Welke setup voor onbekende bi-plane?

Ik heb die 900kv ook altijd gedraaid op 3s3000mah in mijn phoenix rainbow met een 12x6propje, mooi setje, alleen denk ik dat een 12x6toch ietsje te groot is.
Heb helaas nog geen multimeter in het bezit, dus het een en ander meten wordt nog lastig, maar deze ga ik een dezer dagen wel even aanschaffen.

Dus gewoon de 900kv er in en op 3s? Wat voor propje is het meest geschikt? Die 10inch? Of moet ik een inch groter met een spoed van 7/8?

Alvast bedankt!

Koop dan alsjeblieft een amperetang waarmee je ook spanning kan meten. (en niet een multimeter waar je ook stroom mee kan meten...want die gaan vaak maar tot 10A en hebben vaak een hoge interne weerstand)

Conrad heeft een mooie voor 50 euro oid, die heb ik ook, perfect instrumentje !!

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...SHOP_AREA_37381&promotionareaSearchDetail=005

Laatst bewerkt:
Heb helaas nog geen multimeter in het bezit, dus het een en ander meten wordt nog lastig, maar deze ga ik een dezer dagen wel even aanschaffen.

Ik zat anders te denken aan de turningy 3s2200mah accus. Deze gebruikt mijn zwager in zijn hype cessna van piepschuim en heeft een span van 1200mm. Vliegt ie goed op. Wellicht iets voor mij?

Dus gewoon de 900kv er in en op 3s? Wat voor propje is het meest geschikt? Die 10inch? Of moet ik een inch groter met een spoed van 7/8?

Alvast bedankt!
Dit is ook een goede optie.
Turnigy 130A Watt Meter and Power Analyzer

Een 2200mAh 3s lipo is goed te doen.
De enige reden om nog voor een 2s lipo te kiezen is dat je dan een grotere prop kunt gebruiken.
Of dat een goed idee is hangt af van het soort kist en of er risico is dat de prop de grond raakt.

Een 10x6 of 7 prop is goed maar een langzaam vliegend model vliegt goed met een kleine spoed.
De maximum stroom komt dan op ongeveer 20A en een static thrust ongeveer 1000 gram.
Een 2200mAh lipo kan die stroom makkelijk aan en weegt 187 gram.
Je zou zelfs nog naar een kleinere kunnen maar dat gaat weer ten koste van de vlucht duur.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11911__Turnigy_nano_tech_2200mah_3S_25_50C_Lipo_Pack.html

Laatst bewerkt:
Oke,

Dus als ik het goed begrijp, kan ik dus de 900kv motor gebruiken, in combinatie met een 3s2200mah accu, en een 10x6 prop, of de 12x6? Heb die beide nog liggen, dus ik zou even kunnen proberen natuurlijk.

Die wattmeter ga ik zeker even bestellen, lijkt me wel een goed apperaatje idd.

@johaver,
Bedankt voor het plaatje! Kan ik zeker wat mee, is redelijk identiek aan de mijne, dus zal daarmee al een heel eind komen in de goede richting.

Watt meter is inderdaad heel nuttig.
Ikzelf vind 4 instrumenten onmisbaar:
1) de wattmeter om te zien of de combi motor/ESC/PROP de juiste is.
2) een lipo spanningsmeter voor op de balanceerstekker, 2 functies:
hier een luxe versie met zoemeralarm : http://www.hobbyking.com/hobbyking/...2_8S_Cell_Checker_with_Low_Voltage_Alarm.html
simpele versie nog geen 2 euro
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6589__Battery_Monitor_2_6S.html;
A- om te zien of je LIPO vol is (ben 2 keer gestart met een lege Lipo :rolleyes:, dat gebeurt dus niet meer)
B- bij twijfel kun je de spanning per cel ook belast (dus met volgas) meten, dan zie je direct als 1 cel zwak is.
3- een acculader die meet hoeveel Mah er in de accu gaat, dan weet je of je de volgende vlucht wat langer kan vliegen.
4- een stopwatch, in mijn nieuwe zender zit die ingebouwd en gekoppeld aan de gasstick, zodat ik (door info van C) weet wanneer ik moet landen.
(een eierwekker voldoet ook)

Wat betreft het zwaartepunt, dat is te berekenen, houd rekening met de pijlstelling van de vleugels (dus v vorm naar achteren), en reken het midden van iedere vleugel uit (inclusief rolroeren).
Reken dan het gemiddelde van de 2 vleugels uit.
Zet het zwaartepunt om te beginnen 20% van de vleugelkoorde voor het midden van de vleugels.
Zie ook dit draadje over een dubbeldekker:
herberekenen-zwaartepunt-na-aanpassing-vleugelvorm%3B-help

Succes Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
@willem,

Super, alleen hebben mijn vleugels geen v-stelling naar achter, maar naar boven, de vleugels zijn dus recht en niet zoals een ultimate. Neem aan dat het dan beter te berekenen is?
Dus midden van beide vleugels uitrekenen, vervolgens midden van beide vleugels, en dan 20% naar voren? Wat betreft de koordte, daar heb ik geen kaas van gegeten dus weet niet precies wat dat is.

En wat betreft de optie met de zendertimer, die gebruik ik ook al voor mijn phoenix, en deze is aan te passen in de modelgeheugens.
Lipochecker heb ik ook, dan kan ik zien hoeveel volt er in elke cell zit. Maar zoals ik het nu lees, kan ik deze er tijdens het testen op de grond met gAs erop ook de afname van de volts zien?

Heel erg bedankt voor de info, hier kan ik echt wat mee!:D

De koorde van de vleugel is de afstand van voorlijst tot achterlijst.
Bij een vliegtuig met 1 vleugel ligt het zwaartepunt bijna altijd tussen 30% en 35% vanaf de voorzijde van de vleugel.
meestal is dit ook rond het dikste punt van het vleugelprofiel. (bij de hoofdligger)

Ligt het zwaartepunt teveel naar voren dan is het vliegtuig te stabiel om lekker te vliegen.
je zal moeite hebben om een goede bocht, een nette looping of een strakke rol te maken.
Maar je kunt wel veilig vliegen en landen.

Ligt het zwaartepunt teveel naar achteren dan wordt het vliegtuig instabiel.
Vooral als je langzaam vliegt (dus bij de landing) moet je voortdurend corrigeren en is de kans op een crash zeer groot.

Daarom begin je met een nieuwe kist altijd de maiden met een vrij voorlijk zwaartepunt en ga je dan lanzaam naar achteren tot het ideale punt.
mijn ervaring is dat hoe meer ervaring de piloot heeft en hoe beter hij de kist kent hoe meer naar achteren het zwaartepunt kan.

Bij een dubbeldekker neem je dus het gemiddelde van de 2 vleugels.

En ik merk dat als een lipo een paar jaar oud is er soms (en vooral bij koud weer) een zwakke cel tussen kan zitten.
Stel onbelast zijn alle 3 cellen dus 4,15 volt, maar belast hebben dan 2 cellen 3,7 volt en 1 cel 3,0 volt.
Je merkt dit tekort van 0,7 volt nauwelijks maar de Lipo staat echt op instorten, en is niet meer bruikbaar.

Groeten Willem

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Dan is het dus goed om gelijk te beginnen met een goede lipo. Checken ga ik de lipo zeker doen, dit doe ik overigens altijd wanneer ik ga vliegen, en tussen de vluchten door check ik ze meestal ook even na een landing.

Zwaarte punt zal nu na alle tips en tricks niet meer moeilijk te vinden zijn en is zeker iets waar ik wat aan heb.

Nu weet ik tenminste ook wat een koorde is, en dat helpt me ook weer in de toekomst.
Ben overigens zeer benieuwd hoe dit allemaal zal uitpakken, aangezien ik helemaal niks had om me op vast te pinnen kwa setup en wat voor cg e.d. Aangezien het een brandstof kistje is geweest en een eigenbouw kist is die ik van iemand heb overgenomen waar de heer zelf ook niet veel over wist...
Dus deze tips gaan mij gelukkig goed op weg helpen, en ik zal jullie even regelmatig op de hoogte houden van de stand van zaken, en beloof jullie een foto te plaatsen van het eindresultaat na het volledig te hebben gefoliee, en uiteraard zal daarbij ook een filmpje van de maiden bij gaan komen.

Heel erg bedankt!

GRappig, ik krijg net een mail binnen van kyosho duitsland. De motor die ik overgenomen voor Mees zn PT20 heb van Huey is ook een 900kV / 150 gram motortje...maar dan weer zonder gegevens. mbv van de vuistregels en meten kwam ik al uit op ca.900 kV, zoals kyosho nu ook in de mail bevestigd. Mijn motorke verbruikt igg bij 12V (3S) 28 ampere met een 11*7 SF APC = 330 watt oid. Moet genoeg zijn voor 1,5kg kist.

... Lipochecker heb ik ook, dan kan ik zien hoeveel volt er in elke cell zit. ...:D
Spanningsmeting geeft geen goede indicatie van resterende lading in accu. Schijnveiligheid, dus onveilig. Alleen gebruiken om te kijken of je in de buurt van te lage accu-spanning komt.

... Wat betreft de koordte, daar heb ik geen kaas van gegeten ...
Op wikipedia gezocht op koorde, onderaan die pagina staat verwijzing naar
nl.wikipedia.org/wiki/Vleugelkoorde
(En onder aan die pagina staat weer verwijzing naar
nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Aerodynamica )

De Engelstalige versie is doorgaans uitgebreider
en.wikipedia.org/wiki/Chord_(aircraft)

Ook even met uitgebreide zoekfunctie (rechtermuisklik op gewone zoek -> open nieuwe pagina) gezocht naar discussie met term OR termen OR begrip OR begrippen OR woordenboek OR enceclopedie OR encyclopedie OR enciclopedie in de titel. (Meer handige/nuttige zoektips en -trucs in de Zoekfunctie FAQ.)

Laatst bewerkt door een moderator:
Correct. De enige echte indicatie is een volledige ontlading. Ik heb genoeg packs die al wat ouder zijn en qua spanning het prima doen, maar qua uithoudingsvermogen inmiddels in het bejaardenhuis zitten. Af en toe je packs op de computerlader (als je die hebt) laden en ontladen, dan krijg je vanzelf een idee en gevoel bij de capaciteit van je packs.

Spanningsmeting geeft geen goede indicatie van resterende lading in accu. Schijnveiligheid, dus onveilig. Alleen gebruiken om te kijken of je in de buurt van te lage accu-spanning komt.

Ja ik heb een imax b6 lader aangeschaft laatst, dingetje werkt perfect. Heeft verschillende opties e.d. Die turningy amp meter is ook goed voor eventueel esten van stroomafname en dat soort dingen? Zou wel top zijn dan. Heb inmiddels de 900kv er weer in geschroeft. Enkel nog even lipos kopen, de juiste prop bestellen, ik denk dat ik voor de 11x6/7 ga, en dan even wat gegevens nameten zodra het kan. Regelaartje moet ik nog hebben. Ik ga liever voor safe en heb een 65amp esc in bestelling.

Het coveren van de vleugels gaat gestaag verder, dus hoop binnen een weekje ofzo alles te kunnen gaan testen en wellicht een maiden kan doen, afhanklijk van het weer natuurlijk.

de turnigy voor ontladen via de lader ? Neuh. De imax lader kan volgens mij tot 5 Ampere ontladen t/m 3V per cell. geeft ie volgens mij ook de totale ontlaadcapaciteit aan.

Bedoelde eigenlijk of die turningy amp meter ook stroomafname kan meten wanneer ik gas geef met het toestel. En of ik ook volt per cell enzo kon meten. Die imax kan idd ontladen tot 5amp ja.

Bedoelde eigenlijk of die turningy amp meter ook stroomafname kan meten wanneer ik gas geef met het toestel. En of ik ook volt per cell enzo kon meten. Die imax kan idd ontladen tot 5amp ja.
Spanning per cel kan niet maar dat meet je al bij het laden via je lader tijdens laden.
Als met laden geen verschillen per cel optreden zal dat met ontladen ook niet gebeuren.;)

Kom er net achter dat mijn nieuw gekochte regelaar geen BEC heeft, dus een ontvangeraccutje gepakt van 7,4volt, 2s300mah accu, echter kunnen mijn 9grams servos dit niet aan. Heb nog een andere regelaar van 30amp liggen, die wel met bec, die geeft 5v, 3A als voeding, hier werken ze wel normaal op.

Iemand enig idee waar ik die 7,4v spanning mee naar beneden krijg? Heb nog wel wat weerstandjes liggen, maar weet niet of dat gaat lukken.

Normale nihm cellen zijn alweer te zwaar om extra aan boord mee te nemen, vandaar die kleine lipo.

De ontvanger heeft minimaal 4,8v nodig, tot max 7,4v.

Dus een 1s lipo gaat ook al niet werken.

Iemand enig idee?

Een regelaar met een bec is gewoon het makkelijkste lichtste en betrouwbaarste.

Een kistje als dit moet je licht houden, probeer gewoon een ESC met BEC te vinden.

Weerstanden om de spanning te verlagen gaat niet werken, de stroomafname is te wisselend en de spanning na de weerstand dus ook.

Er zijn wel losse BEC's te koop:

BEC om 5 volt te maken uit een 1S lipo
Voltage Booster for BEC
(niet aan te raden, is erg licht)

BEC om 5 volt te maken uit een 2S (of meer) lipo
HobbyKing Micro UBEC 3A / 5v

bij het laatse type is het niet nodig een losse ontvanger accu te hebben, deze kun je dus ook aan je motor lipo koppelen

Deze is op voorraad in NL
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31693

Maar als ik dat vergelijk met B.V. deze 35 amp ESC kompleet met BEC (ook op voorraad in NL) dan kun je voor een paar euro meer een komplete regelaar kopen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=32437

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Back