Welke setup voor onbekende bi-plane?

Beste forumleden.

Sinds kort heb ik een dubbeldekkertje overgekocht via marktplaats. Een erg leuk model, die naar het een en ander even opengehaald te hebben toch al op leeftijd is. Tijd om hem nieuw leven in te blazen is wat ik graag wil. Echter ben ik geen voorstander van brandstof, en wil ik hem ombouwen naar elektro....dus....

Nu rest mij een hele grote vraag. Welke brushless motor/prop combo gaat hiermee werken? Ik heb het een en ander even geprobeerd, met slecht resultaat.
Momenteel zit er een turningy sk 900 kv motor in, een redelijk forse motor die net in de motorcowling past. Beetje te groot dus? Ja, naar mijn idee wel, en weegt toch wel redelijk wat. De accu die ik erbij had was een 2800Mah 4s, die toch ook wel wat weegt. Al met al weegt het rompje toch bijna 2 kilo. Is mij wat te zwaar. Ik zal hierbij nog even wat fotos plaatsen van het toestel zodat jullie ook even een indruk hebben van het toestel.

Heb tevens een kleiner motortje van 2200kv geprobeer, maar deze is wel een keer zo klein als de 900kv motor. Dus die is weer te klein. Heb verder dus echt geen idee op brushless gebied wat ik zou moeten gaan nemen.

Het modelletje heeft een wingspan van 109cm, dus tis niet zo'n groot toestel.

Iemand die me hierbij zou kunnen helpen de juiste setup te zoeken?

Alvast bedankt!

Hier even de fotos van het betreffende toestel:

34odkcn.jpg

n2z5dz.jpg

29x9ety.jpg

Laatst bewerkt:
Kv zegt niets over het maximale vermogen(Pmax) of stroom(Imax) dat een motor kan verwerken Jeremy. Kv geeft alleen aan hoe snel motor onbelast wil draaien bij bepaalde spanning. Het vermogen dat motor t.b.v. het rondslingeren van de prop moet verwerken (Pprop)wordt bepaald door accu-spanning, Kv en prop-afmetingen. Motor wil Pprop graag leveren, tot in zijn vuurdood toe, de klant is koning nietwaar?, wanneer Pprop groter wordt dan Pmax

Vuistregels voor motorvermogen
magische getallen voor elektropiloten / magic numbers for e-flight - WFF

E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Ampeer
-> Electric Power Basics

followed by
The Ampeer
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents

• Six Keys to Success for New Pilots
  • Important Note About Motor and Propeller Safety
  • The Mythical Best First Plane
  • The AMA Park Pilot Program
  • Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  • What You Need To Know About Receivers
  • What function goes on which stick?
  • Battery Basics
  • Amps Versus Volts Versus C
  • Lithium Battery Chargers
  • Balance chargers versus external balancers
  • Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  • he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  • The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  • Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  • Prop Versus Amps
  • Why Consider a Gearbox?
  • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  • Who Needs a Wattmeter/Power Meter?

Laatst bewerkt:
Hmm, ff beginnen met de vuistregels.

10% van kistgewicht = motorgewicht
20% van kistgewicht = accugewicht

normale buitenloper lever 3watt/gram motorgewicht.

Dus weeg je motor en geef wat meer info over de kist . setup !

[edit: ron is me net voor ]

Ik heb 3 dubbeldekker schuimpjes van ongeveer 1 mtr span.
Heb dus wel wat ervaring maar zonder foto en details (leeg gewicht?) wordt het natuurlijk een beetje gokken.

1 mtr span = circa 1000 gram gewicht
Motor = 10% van vliegtuig gewicht = 100 gram = 300 watt
Dubbeldekker = grote prop met lage spoed = 1000 Kv op 3S
Lipo = 20% van vliegtuig gewicht = 3S2000

dit zijn natuurlijk grove vuist regels.
Is de kist zwaarder gebouwd dan moet je een zwaardere motor hebben omdat je sneller moet vliegen om in de lucht te blijven.

Groeten Willem

EDIT we zijn met een hoop mensen op het forum, allemaal gelijk een reaktie!
Maar voor lekker (beetje aerobatic) vliegen moet je statische thrust toch wel 75% van het vlieg gewicht zijn.

Super, gelijk al een hele hoop info. Heel mooi.

Ik ga het gewicht nog even meten, heb het. Zo even uit het hoofd gedaan.
Moet ik de kist ff leeg wegen? Dan kan ik gelijk even kijken wat de motor weegt en de lipo. Neem even in rekening dat de twee vleugels nog niet bespannen zijn, en er dus wat gewicht bij komt.

Fots staan er inmiddels al bij

Totaal gewicht, dus inclusief motor, accu, regelaar, bespanning, servo's ontvanger ...

Nog een vuistregel:
Een redelijk goede motor kan 3Watt per gram motormassa verwerken. Er van uit gaande dat de fabrikant niet te zuinig met koperwikkeldraad is geweest.

Tzijn vuistregel ey ? :-) Maar vaak verdraait nauwkeurig / voldoende om te bepalen. Weeg idd alle afzonderlijke componenten, nemen wij je mee in de rest :-)

En lees de link in ron z'n post...magische getallen--->vuistregels....daar staat alles wat je echt moet weten. (en wat de meeste van ons al weten :-) )

Laatst bewerkt:
Goed,

Heb even verschillende dingen gewogen.
De romp alleen weegt 450gram leeg.
De vleugels zijn 150/160 gram, aangezien de ander iets groter is. Hier komt nog covermateriaal gewicht bij.
Dan de motoren die ik heb liggen zijn de volgende,
De turningy sk 900 kv weegt 150 gram,
De A2212/6T 2200kv weegt net 50 gram,
De lipo die ik nog heb weegt 260gram, en is 4 cellen.

Overigens hoef ik niet perse de electronica te gebruiken ALS het niet nodig is en ik dit kan vervangen voor iets anders(beters).

Dus het totaal gewicht valt nog mee wanneer het toestel leeg is.

Ik zal ook even de link doorpluizen die ron gestuurd heeft.

Die A2212 is te licht, en kan nooit het gewenste vermogen leveren. Want vuistregel is 3W/gram motorgewicht = 50*3 = 150 watt max. Je wil een vlot vliegende kist, en die heeft minimaal 200 watt per kilo vermogen nodig........sja, dat gaat niet werken :-)

Volgens mij is de huidige setup helemaal zo gek nog niet hoor. welke propmaat zit op de motor ?

Inderdaad is die 2200KV volledig ongeschikt
Te weinig vermogen en te hoge KV
De 900 KV is veel beter, eerder iets te zwaar als te licht.
Zet een 13x4 of 12x6 prop op de ze motor en je zal prima vliegen, dan zal je tussen 250 watt en 300 watt vermogen trekken en belast je de motor maar licht.
Ik zie dat dit kistje geen rolroeren heeft dus echt kunstvliegen zit er niet in, meer geschikt voor rustig rondjes te vliegen.

Groeten Willem

Inderdaad is die 2200KV volledig ongeschikt
Te weinig vermogen en te hoge KV
De 900 KV is veel beter, eerder iets te zwaar als te licht.
Zet een 13x4 of 12x6 prop op de ze motor en je zal prima vliegen, dan zal je tussen 250 watt en 300 watt vermogen trekken en belast je de motor maar licht.
De lipo die ik nog heb weegt 260gram, en is 4 cellen.
Alleen voor 7,4V en niet voor een 4cellen lipo.
Reken dat maar eens na.
Met een 12X6 prop
14.4V X 900 X 0.8=10368 omw/min.
Dan komen we bij iets van 880W en 60A en 3400 gram thrust en dan gaat er iets roken.;)
http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

Met een 13x6 prop op een 2cellen lipo komen we op ongeveer 1000gr thrust bij 25A en dat lijkt me een goed uitgangspunt.
De vraag is alleen wat voor stroom kan die lipo aan.
Als dat 25A of meer is dan kan die 4S lipo misschien gedeeld worden in twee van 7.4V

Laatst bewerkt:
Hmmm, sja. De lipo van 4S zat deze bij het toestel als vliegaccu, ? Niettemin, ook hier: vuistregels zijn prima, maar echt weten doe je pas als je gaat meten!

Mocht hij die 4s lipo willen gebruiken dan horen we dat wel.
Voor een motor van 150 gram 900kv bij 14.4V met een 12x6 prop geld ook een vuistregel en daar hoef ik niet voor te meten.
Gewoon even rekenen.
Die vuistregels van jouw hanteer ik ook en daar is niets mis mee.;)

Er zitten wel rolroeren op hoor, die zitten er alleen nog niet op bij de foto. deze wegen alleen nagenoeg niets, dus was niet nodig voor wegen
De 900 kv motor is prima kwa grootte, alleen ben ik bang dat met een 12x6 propje dit wel wat power gaat slurpen.. Ik had die 4s nog liggen, dus vandaar dat k die zou willen gebruiken... kan ok een andere lipo halen hoor.. is ook geen probleem.

Is 2cells niet te licht voor die motor? dan heb ik toch bijna geen vermogen? 13x6 propje word wel enorm groot voor dit toestelletje... :eek:

Mijn setup is die 900 kv, 4s accu en 10x6 propje..

Ah ok, ik ging er in mijn oneindige onnozelheid vanuit dat de 4S bij de kist hoorde. Neem de 4S gewoon, 1500 gram is echt niet een belachelijk gewicht voor een kist als deze. 10*6 of 7 propje erop en je zit op rond de 300 watt.

Volgens mijn berekening 390W met een 10x6 prop en een pitch speed van 90 km/u en een stroom van 35A static thrust 1855 gram.
Kijk dus goed naar de maximum stroom van de regelaar en de lipo.

Oeps ik ging inderdaad uit van mijn eigen kistjes met een 300 watt motor en die vlieg ik allemaal met een 3S lipo

Die 900KV zou ik liever op 3S gebruiken als op 2S of 4S
Met 3S kun je een beter passende 11 inch prop monteren en blijft het toerental en verbruik binnen normale grenzen.

Die 4S geeft veel toeren en is gewoon te zwaar, je hebt al een motor die eigelijk 40 gram te zwaar is, maar in de neus is dat meestal geen probleem, deze oude kistjes zijn meestal ontworpen voor een zware brushed motor in de neus.
(let op het zwaartepunt!!!)
Maar dan ook een zware Lipo, een 4S2800 weegt volgens mij snel 300 gram (kan 260 gram moeilijk geloven) .
neem je een S2000 die ook zal voldoen dan zit je rond de 180 gram.
En dat merk je echt bij het landen!

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Ik heb die 900kv ook altijd gedraaid op 3s3000mah in mijn phoenix rainbow met een 12x6propje, mooi setje, alleen denk ik dat een 12x6toch ietsje te groot is.
Heb helaas nog geen multimeter in het bezit, dus het een en ander meten wordt nog lastig, maar deze ga ik een dezer dagen wel even aanschaffen.

Ik zat anders te denken aan de turningy 3s2200mah accus. Deze gebruikt mijn zwager in zijn hype cessna van piepschuim en heeft een span van 1200mm. Vliegt ie goed op. Wellicht iets voor mij?

En nog een vraagje mbt het cg punt. Mijn vleugel bovenop is iets verder naar voren dan de ondervleugel, en de bovenvleugel is ook iets breder, waar moet ik het cg op baseren? Ik heb namelijk werkelijk geen idee.

Dus gewoon de 900kv er in en op 3s? Wat voor propje is het meest geschikt? Die 10inch? Of moet ik een inch groter met een spoed van 7/8?

Alvast bedankt!

Misschien kan je het cg hier op afstellen?

Dacht dat het beter te zien was, cg zit daar waar de schuine strut van de vleugel net boven bovenzijde romp komt.
Natuurlijk is niet elke dubbeldekker gelijk, maar heb je toch al een richtpunt.

Johan.

Back