Welke zender voor functiemodellen

Discussie in 'Model truckers' gestart door Petje, 27 apr 2019.

  1. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Hallo,

    Ben op zoek naar wat advies over zenders en plaats het in deze groep omdat ik denk dat mijn vraag typisch betrekking heeft op de truckersgroep.

    Op dit moment bouw ik een Fendt 1050 met allerlei schakelbare licht- en geluidsfuncties en mogelijk in de toekomst ook functies voor aan te koppelen apparaten.
    Omdat ik tot op heden voor mijn auto's gebruik maakte van een 40MHz Graupner mx-16s en wat 2-3 kanaals Pistoolzenders ben ik voor dit model (en mogelijk toekomstige modellen) op zoek naar een zender waarmee ik eenvoudig functies kan schakelen.

    Nu hadden we vroeger de F14/16 (Truck & Boat) op 40MHz waar je met switch modules (Robbe) veel schakelfuncties en extra proportionele functies kon toevoegen maar dat is erg oude techniek.

    Wat zijn tegenwoordig de zenders waarmee dit ook mogelijk is zonder losse schakelaarkastjes aan de zijkant van je zender te moeten monteren?
    Ik zie dat de meeste zenders erg gericht zijn op vliegen en weinig schakelmogelijkheden hebben als ik bedoel: meerdere vaste schakelaars om functies mee te bedienen over een enkel kanaal.

    Welke zenders gebruiken jullie?
    Of maken jullie gebruik van standaard zenders waarbij je met lastig te onthouden schakel sequenties functies schakelen (want dat kan vrijwel met elke zender als je een eigentijdse licht/geluidmodule hebt met decoder functionaliteit zoals de bv Beier modulen).
     
  2. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
  3. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Dank Marcel,
    Mooie zender maar ook nog wel wat gedoe om een multiswitch oplossing geimplementeerd te krijgen.
    Daarin was de Futuba F14/F16 Truck & boat toch eenvoudiger.

    Ik gebruik een Beier SFR-1 voor mijn FendT 1050 en vrees toch dat een F14 naar 2.4GHz ombouwen de korste weg is.

    Heb inmiddels ook de Servonaut HS-12/16 gezien. Daar kun je toetsen programmeren om via één kanaal te laten schakelen (ingebouwde encoder op Robbe principe).
    Dat werkt dan eenvoudiger maar is wel een erg dure zender.
     
  4. DAF power

    DAF power

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    72
  5. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Is dit SBUS systeem nu niet net het omgekeerde?
    Dus het decoderen van meerdere functies in één kanaal aan ontvanger kant naar meerdere kanalen?

    Mij gaat het om op de zender meerdere schakelaars te kunnen encoderen naar 1 servo kanaal.
    De Beier SFR-1 kan dat dan standaard weer decoderen naar meerdere (licht)schakeluitgangen.
    Dus een zender die bv de Robbe/Futuba/Beier multi switch encoders in zich hebben door bv de beschikbare schakelaars naar één kanaal te encoderen.
    Bij de Taranis X9E zender zou je de bestaande schakelaars uit kunnen bouwen en dan een dergelijke encoder in kunnen bouwen (als bij Futuba F14).
    Maar dat is dan weer jammer en kost extra: het softwarematig koppelen van de bestaande schakelaars naar zo'n encoder oplossing is dan mooier: kan bv de Taranis dat?
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik werk zelf met een Graupner MC20. Werkt goed met Beier en als je het eenmaal door hebt is programmeren goed te doen. Veel hangt ook van budget en toekomstige plannen af. En persoonlijke voorkeuren niet te vergeten.
     
  7. andre van der weide

    andre van der weide Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Helmond Netherlands
    ik werk met de carson 14 kanaals zender zonder en met lcd beide met de mcd concerter op de ontvanger werkt perfect en via de beier modules goed te regelen:yes:
     
  8. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Ja, de Graupner MC-20 biedt inderdaad de mogelijkheid om beschikbare schakelaars naar één kanaal te encoderen.
    Dank voor de tip!

    Wel bijzonder dat de meeste zenders die mogelijkheid niet bieden. Software technisch lijkt mij dit geen rocket science.
     
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ik werk met de MC26 en ben er meer dan tevreden mee .
    Heel veel mogelijkheden en heel uitbreidbaar , bvb twee multikanaal decoders brengt al vlug 32 extra functie's .
    En softwarematig heel veel mogelijkheden .
    Groetjes
    Ronny
     
  10. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Dat is waar ik naar op zoek ben.
    Dank voor het delen van je ervaring.
     

Deel Deze Pagina