Beste forumleden,
Ik heb een vraag, maar daar is wat inleiding voor nodig.
Ik ben mij eens aan het buigen over de aandrijving van mijn nieuw te bouwen SS Minerva, circa 1.20 meter lang, maar met die Raboesch catalogus kom ik er niet helemaal uit. Ik bouw met een Krick Max Gear motor met een vertragingskast die leidt naar circa 2600 t/min, een motoras van 6 mm, een schroef van 75 mm die een as kan hebben van 4 mm die lekker kort is. (186 mm). Ik wilde eigenlijk een schroef van 80, maar die komen bij raboesh alleen met M5 heb ik begrepen en dan wordt mijn as weer langer. Zoals jullie inmiddels begrijpen, als beginneling op dit gebied wil ik gebruik maken van standaard elementen waar ik 'alleen wat inbussleutels en borgingsmiddel' bij moet gebruiken.
Het motorplan ziet er alsvolgt uit:
Nou dacht ik van de motoras van 6 mm gelijk naar 4 mm te gaan met een vaste koppeling om daarna met een dubbele kruiskoppeling met siliconenslang nog wat 'asflexibiliteit' (of hoe noem je dat) in te bouwen. Maar hoe maak ik die vaste koppeling van M6->M4 nou vast aan die dubbele kruiskoppeling? Is daar een specifiek asje voor te vinden? Of zelf maken?
Mochten jullie nog suggesties hebben om mijn setup te vereenvoudigen, ik hoor het graag. Ik dacht ook nog aan een veerkoppeling gelijk van 6 naar 4 mm, is dat de meest eenvoudige weg? Dat motor inbouwen is nieuw voor mij, dus alle opmerkingen over zijn welkom.
Groet,
Martijn
Haarlem

Ik heb een vraag, maar daar is wat inleiding voor nodig.
Ik ben mij eens aan het buigen over de aandrijving van mijn nieuw te bouwen SS Minerva, circa 1.20 meter lang, maar met die Raboesch catalogus kom ik er niet helemaal uit. Ik bouw met een Krick Max Gear motor met een vertragingskast die leidt naar circa 2600 t/min, een motoras van 6 mm, een schroef van 75 mm die een as kan hebben van 4 mm die lekker kort is. (186 mm). Ik wilde eigenlijk een schroef van 80, maar die komen bij raboesh alleen met M5 heb ik begrepen en dan wordt mijn as weer langer. Zoals jullie inmiddels begrijpen, als beginneling op dit gebied wil ik gebruik maken van standaard elementen waar ik 'alleen wat inbussleutels en borgingsmiddel' bij moet gebruiken.
Het motorplan ziet er alsvolgt uit:
Nou dacht ik van de motoras van 6 mm gelijk naar 4 mm te gaan met een vaste koppeling om daarna met een dubbele kruiskoppeling met siliconenslang nog wat 'asflexibiliteit' (of hoe noem je dat) in te bouwen. Maar hoe maak ik die vaste koppeling van M6->M4 nou vast aan die dubbele kruiskoppeling? Is daar een specifiek asje voor te vinden? Of zelf maken?
Mochten jullie nog suggesties hebben om mijn setup te vereenvoudigen, ik hoor het graag. Ik dacht ook nog aan een veerkoppeling gelijk van 6 naar 4 mm, is dat de meest eenvoudige weg? Dat motor inbouwen is nieuw voor mij, dus alle opmerkingen over zijn welkom.
Groet,
Martijn
Haarlem