Welke 6 cellen motor?

Below an excellent quote from brushless motors Kv.

While an absolutely critical part of the system ...
... Kv is actually the item one should choose last.
  1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
  2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
  3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
  4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
  5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as eCalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
The reason I suggest picking Kv last, is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. On the other hand, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, e.g. limited prop diameter, if it's a pusher configuration, or if you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

Minor lay-out changes by RvS

Thank you Ron. Gerben also advised to choose the prop as big as possible.

Wil, bij Hacker en Axi betaal je een boel geld voor de naam. Het zijn goede motoren, maar erg duur. Overigens heb ik een Axi motor gehad die ook gewoon bagger was de draden kwamen los van de motor. Ik heb jaren gevlogen met een 600 Kv motor op 5S van HK werkt prima. Later zelfs dezelfde motor bij Alie of zo gevonden voor nog geen € 20,- . Die doet het ook zonder problemen.
Die top motoren zijn wellicht beter meer power en/of sneller reageren. Dat is bij jouw manier van vliegen niet merkbaar. Of je moet plannen hebben om de strijd met Gerben aan te gaan.

Nee hoor Onno. De sportvliegtuigen zijn bedoeld om gewoon altijd lekker mee te kunnen vliegen.
Gert-Jan helpt me met plannen voor iets snels, maar dat staat hier los van.

Even terug naar de duurdere merken. Ik wil graag betalen voor kwaliteit, maar om nou voor de naam € 100,00 meer te gaan betalen!?

Ron, bij motoren noemen gebruikers nog wel eens de combinatie die ze gebruiken, cellen, prop etc. Dat zou Wil een beetje op weg helpen..
En juist daarmee kan ik Willy niet helpen, helaas. Want wel de nodige elektro- en motor-kennis maar nul elektrovliegervaring :(
Maar ik hoop hem een beetje met achtergronden, inzichten en kennis geholpen te hebben :)

Laatst bewerkt:
Ron zegt toch dat een 5s- of 6s motor niet bestaat!?

Daar heeft Ron niets over gelogen maar de praktische toepassing van de motor ligt op 5S.
Je moet zo tussen de 9000 en 10000 rpm uitkomen, als je die motor op 6 of zelfs 8S zou laten draaien doet ie het ook nog wel maar dan moet je een klein propje rondslingeren wat erg inefficient is.
Het mooiste zou zijn als je een hele grote motor zou kunnen nemen die een hele grote prop langzaam rond kan slingeren.
Dat is wat er de afgelopen jaren bij F5B gebeurd is, de props zijn groter geworden en langzamer gaan draaien en daarom halen ze nu meer uit de beschikbare energie.
Gerben weet daar alles van, die slaapt volgens mij nachten niet omdat ie dan dingen zit te verzinnen.

In jouw geval, gewoon de middenmoot volgen, een goed betaalbaar motortje nemen, gemiddeld maat propje erop en vliegen.
Zoek maar een motortje met de maten van een Hacker A50 met minimaal 450 KV en maximaal 500KV.

Je Axi 4120/14 heeft een te hoog KV, 660 KV, dat is een 5S motor.
Je OS is perfect, dat is een echte 6S motor, 490KV.
Alleen als ik in de specs kijk die OS geeft klopt daar geen hout van.
Ze kunnen zich dan beter bij brandstofmotoren houden.
6S geeft volgens hun een spanning van 25,2 Volt
Dan hebben ze het niet helemaal begrepen want dan gaan ze uit van een celspanning van 4,2V.
OS onzin specs.

GJ

Over enorme prop: nadeel van een hele grote prop die heel langzaam draait is dat de aandrijving ´stijver´ wordt. Het werkgebied qua snelheid wordt nauwer. Met een juist gedimenrioneerde pitch speed is dit (deels) te compenseren, maar kom je bij hele grote props uit ga je dat merken.

Ik merk bijvoorbeeld een duidelijk verschil tussen mijn Rascal 110 (vertraagde binnenloper, 25x18 prop) en Ibis 120 (buitenloper, 20x10 prop).
De Ibis vliegt qua snelheid wat dynamischer en soepeler. Voor de specifieke toepassing aan de andere kant, zwevers slepen, is de daarop afgestemde aandrijving van de Rascal 110 nog efficienter.
Zover zelfs dat ik voor de volgende Rascal 110 een aandrijving heb liggen die nog een stapje verder gaat (tot 27x24 prop), zal mij benieuwen hoe dat uitpakt.
Dat puur ter info, bij direct aangedreven buitenlopers kom je nog niet in dat gebied terecht.

KV Amp Watt Prop Gram Cellen Euro

AXI 4120/18 V2 515 59 1500 315 5-7 138

AXI 4120/20 V2 465 53 1160 15x8 315 5-6 138

Hacker A50-14S-V3 425 58 16x8 345 6

Scorpion SII-4020 420 70 1500 16x8 288 6 149

Scorpion SII-4020 540 85 1850 288 6 149

Scorpion SII-4025 440 85 2000 353 7 150

Scorpion SII-4025 520 100 2000 353 6 150

O.S. OMA 5020-490 490 64 1110/ 15x8 350 6 120

1740

Turnigy SK3 5045 500 60 1350 280 5-7 47

Turnigy SK3 5055 430 70 1750 ` 378 5-8 56

Hierboven de nieuwe lijst die ik al aan het maken was. Ik hoop dat hij duidelijk leesbaar is.

Op mijn Angel zat een Axi 4120/20 met een 15x10 prop. Dat was perfect. Heb die motor toen gezet op een wind s en ik kwam iets oempf tekort. Daarna kwam er een sk3 5045 kv 450 op met een 15x10 en dat was heerlijk.

Op de meeste andere sebartjes zat er een hacker a50/16s met 16x10.

Op mijn Angel zat een Axi 4120/20 met een 15x10 prop. Dat was perfect. Heb die motor toen gezet op een wind s en ik kwam iets oempf tekort. Daarna kwam er een sk3 5045 kv 450 op met een 15x10 en dat was heerlijk.

Op de meeste andere sebartjes zat er een hacker a50/16s met 16x10.

Een praktijk voorbeeld, daar kan ik wat mee. Temeer daar er een Turnigy tussen staat.
Ik denk dat het die richting op gaat. Samen met props die Gerben en GJ adviseren.
Dan moet er nog een watt meter van Ron bij.
Goed bezig mannen. Zo hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.

Daar heeft Ron niets over gelogen maar de praktische toepassing van de motor ligt op 5S.
Je moet zo tussen de 9000 en 10000 rpm uitkomen, als je die motor op 6 of zelfs 8S zou laten draaien doet ie het ook nog wel maar dan moet je een klein propje rondslingeren wat erg inefficient is.
Het mooiste zou zijn als je een hele grote motor zou kunnen nemen die een hele grote prop langzaam rond kan slingeren.
Dat is wat er de afgelopen jaren bij F5B gebeurd is, de props zijn groter geworden en langzamer gaan draaien en daarom halen ze nu meer uit de beschikbare energie.
Gerben weet daar alles van, die slaapt volgens mij nachten niet omdat ie dan dingen zit te verzinnen.

In jouw geval, gewoon de middenmoot volgen, een goed betaalbaar motortje nemen, gemiddeld maat propje erop en vliegen.
Zoek maar een motortje met de maten van een Hacker A50 met minimaal 450 KV en maximaal 500KV.

Je Axi 4120/14 heeft een te hoog KV, 660 KV, dat is een 5S motor.
Je OS is perfect, dat is een echte 6S motor, 490KV.
Alleen als ik in de specs kijk die OS geeft klopt daar geen hout van.
Ze kunnen zich dan beter bij brandstofmotoren houden.
6S geeft volgens hun een spanning van 25,2 Volt
Dan hebben ze het niet helemaal begrepen want dan gaan ze uit van een celspanning van 4,2V.
OS onzin specs.

GJ

Voor mij zijn de technische zaken altijd moeilijk te begrijpen. Toch steek ik er het een en ander van op.
Zo wist ik niet wat kv in hield. Ook jij bedankt voor je geduld.
Een hele grote motor is waarschijnlijk wel weer zwaarder. Ik neem aan dat dat moet passen in het geheel.

Je hebt toch een Multiplex M-link zender? Als je daar ook een M-link ontvanger bij hebt gekocht heb je alleen een SM- Modellbau Unisens E nodig. Dan kan je alle elektrische waarden meten die je wilt hebben en je hebt er ook nog een hoogtemeter en een variometer bij. Heb je geen M-link ontvanger, dan ben je bij je aankoop iets te zuinig geweest.

Nog wat meer praktijkvoorbeeldjes dan?
Heb mijn lijstje eens geopend...
Dit zijn allen 6S setups, en allemaal met dezelfde lipo's gevlogen. SLS Xtron 6S 3700 mAh, die hebben er al 4 seizoenen tot volle tevredenheid opzitten.
Allemaal rond de 80A esc, en allemaal presteren ze uitstekend.

Mijn Angel: Axi 4120/20 met 15x8
Op mijn Wind S zat niet de SK3 5045 450 kv maar de SK3 5055 430 kv met een 15x9 aeronaut prop, dat was dus een foutje. Power zat trouwens echt goed voor dat toestel.
Ik gebruikte die SK3 5045 450 kv wel op een Ugly Stik sporttoestel met een 15x8 en die had daar belachelijk veel power mee voor een ugly stick. Er kon nog wel een zwaardere prop op, maar het was totaal niet nodig want dit toestel vloog al zo goed met die prop.
Extreme Flight MX-S 64" op een SK3 5045-500 met een 16x7.

De Hacker A50-16s met 16x10 is een combo die op enkele Sebarts zat
M'n PC-21 met een OS 5025-375 met een 12x10 5 blads prop van Ramoser (machtig mooi ding)

M'n Jet 40 (oud zwaar toestel) heeft een SK3 5045-660. Dit is een zogenaamde 5S motor (kan je met een 14" prop of zo gebruiken) maar ik gebruik hem probleemloos op 6S met een 12x10 prop.
Groter kan er immers niet op en het toestel vereist een nogal snelle prop.

Op mijn pilatus porter van 2,07 meter zit er een Joker motor (ken het nummer niet vanbuiten) maar met exact dezelfde specs als de eerder vernoemde Hacker A50-16s. Terug met een 16x10 prop.
Dit levert voor dit toch al aardige toestel een perfect vermogen op. Geen power ohne ende, maar je wil wat schaalvliegen met dat ding en hij levert ruimschoots vermogen om dat daarmee te doen.

Denk dat dit het zowat zal zijn...

Ik heb dus SK3, AxI, Hacker, Joker, O.S. en allen presteren ze zeer zeer goed op hun toestel. Keuze van de juiste prop doet heel veel.

Waar ik wel in een grote boog rondloop zijn de NTM motoren van HK. lawaaierig, stroef, ...

Je hebt toch een Multiplex M-link zender? Als je daar ook een M-link ontvanger bij hebt gekocht heb je alleen een SM- Modellbau Unisens E nodig. Dan kan je alle elektrische waarden meten die je wilt hebben en je hebt er ook nog een hoogtemeter en een variometer bij. Heb je geen M-link ontvanger, dan ben je bij je aankoop iets te zuinig geweest.

Ik heb een Multiplex Cockpit zender met zelfs 2 M-Link ontvangers. Ik wil tijdens de vlucht kunnen zien hoeveel er nog in de accu zit.
Unisens ben ik al eens eerder tegengekomen.

Nog wat meer praktijkvoorbeeldjes dan?
Heb mijn lijstje eens geopend...
Dit zijn allen 6S setups, en allemaal met dezelfde lipo's gevlogen. SLS Xtron 6S 3700 mAh, die hebben er al 4 seizoenen tot volle tevredenheid opzitten.
Allemaal rond de 80A esc, en allemaal presteren ze uitstekend.

Mijn Angel: Axi 4120/20 met 15x8
Op mijn Wind S zat niet de SK3 5045 450 kv maar de SK3 5055 430 kv met een 15x9 aeronaut prop, dat was dus een foutje. Power zat trouwens echt goed voor dat toestel.
Ik gebruikte die SK3 5045 450 kv wel op een Ugly Stik sporttoestel met een 15x8 en die had daar belachelijk veel power mee voor een ugly stick. Er kon nog wel een zwaardere prop op, maar het was totaal niet nodig want dit toestel vloog al zo goed met die prop.
Extreme Flight MX-S 64" op een SK3 5045-500 met een 16x7.

De Hacker A50-16s met 16x10 is een combo die op enkele Sebarts zat
M'n PC-21 met een OS 5025-375 met een 12x10 5 blads prop van Ramoser (machtig mooi ding)

M'n Jet 40 (oud zwaar toestel) heeft een SK3 5045-660. Dit is een zogenaamde 5S motor (kan je met een 14" prop of zo gebruiken) maar ik gebruik hem probleemloos op 6S met een 12x10 prop.
Groter kan er immers niet op en het toestel vereist een nogal snelle prop.

Op mijn pilatus porter van 2,07 meter zit er een Joker motor (ken het nummer niet vanbuiten) maar met exact dezelfde specs als de eerder vernoemde Hacker A50-16s. Terug met een 16x10 prop.
Dit levert voor dit toch al aardige toestel een perfect vermogen op. Geen power ohne ende, maar je wil wat schaalvliegen met dat ding en hij levert ruimschoots vermogen om dat daarmee te doen.

Denk dat dit het zowat zal zijn...

Ik heb dus SK3, AxI, Hacker, Joker, O.S. en allen presteren ze zeer zeer goed op hun toestel. Keuze van de juiste prop doet heel veel.

Waar ik wel in een grote boog rondloop zijn de NTM motoren van HK. lawaaierig, stroef, ...

Dat zijn wel heel veel voorbeelden. Meer dan ik had durven hopen. Thanks.

Wil, maar je hebt al een goede motor.
De OS
Waarom dan nog 1 bestellen?

GJ

Wil, maar je hebt al een goede motor.
De OS
Waarom dan nog 1 bestellen?

GJ

Omdat hij behoorlijk aan gort is na de crash van de Escapade. Hij moet helemaal gerepareerd worden. Als dat nog kan. En ik wil een reservemotor hebben. Soms heeft HK maandenlang een product niet op voorraad. Ik kan hem maar vast hebben.

Back