Niet ombouwen als het niet nodig is. Wel als je er leut in hebt wat experimentjes te doen.
Hier een voorbeeld van hoe het ook kan. Kleine motortjes, 1.000kv 3S (lipo)
Draaien op iets overspanning op 12,5V.
Analoog aan de Monoperm recepten van de Haagse Modelbootclub uit de jaren 70, die op overspanning stonden met een pile getriebe, zuinig gestookt konden worden.
De plastic planetaire Piles klonken als koffiemolentjes, de moderne varianten met metalen kasten lopen bijzonder stil.
In mijn opzet heb ik gekozen voor MP-Jet/Robbe planeten. Deze lopen prachtig met een drup motorolie. 3.33:1
De Lindinger Planet-Hobby (Dualsky) motortjes kosten destijds 15 euro per stuk, de gearboxjes heb weggehaald op eBay voor een lief prijsje... schommelen algemeen zo rond de 25 euro.
Maximum vermogen is 3x dat van een stevige Mabuchi can-motor, de helft lichter dan een 600 BB motor en geschat zo een 20% zuiniger, beide typen op reducties geplaatst?
Door de vertraging is de motor laag belast en wordt niet warm. Door de vertraging kan de schroef rond op een aangenaam laag toerental.
Veel tests gedaan met diverse motoren, overbrengingen, gerekend en gemeten van boven tot onder.
Een direct aangedreven brushless heb ik niet meer gedaan. De 400kv Turnigy Air motor kon ik niet echt goed kwijt in het ruim. Bovendien was deze motor weer stukken zwaarder, 290 gram, en zou de waterlijn hoger komen te liggen.
Hier het model van Robert-10, in werkelijkheid stiller door de gevoeligheid van de microfoon.
Hier een interessant draadje, waar je de Fairmount ook in aantreft...
brushlessmotoren-voor-schepen
Hier tref je wat plaatjes van mijn inbouwen in het model, opzet als de Fairmount, maar draai ik op 12,5V met stevige speedschroeven.
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Robbe FL-8
Het verschil tussen max 30 Watt en een geriefelijke 1.000 Watt aandrijving
Zoals Ernst al schreef, waarom zijn thans niet alle auto's elektrisch...