Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Vroeger (ca 30 jaar geleden) waren er over het bouwen en afstellen van modellen diverse boeken beschikbaar waar alles beschreven stond, vaak zelfs met wetenschappelijke onderbouwing. Met de intrede van het arf tijdperk is dit eigenlijk allemaal verloren gegaan. Kennis is dan ook veelal verdwenen. Jammer want het geeft meer inzicht in de hobby. Eenvoudige zaken als de ligging van het zwaartepunt, de instelhoeken, profielen e.d. stuiten tegenwoordig heel vaak op vragen.
Aansturing staat of valt met spelingsvrije overbrenging, daar is niks moeilijks aan zoals GJ al heeft verteld. Goede spullen daarvoor gebruiken, net als goed nulstellende servo's.
De "merk" servo's zijn hierin beduidend veel beter dan de relatief goedkope China servo's. Je kunt het zelf testen door aan de servo arm een lang stokje (ca 30 cm) te maken. Zet de servo vast op een plankje en laat deze rustig bewegen, zo kun je zien hoe deze terug komt naar het middelpunt. De verschillen tussen servo's zijn groot.
Gezond verstand en logisch nadenken zijn veelal de sleutel tot succes, een "hoge" opleiding is daar niet voor nodig.
Grt,
Arnoud.
Willy, ja het gaat best ver deze discussie, althans voor een beginner. Ga gewoon ff langs bij een ervaren modelbouwer en hij fikst dat in een mum van tijd en voor jouw doel zat het een worst wezen of het goed of heel goed is.
Dus Willy, lees niet verder maar dit is nog wat voor de experts en een beetje off topic
Tenzij ik wat gemist heb in de discussie, ik mis de factor snelheid. Hoe verder je op de servo naar buiten gaat, (bij gelijkblijvende positie bij het roer), hoe "sneller" het roer beweegt. Dus kleine stick correcties pakken dan harder, dat zou je dan weer met expo moeten terugbrengen...
Ook heb ik ooit wat grappigs ontdekt bij ontkoppelhaken, Stel je moet 5mm overbruggen om te ontkoppelen:
Uiteraard op de servo zo dicht mogelijk bij het draaipunt monteren zodat je de volle uitslag gebruikt en toch maar 5mm travel hebt. En de torque is min of meer gelijk over de hele range.
Wat echter nog een beetje kan helpen is de servo arm dan NIET 90 gr te zetten maar laten we zeggen op 30gr, mits je die 5mm haalt natuurlijk. En dus de arm bij volledige ontkoppeling in het verlengde komt te liggen van de stuurstang. Vooral bij dat ONTkoppelen zal het laatste gedeelte (grote gradenverandering, maar weinig mm verplaatsing, nog een forse extra kracht leveren.
Volgens mij hebben ze daarom ooit geëxperimenteerd met niet-ronde tandwielen op race fietsen.... maar ik kan er ook naast zitten hoor...niet schieten!
bij veel kisten past de standaard manier van servo setup, linkjes etc.
belangrijkste is om te zorgen dat de boel vast zit, geborgd zit.
kwiklink ff een stukje brandstofslang eroverheen schuiven.
bij "tonnetjes" voldoende locktite. liefst nog een klein knikje achter de ton, zodat het spul niet automatisch uit elkaar gaat als er wat los komt.
"z" bochten heb ik persoonlijk een bloedhekel aan. zit nooit 100% pas, dus altijd speling. en het is vrij moeilijk om los te halen.
het is altijd een beetje pielen om te zien hoe je uitkomt.
kun je eigenlijk pas 100% bepalen als de roeren en hevel al op zijn plek zitten. kun je testen met de boel werkend.
soms moet je voor een speciaal plekje even wat bijzonders verzinnen om het goed te krijgen.
de koppelhaak van Richard is zoiets.
de methode van gertjan werkt ook.
meestal kom ik zelf weg zonder deze bochten of slijpsessies, omdat mijn kwiklink precies ver genoeg naar buiten zit.
meestal. nadruk op dat
maar dit ligt heel erg aan het type kist, uitslagen, gebruik en piloot/bouwer.