Welke zwever voor weinig?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door DutchRC, 28 aug 2013.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Verklaring gebroken vleugel: de stok voor versterking van de vleugel, deed tijdelijk dienst als houder van de windvaan :).
     
  2. DutchRC

    DutchRC Guest

    Een beetje offtopic wellicht.. maar..

    Hoe stom is dit idee: Ik koop een Multiplex Twinstar II.. En zet er geen motoren & ESC's in..
    Hoe slecht gaat dat zweven?

    (als het niet bevalt kan ik er alsnog een gewoon aangedreven versie van maken)
     
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ja joh, tuurlijk....... Alles zweeft met genoeg wind. Maar wat je nu wil is mij niet duidelijk???!

    Je zoekt een leuke en goedkope (helling) zwever, en dan een twinstar?? Die snap ik niet.

    Misschien eerst maar eens na denken wat je "echt" wilt?
     
  4. DutchRC

    DutchRC Guest

    Zoals ik al zei: het was een enigszins offtopic gedachten-spinsel..
    Dat DIE weg niet leidt tot het meest efficiënt zweven (voor weinig), is mij ook wel duidelijk..

    Inmiddels heb ik trouwens een 'licht weer' zwevertje gemaakt van een Zagi-wing:
    [​IMG]
    (120cm breed, en met alles erop 130 gram)
    Anyhow.. dat is niet handig als er wat meer wind staat.. Dus zijn we nog steeds op zoek naar iets in de 150cm range..
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Toch niet zo vreemd gedacht, hoor, DutchRC! Aan de helling maken ook 'commercial airliners' regelmatig hun opwachting. Dus, waarom ook niet een MultiPlex TwinStar II?

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. DutchRC

    DutchRC Guest

    Cool :D

    Ehmm wacht even. Komt et door et bier alhier, of zit er een 'beetje' flex in die glider? :D
     
  7. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik denk vooral dat ie op een avondje met veeeel bier gemaakt is :D

    waarom bouw je niet zelf iets uit foam?
    of een samenraapsel van een vleugel die nog ergens ligt, een romp die bij iemand anders ligt ofzo...
     
  8. DutchRC

    DutchRC Guest

    Een biertje op z'n tijd.. Niks mis mee :D

    Hmm en toch.. ik heb eerder een Twinstar gehad, en dat vloog lekker.. Als evolutie op dat idee:
    een Twinstar halen.. Aan de meegeleverde vleugels hang ik wel gewoon de motoren.. En ik bouw zelf een zweef-vleugel-set ervoor..
    Dan heb ik 2 vliegtuigen in 1....
     
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    als je een twinstar lekker vliegen vind begrijp ik hieruit dat je vliegervaring nog niet uitgebreid is.
    ik vind het namelijk haast onvliegbaar :D goed als doelwit om je jachtgeweer op scherp te stellen ;)

    er zijn echt veel betere goedkope kistjes (vooral zelf te bouwen)

    een spirit of een riser zijn bv leuke 2assertjes om te beginnen. bij niet te veel wind vliegen ze ook leuk op een helling.

    wil je niet iets meer dan kan je altijd de kistjes van hollëin bekijken.

    wil je niet zelf bouwen, er zijn genoeg arf kistjes in die klasses.
     
  10. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ehmm wacht even hoor.. JIJ vind em onvliegbaar, en dan schort het aan mijn kant aan vliegervaring? :D
    (ik zeur maar een beetje hoor.. Don't you worrie)

    Om misverstanden te voorkomen: ik heb inmiddels met minstens 100 verschillende toestellen gevlogen.. waarvan +/- 75% eigenbouw.
    Hmm ja.. eigenbouw.. Nogmaals: daar gaat bij mij al vrij veel tijd in zitten.. Soms wil je gewoon kopen->assambleren->vliegen.. Voor de afwisseling, zeg maar..

    Ohw ja.. m'n Twinstar had wel enkele upgrades / modificaties.. (veel meer vermogen vooral, dan aanbevolen).. Wellicht vond ik em daarom leuk ;)
    Maar.. de essentie van dat idee is eigelijk dat de motoren aan de vleugels zitten.. Als ik een zweef-vleugel-set voor dat vliegtuig maak, neem ik de motoren niet mee als balast..
     
  11. fireforx309

    fireforx309 Guest

    wat ik bedoel met de twinstar is dat je haast (met originele motoren) continue vol gas moet knallen om ergens te raken. erg precies vliegen doet het nu ook niet... en zweven, nuja, er zijn 1001 toestellen die beter zweven ;)

    als je al zoveel toestellen vloog, waarom grijp je dan terug naar zo'n schuimpje als er zoveel degelijkere toestellen zijn?

    nu, je doet natuurlijk wat je wil, maar je komt bij "hellingzweven" vragen voor een zwever... voor weinig geld...
    ik mis dan toch ergens de bedoeling van het draadje als je me begrijpt?

    heb je al eens op een helling gevlogen?
    een twinstar zal eerder achteruit vliegen dan vooruit op een helling bij wat wind.
     
  12. DutchRC

    DutchRC Guest

    Het lijkt wel of we het over heel andere toestellen hebben :D Met mijn Twinstar kon ik 3D vliegen.. En op 60-75% was hij akelig snel..

    Ik heb inderdaad niks tegen schuim toestellen. Ik heb (o.a.) 3 Multiplexen.. Ze vliegen lekker.. geen flex.. Ik heb ook 3 houtbouw toestellen.. Die vliegen (afgezien van de Acromaster) iets strakker dan foam.
    Het/een voordeel van foam is (voor mij in ieder geval) dat ik er ontspannener mee vlieg.

    Uiteraard.. Ik doe wat ik wil, maar de bedoeling van dit draadje is desondanks reactie als de jouw te krijgen :) Ik heb namelijk geen ervaring met helling zweven.
    Ik gok/denk dat m'n eerste pogingen ook niet aan kleinere hellingen zullen zijn dan formaat duin..

    Okee okee! Zoals gezegd: het was een gedachten-spinsel, maar ik laat het Twinstar verhaal voor-nu varen..
    Helaas zijn beide toestellen uit de SP niet-op-voorraad.. Daarnaast houd ik de verkoop-draadjes & MP in de gaten..

    Zijsprongetje:
    zoals gezegd heb ik inmiddels een 1200mm zagi-wing zwevertje in elkaar geflanst.. Die zweeft met 130 gram best goed.. Maar hij ziet niet graag wind.. Wat zou een normaal gewicht voor zoiets zijn, om te kunnen helling / duin / berg zweven?
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is een goed idee van Didier.

    Ben je lid van een club? Er zijn altijd wel clubleden die iets op zolder hebben liggen wat ze toch niet meer gebruiken en waar je dan iets vliegbaars van kunt maken.
     
  14. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Er worden 3meter toestellen op een duin vaan 25m hoog gevlogen zonder problemen, dus in theoriee moet het niet klein zijn...de helling moet voldoende lift geven.

    Een zagi op een helling/duin mag al snel 250-300gr wegen voor dat formaat bij pakweg 3bft.gewoon een blok lood op de rug OP het zwaartepunt, bv stukken van 20gr per keer.
    De zagi is een geliefd toestel op een helling, dus zeker het proberen waard.
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vlieg mijn drie meter diva geregeld op een duin van nog geen 10 meter, daar doet mijn zelfbouw Obelix het ook goed dus een Zagi zal het op minder ook wel doen (ook al heb ik nooit een zagi gevlogen)

    Mijn Obelix is met een meter span en 550 gram geen lichtgewicht maar doet het daar al bij windkracht 3, ik denk dat elke goede Zagi beter vliegt dus hoef je niet bang te zijn dat hij niet boven blijft.
     
  16. DutchRC

    DutchRC Guest

    Okee.. thanks wederom heren.. In DAT geval kan ik eigelijk net zo goed het voorlopig bij m'n 2 meter (motor-)zwever + de Zagi houden..

    Inmiddels heb ik de Zagi iets zwaarder gemaakt door:
    + een roer eraan te fabriceren
    + hem hier-en-daar nog wat te verstevigen
    + iets grotere lipo

    Daarmee zit die inmiddels op 260 gram :)
     
  17. fireforx309

    fireforx309 Guest

    waarom zou je en vliegende vleugel een rudder geven? je kan het er beter aflaten in mijn ogen, het gaat zeker geen meerwaarde zijn... gewoon je elevons goed afstellen en dat vliegt super zo.

    welke andere zwever had je nog?

    de onderkant van het rompje is altijd een zwak punt op de helling, en de tippen van de vleugels... deze krijgen zwaar te verduren bij een iets slechtere landing (koprollen etc)
     
  18. DutchRC

    DutchRC Guest

    Nee.. Het is vooral 'omdat het kan'. En om eens te zien wat een rudder doet op een vliegende vleugel.
    ik heb de laatste maanden Nogal wat vliegende vleugels gebouwd.. So-far allemaal zonder rudder.
    Daarnaast moest m'n CG een eindje naar achteren.

    Gewoon een experimentje dus.. Baat het niet, dan schaat het ook niet.

    Yep. dat kan ik me inderdaad voorstellen.. De romp heb ik dus vooral aan de onderkant nu verstevigd. En ik heb de romp wat steviger aan de vleugel vastgezet, zodat ik em harder kan gooien (handig bij glide-tests)

    Ik heb een 1-voudige 2-meter zwever van HK (de Phoenix).. Vooral omdat de prijs belachelijk laag was. Wel uitgevoerd met goede electronica..
    Voor het geld vliegt die eigelijk zeer vermakelijk :)
     
  19. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    De E-flite UMX ASK-21 is volgens mij ook een goeie leuk (en goedkope) hellingzwever. Ik heb hem sinds gisteren, en ben er zeer tevreden over. Nog niet op de helling gevlogen, wel een paar discus launches :)
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    86cm span, 72 gram vlieggewicht.......ik vrees dat je daar op de helling niet veel mee te zoeken hebt.
    Ik heb de afgelopen week heerlijk gevlogen en met windkracht 3/4 de Alula eens van het duin gegooid maar dat is net te veel voor dat hele lichte spul.

    Makkelijker dan een Zagi wordt het denk ik niet, mooier daarentegen....daar zijn de meningen over verdeeld natuurlijk. (Ik vind een Zagi persoonlijk niet interssant) Wel ben ik van mening dat als het zweeft, dat het van het duin gegooid kan worden. Van Alula tot Twin Astir.

    Als je al een zwever hebt hoef je niet verder te zoeken, alleen de juiste omstandigheden afwachten en gooien.

    Weet je trouwens al wat je richringroer doet? Ik heb het mij ook vaak afgevraagd aangezien je zo af en toe wel eens vleugeltjes ziet die er een hebben.
     

Deel Deze Pagina