's Winters ben ik niet zozeer gehinderd door de koude op 't plein maar door het vocht. Sowiezo ga ik niet vliegen beneden pakweg 6 graden.
Er valt massa's water naar beneden en de piste kan het allemaal niet slikken en loopt dus onder. Plus de toeganswegen zijn echte slijkpoelen geworden.
Als ik 's winters ga vliegen buiten (en de kansen daarop zijn schaars) dan is 't zaak van je lipo's VOOR je vlucht wat op te warmen. Tijdens de vlucht worden ze belast en worden ze tout cours warm en kan de buitenlucht eigenlijk geen kwaad.
Maar een koude lipo vol belasten (opstijgen) => dat heeft de chemie erin niet graag.
Je kunt een lipo verwarmer kopen. Of ik doe het anders: tijdens de rit naar het plein ligt mijn lipo koffer open aan de passagierszetel ter hoogte van de voetverwarming. Voetverwarming opzetten en ze worden opgewarmd
Daarna op het plein de koffer dicht en ze blijven wel een tijdje warm.
En ja, soms gaat er 1 in de broekzak. Zolang je geen kortsluiting kunt krijgen of iets scherp in de lipo kan scheuren (bvb een sleutel) kan dat eigenlijk geen kwaad.
I.v.m. lipo brand:
grootste gevaar is:
na een impact / mechanische beschadiging (val, scherp mes, crash)
na een kortsluiting (fiches verkeerd gemonteerd, beide kabels maken contact, ....)
Tijdens het laden!
Een lipo die spontaan ontbrandt heeft al een voorgeschiedenis gehad.
Er valt massa's water naar beneden en de piste kan het allemaal niet slikken en loopt dus onder. Plus de toeganswegen zijn echte slijkpoelen geworden.
Als ik 's winters ga vliegen buiten (en de kansen daarop zijn schaars) dan is 't zaak van je lipo's VOOR je vlucht wat op te warmen. Tijdens de vlucht worden ze belast en worden ze tout cours warm en kan de buitenlucht eigenlijk geen kwaad.
Maar een koude lipo vol belasten (opstijgen) => dat heeft de chemie erin niet graag.
Je kunt een lipo verwarmer kopen. Of ik doe het anders: tijdens de rit naar het plein ligt mijn lipo koffer open aan de passagierszetel ter hoogte van de voetverwarming. Voetverwarming opzetten en ze worden opgewarmd

En ja, soms gaat er 1 in de broekzak. Zolang je geen kortsluiting kunt krijgen of iets scherp in de lipo kan scheuren (bvb een sleutel) kan dat eigenlijk geen kwaad.
I.v.m. lipo brand:
grootste gevaar is:
na een impact / mechanische beschadiging (val, scherp mes, crash)
na een kortsluiting (fiches verkeerd gemonteerd, beide kabels maken contact, ....)
Tijdens het laden!
Een lipo die spontaan ontbrandt heeft al een voorgeschiedenis gehad.