Welke soldeerbout ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door niels, 10 aug 2008.

1. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Volgens: https://www.encyclo.nl/begrip/witmetaal is het een legering waarin tin overheerst. Dan denk ik aan loodvrij soldeer, maar aan de andere kant zou je dat bij Sn60/Pb40 loodhoudend soldeer ook kunnen zeggen. ;)

2. hobbyist

hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Het gaat niet om het glimmen het gaat om het vloeien.
    Ik heb ook wel loodvrij liggen, maar als de vraag is, wat soldeert het gemakkelijkste of in dit geval wat is het advies
    En het is ook nog voor hobby gebruik en het is ook nog het omsolderen van connectoren voor de modelbouw waar al een klodder tin op en aan zit bij het draadje.
    Dan maakt dat beetje vers lood en verse halogenen ook niet meer uit.

Of is het de bedoeling dat de al vertinde stukjes, mocht dat gesoldeerd zijn met loodhoudende tin, afgeknipt dient te worden en ingeleverd te worden als loodhoudend schroot?

Cnn vindt dit leuk.
  3. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Het vloeide ook prima, anders had ik het al snel waardeloos gevonden. Maar zoals aangegeven soldeer ik ook altijd met 60/40 soldeer en heb ik loodvrij alleen voor bepaalde toepassingen aangeschaft.

Cnn vindt dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Als je goed kan solderen maakt het vrijwel niets uit of je loodvrij of loodhoudend soldeer gebruikt. Loodhoudend soldeer vloeit wat makkelijker en lijkt meer op water dat vloeit. Loodvrij soldeer vloeit iets trager, het lijkt een beetje dikker. Toch zal je zien dat het net als loodhoudend soldeer mooi capillair in de gaatjes op trekt en in eventuele naden kruipt. Als dat te langzaam gebeurt is je bout te koud of is de warmte capaciteit te laag.
    Het valt me steeds weer op dat zo veel mensen met een te koude soldeerbout werken. Ik kom "adviezen" tegen van 270°C en zelfs van 250°C. Die mensen vinden 320°C al veel te hoog! Helaas voor die mensen maar dat is echt niet juist. Een stifttemperatuur van 350°C tot 380°C is voor loodhoudend soldeer een prima temperatuur en zelfs voor loodvrij is dit bruikbaar maar liefst gebruik je dan een 10°C tot 20°C hogere temperatuur.
    Na ruim 43 jaar ervaring soldeer ik ook nu nog dagelijks vele honderden solderingen. In al die jaren heb ik vele tientallen kilo's soldeer verwerkt en ik durf het aan om te beweren dat ik weet waarover ik het heb. Wat er op het internet (b.v. joe tjoep) te zien is klopt vaak van geen kanten. "Ze" laten soldeer werk zien waar ik gewoon geen woorden voor heb zo vreselijk. Ook worden er "soldeertechnieken" voorgedaan en aangeprezen die zo fout zijn als maar kan. :(:(:(:(:(

Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina