel altijd van (dik) LB draad. Ik soldeer meestal wel ringetjes op de stootstang vlak boven en onder de tuimelaar. Jouw idee een ring op de tuimelaar te lijmen moet denk ik het beste werken. Wel moet die dan dikker zijn dan de dikte van de leadouts.
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    of een z in de stuur stang

    groet Robert-Jan
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Pianodraad lead outs zijn ondingen.
    Korte stukjes rem- of derailleurkabel uit de fietsenwinkel werken voor mij na 40+ jaar nog steeds het beste.
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Bruno: voor stunters van minimaal Nobler formaat ben ik het met je eens, maar voor dit soort kleine modellen vind ik dat zelf te dik en te stug. Ik gebruik zelf voor modellen tot en met Nobler formaat dik LB-draad. Dit heb ik ooit als eerste LB draad gekocht, maar was veel te dik. Je zou er een dubbelmotorig model met twee 10cc's makkelijk mee kunnen vliegen. Iemand die meerdere LB modellen heeft kan makkelijk één slag dikker LB-draad gebruiken dan waar hij het model zelf aan vliegt, maar beginners hebben meestal niet meerdere dikten LB-draad voorhanden, dus voor hen is pianodraad toch wel een goede optie.
     
  15. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Kan het niet laten om steeds stiekem naar het CL forum te komen kijken.
    Echte nostalgie , zalig! In mijn jonge jaren ( meer dan 40 jaar geleden ) ook rondvlucht gedaan , overgeschakeld naar RC , maar toch terug gekeerd naar het eenvoudige en goedkopere CL.
    Ik moet zeggen dat ik het meeste plezier beleefde aan de simpelste modellen.
    Gecrasht ? Maakten we toch snel een nieuwe tegen volgend weekend!
    Een model herinner ik me nog levendig , nu ja , model? Twee houten regels van 30cm ( je kent ze wel , die waar de leerraars mee op je vingers tikten ) daar bovenop een balsaplank opgeplakt van 1m lang en 10 mm dik. De plank werd in een vleugelprofiel geschaaft . Hoogte roer was een balsaplankje van 30 of 40 cm lang en 5mm dik.
    Verhouding roer-vlak 70 % 30% als ik mij goed herinner.
    Motor veelal een super tiger 2,5 cc.
    Bouwtijd .... een namiddag. plezier.... een weekend.
    Tekeningen moeten ergens in een tijdschrift gestaan hebben , ik dacht dat het model "cornichon" noemde.
    Mannen , hou de geest van het verleden in leven voor morgen , en kijk naar de toekomst!

    Dirk
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    LB heeft zeker een rijk verleden, maar -veel minder bekend- is inmiddels tot een moderne tak van de modelvliegsport uitgegroeid.
    Vandaar de uitnodiging: Komt allen naar de 2e landelijke (NL) LB dag. Zie het speciaal hiervoor aangemaakte item in dit LB forum.
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Worden acro Cl modellen vandaag de dag nog uitgevoerd met 'flaps' die meebewegen (in tegengestelde richting dan) met het hoogteroer?
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Tuurlijk! En Bruno van Hoek zal u ongetwijfeld een uitgebreider antwoord bezorgen.
    Bruno!!!!!
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :sleeping:Huh...?:schrik:
    Hoezo 'nog'?
    Wat zou er veranderd zijn aan de regels der aerodynamica dat flaps nu overbodig zou maken?:rolleyes: ;)

    Twee nederlandse F2B piloten met hun tamelijk moderne modellen:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Nieuw tuimelaartje maken, leadouts op 10 graden naar achteren, dan krijg je iets meer neutraal en kan de tuimelaar verder draaien. De leadouts hebben nu een z haakje die zijwaars weg draait. Als je die 180 graden terug buigt en op 2cm weer vast zet op de leadout krijg je een lange lus. De stootstang kun je met een klein knikje iets liften van het tuimelaar oppervlak. Op deze manier schuift de lus onder de stootstang door.
     

Deel Deze Pagina