welke esc in 450 hughes 500

Hallo,
Wie kan me een goed advies geven?
Ik ben mijn kds450-c in een hughes 500 schaal aan't inbouwen.
Nu wil ik een andere esc omdat ik de 40amp kds niet helemaal vertrouw.
Mijn setup is als volgt:

Turnigy typhoon 2215 3550kv motor, 11T pinion.
Swashplate serv. Hitec hg-65 mg
Kds 800 gyro, kds n590 tail servo.
Ar 8000 ontvanger.
Flightmax 3s 30c 3000mah lippo.

Volgens HK. is 40 amp esc voldoende voor de bovengenoemde motor.
Is het niet verstandig om wat overcapaciteit te hebben?
Wat kunnen jullie me aanraden.
Budget rond de 60 euro.

Alvast bedankt!
Henri.

Laatst bewerkt:
Beste Henri,

Er vanuit gaande dat de informatie op HK klopt, is het maximale amperage van de motor 28.
Gezien deze informatie van de gebruikers komt en niet van henzelf zie ik een goede kans dat dit zo is :)
Dit kan inderdaad betekenen dat je uitschieters krijgt, maar daar zal de 40 amp esc prima mee om kunnen gaan.

In de onderstaande gebruikerservaringen is ook te lezen dat een 40 amp ESC koel blijft met deze motor op 3s.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes met het bouwen!

Een elektromotor motor verbruikt stroom naar belasting met schaalvliegen zal je toch niet in de buurt komen van het maximum.

Align levert een 35a esc bij een 450 kit met 450mx motor:
Input voltage: DC 7.4-14.8V 2-4cell Li-Po
Max continuous current: 46A/68A(5sec)
Max output power: Approx. 500w/730W(5sec)
kV value: 3400kV
Dimension: spindle 3.5x29.2x38mm
Weight: Approx. 83g

Misschien is zo'n align esc, RCE-BL35X, wel een betere oplossing. Van wat ik heb gezien op een 450 en 250 heeft die ook een goede softstart. Of anders bv een hobbywing pentium/platinum bijvoorbeeld (ivm je budget kan je ook bij bv rc711, ebay, etc kijken; bij die eerste kan je in euro's afrekenen en kost zowel de motor als de esc 35,-. - verder niet anders dan iets kopen bij HK wat betreft (kans op) inklaring enzo)

HK esc's zullen over het algemeen wel werken maar met name het starten en de governor functie zal vaak wel te wensen over laten. Ik vlieg er zelf ook wel modellen mee en dat is mijn ervaring wat dat betreft. Het is dan ook wel verstandig voor een 40a te gaan voor het geval ze wat overgewaardeerd zijn.

Alvast bedankt voor jullie advies,

Wat bij mij door het hoofd gaat is dat de koeling in zo'n schaalromp
Niet optimaal is en dat mijn kds esc aardig warm werd.
Ik dacht nu als ik in esc neem van bv 55 of 60 amp dan dan word die minder belast en daarnaast hebben ze in het algemeen een iets hoger koeloppervlak.
Zelf zag ik net een55 amp esc van scorpion van rond de 60 euro bij hobbym...c, heeft hier iemand ervaringen mee? de govener wilde ik niet gebruiken.

[155308] motor-voor-450-welke-goed-2
Brutus/Bert vliegt z'n 4-blads 450 bo-105 met een align 35a esc en een kds motor, ik denk tenminste dat dat nog de actuele setup is.

Het voornaamste punt is denk ik dat je er verder een efficiente setup van maakt zodat je niet de throttle op 50 a 60 procent hebt maar meer rond de 80 a 90 bijvoorbeeld.

Ik had een 45a v2 scorpion op m'n 450 met lineaire bec, dat wil je sowieso niet ivm warmte, en dat werkte wel oke met een aparte bec maar voor het geld heb je wel betere. De 55 kan wel anders zijn wat dat betreft maar persoonlijk zou ik dan zo'n hobbywing aanbevelen omdat ik wel tevreden ben over de 60a platinum pro op m'n compass.

Laatst bewerkt door een moderator:
Cris bedankt voor de tip, de reviews van de hobbywing zien er goed uit en de prijs is ook goed.
Via e-bay in duitsland 45 euro.
Ok ga hem proberen.
Bedankt allen voor de info!

[155308] motor-voor-450-welke-goed-2
Brutus/Bert vliegt z'n 4-blads 450 bo-105 met een align 35a esc en een kds motor, ik denk tenminste dat dat nog de actuele setup is.

Nee, is niet meer de actuele set-up.
Origineel wel, KDS motor 3500 kV met 10 tands pinion, en analoge servo's op de swash, Align ESC in governor mode @ plm 65%, en de BEC in de ESC gebruikend, ging dat UITSTEKEND. ESC werd plm 40 graden (gemeten met infrarood thermometer)
Helaas liep die motor in elkaar, en de vervanger is een Align 3500 kV motor. Die loopt veel mooier, maar door de dikkere as kan ik niet lager gaan dan 12 tands pinion, daardoor moest de throttle waarde naar beneden, en nu begint de regelaar warm te worden, tot ongeveer 50, 55 graden. Naar mijn idee te veel voor het mooie, maar tot nog toe begint er niks te roken of te stinken.... :D

Ik vermoed, dat je in een schaalheli met 3500 kV een 10 tands pinion MOET gebruiken, en dat analoge swash servo's aan te raden zijn, als je geen achterlijk zware regelaar wilt gebruiken. Met 12 tands pinion zul je al naar de 2800 kV willen, en zo verder. Je wilt namelijk niet hogere toerentallen draaien dan absoluut noodzakelijk. Ik zit rond of ruim onder de 2000 RPM.
Met een 450 schaalheli van rond de 1.2 kilo trek je dan ongeveer 180 Watt continue, afhankelijk van de gebruikte bladen.

Het advies van analoge servo's komt dit keer eens niet vanwege dat ik zogenaamd zo "anti-modern" ben (wat heus wel wat meevalt :D ) maar omdat o.a. Student regelmatig rapporteert dat hogere ontvangerstromen voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor warmteontwikkeling in de ESC. Ik weet dat niet, heb nog niet met een aparte BEC gevlogen.

De keuze voor goede bladen is erg van invloed op het geheel en uit ervaring kan ik melden dat de semi-symetrische Spinblades echt UITSTEKEND voldoen in een 450 size schaalheli (scheelt minimaal 20% vermogen). In elk geval met meerbladsrotors wel....

Of je voor een E-stab werkelijk digitale servo's nodig hebt weet ik niet, heb ik geen ervaring mee. Als je met de hand stuurt, heb je in elk geval aan analoog onder de swash absoluut voldoende, dus zou zo'n E-stab voor schaaldoeleinden ook gewoon moeten toekunnen met analoogjes...
Nogmaals, dat weet ik niet zeker, heb het nooit kunnen (of willen) testen.

Tip voor de 450 schaalheli in het algemeen en de meerblads in het byzonder: gebruik ingekortte Blade mCPx hoofdbladen als hekrotorbladen, en een goede gyro in rate mode, dat voorkomt verrassingen.
Governor mode is aan te raden, een schaalheli vliegt zoveel prettiger als het toerental constant blijft....
Ga door roeien en ruiten om het gewicht te beperken, iedere bespaarde gram verbetert het vlieggedrag merkbaar.

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok bert,

De motor die ik gebruik word volgens verschillende forums meer in schaalheli's gebruikt met een 11 T, en daarom met een lagere throttle een warmere esc vandaar de vraag of een esc met overcapaciteit aan te bevelen is. Wat betreft de half symetrisch bladen van spinblades daar hoor ik ook positieve dingen over bij schaal vliegen lagere throttle en langere vliegtijden.
En ja gewicht in een gevecht, ik vloog met ee 2200mah lippo en ruim 100 gram lood in de neus daarom heb ik nu 3000 mah lippo's besteld, ze zijn ruim 100 gram zwaarder dan kan er lood uit en het extra gewicht van mn lippo word dan gecompenseerd met extra accu vermogen.
Al met al ga ik toch een 60 amp regelaar er in zetten en we proberen het uit.
Mooie hobby hebben we, niets is standaard en blijven zoeken naar de juiste setup.
Bedankt voor de info.

Welke motor (merk, type) je moet hebben weet ik niet. Wat ik wel weet (uit ervaring) is dat 3500 kV met een 10T pinion al eigenlijk teveel van het goede is, qua toerental.
3200 kV met 10 of 11 tanden zou beter moeten gaan qua regelaar opensturen.
Vrijwel iedereen op de amerikaanse fora vliegt met achterlijk hoge toerentallen, meestal alleen omdat de tail het anders niet houd.

Dat is bij 450 size schaalheli's vaker een probleempje, die hekrotor is voor 3D ontworpen en komt vaak alleen goed tot zijn recht bij hoge toerentallen en niet te hoge diskloading. Vandaar de tip om ingekorte mCPx bladen te gebruiken, ik meen dat ik ze op 58 mm ingekort had (ben nu niet thuis, dus kan het niet nameten), dan stuurt de staart ook met lage toerentallen fenomenaal goed. Zit je dus in geval van 3500 kV weer met die ESC die te ver geknepen moet worden.

Mijn Align motor heeft een 3.5 mm as, en dan is 12 T het kleinste voor zover ik weet. Dus ik wil OF naar een 3500 kV motor met 3 mm as terug, of een motor met lagere kV waarde.
Helaas geeft men zelden of nooit een bruikbaar vermogen op, maar in principe moet je met een motor die 300 Watt continue aan kan, reeds ruim voldoende hebben, en dan moet een ESC van 35 A ook geen probleem zijn.
Verbruik je meer dan 200 Watt in hoover, dan zul je terug naar de bouwtafel moeten, want dan zit er stomweg iets mis in je bladkeuze, je afstelling (riemspanning is een grote killer hier, vooral met de hooggeplaatste hekrotors zoals in Huey en BO 105) of je toerental.

Je heli balanceren met extra accucapaciteit is niet het beste wat je kunt doen. Beter dan lood, dat wel, maar het gaat nog véél beter als je gewicht uit die staart weet te halen. Alles telt: ik heb alle overtollige materiaal uit de staartboom verwijderd, en dat merk je. Ik gebruik de goedkoopste hekrotor, want die is van plastic, en neem van mij aan dat de heli meer profijt van gewichtsbesparing heeft, dan last van een "goedkopere" hekrotor. Een goedkope hekrotor met ingekorte mCPx bladen stuurt op lagere toerentallen sowiso al beter dan een Align hekrotor met originele bladen.
Hekservo onder de staartboom weghalen en helemaal voorin in de neus hangen scheelt ook al een hoop, en bijvoorbeeld je ESC en gyro zo ver mogelijk naar voren halen doen net dat laatste beetje.
Mijn BO105 hangt met een 2200 mAh Lipo min of meer in balans zonder lood (ligt de Lipo helemaal tegen de voorruit aan) en met 2600 mAh heb ik zelfs een halve cm speelruimte over v.w.b. de plaatsing van de accu.
Als je het niet redt, kun je bijvoorbeeld ook de stabilo helftjes (vaak van zwaar kunststof) van balsa namaken, scheelt ook zomaar 15 gram lood voorin.
Wat het scheelt: HeliArtist BO105 "normaal" gebouwd (dus hekservo onder de staartboom, electronica en accu op normale manier aan het frame gehangen, metalen hekrotor, romp zo uit de doos) tussen de 1400 (3000 mAh) en 1500 gram (5000 mAh, gebalanceerd en wel. Vliegtijd max 10 minuten en alles bloedheet.
Mijn BO105 (alles wat voorin kan, voorin, van de romp alle overbodige randjes en overtollig materiaal weggedremeld, plastic hekrotortje) weegt 1190 gram met 2200 mAh LiPo, 1220 gram met 2600 mAh. Vliegtijd met de KDS motor moeiteloos 7.5 minuut met reserve en alles redelijk koel.

Da's allemaal niet om je er van te overtuigen mijn set-up te gaan gebruiken, maar gewoon om wat vergelijkingswaarden te hebben.

Groet, Bert

Back