welke kiezen

ik wil kijken voor een andere heli maar ben er nog niet helemaal uit, ik heb nu een 130x waar we veel aanzitten te sleutelen. Nu wil ik voor een andere heli kijken zit alleen te twijfelen tussen walkera 120 of align 150. Zijn er mensen die beide vliegen of 1 van de 2 tot vergelijking van de 130x. Zou graag wat meningen willen horen zodat ik een goede keus kan maken.

Kijk voor een maatje groter.. 450+ ... Ik heb 130 gehad en heb 150 nu nog ... Is leuk voor indoor maar erg kostbaar ...450+ geeft je even meer heli..

Ik zou ook van het maatje afstappen en evt. naar een 450 toegaan. Ik heb zelf een 120 en moet zeggen dat ik daar in 2,5 jaar tijd weinig aan heb hoeven te sleutelen, maar er zijn hier op het forum ook mensen die regelmatig brokken hebben.

Ik zou naar een 450 gaan. ook al omdat je dan geen andere zender hoeft te kopen als je nu een spektrum hebt en bij de walkera en de align weer wel

is dat niet meteen een grote stap van 130x naar 450 zou een 250 niet beter zijn? Maar aan de andere kant hoe groter meer stabiliteit. Maar als ik een align zou nemen dan kan ik een spektrum ontvanger erin zetten?

250 is niet echt een beginners heli, en ja in een 450 kan je een spektrum ontvanger zetten. Hoeft niet perse align te zijn, er zijn meerdere merken met een 450 size.

is dat niet meteen een grote stap van 130x naar 450 zou een 250 niet beter zijn? Maar aan de andere kant hoe groter meer stabiliteit. Maar als ik een align zou nemen dan kan ik een spektrum ontvanger erin zetten?

Nee... de 250 is een buitenbeentje in de hele reeks.

Als je het simpel bekijkt, dan zijn de 100~150 serie allemaal heli's die qua ontwerp nogal dicht tegen het speelgoed aan liggen (niet in de gordijnen vliegen, ik bedoel PUUR qua mechanisch ontwerp, dus een frame uit één gietstuk, simpel staartboompje met tailmotor etc etc).

De 250 is een volwaardig ontwerp met een opgebouwd chassis, motordrager, holle staartbuis met volwassen hekrotor mechaniek, vrije servo-keuze etc etc.

Waar een heli met toenemende afmetingen relatief (dus t.o.v. het rotordisk oppervlak) steeds lichter wordt, en omgekeerd met afnemende afmetingen steeds zwaarder, zit er in de schaal naar beneden toe een "knik" bij de 250 size.

De 250 is eigenlijk te zwaar voor het mooie, te krachtig gemotoriseerd, te giftig en "kritisch". Hierdoor is een klappertje snel gemaakt maar levert gelijk een hoop schade op.

Van bovenaf gezien: ga je van 450 naar 250 naar 150, dan is bij de 150 vanwege de andere constructie opeens een inhaalslag gemaakt, en vliegt de 150 nerveus maar overleeft een klapper behoorlijk goed.

Dus de stap van 150 of 130 in één keer naar 450, is een heel logische.

Groet, Bert

Ik stond ook voor de keuze na de blade mcpx. Heb toen een blade 300x gekocht met kort daarop een Trex450 en nog ietsje later een Trex500.

Voor mij is die 300x weggesmeten geld geweest. Ik vlieg veel liever met de 500 en dan de 450. De mcpx vliegt ook vaak wanneer ik 's avonds snel even wat wil "spelen " vanop het terras.
De 300x is te groot om vlakbij gek te doen en te klein om veraf rustig rond te vliegen.

Enige reden waarom ik een 250 of 300 zou aanraden is het wennen aan de grootte en wanneer je beperkt bent aan vliegruimte.
Ik gebruik de 300 eigenlijk enkel nog om gewoon te worden aan FBL. Voorlopig zijn al mijn andere heli's nog met flybar.

Laatst bewerkt door een moderator:
als je dan een 450 wil... haal dan gewoon beter een 500.
Scheelt niet mega veel in size, maar vliegt veel mooier..en heb je later ook nog plezier van.

Bedankt voor de reacties dan kan ik me nu beter richten op een 450 size daar heb ik me nog niet zo in verdiept. Welk merk zouden jullie aanraden, flybar of flybarless. Ik ben nog niet bezig met hard 3D maar een roll en flip gaat al redelijk.

k ben van een v120d02s naar een 450 Plus DFC gegaan en dat was goed te doen.

Ik zou de 450 Plus sowieso aan willen raden:

T-REX 450 Plus DFC Super Combo - BTF (3GX MRS) RH45E hobbymaniac.nl

Is een stuk goedkoper als een 450 Pro, hetzelfde geld voor de onderdelen. Daarnaast is de 3GX MRs super simpel in te stellen en met enkel een satelliet te binnen met een spektrum zender. Hebt dus geen extra ontvanger nodig.

Heli vliegt super strak (stonden ze zelfs op de club van te kijken) en je kan heel eenvoudig de roll rate terug schroeven wat ideaal is om te beginnen met hoveren. Verder is de heli belt driven wat voor een beginner wat minder schade gevoelig is dan de torque tube van de pro.

Door de lagere prijs hou je mooi wat over om daarna naar een 500 over te stappen ;-)

Begin met 500 size . :cool: Betere merken : Mikado (logo) - Goblin - Agile 550 en dan de rest ... Align - Eflite - Thunder tiger ....

Dat is ook zo Freddie, maar ik haakte alleen in op jou antwoord haha ;)

Nee zonder gekheid, zoals ik al eerder voorstelde.... neem een 500 size ipv 450.
Net even iets "volwassener". Bij ons op de club worden beginners ook aangeraden om een 500 te nemen ipv 450.

ja de keuze is reuze zal er goed over na moeten denken wat ik wil. Wat is een mooi model om mee te beginnen qua 500 size wat ook niet al te veel kost met crashkosten.

Als je gaat crashen heb je kosten. Bij een 500 zijn die kosten altijd hoger dan bij een 450.

Niet crashen kan je daarin helpen de hobby goedkoper te houden. ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
als ik rustig blijf dan crash ik niet maar soms wordt ik overmoedig en dan gaat het meestal fout. Dan zou voor mij een 450 beter passen.

Back