Alles wat hieronder staat is mijn mening.... Dit verschilt gelukkig van mens tot mens.
Heren, ik ben in het bezit van G2, G3, Phoenix RC en Reflex en heb eigenlijk op alle sims even veel ervaring.....
Mijn hobby is het verzamelen van flightsims (yeps, heb een hele kast vol PC dozen met evenzoveel meestal dikke "manuals"). En ook uit de begintijd van de pc....
Nu ben ik een jaar of 3 geleden begonnen met het echte werk (modelvliegen met brandstof heli / vliegtuigen) en vlieg met veel plezier beide (voorkeur voor heli's). Yep, de echte luchtvaart is mij te duur en bij de Luchtmacht
Wat ik tussen alle meningen van de mensen hier mis is de bruikbaarheid van de orginele controllers van RealFlight G2 en G3 !
De prijs van G3 is dan wel 175 euro, maar daar krijg je onmiddelijk een (voor mij) bijzonder fijne handzender dummy met USB kabel bij !! Er zitten kabels bij om een moderne Futaba zender (6 pins mini aansluiting of de welbekende din aansluiting) door te lussen.
Dus eigenlijk heb je dan geen aparte (dure) zender meer nodig en kun je onmiddelijk vliegen !
Internet vliegen is ook gewoon mogelijk (tja, rara waar PhoenixRC dat vandaan heeft......, dit kon al in RealFlight G2)
Ok, de computer die je nodig hebt is niet echt mis (goede videokaart nodig !). Maar geen enkele sim crashed zo enorm mooi je heli (canopy eraf vliegen en dan doorvliegen) of vliegtuig (rondvliegende onderdelen en "stofwolk" bij crash in woestijn) !!! Is toch fijner om dit gesimuleerd te zien dan in het echt, toch ? Dus bij schade gewoon doorvliegen en hopen dat hij heel aan de grond is te zetten !
Tel daarbij op de enorm goede "trainer" mogelijkheiden voor:
Hovertraining (heli)
Heli orientation training (heeft mij HEEL veel geholpen)
Airplane hovertrainging (ookwel torquen)
Virtual Flight Instructor (waarbij een paar goede vliegers je laten zien met een filmpje + zender controls hoe je een groot aantal dingen moet doen)
Moet nog even over G3 (onmiddelijk upgraden naar 3.5 is gratis door downloaden update) worden gezegd dat deze wel in "Simulation","Settings", "Physics", "Helicopter Physics Quality" op "Highest" moet worden gezet.
Anders mag je deze sim niet vergelijken met Reflex.
Reflex is erg duur (je krijgt er GEEN dummy zender bij, dus moet je toch wat erbij kopen als je niks hebt). Maar het gevoel dat je krijgt voor de heli is enorm goed. In mijn ogen is Reflex zelfs een tikkeltje moeilijker bestuurbaar dan een echte brandstof heli !
Je computer hoeft hiervoor niet erg nieuw te zijn, dus dat is een voordeel....
PhoenixRC
Mijn nieuwste uitbreiding. In mijn ogen heeft deze nog wat updates nodig om aan een goed vliegbeeld te voldoen. De graphics zijn enorm mooi en bijzonder scherp, maar het gevoel is mogelijk beter na wat "updates". Zeker de moeite waard om na aanschaf onmiddelijk te voorzien van de nieuwste patches. Ook hier moet een extra zender voor worden gekocht (en een daarbij aan te sluiten kabeltje tussen dongle en eigen gekochte zender).
Heli komt beter naar voren wat vliegen betreft dan de vliegtuigen, maar gezien de ontwikkeling en vrij snelle updates kan dit een winnaar worden !