Een paar weken geleden heb ik ook een werkende ankerlier in elkaar gezet, met inhoud van de 'rommeldoos'.
Een paar stukjes dik ABS-plaat, 3 grove stalen tandwielen van Conrad, een servo, motortje met vertraging, een paar lagerbusjes, 2 ouwe Tamiya tandwielen, 4mm stalen asjes, een self-made kettingtrommel en een stel sluitringen.
Met de ABSplaat een frame gemaakt, waarin de motor met vertraging hing. Daarop (aan de buitenzijde van het frame) een tandwiel gezet.
Een stalen as in het frame gehangen met lagerbusjes, zodanig dat hij kan schuiven in het frame. Aan de ene kant een tamiya tandwiel, aan de andere zijde een Conrad tandwiel. Het laatste grijpt in het motortandwiel.
Een twee stalen as in het frame gehangen met daarop de kettingtrommel. Aan de ene kant weer een oud Tamiyatandwiel als eindbus, aan de andere zijde een conradtandwiel, ingrijpend in het tussentandwiel.
De werking is als volgt: met de servo in neutraalstand maakt de motor geen contact met de accu. Tevens houdt de vertraging van de motor de ketting op z'n plaats.
Bedien ik de servo de ene kant uit, drukt deze het Tamiyatandwiel op de tussenas, tegen de druk van een verend lipje in, naar buiten. De Conrad-tandwielen grijpen nu niet meer in elkaar, en het anker zal vallen. Plaats ik de servo weer in de middenstand zal, door de druk van de verende lip, het tussentandwiel weer in beide andere tandwielen grijpen; de trommel stopt.
Plaats ik de servo in de andere positie, maakt een contactje op de servo-arm contact tussen motor en accu. De motor gaat lopen, de ankerketting wordt ingehaald.
Een automatische 'stop' zit er nog niet op; voorlopig stop ik het geheel op zicht. Wel ben ik van plan om via de 'spanningsveer' aan de bovenzijde een schakeling met een diode te maken welke de motor uitschakeld als er spanning op deze veer komt.
Het Tamiyatandwiel op de trommelas heeft geen functie; ik kwam ringen met inbusjes tekort!
De ankerketting gaat via een onderdekse rol naar boven, over de (dummy) ankerlier naar de kluispijp.
Omdat de ketting even hoog zit als het anker, moest er een behoorlijk zwaar anker aan gehangen worden; het kluisgat van de Norderney moest dus ook vergroot worden om het anker te bergen...
Het geheel staat als een uitneembare unit in de boeg van de Norderney. Ik verwacht er nog verder aan te moeten sleutelen, maar tot nu toe doe hij het perfect en blijft de Norderney, ook bij wind, keurig voor anker liggen!
Ik weet het, het ziet er niet uit, (ik heb bijv. geen draaibank) maar het werkt. De aankomende weken ga ik verder met het verbeteren van dit gebakje. Met dit systeem is een werkende ankerlier niet moeilijk te maken. Overigens: in nr 105 van Modelbouw Aktueel stond ook een beschrijving hoe je zelf een ankerlier kan maken.
Bovenaanzicht
tandwielzijde
bedieningszijde