[155308] motor-voor-450-welke-goed-2
Brutus/Bert vliegt z'n 4-blads 450 bo-105 met een align 35a esc en een kds motor, ik denk tenminste dat dat nog de actuele setup is.
Nee, is niet meer de actuele set-up.
Origineel wel, KDS motor 3500 kV met 10 tands pinion, en analoge servo's op de swash, Align ESC in governor mode @ plm 65%, en de BEC in de ESC gebruikend, ging dat UITSTEKEND. ESC werd plm 40 graden (gemeten met infrarood thermometer)
Helaas liep die motor in elkaar, en de vervanger is een Align 3500 kV motor. Die loopt veel mooier, maar door de dikkere as kan ik niet lager gaan dan 12 tands pinion, daardoor moest de throttle waarde naar beneden, en nu begint de regelaar warm te worden, tot ongeveer 50, 55 graden. Naar mijn idee te veel voor het mooie, maar tot nog toe begint er niks te roken of te stinken....
Ik vermoed, dat je in een schaalheli met 3500 kV een 10 tands pinion MOET gebruiken, en dat analoge swash servo's aan te raden zijn, als je geen achterlijk zware regelaar wilt gebruiken. Met 12 tands pinion zul je al naar de 2800 kV willen, en zo verder. Je wilt namelijk niet hogere toerentallen draaien dan absoluut noodzakelijk. Ik zit rond of ruim onder de 2000 RPM.
Met een 450 schaalheli van rond de 1.2 kilo trek je dan ongeveer 180 Watt continue, afhankelijk van de gebruikte bladen.
Het advies van analoge servo's komt dit keer eens niet vanwege dat ik zogenaamd zo "anti-modern" ben (wat heus wel wat meevalt

) maar omdat o.a. Student regelmatig rapporteert dat hogere ontvangerstromen voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor warmteontwikkeling in de ESC. Ik weet dat niet, heb nog niet met een aparte BEC gevlogen.
De keuze voor goede bladen is erg van invloed op het geheel en uit ervaring kan ik melden dat de semi-symetrische Spinblades echt UITSTEKEND voldoen in een 450 size schaalheli (scheelt minimaal 20% vermogen). In elk geval met meerbladsrotors wel....
Of je voor een E-stab werkelijk digitale servo's nodig hebt weet ik niet, heb ik geen ervaring mee. Als je met de hand stuurt, heb je in elk geval aan analoog onder de swash absoluut voldoende, dus zou zo'n E-stab voor schaaldoeleinden ook gewoon moeten toekunnen met analoogjes...
Nogmaals, dat weet ik niet zeker, heb het nooit kunnen (of willen) testen.
Tip voor de 450 schaalheli in het algemeen en de meerblads in het byzonder: gebruik ingekortte Blade mCPx hoofdbladen als hekrotorbladen, en een goede gyro in rate mode, dat voorkomt verrassingen.
Governor mode is aan te raden, een schaalheli vliegt zoveel prettiger als het toerental constant blijft....
Ga door roeien en ruiten om het gewicht te beperken, iedere bespaarde gram verbetert het vlieggedrag merkbaar.
Groet, Bert