welke zender gebruik jij?

Cheeta

Forum veteraan
ik ben wel eens benieuwd welke zenders er onder de truckers gebruikt worden. aangezien we toch best wel apart eisen stellen aan onze zenders. veel kanalen maar het moet ook weer geen vliegtuig zender zijn.

ik ben zelf rondkijkende momenteel vandaar.

dus welke zender(s) gebruik jij bij je modellen?
 
IK heb een FC16 waar van alle 8 de kanalen in gebruik zijn.
1 t/m4 is de MFU
5 en 6 zijn de schuiven in het midden die bedienen de haakarm motoren en in de toekomst ook een bluskanon
7 en 8 zijn 2 schakelaars met daar achter een PS4a chip zodat ieder kanaal ook weer 4 kanalen wordt. totaal dus 6 extra kanalen er bij komt het totaal op 14 kanalen waar van de meeste worden gebruikt voor de verlichting die extra buiten de MFU werkt.

7a zwaailichten voorop aan/uit
7b werklampen achter op de auto en boven de bak
7c bullbar aan/uit
7d daklampen aan/uit
8a seinen met de bullbar en daklampen
8d binnen verlichting aan/uit (dashboard
8c breedte lampen aan/uit
8d nog vrij
 
ik gebruik de F-14

momenteel nog zonder uitbreidingsmodules, maar dat zal binnenkort veranderen
 
kun je een vliegtuigzender ombouwen voor trucks?

Als je het voor de frequentie bedoelt nee die is vast 35 of40mhz en kan je later niet veranderen. bijna alles voor vliegen is 35mhz

Maar de extra functies en knoppen die ze veel voor vliegen gebruiken kan je wel gebruiken in je truck voor extra functies.
 
Op dit moment maak ik gebruik van een digitale futaba FX-18 zender.
Voldoet prima en er zijn vele opties en mogelijkheden.

Echter ga ik wel weer terug naar een FC-16 zender, dit meer i.v.m meer plaats voor schakelaars.
Deze zender heeft bijna dezelfde mogelijkheden als de FX-18, in dat opzicht gaat mijn voorkeur wel naar de FX-18.

Welke mogelijkheden wil je gaan gebruiken en wat zijn je wensen ?
Maak er eens een lijstje van en zie daarvanuit welke zender je minimaal nodig hebt.

Als je geen digitale wildt gebruiken, dan is de F-14 de meest gebruikte zender...
Deze heeft ook vele upgrade opties.
(eigelijk een copy van de FC-16, alleen dan zonder die digitale opties)
 
jammer dat de FC-16 niet meer gemaakt / verkocht wordt nieuw? of zijn hier nog wel adresjes voor. De F-14 mist het aanpassen van de kanalen.

ik ga een hoop nodig hebben dat ongetwijfeld. echter ook een hoop schakel kanalen welke ik anders oplos (losse afstandsbediening eventueel ingebouwd in de zender).
 
hmm zou mooi zijn echter het is al juli??? en nog geen nieuws over op de site van robbe.
 
Bij robbe zijn ze echt niet de snelste, Zelf ook gepraat met de man van dit e-mailtje via mail en in dordtmund.beide keren gaf hij aan datg de 16 er terug zou komen omdat er gewoon geen vergelijkbare zender is.Ik hoop ook dat ie weer uitkomt want is wel handig die computer in de zender voor later.
 
Ik heb een Graupner X-412 6 kanaals zender.
Linker knuppel voor gas en schakelen (k 1+2)
Rechter knuppel voor sturen, gewoon licht aan en groot licht (via conrad printje) (k 3+4)
draaiknop vervangen door 3 standen schakelaar voor knipperlichten, zwaailamp en werklicht achterop (via CTI printje) (kanaal 5)
aan/uit schakelaar voor geluidmodule (kanaal 6)

Zit er over te denken om overtestappen op 2.4 ghz. iets met 8 kanalen ofzo.
 
ik rijd met een f14 zender,simpel en goed genoeg voor mij
in principe de eenvoud zelve,komt alleen msh nog multi switch bij op
maar voorlopig houd ik em zoals hij is
 
Heb ik toch al 2 bercihten in topic en nog helemaal niet verteld waar ik/wij mee rijden
Klein lijstje:
FC-16
F-14
CMS-15 (zender die in opdracht van Quartel Robbe heeft gemaakt)
dit is het wel.
later komt er waarschijnlijk nog een 2,4ghz bij met 6 kanalen.
 
ik kan misschien een 2de hands (showroom) fc-16 overnemen van een duitser voor 200 euro incl 3000mah accu en multi-switch module (16)

alleen nog even afwachten of het ook incl alle overige accesoires is. zoals ontvanger, kristal en de decoder.
 
op zich is dat niet duur in verkelijking met de zenders die 2dehandsrc aanbiedt.die vraagt €160,- voor een zender ecxlusief alle zooi.inclusief accu alleen.
Maar als ik u was, zou ik gewoon nog een maand of drie wachten als het kan en een nieuwe kopen (is dan wel iets duurder maar dan heb je garantie als de zender opnieuw wordt uigegeven) en als het dan nog steeds geen nieuwe fc-16 te koop is dan zou ik voor een 2dehands gaan.
 
ik zie dat je zowel de f-14 als de fc-16 hebt. in hoeverre gebruik je het computer gedeelte? 3 maanden wachten het nadeel is dat ik momenteel helemaal geen zender meer heb die nog de stempel betrouwbaar heeft.
 
Hetgeen wat ik metname gebruik zijn de instellingen van de gevoeligheid (EXPO) van de stick...
en de MAX uitslagen (ATV)... en de V-MIX functie.

Je kunt met de ATV-functie een MAX uitslag bepalen van de stick.
Bijv. voor je rij-kanaal kun je zeggen, 80% vooruit en 30% achteruit.
Als je de stick dan in zijn MAX positie doet, dan gaat het kanaal maar tot de ingestelde waardes.

Ditzelfde kun je ook toepassen met je stuur-kanaal.
Soms is dit mechanisch niet goed op te lossen.
Meestal wijkt er één zijde af, ten opzichte van de andere kant.
Dit kun je nu makkelijk corrigeren met ATV (bijv. Links = Oké en Rechts 80%)

Met de EXPO functie kun je de gevoeligheids-curve aanpassen...
Normale wijs gaat een stick-uitslag gelijk op met de servo-uitslag.
Als je de EXPO veranderd zodat hij minder snel reageerd in de CENTER-positie.
Dan krijg je een prettig stuur-/rijgedrag.
Bijv. normaal zal de servo bij 50% stick-uitslag, ook 50% uitslag hebben...
Nu door die aanpassing, staat de stick op 50% en de servo op 30%.
Naarmate je de stick verder omhoog zet, zal de servo meer uitslag hebben...
100% stick-uitslag blijft namelijk 100% servo-uitslag !

Met een V-mix kun je 2 kanalen aan elkaar koppelen.
Bijv voor een 2e stuurservo...
Deze koppel je dan samen met je normale stuurkanaal, zodat die gelijktijdig reageerd op de stuur-commando.
Doordat een 2e stuurservo een kleiner uitslag nodig heeft, kun je dit weer met ATV aanpassen op het 2e stuurkanaal ;)

Plus een groot voordeel is, dat je er standaard 10 modellen in kunt opslaan.
Zodat je voor elke truck de juiste setup kunt opslaan.
Bij een F-14 zender zul je bij elke wisseling van truck, eerst de trims weer moeten instellen enz...

Hoop dat je er wat mee kunt :)
 
Laatst bewerkt:
het computer gedeelte begin ik nu in gebruik te nemen omdat bij 2 autos het gas en sturen precies andersom is.Maar heb de zender nu al een lange tijd, begon met model 1 en heb er ondertussen al 6 modellen mee rijden. was toen aangechaft door me vader met het idee dat het in de toekomst wel handig zou zijn. Dat blijkt dus wel.

Met de fc-16 kan je zoals je waarschijnlijk weet modellen programmeren.
Instellingen in je model kunnen zijn EXPO en als het goed is ATV.Let op niet alle FC-16 ondersteunen EXPO.de mijnes bijvoorbeeld niet.

Ik hoop dat je hier wat aan heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey
Ik heb voor mijn kranen twee F14 zenders.
Deze kosten tegenwoordig op de beurs met ontvanger en 1servo maar 99Euro (hier heb je net een losse ontvanger voor). En mocht er een zender overlijden dan heb ik er altijd een reserve.
Op zich lijkt mij twee zenders ook wel weer makkelijk. Als iemand even met een van mijn kranen wilt spelen, kan ik met de andere zender gewoon de andere kraan bedienen.
Je gebruikt dan een zender per model.
Oke als je 10 modellen hebt, is dit wel wat lastig om 10 zenders mee te nemen, maar voor mij werk het goed.
 
Back
Top