welke accu voor robbe florida?

hoi,

ik heb afgelopen najaar een robbe florida gebouwd, is verder allemaal goed gelukt. Ik had thuis nog een aantal accu's (tamiya 1750mAh 7.2V) liggen, dus heb er geen accu bij gekocht. Na een aantal keer varen ben ik er toch achter gekomen dat deze accu's een te korte vaartijd hebben, ik kon er maximaal 2-3min volle kracht mee varen en na 5-6 min was de pret echt over (na 3/4 jaar toch eindelijk versleten?:rolleyes:). Nu is mijn vraag, welke accu kan ik het best aanschaffen voor deze boot? Hij is helemaal standaard met een 600/19 motor. Moet ik 7.2 of 8.4 volt nemen, moet ik 2000mAh of 4000mAh nemen etc etc. Ik ben dus een leek op het gebied van accu's/elektronica, vandaar deze vraag. Welke vaartijden zijn behaalbaar met deze boot? Ik wil toch wel minimaal 15-20 min kunnen varen, dit hoeft natuurlijk niet constant vol gas te gaan. Ik laad overigens met een Robbe Lader 2. Deze laad met 2A. Kan ik deze dan ook gelijk beter vervangen?

Als laatste wil ik ook nog weten of het verstandig is om een koeling voor de motor aan te brengen? Ik heb zelf al zitten kijken voor een koeling van Robbe, die je simpelweg op de motor plakt en NIET via de regelaar gaat (zie robbe site).

alvast bedankt,

Lars

Laatst bewerkt:
welkom Lars,

Welke accucapaciteit je neemt hangt van jouw buget af. en de vaartijd die je wilt hebben. Meestal hoe zwaarder de accu hoe duurder.
Als je een 8.4 Volt accu wilt nemen moet je kijken of je regelaar dat wel aankan. Met een 8.4 volt accu zal de boot ook wat sneller gaan.

bedoel je deze koeling?
ro4392.jpg

zoja, ik heb deze ook. Maar ik vind hem niet geweldig werken. meestal maak je bij deze Koeling ook van die koel dingen achter op de motor, waar je ook de kabels op soldeert. Zie de foto hieronder.
full

Maar je kunt beter een koelspiraal nemen.
(ik kom niet op de naam komen)

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi niels,

bedankt voor je snelle reactie.
Ik bedoelde inderdaad die koeling. Maar jij raad hem dus niet aan? Ik heb ook gekeken naar die spiraal koeling, maar die lijkt mij wat ingewikkelder om te maken.

En wat betreft de accu's, Ik gebruik de Rookie controller, hier een linkje:
ROBBE Austria
Ik neem aan dat 8.4V moet lukken? Ik streef naar een vaartijd van minimaal 15 minuten. Is dat haalbaar? Ik wil maximaal €40 aan een accu uitgeven.

Laatst bewerkt:
hallo

een 1.7 accu geeft je een minuut of 5
maar met welke motor en welke schroef hangt er onder
op 8.4 ga je nog meer stroom trekken dus nog minder lang varen
als je motor maar een 7.2 motor is
heb je al eens gemeten hoeveel amperes de boot trekt
daaraan kan je uitrekenen hoelang je met een accu lading gaat doen

meten is weten namelijk

groetjes raf

hallo

die motor is een 7.2 dus meer als dat gaat je minder lang varen met een hoger accu voltage
Diameter: 36.00 mm
Weight: 195 g Length: 57 mm
Voltage: 7.2-8.4 Volts
No. of cells: 6
Current Amps at max. efficiency: 12.00 A
max power: 25.00 A max. efficiency: 70.00 %
Glider propeller: bis 7 x 3 Aircraft propeller: bis 6 x 6

en die kan 12 amp trekken dus dat is op 1 uur 12 amp
je zou dus een accu van 3.3 leeg mogen trekken op 15 minuten

groetjes raf

Ik bedoelde inderdaad die koeling. Maar jij raad hem dus niet aan? Ik heb ook gekeken naar die spiraal koeling, maar die lijkt mij wat ingewikkelder om te maken.

Die spiraal kun je ook gewoon kopen. en is meestal ook nog een goedkoper. Vervolgens schuif je spiraal om de motor heen en kan je hem aansluiten.

Maar waarom ga je je regelaar niet koelen die is meestal nog gevoeliger voor hitte als de motor.

hallo

deze regelaar kan men niet koelen

P1001_1-8400.jpg

de fed's staan recht op en ze staan in groepjes van 2 en 3
deze kopen zijn allemaal hot terwijl je vaart
een groep heeft een + potentiaal het andere een -
de koelvin zit op de fed's met een rubbertje er tussen om ze onderling te isoleren
het zou kunnen door er buisjes door te solderen maar dan geeft het doorstromende water een klein beetje kortsluiting
en de buisjes zouden op bepaalde plaatsten moeten doorgezaagd worden
en met siliconen slang terug verbonden
en dat zie ik nu echt niet gebeuren

zoals ik kon tellen zit je met een 3.3 accu ongeveer op 15 minuten
de spiraal kan je kopen en er rond zetten alle beetjes helpen
maar hoe warm was je motor????
want 40° kan je ook reeds niet meer vast houden en een motor mag max 75° hebben en dat is reeds heeeeeeeeel heet

groetjes raf

bedankt voor de info Raf, ik houd het dan maar bij een simpele spiraal koeling voor alleen de motor.
de motor werd tijdens de eerste aantal keer varen wel redelijk heet, exacte temperatuur zou ik niet weten.

Ik neem aan dat je met een 3.3 accu 3.3 volt bedoeld of..?

hallo

volt nee met 3.3 worden de amperes aan gegeven
je hebt immers een motor van 7.2 volt
dus een accu met 7.2/3.3 is een 7.2 accu met 3.3 amperes
sanyo heeft goeie 3.3 amperes maar LYON (dat is een merk)gaat maar tot 2.2 daar de rest waarscheinlijk er wel IN maar niet UIT gaat
er bestaan nieuwe type accu's die geen geheugen hebben en ook haast geen verlies
ze bestaan in a en c type cellen maar de max is weer 2.1 varta of 2.2 LYON
deze cellen hebben we nu reeds 1 jaar in gebruik en ze zijn geweldig
na 4 maanden de zender aan zetten en ze zijn nog steeds bijna vol
terwijl bij een andere cel na 14 dagen reeds leeg was

groetjes raf

oke bedankt voor alle info.

maakt het verder nog uit of het nimh of nicad is (kunnen deze allebei in combinatie met mijn motor/regelaar/lader etc?)

hallo

of je nog nicad kunt kopen ????
meer als 1.2 in een c type cel zal eerder nimh zijn
voor de regelaar is er geen verschil
voor de lader is het zo dat een nimh wat laden betreft gevoeliger is
normaal slaat een nimh regelaar ietsje vroeger af

groetjes raf

Raf,
ik vaar met de standaard 600/19 motor en met de standaard schroef, een 2-blads.
Bij robbe raden ze een 7-cel's accu aan.

Hallo RF26,

De robbe motor is niks mis mee, als je die van borstelkoeling en mantelkoeling voorziet, zal die best lang meegaan.
Zeven cellen is een goede aanbeveling, anders wordt het zo'n slome boel met zo'n relatief grote romp (met betrekking tot de aandrijving, dan).
De standaard robbe schroef is ultieme bagger, om het eens bot te zeggen, neem een Graupner 2318.36 of 2318,37,5 uit de K-serie Hydroprops en je zult verbaasd staan over het verschil in snelheid.
De 37,5K alléén gebruiken als je de motor hebt voorzien van koeling, anders krijg je temperatuursproblemen.

Als je op 8,4V gaat varen is het verstandiger om én borstelkoeling én volmantelkoeling te gebruiken, de boel wordt namelijk nogal heet.

Hier een voorbeeld van een eenvoudig te maken (zeer effectieve) volmantelkoeling:
full

Als je een beschrijving en foto's wilt, PM me dan even je mailadres, dan kan ik ze sturen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem aan, dat je de Rookie 25 1-8401 in de boot hebt?

In dat geval heb je niet veel marge voor gekke dingen, ik zou een klein computer ventilator op het koelichaam laten blazen, of domweg een grotere of watergekoelde regelaar nemen...

Groeten, Jan.

hoi Jan,

bedankt voor alle info. Ik zou graag een paar foto's van die koeling willen ontvangen.
En wat raad jij dus aan wat betreft de accu? 8.4V nimh of NiCad?

alvast bedankt!

hoi Jan,
bedankt voor alle info. Ik zou graag een paar foto's van die koeling willen ontvangen.
En wat raad jij dus aan wat betreft de accu? 8.4V nimh of NiCad?
alvast bedankt!

Nicads zijn bijna niet meer te krijgen, als je ze kunt vinden en ze zijn niet jaaaaaren oude voorraad, neem dan de Sanyo 2400, naar mijn mening de beste NiCads ooit.

De NiMH van tegenwoordig zijn over het algemeen bagger; uizonderingen als b.v. Vapex daargelaten.
Ze zijn wel onderhoudsgevoelig en willen goed behandeld worden anders is het gauw gebeurd...

Ik vaar sinds kort op Lipo's en ik ben daar erg tevreden over.

Nadeel is, voor de Florida, het voltage; 2S (7,4V) is wat laag en 3S (11,1V) is niet erg gezond voor de motor.

Groeten, Jan.

oke en wat is de vaartijd van zo'n sanyo dan?
ik heb net even op de site van quartel gekeken en daar zie ik een 8.4V 4500mAh nimh accu van Orion staan. Is dit wat (vaartijd, kwaliteit, etc)? En ik moet denk ik zowiezo een nieuwe lader kopen voor een nimh pack? heb nu een Robbe Lader 2.

Laatst bewerkt:
Hey,

ni-cd accu's kun je nog bij conrad kopen:p

ik zou zelf niet gaan tobben met die ni-cd's en lekker ni-mh nemen, ni-cd accu's hebben last van het geheugeneffect, dat betekent dat je ze altijd helemaal moet leegtrekken voordat je ze gaat laden anders gaan ze kapot.

ni-mh heeft als groot voordeel tegenover ni-cd dat ze lang hun spanning behouden en daarna als ze leeg zijn in 1 keer inkakken. ni-cd gaat geleidelijk leeg, dat betekent dat je boot aan het einde voor geen meter meer vooruit zal gaan en aan het begin lekker gang heeft. ook ga je met 2400mah geen 15 minuten halen, als je voor ni-mh kiest kun je een veel grotere capaciteit kiezen.

ni-mh heeft ook zijn nadelen, zo gaat ze kapot als je ze niet warm van de lader vaart en als je ze zodra ze inkakken nog te lang gaat belasten. ook heb je een lader nodig met deltapeak afslag. nu is het tegenwoordig wel moeilijk om een lader te vinden die geen ni-mh kan laden.(tenzei je een lipolader hebt natuurlijk)

ik zelf gebruik vappextech accu's, ik ben er dik tevreden over en ze leveren goede prestaties onder de omstandigheden waar ik ze nu voor gebruik.(zeer zware belasting)

ik zou ook kijken naar een andere lader als ik jou was, de robbe lader 2 werkt met een timer van 40 minuten maar het is niet gezegt dat je accu dan ook vol is. een lader met deltapeakafslag kun je tegenwoordig voor een prikkie van marktplaats afhalen omdat iedereen nu aan het overstappen is op lipo.

hoe lang je kunt varen kun je makkelijk zelf uitrekenen, hij trekt 12 ampere in een uur en je accu kan er 2,4 in een uur leveren.

2.4/12*60=12 minuten

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Back