Weer "ontwerp en bouw" foam toestel.

Dit als inspiratie:
360.jpg

En hier het vervolg:
360.jpg


540.jpg


540.jpg


Het foam materiaal is een combinatie van dupron en EPP. De platen(3x3 mm)heb ik tegen elkaar geplakt met dubbelzijdig tape. Hier het resultaat:
540.jpg

Voor mijn project een ideale combinatie.

Waar de stabilo en richtingroer komt is nog even afwachten. Dat wordt wat schuiven om daardoor de juiste balans te vinden in het ontwerp. De neus kan daardoor zomaar ingekort gaan worden. Zo kan ik lekker op mijn gemak de juiste keuzes maken. Ik had nog een borstelmotor liggen, uit een uit het verleden in bezit gehad hebbende skyrunner. Dus waarom niet?! Verder vraag ik me af hoe de domp van de motor zich gaat gedragen tijdens een vlucht. En dan moet er natuurlijk ook nog een leuke vleugel op die ik ook zelf ga ontwerpen. Eerst nog even zonder ailerons, maar als dit spul in de lucht wil blijven komen die er natuurlijk op. Wish me luck.

(wordt vervolgd) Grt Helixer
 
Laatst bewerkt:
Ha, dank je, jij denkt daar wel heel makkelijk over. Het is natuurlijk inderdaad een heel ander verhaal als een helikopter, dat is vele malen ingewikkelder o_O. Die motor wilde ik eens achterop de vleugel plaatsen, gewoon leuk, maar ben benieuwd naar het gedrag van die motor domp.
 
Alles vliegt, als het zwaartepunt ergens onder de vleugel ligt.
Zat dingen gebouwd waarvan mensen zeiden, dat kan nooit vliegen en ik heb nog nooit een niet vliegend vliegtuig gebouwd.
Ik denk alleen wel dat de motordomp iets te heftig is, ik zou hem wat meer parallel aan de vleugel zetten, denk dat ie steeds omhoog wilt.

GJ
 
Toch zie je veel kant en klaar modellen met dezelfde domp.

Dat wil niet zeggen dat ze goed vliegen...
Volgens mij heeft een Easystar minder domp, ik heb er hier 1 liggen en dan zijn de verhoudingen ook anders, de koorde van de Easystar is ook veel groter dus is de drukverdeling anders.
Maar ach.. gewoon proberen.

GJ
 
Inmiddels ontwerp en de maak va de staart sectie. Gisteren ook de vleugel ontworpen en uitgesneden. Alle depron die ik gebruik op dit toestel behang ik met breed plakband(voor en achterkant). Heb ik ook gedaan met mijn Slow Flyer en bevalt me prima. Die paar gram extra wegen niet tegen het feit dat het sterker is, beter schoon te maken en minder snel beschadigd.

Hier een paar foto's:
Ontwerp kielvlak en richtingsroer:
540.jpg


540.jpg


Hier met stabilo en hoogteroer. Als de uitslagen te schielijk zijn kan ik er altijd nog een strookje depron van het roer snijden:
540.jpg


Voor de scharnierwerking aan één kant een hoek gesneden tegen elkaar aanleggen en aan de andere kant met een strook plakband samen voegen.
1k0.jpg


Ontwerp vleugel. Hier met inkeping om bolling in de vleugel te realiseren:
540.jpg


Hier het resultaat met een ietwat V-stelling:
540.jpg


(Wordt vervolgd) Grt Helixer
 
Laatst bewerkt:
Toch besloten de motor iets minder domp te geven. Zat me toch niet lekker en als alles straks verlijmd is lastiger te corrigeren. Dus:

Lijmpistool erbij en ook weer geregeld.
360.jpg


Even wat vorderingen:

Aanbrengen carbon strips bovenkant en onderkant van de romp:
360.jpg

360.jpg


Versteviging vleugel aan de onderkant met dus stripje triplex:
540.jpg


Inbrengen van de vleugel in de romp. De staartsectie zit nog niet gemonteerd. Dat komt later, eerst kijken hoe ik uitkom met de gewichtsverdeling van ontvanger servo's en lipo:
540.jpg


Tot zover:
(Wordt vervolgd) Grt H:bye:lixer
 
Dat schiet lekker op.
Wat zijn de afmetingen van het toestel?

Ik heb bij onze karwei gekeken maar kom geen depron ondervloer vinden.
Heb je misschien een linkje?
 
Evbragt, ik zal de maten binnekort wel even opnemen en doorgeven. Vandaag de richtingsroer veranderd, was er niet happy mee:

Situatie zoals die er nu uitziet:
540.jpg


Verder ontvanger ingebouwd, servo's geplaatst en toch weer iets veranderd aan het richtingsroer(iets vanaf gesneden. (zal het nu naar mijn zin zijn?) En toch ook ailerons gemaakt. Vliegt toch lekkerder vind ik.

Hier wat foto's zoals hij er nu uitziet:
1k0.jpg


Hier samen met mijn Helixer100:
540.jpg


Met de Helixer100 heb ik dit jaar al ontelbare keren mee gevlogen en is heel wat keer gecrasht . Misschien wordt dit nieuwe model zijn vervanger, wie weet.

(Wordt vervolgd) Grt Helixer
 
Voor een volgende keer... het is logisch om rolroeren zo veel mogelijk naar buiten te plaatsen. Dan krijgen ze de vlotste reactie. Maar het zal best vliegen zo.
 
Wanneer gaat ie vliegen, hij ziet er al redelijk klaar uit.

GJ
Morgen zal het werk er wel op zitten. Even kijken voor mooi weer. Volgende week wordt het mooi weer......dus.

Voor een volgende keer... het is logisch om rolroeren zo veel mogelijk naar buiten te plaatsen. Dan krijgen ze de vlotste reactie. Maar het zal best vliegen zo.
Ja, ik ben daarvan op de hoogte, maar omdat ik voor de ailerons maar een enkele servo had liggen had ik even geen andere optie. De aileron servo zit in de romp, vandaar. Mocht de reactie tegenvallen dan gaan er 2 servo's op, voor elke aileron 1 servo. Wat ook nog een mogelijkheid is, is om de roeren te verlengen naar de buiten. Eerst maar even kijken hoe de reactie nu is. Ik heb er wel vertrouwen in. Maar leuk dat je het was opgevallen.

Grt Helixer
 
Vandaag? Vooral gevlogen. Was heerlijk weer. Later werd het weer wat minder en ben ik weer gaan knutselen. Ik moest wat servo kabeltjes en wat ander grut solderen en aansluiten op de ontvanger. Mooi morgen ben ik van plan de pushrods in te bouwen en is het elektronica gedeelte weer achter de rug. Ik was eerst van plan de lipo simpel met wat klittenband aan de zijkant van het toestel te plakken, maar had toch het idee deze mooi in te bouwen. Dus daar mee aan de slag gegaan. Hier wat foto's van dat project:

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Hier het dekseltje voor de lipo met magneetjes aan de romp vast te zetten:
540.jpg


Hier een filmpje:

Als je goed kijkt zie je dat ik boven en onder de romp middels een strip EPP foam de romp wat heb opgedikt. Vind dit mooier en robuuster staan. (smaken verschillen).

540.jpg


Lipo geheel ingebouwd:
540.jpg


O ja, de balans is werkelijk perfect, hoef geen gewicht toe te voegen. ook wel een klein beetje kwestie van geluk. Morgen de pushrods, afstellen en klaar.

(wordt vervolgd) Grt Helixer
 
Laatst bewerkt:
Einde projectje. Pushrods gemonteerd en gyro ingeregeld. Alleen nog de eindpunten van de roeren inregelen.

Evbragt, jij vroeg nog naar wat maten, nu hier zijn ze dan:
Spanwijdte vleugel: 54
Breedte vleugel: 10cm
Lengte romp 47cm(met richtingsroer 50,5cm
Maximale hoogte bij de motor 12cm.

Gewicht 105 gr zonder lipo. Lipo weegt 14 gr (180 Mah 2s).

Hier nog even een klein stukje video van de bewegingen van de roeren met pushrods:

En om nog even toe te voegen. Alle materialen, op foam na, zijn uit een bak gehaald met al gebruikte onderdelen. Zo zie je maar weer wat je aan inspiratie kan opdoen als je eens in je rommelbak gaat neuzen.

Nu nog de maiden, dus wordt vervolgd,

Grt H:beer:lixer
 
Laatst bewerkt:
Thanks :thumbsup: Heb je overigens al wat foam kunnen bemachtigen? Ik weet niet of jij of iemand die jij kent in de buurt van Huizen komt? In dat geval kan je wel een paar platen van me overnemen. Hoef er niets voor te hebben. 2 of 3 platen kan ik wel missen.

Kijk maar.

H :bye:
 
Back
Top