Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Stroom I word uitgedrukt in A ampere
Spanning U ……………… V volt
Weerstand R……………. Griekse letter omega ohm
Wet van ohm U = I x R
Google eens met wet van ohm
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm
En volgens mij heeft Gerben wel eens 4mm goudcontacten losgesoldeerd tijdens het vliegen met 140A of meer.
Daarom heb ik het ook zo uitgelegd, dus geen U, I, R.
Spanning=Volt
Weerstand is Ohm (niet relevant voor jou)
Stroom=Ampere
Vermogen=Watt
En stroom maal spanning is vermogen.
In modelbouwtaal:
100 Ampere maal 5S (onder belasting 17,5 volt) is 1750 Watt
100 Amoere maal 6S (onder belasting 21 volt) is 2100 Watt.
Een hogere spanning geeft dus bij dezelfde stroom een hoger vermogen.
Als we dan andersom gaan kijken:
1750 Watt delen door 17,5 Volt is 100 Ampere
1750 Watt delen door 21 Volt is 83 Ampere
Nu zie je dus in cijfers waarom je beter een hogere spanning kan kiezen omdat je stroom dan lager blijft, dus je met gelijke capaciteit accu's langer kan vliegen.
Of je kan kleinere accu's kiezen bij gelijke vliegduur waardoor het vliegtuig lichter kan blijven.
Het is allemaal zo simpel..
GJ
En voor vermogen, gemeten in watt
hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/elepow.html#c1
Overigens, bedankt weer voor de duidelijke uitleg.
Als ik het snap, dan kan iemand wel goed uitleggen
Ron hou nou op anders ligt Wil volgende week op de bank bij de psychiater.
GJ
Psychiater inmiddels ook knettergek.