welke electro???

Lees je eigen berichten maar eens goed door, vooral je tweede. Ik heb hem nog extra gecopieerd vijf berichten hierboven. Blijkbaar lees je alleen datgene wat je wilt lezen. Dat blijkt ook wel uit hetgene wat je hebt gecopieerd uit dat artikel waar je 1 zin uit zijn verband haalt hem je eigen zienswijze te bekrachtigen. Je hebt mijn intelligentie niet beledigd lol. Je zet jezelf alleen maar voor schut hiermee.
dit?:
"(jonge) heer... met meer vermogen ga je sneller dan met minder vermogen. op snelheid win je. als je dat niet kan controleren, is dat een probleem van de bestuurder, niet van je materiaal. je kan met een 4.5T net zo snel een bocht pakken als met een 9.5T. daar is geen verschil tussen, een 4.5T zal gewoon sneller kunnen optrekken en een hogere snelheid halen, waardoor je dus sneller kan zijn. (als je het vermogen aankan, maar again... dat is de bestuurder die daar verantwoordelijk voor is, niet de auto/motor)"
ik lees hier enkel dat daar staat dat een 4.5T sneller is dan een 9.5T. en dat, als dat niet zo is, het niet aan de auto ligt of de motor (want de auto blijft hetzelfde). waar lees jij: de auto en afstelling bij de 2 motoren is anders waardoor dat je met 9.5T sneller gaat?
nergens beweer ik dat dat onbelangrijk is.
Ik ga er wel vanuit (wat zo hoort in een vergelijking) dat de andere parameters dan waarmee je aant vergelijken bent, dezelfde blijven (dus auto/afstelling/...)
Net dat laatste is iets wat jij blijkbaar niet kan vatten... als je appelen met peren gaat vergelijken kom je nergens. Vandaar dat ik liefst een degelijke vergelijking opzet.

:bday::bday::bday: Eindelijk :bday::bday::bday:

Zou dit allemaal maar heel aandachtig lezen, kun je misschien nog véél van leren.

Maar allez, om de discutie dan te beeindigen:
Geef de heer Rheinard twee auto's, één met een 9.5 en één met een 4.5, laat hem zelf de setup bepalen en laat hem dan met de auto's rijden.
Bekijk dan de rondetijden en met welke motor zal hij de snelste zijn denk je.
Op een kleine indoorbaan zal het misschien maar 1 a 2 tienden schelen maar de 4.5 zal de snelste zijn.
Op een grote buitenbaan zal het verschil 0.5 tot 1 sec (misschien zelfs meer) zijn ten voordele van de 4.5.

Nu geld dit voor de de heer Rheinard en niet voor de doorsnee piloot (en zeker niet voor de beginnende piloot) dus is hier de piloot de bepalende factor.

MJ

Klopt...in theorie.

Plaatst dezelfde twee auto's in een wedstrijd. De 9.5t met dezelfde afstelling in een 9.5t wedstrijd en de 4.5t met dezelfde afstelling als de 9.5t in de modified wedstrijd en dan zal blijken dat als je de tijden vergelijkt de 9.5t wellicht betere ronde tijden heeft. Waarom? omdat je met modified juist downforce wilt hebben dus je kap anders zal zijn dan in stock waar te veel downforce je juist tegenhoud en vice versa, je chassis anders is afgesteld in modified dan in stock. Ga je met een stock afstelling en kap modified wedstrijd rijden dan zul je ongetwijfeld de apexen missen waar de andere auto's deze wel met meer snelheid kunnen nemen. Ik ga er vanuit dat je wedstrijden wilt WINNEN, dat betekend dat je bepaalde risico's gaat nemen. Vandaar dat je je afstellingen zult moeten veranderen om die risico's zo klein mogelijk te houden.

Ik heb reeds meerdere berichten geleden aangegeven dat het theoretisch leuke is dat marc een beter rondetijd zal neerzetten met een 4.5t als met een 9.5t met hetzelfde chasis. Verder heb je daar in de praktijk helemaal niets aan. Probeer het in wedstrijd verband en bekijk de rondetijden nog eens. Wel vanuitgaande dat hij een wedstrijd wilt WINNEN. Dat betekend dat je met hogere snelheden de bochten ingaat want je gaat in een wedstrijd niet 10 meter eerder gas los laten om dan even snel door de bocht te gaan als een 9.5t. Je zult dit dus met een stock instelling niet redden en je zal dus de APEX voorbij gaan. Je neemt dus meer risico's . Dit resulteerd automatisch in hogere rondetijden waarbij je bij de 9.5t wel alle apexen kunt nemen wat resulteerd in lagere ronde tijden. Het verschil zou kunnen zijn dat de 9.5t in dezelfde auto en afstelling snellere rondetijden heeft dan een 4.5t. In wedstrijd verband.... niet als hij relaxed even een paar rondjes gaat rijden en 10 meter van te voren zijn gas los laat voor een bocht. Lekker belangrijk.....

zoals ik al zei... hij heeft gelijk.....gewicht voorop het chassis plakken geeft ook meer stuur...en maakt de wegligging en stuur veel beter.

ps: EZ je gaat uit van twee verschillende auto's. Dat was niet het uitgangspunt. Het uitgangspunt was dat iemand met dezelfde auto en afstelling sneller was met een 4.5t dan met een 9.5t.

Laatst bewerkt:
ps: EZ je gaat uit van twee verschillende auto's. Dat was niet het uitgangspunt. Het uitgangspunt was dat iemand met dezelfde auto en afstelling sneller was met een 4.5t dan met een 9.5t.

Is het niet zo dat (bij dezelfde spanning) een motor met minder turns meer vermogen heeft? Je zegt dat een 9.5T sneller uit de bocht is, maar als je de 4.5T lichter vertand zou deze toch sneller moeten zijn?
Begrijp me niet verkeerd, ik geef je geen ongelijk, gezien ik van wedstrijden neits af weet, alleen wat ik in dit draadje heb gelezen gaat een beetje tegen m'n gevoel in, vandaar dat ik even vraag. :)

Wat je aangeeft klopt helemaal :). Een 4.5t is sneller dan een 9,5t. Theoretisch.

Over dat de 9.5t sneller is uit de bocht heb ik niet aangegeven. Je moet het ook zien in het totaal beeld. Zoals ik aangeef zijn er meerdere factoren die rondetijden bepalen. Een 4.5t is sneller maar de afstelling van de auto dient ook veranderd te worden en zal ook kritischer zijn, zij het afstelling van het chassis of keuze in kap etc etc. Daar gaat/ging de discussie over.

Voor je gevoel ga je met een 4.5t sneller, als je dan naar de rondetijden kijkt zal blijken dat er niet veel verschil zal zijn, of zelfs langzamer. Waarom? omdat je alle rijlijnen in de bochten (apex) verkeerd neemt met een stock instelling waardoor je uiteindelijk hogere rondetijden maakt. Rondetijden gelden, niet het feit dat je met een 4.5t iemand voorbij knalt op het rechte stuk en dan de apex helemaal verkeerd neemt waardoor je de opeenvolgende bocht ook weer verkeerd neemt etc etc.

Dat marc met twee verschillende auto's en dus afstelling sneller met de 4.5t is dan met de 9.5t is logisch. Maar dan heeft hij twee verschillende afstellingen voor alle twee de applicaties. Dat is niet het uitgangspunt van deze toch ietwat verhitte discussie ;).

In trainingen zal dit best het geval zijn dat hij met dezelfde auto sneller is.
Heb je 1 auto met 1 afstelling en vervang je alleen de motor dan zul je zien dat het verschil in afstelling daadwerkelijk uitmaakt. naast het feit dat je de tandwielverhouding moet wijzigen, zijn caster, camber, droop, schokbrekers, keuze in kap etc etc zijn allemaal factoren die anders zijn of kunnen zijn in stock en modified. In wedstrijden zul je dit merken omdat er dan nog een factor aanwezig is en dat is meer psychologisch zoals spanning, het willen winnen etc etc. Je kan dan zeggen " dan laat ik eerder het gas los voor een bocht, dan ben ik toch nog sneller dan een 9.5t" Tja, ondertussen wordt je wel ingehaald door andere rijders die hun auto wel voor modified hebben afgesteld en dus een hogere bochtensnelheid hebben. Dat wil je dus niet en dus ga je risico's nemen met te hoge snelheden. Je zult zien dat je rondetijden hoger zullen zijn.

Trainingstijden zijn leuk als indicatie en tja dan zal hij met een 4.5t sneller zijn dan met een 9.5t, het feit is dat de wedstrijdtijden gelden en dat betekend dat je daadwerkelijk wel wat moet veranderen aan de auto wil je fastoenlijk door de bochten gaan en kans hebben op een leuke positie.

Het is dus niet zo dat het alleen de rijder is die een bepalende factor is. Je moet die snelheid wel kunnen controleren en dat doe je ook d.m.v. afstellen en keuze in kap, naast het vele trainen natuurlijk.

Ik probeer een wat genuanceerder beeld te geven van het geheel dan het feit van iemand is sneller met een 4.5t dan met een 9.5t met dezelfde auto. Dat kan kloppen.... maar niet in wedstrijden en daar wordt het toch bepaald. :)

Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat (bij dezelfde spanning) een motor met minder turns meer vermogen heeft? Je zegt dat een 9.5T sneller uit de bocht is, maar als je de 4.5T lichter vertand zou deze toch sneller moeten zijn?
Begrijp me niet verkeerd, ik geef je geen ongelijk, gezien ik van wedstrijden neits af weet, alleen wat ik in dit draadje heb gelezen gaat een beetje tegen m'n gevoel in, vandaar dat ik even vraag. :)
klopt. maar in de praktijk heeft een 4.5T zoveel vermogen dat je als bestuurder misschien TEveel gas geeft, waardoor je wheelspin krijgt en dus inefficient. ik denk dat 2wd's punt is dat een 9.5T nog vermogen genoeg heeft, maar omdat het eenvoudiger te doseren is (daar tussen 0 en 100% een minder grote marge is bij een 9.5T), je minder snel fouten maakt en dus op die manier sneller kan zijn. EZ en mijn punt is inderdaad wat jij zegt, maar daar ga je dus wel uit van het feit dat je je auto nog kan controleren met zoveel vermogen. meer vermogen is moeilijker controleerbaar. it's a thin line... ;)

<snip>
Voor je gevoel ga je met een 4.5t sneller, als je dan naar de rondetijden kijkt zal blijken dat er niet veel verschil zal zijn, of zelfs langzamer. Waarom? omdat je alle rijlijnen in de bochten (apex) verkeerd neemt met een stock instelling waardoor je uiteindelijk hogere rondetijden maakt. Rondetijden gelden, niet het feit dat je met een 4.5t iemand voorbij knalt op het rechte stuk en dan de apex helemaal verkeerd neemt waardoor je de opeenvolgende bocht ook weer verkeerd neemt etc etc.
<snip>
je hebt inderdaad gelijk... maar dit is een psychologisch spelletje in praktijk (en dus weer de bestuurder)
waar ik het niet mee eens ben is het geknipte stuk uit je reply. Waarom is het volgens jou ONMOGELIJK om met een 4.5T je bochten JUIST te nemen? Je kan toch ook "trager" rijden met een 4.5T, of vroeger remmen, zodat je je bochten WEL juist neemt? je zegt hier precies dat dit gewoon onmogelijk is. Volgens mij ligt het aan de bestuurder als ie zijn bochten niet goed pakt (en niet aan de motor)

heren heren heren .
ik krijg hier een beetje de indruk dat de topic starter niet meer geholpen is door dit
welles niettus gedoe.

soms is het beter niks te zeggen en en wel te weten .

groeten wiebe,mod.

lees mijn hele bericht nog maar een keer, het is genuanceerder dan datgene wat je geknipt hebt. Het is niet onmogelijk om de bocht goed te nemen met een 4.5t. De afstelling van de auto zal dan wel anders moeten zijn dan in een stock instelling wil je kans hebben op een leuke positie tijdens een wedstrijd.

Mensen zijn geen robots en dus is een psychologische factor altijd aanwezig, zelfs bij hele goede rijders en zeker in wedstrijden waar de belangen hoog zijn. Die belangen zijn voor mij als gemiddelde rijder bijvoorbeeld dat ik op de eerste plaats wil staan tijdens de lokale club competitie in een stock klasse. Bij een hele goede rijder zal dit zijn dat als je niet goed presteerd in een modified klasse dat je sponsors weg gaan of je aanzien verminderd etc etc. De belangen zijn anders maar voor de individu niet minder belangrijk. Dat uiteindelijk maakt het verschil. Dus als je denkt de wedstrijd niet te gaan winnen dan ga je meer risico's nemen. Dit is een volkomen natuurlijke reactie maar hierdoor ga je je zelf meer kans toebedelen om meer fouten te maken. Deze fouten kosten tijd en dus rondetijden en dus je positie. Dan zal blijken , zeker op kleine circuits dat de keuze van je auto wel degelijk van invloed is, naast het feit van snellere motoren maakt je sneller.

Wat je aangeeft klopt helemaal :). Een 4.5t is sneller dan een 9,5t. Theoretisch.

Over dat de 9.5t sneller is uit de bocht heb ik niet aangegeven. Je moet het ook zien in het totaal beeld. Zoals ik aangeef zijn er meerdere factoren die rondetijden bepalen. Een 4.5t is sneller maar de afstelling van de auto dient ook veranderd te worden en zal ook kritischer zijn, zij het afstelling van het chassis of keuze in kap etc etc. Daar gaat/ging de discussie over.
:)

Oke, Ik snap hem nu. sorry voor het off-topic, maar 't is me nu iig duiderlijk. :) kan er op zich ook wel in komen, als je een chassis hebt welke het vermogen van een 4.5T niet aan de grond kan brengen zal het denk ik inderdaad geen verschil uitmaken of je een 9.5 of een 4.5 gebruikt.
Maar goed, genoeg hierover ja. back on topic. :D

Wat mij betreft mag dit topic worden gesloten. Discussie is toch eindeloos en ik ben weer wat verder geholpen. Indien ik nog iets meer wil weten open ik een nieuw topic.;)

Thanks and case closed.

Back