Welke haarlak werk echt goed? Signum niet meer te koop bij de action...

135 voor delrin dus :) Dat begint te hechten bij 120 en 135 schijnt goed te zijn qua hechting.

Keramiek moet dan niet gepolijst zijn lijkt me. Wellicht een opgeschuurd spiegel. Ik heb nog een versleten liggen. Straks een de schuurtol erover.
 
135 graden, dat zijn nog eens temperaturen:eek: daar heb je best een serieuze printer / heatbed voor nodig. Print temp. 265/280 graden amai!

Om terug te komen op je vraag. Ik heb goede ervaringen met 3Dlac. Jammer dat de Signum niet meer te verkrijgen is dat werkte inderdaad ook goed.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook te proberen. Ik kan zo een spiegel voorzien hiervan. Is tenmiste goed hitte bestendig.
 
Kaptontape koop je op rol op Aliexpress of een chinese onlineshop.
Veel goedkoper dan dat je het in Nederland koopt.
Wij gebruikten het om de regelaars in te pakken, krimpkous schroeide weg.

Ik heb nog even gevraagd wat het nou voor keramiek is, het schijnt een soort poreus glas te zijn, corning vycor.

GJ
 
Dankje. Poreus is belangrijk. Ik heb een spiegel met korrel 60 opgeschuurd, maar dat helpt nog niet.
 
Na veel probeersels blijf ik problemen houden met ABS, het blijft lostrekken. Dunwandige prints zou super zijn, het liefste zonder brim oid. POM (Delrin) hecht gewoon niet en laat vrij snel volledig los. Temperatuur is het probleem niet (Bed kan tot 135 en de enclosure ook 50+). PLA delen in de printer begaven het zelfs ;) (Is allemaal PETG geworden nu). POM wil ik wel opgeven maar ABS moet toch echt gaan. Ik heb nog de volgende opties:
- ABS slurry nadeel is het nabewerken van de print, want het smelt aanelkaar
- Ander bed zoals bv LokBuild, BuildTak of de Cctree plaat. Veel opties, ook niet echt goedkoop dus welke???
 
Als je een glasplaat hebt op uw bed,in een potje abs met aceton oplossen en de glasplaat mee in smeren.
geeft een goede hechting.en het beste met abs is de ventilator uitshakelen.
 
Goedendag,

Geprint met ABS van het Poolse Devil design filament op 235 graden zonder brim op een perved bed.
0.35 laaghoogte!
2 perimeters van 0.6 mm is in theorie 1.2 mm maar feitelijk 1 mm dik.
91A054E4-A1FB-4D6A-9535-51720D263347.jpeg

2F2999E7-754E-4190-9E29-9D3ADB9BCBA1.png

Tja,het gewicht valt dan tegen he?
Heb deze drie delen gepint met het “gewone” STL bestand van de Sabre.
Zelf ben ik nogal verzot op het printen met ABS en zal mijn toekomstige ontwerpen van vliegende ABS modellen met 10,20 of zelfs met 30 % moeten vergroten als ik met 2 perimeters MOET printen.Wel valt er nog wat te experimiteren tussen een 0.2/0.4 nozzle met die 2 perimeters.EN de kunst van het weglaten van de interne delen
zal ook een uitdaging zijn.Maar kan prima opgevangen worden door die relatief dikke en erg sterke ABS wand van 2 perimeters versus de dunne PLA wand van 3Dlabprint.......

Ik ben er sterk van overtuigd dat die grotere dubbelwandige ABS modellen NIET te flexibel zullen zijn!
Wel is het belangrijk om voor toekomstige romp en vleugel delen “steunberen” in te tekenen (Notre Dame,Parijs)
Dat betekent dat men het printstuk met een scherp mes moet nabewerken.
En men moet er voor zorgen dat die steunberen OOK inwendig doorlopen om de inwendige structuur op spanning te houden.
Die inwendige steunberen moet men dus NIET wegsnijden!
Ze maken deel uit van het skelet van het vliegtuig model.
De opgebouwde spanning(door afkoeling)zijn dan een vervanging voor de “spieren” van het ABS model.

Groet:Robin
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer nu voor de laatste keer met enkelwandig dun (0.48mm) met ABS te printen. Ik heb een slurry gemaakt van ABS opgelost in MEK en dat lijkt goed (Benchy hechte perfect). Eens kijken of dit blijft hechten tot het eind....
 
De smurry werkt aardig, maar aan 1 kan trekt hij nog een fractie los. Dat is prima op te vullen tijdens het lijmen. Nu een nadenken of we een heel vliegtuig met zoveel gedoe willen printen.....
 
Is schoongemaakt met isopropyl alcohol, dus veel schoner kan niet. Ik denk dat een gladde spiegel gewoon niet genoeg hecht. De smurrie laag is ook erg flexibel als deze warm is dus de print trekt de laag makkelijk omhoog.
 
Kromtrekken van ABS komt door te veel koeling of eenzijdige koeling. Tocht kan ook een oorzaak zijn.
Kijk daar eens naar.
 
Er zit een kap om de printer heen waardoor ik tocht redelijk uit sluit. ABS krimpt gewoon nu eenmaal dus als je iets print zal dat ineen willen krimpen. Zolang het object laag is trekt het vooral haaks op het oppervlakte, dus dat kost weinig moeite om vast te houden. De hogere lagen koelen ook sneller vanwege de grotere afstand tot het printbed en krimpen met meer kracht. Hierdoor ontstaan en krachten haaks op het bed en dat is erg lastig vast te houden.

Print bed temperatuur staat op 100 graden. Ik heb ook 135 geprobeerd wat beter hecht, maar dan wordt het toch echt heel warm na een tijdje. Part koeling staat uit, Hotend koeling is minimaal (flow is niet te voelen met de hand).
 
Ik print op 90 en zie echt als die smurrie niet dik genoegd is in het potje dat je het er zo vanaf trekt en vervolgens als hij dikker is niet meer. Staat je part cooling uit. dat is bij abs niet nodig.
 
De print scheurt halverwege doormidden door de krachten van het krimpen. Ik geef ABS op als geschikt materiaal voor het printen van modellen. PETG met carbon moet het dan maar worden.
 
Hoi Herman ik heb zelf nog niet met ABS geprint maar heb je al geprobeerd het koel proces te beheersen.
Ik weet niet of je het al hebt gedaan maar misschien kun je het eens proberen door het elk uur een paar graden af te laten koelen
elk uur 5 of 10 graden of zo iets degelijks.
Zomaar een gedachte die bij me opkwam je probeert het printen zelf veel aandacht te geven maar iets dat veel krimpt moet je ook gecontroleerd laten afkoelen


Groet Jan
 
Back
Top