is dat niet meteen een grote stap van 130x naar 450 zou een 250 niet beter zijn? Maar aan de andere kant hoe groter meer stabiliteit. Maar als ik een align zou nemen dan kan ik een spektrum ontvanger erin zetten?
Nee... de 250 is een buitenbeentje in de hele reeks.
Als je het simpel bekijkt, dan zijn de 100~150 serie allemaal heli's die qua ontwerp nogal dicht tegen het speelgoed aan liggen (niet in de gordijnen vliegen, ik bedoel PUUR qua mechanisch ontwerp, dus een frame uit één gietstuk, simpel staartboompje met tailmotor etc etc).
De 250 is een volwaardig ontwerp met een opgebouwd chassis, motordrager, holle staartbuis met volwassen hekrotor mechaniek, vrije servo-keuze etc etc.
Waar een heli met toenemende afmetingen relatief (dus t.o.v. het rotordisk oppervlak) steeds lichter wordt, en omgekeerd met afnemende afmetingen steeds zwaarder, zit er in de schaal naar beneden toe een "knik" bij de 250 size.
De 250 is eigenlijk te zwaar voor het mooie, te krachtig gemotoriseerd, te giftig en "kritisch". Hierdoor is een klappertje snel gemaakt maar levert gelijk een hoop schade op.
Van bovenaf gezien: ga je van 450 naar 250 naar 150, dan is bij de 150 vanwege de andere constructie opeens een inhaalslag gemaakt, en vliegt de 150 nerveus maar overleeft een klapper behoorlijk goed.
Dus de stap van 150 of 130 in één keer naar 450, is een heel logische.
Groet, Bert