Welke zender?

Nou heel veel keuze Guyken.
Je merkt wel dat ieder zijn eigen voorkeur heeft.
Meestal is het zo dat je op een gegeven moment kiest voor een merk en daar jaren aan blijft hangen.
Ik ben ooit begonnen met een Multiplex Combi 80, jaren mee gevlogen.
Toen moest er een zender komen met meer mogelijkheden dus werd een Robbe CM Basic aangeschaft. Daar had ik wat problemen mee dus deze heel snel ingeruild voor een Futaba FC18.
En ja na de eerst versie werd naar een heel aantal jaren weer een Futaba FC18 Versie 3 aangeschaft.
De eerste zender had problemen met de zendermodule maar werkt nu met Assan module. De tweede later ook omgebouwd zodat zowel 35 MHZ als 2,4 GHZ gevlogen kan worden. Vlieg dus nog steeds met beide Futaba FC18's

Het mooiste van Futaba is dat dit gewoon een heel goed degelijk merk. Waar jaren later nog onderdelen voor de zender leverbaar zijn.

Heb sinds kort een tweetal Graupner MX12 Hott zenders in het bezit. Waar ik daar vooral onder de indruk ben is dat er heel veel extra in zit voor weinig zoal spraakmodule telemetrie en draadloos leraar/leerling systeem.

Spektrum wordt veel op de vliegclub mee gevlogen, ook een goed systeem.

Jetti leuk maar dus buiten budget.

Als je op een vliegclub vliegt kan je keuze ook daar door ervaringen van gebruikers beinvloed worden.
Ga je bij een club vliegen?
Vraag eens naar de ervaringen met de verschillenden zenders.

Als je zo verknocht bent aan je "stoeptegel",waarom dan niet gaan voor de Profi Tx.
Wordt voor mij ook de opvolger van mijn Royal Pro.
Heel eenvoudig.
Enige jaren terug had ik een probleem met mijn MPX 3010. Onverklaarbare storingen, terwijl Van Maurik niets kon vinden. Heeft me twee modellen gekost. Dat was in de zomer dat MPX zijn 2,4 GHz Royla Pro zou uitbrengen. Daarop zat ik te wachten. Uiteindelijk duurde dat steeds langer, en ik moest wat.
Toen bleek een clubmaat terug naar Futaba te willen, en kon ik die 4000 voor een leuke prijs overnemen. En vervolgens heb ik die met Weatronic naar 2,4 GHz omgebouwd.
Als ik nu vers kan, en mag kiezen zou ik idd. voor die Profi Tx gaan ....

Ik krijg het financieel nu niet voor elkaar om én mijn bouwplan voor dit jaar door te zetten, én een Profi Tx aan te schaffen, én mijn hele ontvangerpark weer om te gooien ...

Ik ga morgen voor iemand de Aurora 9 ophalen (limited edition) wat theoretisch een mooie en goedkope zender is (300 euro).
Zelf ben ik meer een Graupner liefhebber maar welk merk je ook kiest... hou, voordat je de zender koopt, even dat ding in je handen.
Speel ermee en kijk of hij lekker aanvoelt.
Dat is meer waard dan alle toeters en bellen die erop zitten!
In jouw geval (en in de meeste gevallen) kan je met bijna elke computer zender aan de gang.
Telemetrie vind ik onzin, staar je daar niet op blind, je hebt toch geen tijd om op je display te kijken weet ik uit ervaring.

GJ

Telemetrie vind ik onzin, staar je daar niet op blind, je hebt toch geen tijd om op je display te kijken weet ik uit ervaring.

GJ

Inderdaad !! telemetrie aflezen op het scherm is praktisch niet te doen terwijl je aan het vliegen bent... Alleen via een luidsprekertje/oortelefoontje een paar belangrijke gegevens vernemen is wel leuk. Dat kon natuurlijk ook reeds vroeger al met de vario's .... ( hoogte, accuspanning ,temperatuur , toerental )

Heb het reeds verschillende keren meegemaakt dat wanneer we met een aantal zwevers in een thermiekbel aan het draaien waren, en plots even moesten wegkijken, ons hartje sneller ging slaan als we zelfs onze grote ( 5 à 6 meter zwevers ) niet meer terugvonden voor enige ogenblikken

Met F5B toestellen zie ik het zeker niet gebeuren van " even " eens het scherm te raadplegen ...

Laatst bewerkt:
Ok , keuze genoeg nu maar ik de beste tip is toch eens naar een winkel gaan en er een paar in mijn handen nemen. Degene die het beste aanvoelt ... :cool:

Ik denk dat nu het grootste probleem is om een winkel te vinden die veel zenders op voorraad heeft.
In Nederland ken ik er geen èèn, Belgie ook niet.
Ik kan je aanraden eens naar W&W Modellbau te gaan in Waldfeucht, Duitsland.
Daar hebben ze heel veel en zijn ze ook niet te beroerd om even de zender uit de doos te halen.
De prijzen zijn er ook goed en ze verstaan Nederlands.

GJ

Bedankt voor de tip maaar met alle respect ik ga niet de centen die iknodig heb voor de zender in brandstof voor duitsland gaan steken :rolleyes:
Ben trouwens meer interesse voor die aurora 9 gaan krijgen . Ziet er mij heel compleet uit en ook ergonomische vormgeving.
Er is trouwens 1 grote winkel bijgekomen bij ons in Belgie (mag geen reclame maken)die heel wat zenders in huis heeft.
t'Is een bestaande zaak die onlangs verhuisd is;) naar de maalstesteenweg in St - Kruis.

!!!!!!!!!!!!!! Graupner

Hmmmm, ik zou even voorzichtig zijn met het aanschaffen van een Graupner-zender!

Ik krijg net via een Frans forum dit bericht.
Als ik het goed begrijp heeft Graupner uitstel van betaling gekregen, of ze zelfs failliet!!!!

Dirk

Dirk,

Er staat al een topic op het forum.
Schulze is failliet, Graupner heeft nog steeds een mogelijkheid.
Er zijn 3 investeerders die Graupner over willen nemen.
En de zenders worden niet door Graupner gemaakt, die komen bij SJ Propo vandaan.
Dus ik zou me niet heel veel zorgen maken.

GJ

Zat er al langere tijd aan te komen helaas. Ben benieuwd of en in welke vorm ze doorstarten.

Waarom maken dit soort merken geen mooie kits meer? Zou echt niemand dat meer kopen? Multiplex doet alleen nog maar schuim, robbe rebrand alleen nog maar bij wijze van spreken en Graupner doet niet veel anders. Waar zijn de mooie kits als de Cirrus en consorten?

Maarja, das wel heul erg offtopic hier..

Schuim is goedkoper he :rolleyes:
Keuze van zender is ondertussen gemaakt , blijf toch bij Spektrum met de DX18 . Enige met echt zwever programma . :cool:

Bij spektrum moet je alleen de dsm2 ontvangers mijden. De dsmx is niets mis mee, de dsm2 heeft echter al heel wat kisten gekost bij ons op de club...
Dat er problemen waren is bekend, maar lag niet aan de ontvangers maar aan de software in de zender.
Gaf ook niet bij alle zenders problemen maar bij een aantal series.
Dit is door Horizonhobby netjes opgelost.
Service vind ik net zo belangrijk.
Bij elk merk is wel iets te vinden.
Wij vliegen nu 2,5 jaar met spektrum over het algemeen naar tevredenheid.

Hendrik Jan

Hmmmm, ik zou even voorzichtig zijn met het aanschaffen van een Graupner-zender!

Ik krijg net via een Frans forum dit bericht.
Als ik het goed begrijp heeft Graupner uitstel van betaling gekregen, of ze zelfs failliet!!!!

Dirk

Ja, heel jammer.
Vooral omdat ik vorig jaar van Futaba compleet naar Graupner ben gewisseld.
Ik ben met de MC-32 best wel tevreden geweest.
Alleen het programmeren en de kwaliteit van de zender had ik zo m'n problemen.

Sind Woensdag heb ik een Jeti DC-16 en ik moet eerlijk zeggen dat deze zender wel in een hele andere league speelt.
Dat is één massief blok aluminium, en geen plastic, plastic en nog eens plastic zoals m'n "oude" MC-32.
Ook het design bevalt me heel goed (ik ben een hele grote fan van Apple producten ;))

De eerste 4 klappen zwever heb ik er al mee geprogrammeerd en ook dat gaat me makkelijker af als met de MC-32
Maar dat is natuurlijk mijn mening en ook mijn smaak.
Iedere mens denkt daar anders over.

Al met al was ik tevreden met de Graupner MC-32 en het HoTT systeem, maar er waren te veel kleine dingetjes die bij een "Flagship" product niet in orde waren.
Ik noem er maar een paar op die ik zelf beleefd heb met m'n MC-32, en ik ga echt heel voorzichtig met m'n spulletjes om!:

- Ophangbeugel afgebroken bij licht optillen. Sorry, kijk ééns naar de beugels van de DC-16. Daar kan ik de zender aan optillen en boven m'n hoofd mee rondslingeren...
- een klepje aan de achterkant afgebroken ondanks dat ik het heeeeel voorzichtig heb geopend.
- Opladen duurt een halve ewigkeit (3,6V -> 4,1V van 22:00 tot 08:00) en dan nog niet helemaal vol.
- Ook geen enkele indicatie dat er wordt opgeladen, of dat de lipo vol was.
- De deksel aan de onderkant is er een paar keer af gevallen zonder dat ik er aan zat.
- Het programmeren was (voor mij) niet altijd zo makkelijk.
- De update orgie bij Graupner...

Ik heb me een beetje als een beta tester gevoeld bij Graupner, en dat terwijl ik toch wel eventjes zo'n slordige 1700 Euro in zender en ontvangers heb gestopt.
Dat kan gewoon weg niet.
Ik snap ook wel dat als je een "early adaptor" bent, dat je dan ook pech kan hebben, maar gelijk zoveel pech?

In ieder geval staan de MC-32 en alle HoTT ontvangers in de verkoop op ricardo.ch en een paar GR-16 en GR-12 heb ik aan mensen op de club voor een zachte prijs verkocht.

Nu zie ik wel hoe het met Jeti verder gaat.
Met mijn geluk zijn die volgend jaar ook failiet en dan keer ik weer terug naar Futaba, waarmee ik ben begonnen..... ;)

Groetjes,

Jordy

Laatst bewerkt:
Hehe, hopelijk is het zo.
Het is best tijdrovend en het kost ook best wel een duit om iedere keer te wisselen.

Groetjes,

Jordy

Back