Welke UBEC?

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal,

Ik moet er vanwege de overstap naar 2.4 gieg toch aan geloven, de NiMH accu's voor de ontvangervoeding voldoen niet meer.

Voorlopig dus maar om me heen aan het kijken voor 2S LiPo met schakelende UBEC.

Nu weet ik wel welke stromen er gemiddeld lopen (de heli's met de analoge 9202 servo's trekken zo ruwweg 1A gemiddeld in de lucht, de grote BO105 met de vier 9206 trekt ongeveer 2, à 2.5A gemiddeld, en de kleine StarRanger trekt met drie digitale 3152 en een 9254 ongeveer 2 A gemiddeld) maar ik heb de indruk dat de piekstromen nogal verschillen.

Kan iemand mij hier licht op werpen welke piekstromen ik rekening mee moet houden (dus welke UBEC), en welke merken moet ik mijden?

Zelf schat ik in dat ik voor de lage verbruiken met 5A toekan, en voor de kleine Ranger en de grote BO met 8 a 10 A rekening moet houden.
Zit ik dan in de buurt, of overdrijf ik schromelijk?

Groet, Bert

Waarom een ubec als je ook voor een lifepo rxpack kan gaan ?
Een ubec is leuk maar ook een potentiële storingsbron die er van het ene op het andere moment mee kan stoppen. In het begin heb ik er ook mee gewerkt in mn auto's tot er 1 de geest gaf en mn auto er vandoor ging.

Die kans is met een lifepo pack een stuk kleiner , het gebeurd maar zelden dat zo'n pack er van het ene op het andere moment mee stopt.

Hobbyking heeft een aantal verschillende packs die ruim voldoende kunnen leveren voor wat hier genoemd werd aan stromen ;)

@Wipo Alleen wil hij hem op een 2S zetten dus heeft hij een uitdaging, want volgens mij heeft hij 3S nodig als input bij de UBEC die je aanraad :D

geloof dat Hobbywing een UBEC heeft van 8A cont en 15A peak voor 2/3S zou beiden moeten coveren , echter heb je wel weer 2 ingangen nodig op de RX:(

Met mijn beperkte kennis weet ik wel dat de peaken best wel hoog kunnen zijn op stall/lock van een servo, maar dit scheelt enorm per servo (ana of dig. en per merk en type)

@ Ron:

Ik heb gemerkt, dat vóór de overstap naar 2.4 gieg, bij een van mijn heli's de ontvanger op ongeveer halverwege de capaciteit van het pack in de low voltage warning schoot. Dat gebeurt bij 3 volt.
De 2.4 gieg ontvangers die ik heb, gaan bij 3.5 volt al protesteren, en gaan dan gelijk in de reboot in plaats van eerst te waarschuwen, en dat kan je een heli kosten.
Helaas is dat ook al gebeurd ondertussen.....

@ Savage: de reden dat we voorheen 4 cel NiMH gebruikten was vanwege de hekrotorservo's, die liever geen spanningen van 6V hebben.

Ik moet dus sowiso spanning reduceren, of het nu van LiFe komt (stepdown achter de ontvanger), of LiPo (UBEC tussen accu en ontvanger). Waar het mij om gaat, is dat ik een dip-vrije voeding heb, en volgens mij heb je met LiFe nog steeds kans op spanningsdipjes als de accu leger raakt.
Met LiPo is de lege spanning 6 Volt, dus nog tot aan lege accu gegarandeerd 5V stabiel....

@ WiPo: die heb ik bekeken, maar die heeft 3S nodig.... Dat betekent dat ik twee aparte UBECs nodig heb, eentje voor de ontvanger en eentje voor de ontsteking.... (de ontsteking kan rechtsstreeks van 2S werken, maar niet van 3S)

Oh, ja.... dat was ik dus vergeten: bij minstens één heli moet de ontsteking van dezelfde accu gevoed worden, de overige hebben een separate ontstekingsaccu...

Groet, Bert

Tegen de tijd dat je onder de 3,5v komt is je pack al echt helemaal leeg ;) Zeker als je een pack neemt van rond de 2000mAh met een beetje redelijke C-rating kom je daar niet of pas op het laatste moment aan.
Ik zou liever met een simpele step-down werken op die ene servo dan een ubec op het gehele systeem.

Weet uit ervaring hoe vervelend en duur het is als je model er ineens vandoor gaat omdat de ubec niks meer doet. Want dan doet van het ene op het andere moment niks het meer , een accu zal altijd tonen dat het tijd wordt om te landen via een statusled of gewoon het langzamer reageren van de servo's.

Ik gebruik deze boardjes in o.a. mn auto's en boten :
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 

Dan zou ik eens een failsafe instellen, op bijv de vliegtuigen standaard op het gas kanaal en bij de meer uitgebreide zenders zijn diverse kanalen volledig instelbaar.

Ledindicatie zit ook standaard op de maxbec van jeti. En hoe groot is de kans dat de dubbele voeding faalt..? Ik heb ze nog niet meegemaakt of van gehoord... Je ontvanger, zender of servo kan er net zo goed mee ophouden, allemaal techniek. Je rijd zelf waarschijnlijk ook geen Opel kadet omdat er weinig electronica in zit...

Als jij met een heli of vliegtuig met een aantal servo's de zaak maximaal belast dan kunnen er best wat ampere's lopen. Kijk ik naar mijn 1:3 Cap 21 dan sturen er feitelijk continu 7 servo's... In een heli al snel 4 of 5.

Voeding en distributie is in mijn optiek niet iets waar je op moet bezuinigen, helemaal bij grotere modellen zoals Bert zijn 12 kg wegende BO-105. Zo heb ik daardoor al een aantal modellen verloren zien gaan.

Ik rij helemaal geen auto :mrgreen:
Ik rij alleen op een downhill mtb waar de led schijnwerpers voor en het rode lampje achter alle electronica aan boord zijn ;)

Wat de stroomvoorziening van de besturing betreft ben ik een fanatiek voorstander van het K.I.S.S. principe..... Hoe meer schakeltjes je daarin toevoegd hoe groter de uiteindelijke kans op problemen/storingen. En in zo'n mooi bec systeem zitten nogal wat schakeltjes die voor problemen kunnen zorgen ;)

Het kost klauwen met geld en je kan er vast prachtig over opscheppen op het veld tussen de andere heli's maar d'r is uiteindelijk niks veiliger dan 1 simpele stekkerverbinding tussen ontvanger en accu...

En met de huidige lifepo rxpacks van 2000+mAh en 20 tot 40C ratings hoef je het vanwege de stromen ook niet meer te laten..

Deze is zelfs 3000mAh :
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 

Al blijft ie maar tot 10C stabiel , dan heb je het nog over 30A wat rijkelijk voldoende zou moeten zijn in de hier voorgestelde situatie ;)

Lol :-)

Met die 6.6V reciever packs heb je nog steeds een aparte voltage step down nodig, al dan niet afhankelijk van je setup.

Ik geef je gelijk wat het k.i.s.s. Principe betreft. Tot op bepaalde hoogte en in dit geval formaat model. Ik vlieg mijn 1:4 SG 38 met een simpel 4.8v nimh pakketje maar in mijn Aerobatic cap 21 geef ik liever 7 tientjes uit aan een bewezen goede kwaliteit voedingdistributie van jeti.

Voltage is instelbaar naar wens, dubbele voeding mocht er met een accu wat gebeuren. Dubbele voeding naar je rx. Vlieg ik met 2x 2s 2200 mah.

En in deze (prijs) categorie komt er geen HK spul in mijn vliegtuigen. Of dat tussen de oren zit, zou kunnen maar ik vlieg er verdomd ontspannen mee. Een van de redenen dat ik ook Futaba blijf vliegen ondanks het feit dat er goedkopere merken zenders zijn met meer functies ( Taranis ). Doen waar jij je goed bij voelt.

Ander voordeel van de Jeti is het ontbreken van de bekende oldschool schakelaar, welke vervangen is door een MPX welke je verwijderd om het systeem in te schakelen. Of het magneet systeem van Emcotec, werkt ook perfect.

Het mooie van een auto of een boot is dat het gewoon stopt, dat van ons komt uit de lucht vallen met alle potentiële gevolgen van dien. ( stopt uiteraard dan ook vanzelf ;-) )

Iedereen rust zijn of haar modellen uit met items waar die persoon zich goed bij voelt. Of dat bij ons op de club nu een epo modelletje is of een turbineheli van + €20.000... Boeit niet ;-)

Echt niet elke auto of boot stopt hoor , sowieso de brandstof modellen niet ;) En een kilo of 4 met een gang van 70km/u wil je al niet tegenkomen , laat staan een 1:5 bigscale van 10 tot 15kg die 60 doet ...

Daarnaast duurt het bij electro's ook nog ff voor het stilstaat , mijn 111cm lange en 8 kilo zware mono boot heeft ook een stukje nodig om van 90+km/u af te remmen naar stilstand. Dat red je niet met 5m hoor ;)

Ben je met een houten vliegtuigromp die naar beneden komt waarschijnlijk nog net iets beter af.

Er kan van alles misgaan.... dat is het punt niet.

Ik ben ook jaren lang voorstander geweest van het KISS principe, en heb in de dikke BO gewoon twee permanent parallel geschakelde 4.8 V NiMH liggen.

Maar daar durf ik de boel nu niet meer met een 2.4 gieg ontvanger mee de lucht in te sturen.
Failsafe in een heli, is een nono... het enige wat je kunt doen is de motor uit laten zetten, maar daar koop je zo weinig voor als je ontvanger in de reboot gaat.

FrSky modules ineen Futaba set, betekent helaas wel dat ook failsafe op zijn minst wat lastiger in te stellen is, maar het punt is: mijn kleine JetRanger heeft nu een 2000 mAh NiMH pakket waar je met de oude techniek moeiteloos twee uur vliegtijd mee haalde, maar met 2.4 gieg en vier digitale servo's blijft dat beperkt tot 20 minuten, en ongeveer 600 mAh verbruikt van de 2000 beschikbare....

Nu wil ik op dat kleine ding ontsteking en ontvanger uit 2000 mAh 2S LiPo voeden, dan moet ik met schakelende BEC opeens voldoende hebben voor dik 2 uur vliegen.
De overige heli's blijven een aparte ontstekingsvoeding houden. Daar zou een 5A BEC voldoende moeten zijn.

Mijn oorspronkelijke vraag is: welke BEC is goed EN betaalbaar (merk) want in dat opzicht loop ik qua parate kennis hopeloos achter (er zijn voordelen aan vasthouden aan bekende ouderwetse techniek, maar er zijn ook nadelen, zoals dit achterlopen).

Pest is, als het om één model zou gaan, dan was er niks aan de hand en trok ik de beurs voor een Jeti of wat dan ook.
Maar het gaat in totaal om iets van 10 of 11 modellen.... Dan wordt het andere koek, en is de noodzaak voor een betaalbaar artikel opeens wat dringender....
Getrouwd zijn beperkt het hobby budget namelijk behoorlijk, heb ik gemerkt...

Groet, Bert

Qua specs wel, maar ik ken Turnigy niet qua kwaliteit.... is het iets wat jij met gerust hart in een dure heli zou plakken? (serieuze vraag, niet sarcastisch bedoeld....)

Groet, Bert

Castle CC bec 10 Ah is heel betrouwbaar
Hier gebruik ik er een paar van.
Helemaal goed is de lineaire bec van Voltron.
Vlieg ik nu twee jaar mee in een grote zwever met dikke servos.
Zijn op internet ook goede test resultaten over te vinden
Succes

Nee, in een kostbaar vliegtuig of heli stop ik geen (U)BEC van een handvol euro's. Daar hangt te veel van af. Dan kies ik voor de betere merken als Castle Creation, Jeti en zo zijn er nog wel een paar. Dan gaat mijn voorkeur eigenlijk ook nog uit naar een lineair exemplaar. Maar dar zijn er steeds minder van verkrijgbaar.

Qua specs wel, maar ik ken Turnigy niet qua kwaliteit.... is het iets wat jij met gerust hart in een dure heli zou plakken? (serieuze vraag, niet sarcastisch bedoeld....)

Groet, Bert

Ik heb een jaar gevlogen met een Turnigy 5a ubec met de Logo 500 en zag meerderen ermee vliegen. Hoe betrouwbaar het is durf ik niet te zeggen maar bij mij werkte het prima. Ik denk dat je met de post van MaartenX beter geholpen bent.

Die turnigy is een hobbywing remake...:-) (of rebranded)

hobbywing_ubec_8a.jpg

Back