Dan doet iedereen het verkeerd.
Je kunt mooi lullen, maar dat is niet zo.
De servo kan de meeste kracht leveren dicht bij de as, op 1 cm van de as wordt door de fabriek aangegeven.
En DAT doet er dus totaal niet toe, is mechanisch gezien een fabeltje.
Het ding levert een koppel, niet een kracht... Het is namelijk Ncm ofwel
kracht maal arm. De kracht is betekenisloos zonder de armlengte er bij te vermelden. 10 N op 1 cm arm, is precies, maar dan ook ECHT precies hetzelfde als 5 N op 2 cm arm. Want 10 x 1 = 5 x 2.
Heb je dan in het eerste geval een roerhoorn van 2 cm, en in het tweede geval een roerhoorn van 4 cm, dan komt aan het roer in beide gevallen 20 Ncm aan, omdat je een overbrengingsverhouding van 2:1 hebt. Maar ondertussen heb je wel in het tweede geval de kracht op je stuurstang (en dus de speling en de vering) gehalveerd, EN de arm vergroot, waardoor de totaalspeling nog maar een kwart van de invloed heeft.
En aangezien de kracht in de stuurstang ALTIJD ook in tegenovergestelde richting op je scharnierpennen staat, halveert de kracht (in elk geval de component die door de stuurbeweging veroorzaakt wordt) op je scharnieren dus ook, en da's best wel fijn want die scharniertjes zitten meestal in een lullig stukje (zacht?) balsa geplakt...
Hier de verklaring, wel in het duits.
En die verklaring is dus kort door de bocht en niet volledig, want er word uitsluitend uitgegaan van de speling op de servotandwielen, en de speling, vering en hysteresis in de stuurstang wordt volkomen genegeerd, terwijl die meestal vele malen groter is dan de speling op de servotandwielen. Een meter Sullivankabel rekt zomaar een mm als je er twee kilo trekkracht op zet. En die rekt dus maar een halve mm als je er maar één kilo op zet door servohevel en roerhevel allebei in lengte te verdubbelen...
Om die reden heeft bij mijn Saphir (en let wel, die heb ik niet zelf gebouwd, die is door iemand met méér verstand van zaken dan kleine ikke gebouwd) voor hoogte en richtingsroer alles op de buitenste gaatjes van de servo arm aangesloten, en zijn de roerhoorns zodanig lang gemaakt dat de stuuruitslagen kloppen. Stuurt uitermate strak en spelingsvrij,
en het volle koppel van de servo komt nog steeds onverminderd bij de roeren aan.
Dit soort discussies is hetzelfde als twee motoren van 100 PK, de een draait 5000 toeren en de ander draait 10.000 toeren, en iedereen geilt op die laagtoerige motor want "die heeft lekker veel koppel", maar iedereen vergeet dat je ook een half zo lange overbrenging nodig hebt en er dus op de achterwielen exact hetzelfde overblijft, namelijk "100 pk" en dat hele koppel doet er niet toe.
(en vrijwel alle wedstrijdvliegers en profies)
Met alle respect, lang niet alle wedstrijdvliegers of "profies" hebben ook daadwerkelijk een zinnig begrip van elementaire mechanica, en dit is een stukje waarvan iedere MAVO2 natuurkunde leraar je met zijn ogen dicht zou moeten kunnen vertellen dat die wedstrijdvliegers en profies er dan toch wel een klein beetje naast zitten.